Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

OCZ Vertex LE SSDs listed, coming next week

 

OCZ_Vertex_LE_SSD_01.jpg

 

While the Vertex 2 Pro has been doing the rounds in and around the interweb recently, it seems that the first SandForce-based solid state drive from OCZ to become available is actually the Vertex LE (Limited Edition). Found listed with February 5th as its ETA (estimated time of arrival), the Vertex LE has a 2.5-inch form factor (6.4mm thick), 100GB and 200GB capacities, a SATA 3.0 Gbps interface, MLC (multi-level cell) NAND Flash memory chip, TRIM supports and and delivers maximum read and write speeds of 270 MB/s and 250 MB/s, respectively (235 MB/s sustained writing).

 

The 100GB and 200GB Vertex LE SSDs are backed by a three-year warranty and have prices tags starting at 339 Euro and 733 Euro, respectively.

 

http://www.tcmagazine.com/comments.php?sho...345&catid=2

 

 

http://www.overclockers.co.uk/showproduct....&subcat=910 Preorder er 310£ med VAT. for 100GB

 

CA 3200 KR for 100GB med norsk moms.

Endret av Agrophel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt synd med den prisen. Den blir eid av 2 x25-V i RAID-0 på alle andre punkter enn sekvensiell skriv.

Du kan kjøpe 3 x25-V å ha i RAID-0 for ca 2700kr, og det gir 120GB kapasitet, 500-600MB/s les, ca 130MB/s skriv, 90.000 4KB random read IOPS (360MB/s), og ca 30.000 4KB random write IOPS (120MB/s). Om du er i stand til å lage et RAID fra ICH10R og har ledige porter er dette en mye bedre og litt billigere løsning.

Lenke til kommentar

Et par små spm :

 

1. Hvor mye farten/ytelse vilen SSD uten trim miste? 50%? Mer enn 50%? Jeg har forstått det slik at det kun er skriving, og at lesing alltid vil være rask. Stemmer dette?

 

2. Grunnen til at jeg spør er at jeg har en Kingston 64GB v seriers som ikke har trimstøtte. Denne kjøpte jeg når x-25 var mangelvare. Nå flyter jo markedet over av x-25 så jeg har bestilt enda en slik at laptopen også får en. Jeg tenker å bruke den som står i laptopen, dvs Kingston ssd'n i samboers laptop, men lurer på om en formatering og reinstallering av os på hennes laptop vil føre til at ytelsen reduseres yterligere (i dag har jeg ca 25 gb ledig, men disse vil jo fort "overskrives" ved reintsall)?

 

3. Finnes det noen tools som kan "trimme" en Kingston før jeg putter den inn i ny maskin?

Lenke til kommentar
Litt synd med den prisen. Den blir eid av 2 x25-V i RAID-0 på alle andre punkter enn sekvensiell skriv.

Du kan kjøpe 3 x25-V å ha i RAID-0 for ca 2700kr, og det gir 120GB kapasitet, 500-600MB/s les, ca 130MB/s skriv, 90.000 4KB random read IOPS (360MB/s), og ca 30.000 4KB random write IOPS (120MB/s). Om du er i stand til å lage et RAID fra ICH10R og har ledige porter er dette en mye bedre og litt billigere løsning.

Heisan Gullars,

 

Jeg har fulgt med litt på trådene her og det ser ut til at du har stål kontroll på SSD :)

Angående denne Vertex LE. Ser ut til at den er fryktelg rask les/skriv har også sett et sted at den skal ha 50000 IOPS. Vil dette være en bra Disk til min Laptop? Har ikke mulighet å kjøre raid, men vil ha en rask SSD i den.

 

Takker

Lenke til kommentar

Den vil være relevant om du skal ha en SSD på 100GB eller mer i laptopen din, og bruke den til workload som faller inn under "workstation". Dette er da ting som medie-redigering, VMware, database, filbehandling av massive mengder data, osv.

 

Det er prisen som er drepen for Vertex LE, og du får 80-90% av opplevd ytelse med en vanlig Vertex 120GB (om du finner det til lavere pris). Jeg ville anbefalt Intel x25-M 80GB om det er nokk kapasitet, 20GB mindre enn Vertex LE for 1200kr mindre.

 

Ytelsen fra x25-M til Vertex LE er veldig lik, men vertex LE har dobbelt så høy skrivehastighet, men dette vil man ikke trenge til daglig med mindre man driver med tingene jeg nevnte over.

 

Jeg vil anbefale deg å sjekke Crusial C300 også om du trenger veldig høy ytelse i laptoppen.

 

Om du ikke skal drive med ting som er ekstremt disk-sensitive og du ikke nøyer deg med en 3-5x speedup over harddisker må du beregne deg på å betale en del ekstra.

Lenke til kommentar
Det er prisen som er drepen for Vertex LE, og du får 80-90% av opplevd ytelse med en vanlig Vertex 120GB (om du finner det til lavere pris). Jeg ville anbefalt Intel x25-M 80GB om det er nokk kapasitet, 20GB mindre enn Vertex LE for 1200kr mindre.

Evt. Intel X25-M 160 GB Gen2 for 400 kr ekstra. (60 GB mer for 400 kr)

 

Når er det forresten Intel skal kutte SSD-prisene neste gang? (og komme med noen større modeller.) Er det sannsynlig at det "tilfeldigvis" kommer samtidig med at mange SandForce-baserte SSDer?

Lenke til kommentar
Teac,

 

SSD Toolbox gir deg TRIM på Vista og XP.

Da kjører du SSD Toolbox 1 gang i uka eller noen ganger i måneden.

(gjør nesten samme nytten men er selvsagt ikke like effektivt)

Ok. Får prøve det. Gir Windows 7 et siste forsøk. Har lagt inn Vista og partisjonert opp SSDen i to. Skal prøve å legge inn win 7 på den tomme partisjonen.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har tenkt å kjøpe meg Windows 7 og SSD som OS plattform.

Hvilken SSD til under 2000kr med rundt 64-80GB er best på markedet? (lese og skrive, TRIM?)

 

Skal beholde min gamle HDD til dokumenter.

 

Vil dere anbefale meg å vente eller å kjøpe en intel 80GB, som ligger på komplett.no?

Endret av skullcandy93
Lenke til kommentar

Fra anandtech

 

I wasn’t supposed to be able to tell you about this until Monday, but it looks like the news leaked early so IMFT gave us the green light.

 

Intel and Micron jointly formed IMFT (Intel-Micron Flash Technologies), LLC back in 2006. The two companies share production from the venture. Intel gets 49% of IMFT’s flash production and Micron gets 51%.

 

structure.jpg

 

In the usual Intel tradition, IMFT aggressively scales process technology to be competitive. The company started manufacturing at 72nm, spent 2008 at 50nm and just last year scaled down to 34nm. The latter is what found its way into Intel’s X25-M G2 as well as Micron’s soon-to-be released RealSSD C300.

 

roadmap.jpg

 

Mere her: http://anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3731

Lenke til kommentar

4k rnd IOPS kommer til å få en betydelig degradering relativt til større blokker med den overnevnte 25nm flash brikken siden pages nå blir 8k. For mange databaser blir ikke det noe problem så lenge partisjonen er aligned på 8k siden de som regel skriver/leser 8k. Sekvensiell ytelse kommer til å skyte i været med 200MB/s per device får en teoretisk 2GB/s på en 10 kanals kontroller slik Intel tradisjonelt har benyttet. En må begynne å bundle SAS kanaler for å henge med på denne båndbredden eventuelt droppe hele SAS/SATA grensesnittet hvilket blir en betydelig utfordring på kort sikt.

 

Jeg tror regnekraften som trengs for å håndtere lagring og båndbredden som kan leveres vil tvinge frem konsollidering av teknologier for IO og regnekraft i maskinen. Dvs enden på visa blir CPU kjører en software stack for å håndtere lagringsmediet som blir et dumt array og IO går over en felles arkitektur. mest sannsynlig SATA byttes ut med PCIe, og SAS byttes ut med IB. Personlig har jeg aldri forstått hvorfor SATA og PCIe har livets rett, men en skal vel ikke undervurdere kraften av kortsiktig profitt og time to market.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Du glemte å nevne at Block Size økes fra 128 til 256 som videre betyr at en "Blokk" går opp fra 512KB til 2MB.

 

De dobler altså både page size og block size.

 

Dette er ikke en ubetydelig endring.

I første omgang betyr det større kapasitet for oss forbrukere.

600GB SSD begynner å ligne på noe.

 

Link til pcper som skrev om dette i går.

(de kommer med full artikkel mandag)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Hei.

 

Har tenkt å kjøpe meg Windows 7 og SSD som OS plattform.

Hvilken SSD til under 2000kr med rundt 64-80GB er best på markedet? (lese og skrive, TRIM?)

 

Skal beholde min gamle HDD til dokumenter.

 

Vil dere anbefale meg å vente eller å kjøpe en intel 80GB, som ligger på komplett.no?

Det virker ikke å komme noe med det første som revolusjonerer på kombinasjonen pris, ytelse og kapasitet.

Så ja, intel 80GB er fortsatt å anbefale.

Lenke til kommentar
Du glemte å nevne at Block Size økes fra 128 til 256 som videre betyr at en "Blokk" går opp fra 512KB til 2MB.

 

De dobler altså både page size og block size.

De gjør en fire ganger på erase block size faktisk. Det vil vel i hovedsak bare medføre større behov for book keeping. Så lenge antall erase blocks holdes konstant eller økes så bør ikke dette gå nevneverdig utover ytelsen, serlig siden backend båndbredde øker kraftig. Energiforbruket vil antagelig øke noe pga større mengde book keeping.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...