Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Da har vi noen sammenligninger vha Anandtech's tester :)

 

C300 vs Intel 160GB G2

Det ser ikke ut som Anand's tester er helt på linje med Micron's egne. G2 vinner her flere av testene.

 

C300 vs Vertex 120GB

C300 vinner klart her men ikke med så mye som jeg skulle ha ønsket.

 

C300 vs Intel X25-E

Her er det nesten dødt løp.

 

edit:

Det er ikke godt å si hvilke data for C300 de baserer seg på, Anandtech har ikke publisert en test av C300 enda. (det kan være en preview)

 

Vantage HDD Suite sammenligning

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt min Intel X25-M 80gb nå i en god måned og har optimalisert den etter de guidene jeg har funnet her. Virker likevel å ligge litt bak noen av dere. Noen tips?

 

EDIT: Rettet litt av hvert. :) Må ha vært en prosess i bakgrunnen som gjorde at writen ble så lav på den første.

post-82468-1265752277_thumb.jpg

post-82468-1265752705_thumb.jpg

Endret av Blank-File
Lenke til kommentar
Da har vi noen sammenligninger vha Anandtech's tester :)

 

C300 vs Intel 160GB G2

Det ser ikke ut som Anand's tester er helt på linje med Micron's egne. G2 vinner her flere av testene.

 

C300 vs Vertex 120GB

C300 vinner klart her men ikke med så mye som jeg skulle ha ønsket.

 

C300 vs Intel X25-E

Her er det nesten dødt løp.

 

edit:

Det er ikke godt å si hvilke data for C300 de baserer seg på, Anandtech har ikke publisert en test av C300 enda. (det kan være en preview)

 

Vantage HDD Suite sammenligning

 

Neh, det jeg har sett av sammenligninger gjør meg vel litt deppa mtp både SF-1500 og C300, de er liksom ikke helt overbevisende, joda, de er nå på linje med Intel E noen steder og M andre steder, men går liksom ikke forbi der det er viktigst... Dog, at de blir +/- G2 160gb, gjør jo at jeg nå kan handle, for intel er uaktuellt for lang tid fremover...

Lenke til kommentar

Det er litt skuffende, jeg er enig i det.

 

Jeg tar det uansett med en klype salt, hvis C300 er like bra som en X25-E er det en god SSD men ikke banebrytende.

Tallene de har presentert har vist seg å øke på nesten alle fronter når den er i 6Gb/s modus og det er den tydeligvis ikke i denne testen.

 

Prisen vil uansett telle noe og for min del ville jeg være svært fornøyd med en 256GB "Intel X25-E" i laptoppen :) til en fornuftig pris.

 

Det var synd at de ikke hadde inkludert SF kontrollerene i den sammenligningen. Tallene har de fra sin egen preview går jeg ut ifra.

 

Vel, vi vet mer i løpet av noen uker :)

Lenke til kommentar

Jeg vil understreke for alle:

post-163450-1265760112_thumb.png

Jeg liker ikke at anand lister 4KB random read ved QD=3 og ingen høyere QD. Ved å gjøre dette vises ikke hva enhetene klarer å holde unna.

Om QD 32 (som er det NCQ standarden støtter) også hadde blitt listet hadde jeg ikke hatt noe problem om det hadde vært med en (eller fler) test med QD i område 2-8 for å vise hvor effektiv kontrolleren er på lavere QD.

Både C300, x25-M, og SF-1500 klarer over 120MB/s ved 4KB random read med QD >10, mens Barefoot maxer ut med ca 60MB/s ved QD 5 og oppover. Å teste ved QD 3 blir derfor urepresentativt for den tilgjengelige ytelsen i enhetene.

Lenke til kommentar

Sant nok GullLars,

 

Tallene er uansett representative og sammenlignbare for Anand's egen testbase. (på godt og vondt)

Vantage derimot er uavhengig, heldigvis er den ikke svaret på alt her i verden.

 

Jeg ser frem til både C300 og SF med like stor forventning som før.

(men, jeg er litt forbauset over hvor bra Intel kontrolleren er i forhold til de nye kandidatene, Intel kontrolleren begynner tross alt å dra på årene)

 

Vi får teste dem selv om ikke så lenge :) og da blir det helt sikkert ett og annet glis å se hos en del av forum medlemmene.

Lenke til kommentar

Den største fordelen ved de nye SSDene blir sekvensiell skriv, og random write for C300.

Desverre om man regner pris/ytelse eller ytelse/GB er ikke de nye enhetene spesielt gode.

Med 2 x25-M 80GB slår man både C300 og SF-1500 grundig på alle punkter bortsett fra sekvensiell skriv, der blir det rimelig gjevnt.

 

Ytelse/pris og ytelse/GB er det x25-V som vinner klart på. 170+ MB/s les, 30K+ random read IOPS @4KB, og 40-45 MB/s både sekvensiell og random write (35-40*n i RAID) fra 40GB til ca 900kr.

 

128GB C300 er beregnet å kun klare 140MB/s sekvensiell skriv, og les står det ikke noen forskjell fra 128GB til 256GB (alså ca 355MB/s). Med antatt pris/GB lik eller høyere enn x25-V blir det interresant å sammenligne med 3 x25-V i RAID-0 fra ICH10R.

For referanse, her er random read båndbredde for 2-4 x25-V i RAID-0 fra ICH10R for relevante block størrelser og QD (4-64KB, QD1-32). (2 til venstre, 3 i midten, 4 til høyre)

post-163450-1265764148_thumb.png

 

Om Intel (eller en partner) hadde laget en RAID-drive med SATA 6Gbps med 3-4 x25-V og brukt en akseptabel RAID kontroller med god støtte for NCQ ville en slik enhet lett utkonkurrert både SF-1200 og C300 128GB, i hvertfall med custom firmware for TRIM støtte. en slik 120GB/160GB RAID-drive ville sansynligvis havnet i samme pris område som konkurrentene også. Eksempel tegning på en slik RAID-drive.

 

EDIT: jeg fikk plutselig veldig lyst til å se resultatene av 0,5-64KB QD 1-128 konfigen min på en OCZ Colossus, både x2 og x4 versonen.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Jeg vil understreke for alle:

post-163450-1265760112_thumb.png

Jeg liker ikke at anand lister 4KB random read ved QD=3 og ingen høyere QD. Ved å gjøre dette vises ikke hva enhetene klarer å holde unna.

Om QD 32 (som er det NCQ standarden støtter) også hadde blitt listet hadde jeg ikke hatt noe problem om det hadde vært med en (eller fler) test med QD i område 2-8 for å vise hvor effektiv kontrolleren er på lavere QD.

Både C300, x25-M, og SF-1500 klarer over 120MB/s ved 4KB random read med QD >10, mens Barefoot maxer ut med ca 60MB/s ved QD 5 og oppover. Å teste ved QD 3 blir derfor urepresentativt for den tilgjengelige ytelsen i enhetene.

 

Kjøre IOmeter på dette er temmelig håpløst, siden IOmeter ikke skal brukes slik og ikke er relevant når man skal måle ytelse.. IOMeter har en bruksanvisning på StorageReview, som forklarer hvordan den skal brukes, men de fleste reviewsites har skulket denne, unntaket er PCPerspective...

 

Det som er litt underlig, er at Anand's egne StorageBencher er på Light Workload=Average QD#6.09, Gaming=Average QD#7.76, og Heavy Workload=Average QD#3.59..... Dette er da med ekte applikasjoner og spill, og målt under testene som Average, peak er da sikkert veldig mye høyere...

 

Sant nok GullLars,

 

Tallene er uansett representative og sammenlignbare for Anand's egen testbase. (på godt og vondt)

Vantage derimot er uavhengig, heldigvis er den ikke svaret på alt her i verden.

 

Jeg ser frem til både C300 og SF med like stor forventning som før.

(men, jeg er litt forbauset over hvor bra Intel kontrolleren er i forhold til de nye kandidatene, Intel kontrolleren begynner tross alt å dra på årene)

 

Vi får teste dem selv om ikke så lenge :) og da blir det helt sikkert ett og annet glis å se hos en del av forum medlemmene.

 

Jau, mine 2 M'er og ene E ikke bare holdt unna for Intels egne Gen. 2, men ser ut til å holde godt følge med disse nykommerne, spesiellt E. Jeg skal prøve meg på denne Asus/Marvell USB3.0/SATA6G PCIe 4x, og se om den holder vann for eventuellt en C300 (mye tyder på det). Har noen skaffet seg denne, eventuelle reviews? Gidder ikke stresse med bytte av hovedkort bare for SATA6G, spesiellt siden det er så bra dette fra Foxconn,,,...

 

Edit: Har bestillt dette Asus U3S6 siden det er testet på andre hovedkort og funker helt fint...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Edit: Har bestillt dette Asus U3S6 siden det er testet på andre hovedkort og funker helt fint...

 

Jeg er i ferd med å bestille et jeg også, har funnet litt ymse om dette kortet men det var såpass rimelig at det er verdt forsøket.

Da mangler det bare noe med 6Gb/s :), tror jeg starter med en WD1002FAEX bare for å se at det fungerer.

Lenke til kommentar
Edit: Har bestillt dette Asus U3S6 siden det er testet på andre hovedkort og funker helt fint...

 

Jeg er i ferd med å bestille et jeg også, har funnet litt ymse om dette kortet men det var såpass rimelig at det er verdt forsøket.

Da mangler det bare noe med 6Gb/s :) , tror jeg starter med en WD1002FAEX bare for å se at det fungerer.

 

 

Her er i allefall litt brukererfaringer: http://forums.overclockers.com.au/showthre...2385&page=2

Litt å lese på begge sider, dog veldig light info :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...