Gå til innhold

Lanserer skjerm med USB-tilkobling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er vel et av disse usbskjermkortene innebygget antar jeg. har lenge vært snakk om dem

 

We originally spotted ASUS' DisplayLink-equipped VW223B back at CeBIT, but now it -- alongside the 20.1-inch VW202B -- is finally available. Both LCDs boast a WSXGA+ (1,680 x 1,050) resolution, 300 cd/m2 brightness, a 1,000:1 contrast ratio, 5-millisecond response time and VGA / USB 2.0 connectors. The USB functionality is being coined EzLink by ASUS, but it's no different than the DisplayLink you've grown to know and love. As per ASUS' apparent internal guidelines, it has completely failed in dishing out pricing information for the freshly available duo, but hey, at least we know they're out there!

 

http://www.engadget.com/2008/06/09/asus-vw...rs-now-on-sale/

 

Displaylink

 

Sure, wireless USB hubs for your mice, keyboards, printers, and other random peripherals are quite handy in removing that rat's nest of wires you're currently dealing with, but now it seems the "wire free PC" is within our grasp. DisplayLink's DL-120 and DL-160 ICs allow "monitor manufacturers, PC OEMs and PC accessory companies to develop products for multi-monitor computing including USB-connected monitors, video-enabled USB laptop docks, and a host of other goodies for the cordless monitor. These USB chips are the "world's first" to offer VGA over a USB 2.0 connection, and there's reportedly no loss in quality or lag incurred when watching films or performing other fast-moving tasks, but that's a claim we'd have to see to truly believe. The DL-120 supports resolutions up to 1,280 x 1,024, while the more robust DL-160 kicks it all the way up to 1,600 x 1,200. Notably, DisplayLink mentions that these chips could not only be used in LCD monitors, but in digiframes as well, potentially giving users the ability to beam new galleries over wireless USB. While both ICs are current "available in production," we've no idea how much the firm plans on charging folks to integrate the wireless goods into their monitors, but at least the countdown to a cable-less PC (and some real-world wireless USB applications) has begun -- now we're just waiting for a few hundred watts to be channeled sans cabling.

 

http://www.engadget.com/2007/01/15/display...s-wireless-usb/

 

og random test av adapter

 

http://www.tech-report.net/articles.x/14057

Lenke til kommentar

En vanlig D-SUB kontakt ja ?

 

Hvilken protokoll skal denne kjøre på da ?

 

RS-232 ? Parallellport ? VGA ? DVI ? RS-422 ? RS-423 ? RS-449 ? Eller kanskjeUSB koblet opp i en D-SUB kontakt ?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/D-SUB

 

Vanlig D-SUB sier meg, og sannsynligvis de fleste leserene på hw.no veldig lite.

 

Edit: Ser nå at det står D-Sub/VGA under produktinformasjon.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
så man kan med andre ord droppe å kjøpe skjermkort?

Du må få installert driveren først, og jeg ville nok ikke erstattet et skjermkort med en usb-skjerm med tanke på den er ubruklig om man skal spille eller bruke 3d programmer.

 

tja, en kan da alltids kjøre 3d-delen på hovedskjermen også slenge annet på usb-skjermen.

 

og er jo en ganske grei sak for den som ønsker mer skrivebordsareal uten å ønske å sku opp skjermen for å dytte i flere kort.

 

eller for den del på disse søte mini-kabinettene ;)

Lenke til kommentar

hehe, joa men om man bare skal bruke usb skjermen som hovedskjerm (ikke igp, skjermkort eller ekstra skjerm) så kan det bli litt problematisk.. men om du har den ved siden av en hovedskjerm som er koblet til ett skjermkort så er det ikke noen problemer :p

Lenke til kommentar
så man kan med andre ord droppe å kjøpe skjermkort?

Du må få installert driveren først, og jeg ville nok ikke erstattet et skjermkort med en usb-skjerm med tanke på den er ubruklig om man skal spille eller bruke 3d programmer.

 

Kan alltids ha et spill på hovedskjermen og gamefaqs oppe på USB'en ;)

 

Men ellers så er USB-skjermer ganske genialt, med tanke på f.eks tynnklienter eller hvis man skal ha en fremvisning å flere skjermer, bare kobler via en hub. Men dette blir nok desverre mer et slags nisjemarked.

Lenke til kommentar

"Før man kan ta i bruk skjermene må man installere en egen driver på vertsmaskinen. Når det først er gjort kan man koble til opptil seks ekstra skjermer, forutsatt at de har Ezlink-systemet da."

 

Ezlink er i skjermen? Det er ikke noe som man må ha i PC`n? Dette må da være nice for oss som kjører SLI og ønsker å ha fesk msn eller internett-vinduer oppe på en ekstra skjerm, da SLI bare støtter en skjerm :)

Lenke til kommentar
hehe, joa men om man bare skal bruke usb skjermen som hovedskjerm (ikke igp, skjermkort eller ekstra skjerm) så kan det bli litt problematisk.. men om du har den ved siden av en hovedskjerm som er koblet til ett skjermkort så er det ikke noen problemer :p

 

med tanke på at en trenger spesiell driver for å få dette til å funke (mest sannsynlig så oppretter driver ett fiktivt skjermkort som i realiteten er en programvare-bit som komprimerer bildedataene før dem blir dyttet over til skjermen) så tror jeg ikke det vil funke å boote med en av disse som primærskjerm. med mindre du ikke har noe problem med å ikke kunne komme inn på ting som bios osv da ;)

Lenke til kommentar

Hvorfor er folk her så opptatt av spill.

Alle vet at dette ikke tiltenkt er primær skjerm eller ekstra skjerm for "gamere". Men mot spesielle brukere som benytter mange skjermer (eks. meglere o.l). Genialt iom at man ikke trenger spesielle matrox kort eller flere installerte grafikk kort i workstation PCn.

Lenke til kommentar

Kan ikke tenke meg at denne skjermen kan brukes til krevende bruk nei:

1680 x 1050 x 24 bit x 60 Hz = 2.540.160.000 Bit/s

USB 2.0 støtter opptil 480 MBit/s

 

Jeg tror at skjermen enten overfører skjeldnere/delvis bildet (f.eks. bare endringer) eller bruker komprimering.

(eller bruker USB 3.0 :p )

 

Jeg tror at dette kan være nyttig på arbeidsplasser.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...