Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da var Intel 40gb SSDen min kommet ;) Holder på å klone harddisken ved hjelp av Norton Ghost. Får håpe den gjør jobben..

40gb eska var jo mye mer for seg gjort enn 80gben. Her fikk jeg med 3.5" bracket, mens den andre kom kun i en brun eske og knapt noen manual..

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Ah, du fikk alså noob-packen ;) (aka desktop bundle)

Fulgte det med klonings-programvare, eller bruker du egen software? (arconis?)

 

Skeptisk til Seagate+LSI jeg og. Om de klarer å få utnyttet kontrolleren like godt som benchers på XS derimot er det mer håp.

92xx serien klarer jo i område 70K IOPS, som de vil klare å treffe ved 4KB med 3 av SSDene sine. Jeg regner med vi får se et 4xR0 med BBU på en av utgavene med cache. Da vil de muligens klare 70K ved 8KB også. Jeg er alså skeptisk men litt nyskjerrig.

Lenke til kommentar
Ah, du fikk alså noob-packen ;) (aka desktop bundle)

Fulgte det med klonings-programvare, eller bruker du egen software? (arconis?)

Bruker Norton ghost til kloning. Fikk feilmelding de to første gangene så jeg krysser fingrene på at det skal fungere nå.

Var bare en utgave av 40gben på Dustin Home. Trenger ikke bracketen ettersom den skal inn Dell mini 10"en min.

Lenke til kommentar
skeptisk til kloning med ghost!

Vil ikke allignment bli feil?

Jo, kom på det rett etter at jeg var ferdig. Det endte jo opp med at OS ble på E: og ikke C: og da er bootmanageren ødelagt. På en netbook uten cd-rom så er det litt stress. Koblet diskene inn i den stasjonære og der var jeg jo like langt med tanke på allignment. Nå blir det ren installasjon av Windows 7 ultimate gjennom SD kort :p Får slenge over filer jeg trenger over usb etterpå...

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Jeg har postet en forespørsel om en benche-dugnad i benche-tråden.

Kort oppsummert er det en IOmeter config som kjører 100% random 100% read med 0,5-64KB blokker ved QD 1-128 begge deler 2^n skalering. Dette gir 64 runder av ca 30 sekunder hver, alså tar det rett over en halvtime å kjøre (og krever ingen inblanding mens den kjører). Etterpå poster man .csv-fila for kjøringen (man blir bedt om å lagre denne når man trykker kjør) i benche-tråden.

Dette sliter ikke på SSDer, og vil ikke forårsake degradering på SSDer uten TRIM dersom noen var bekymret.

 

Alle er velkomne til å delta uansett lagringsenhet og kontroller (ICH vs AMD SB eller hardware RAID kontroller). Det gjør ingen ting om fler med samme SSD poster, RAID er bare fint om vi får resultater fra, og folk med harddisker som har NCQ aktivert er også velkomne til å delta (gjerne harddisk RAID også). I løpet av helga er da planen min å samle infoen fra alle som har postet og bruke noen timer på å lage grafer.

 

Link til posten i benche-tråden.

 

EDIT: alså, her er punktvis hva som kreves for å delta i dugnaden:

1. IOmeter installert (eller installere denne)

2. Åpne configen jeg har postet i benche-tråden når man er inne i IOmeter.

3. Merk stasjonen du vil benche

4. Trykk på det grønne flagget

5. Velg hvor du vil lagre loggen for benchmarken (.csv fil, denne skal lastes opp etterpå).

6. Ta en mat eller TV-pause mens programmet kjører i ca 30-35 minutter.

7. Last opp .csv-fila i SSD benche-tråden.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Et supert produkt for SSD gutta som enten kan monteres i intern 3,5" eller brukes eksternt.

Ser forresten ut som en såkalt "blåkopi" av denne:

PATRIOT SSD/HDD Hotswap Module Convoy Internal For 2x2.5" :hmm:

De har også en Raid versjon :)

http://www.tweaktown.com/reviews/2905/patr...view/index.html

 

Denne kan tom. brukes som ekstern enclosure via eSATA og USB med innebygget Raid. Kongeprodukt :thumbup:

For strøm ved eSATA bruk har den en "eSATA->USB Strøm" kabel.

Video, litt dårlig lyd i starten.

http://www.viddler.com/simple_on_site/b35a980a

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kloning av disk....

Jeg har en 120 GB systemdisk som bare har brukt 40 GB og har bestillen en Intel X25M 80 GB SSD.

 

1) Får jeg 'klonet' 120 GB over til 80 GB, eller må jeg installere på nytt ?

2) Har Intel X25M 80 GB TRIM support ?

 

/Bjørn-Willy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...