Gå til innhold

Anbefaling: Harddisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere kan godt nevne at det er mulig å bytte ut en CD/DVD rom i en bærbar med plass til en harddisk.

 

Jeg kjøpte en SSD, flyttet min gamle systemdisk til CD/DVD slot-en og brukte den til lagring. Så nå har jeg en bærbar med både fart og lagringsplass. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

I 2013 så burde ethvert system ha SSD som systemdisk, har du ikke plass til mer enn en disk i systemet så supplementer du med en passende ekstern harddisk med støtte for USB3.0, Thunderbolt eller FireWire 800 (avhengig av hva systemet ditt støtter) og saken er biff.

 

Av SSD så går du enkelt og greit for en Samsung 830 / 830 Pro, 840 / 840 Pro eller Intel 320, 325 eller 520 serie da disse er de mest driftsikre alternativene med minimalt med tullball og generelt veldig god og stabil levetid.

 

 

Det å ha en flaskehals av typen mekanisk "spinnedisk" i 2013 er temmelig absurd, det er helt greit i en server eller som sekundær "lagringsdisk" osv.. Men som systemdisk så syntes jeg det blir ganske så tullete så fremt til du ikke sitter på en budsjettmaskin med temmelig råtten maskinvare. Du må investere i en temmelig råtten og billig maskin i dag for at en mekanisk "spinnedisk" ikke skal bli din største flaskehals for brukeropplevelsen, for ikke å snakke om at de, spesielt på bærbare er langt mindre driftsikre med tanke på støtskader osv..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kunne i det minste tatt med èn Hitachi disk, som i følge blackblaze har de mest pålitlige harddiskene.

 

We are constantly looking at new hard drives, evaluating them for reliability and power consumption. The Hitachi 3TB drive (Hitachi Deskstar 5K3000 HDS5C3030ALA630) is our current favorite for both its low power demand and astounding reliability. The Western Digital and Seagate equivalents we tested saw much higher rates of popping out of RAID arrays and drive failure. Even the Western Digital Enterprise Hard Drives had the same high failure rates. The Hitachi drives, on the other hand, perform wonderfully.

 

Kilde: http://blog.backblaz...g-more-secrets/

 

(De har gått over til 4TB Hitachi i deres Storage Pod 3.0)

Endret av MDCCLXXVI
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Av SSD så går du enkelt og greit for en Samsung 830 / 830 Pro, 840 / 840 Pro eller Intel 320, 325 eller 520 serie da disse er de mest driftsikre alternativene med minimalt med tullball og generelt veldig god og stabil levetid.

 

Det er vel ingenting som heter 830 Pro, kun 830.

 

Og Crucial M4 kan trygt anbefales sammen med diskene som du har nevnt, lang levetid og lite tull.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Er det ikke WD Red som har hatt en enorm feilrate? Mener jeg leste både på newegg og komplett at flere brukere hadde fått mange DOA og disker som døde etter kort tid.

 

Har lest om en del failrater på disse ja uten å ha erfart de selv

Har hatt 5 stykk 3TB i raid 5 (Synology 1511+) i ca 4 måneder nå uten problemer (bank i bordet).

Har en arbeidskollega med en enda større nas som også har flere Red's i oppsettet. No problem so far.

WD har dessuten 3 års garanti på disse.

Lenke til kommentar

Dere har "glemt" PCIE Lagring, noe som er på vei inn til alle brukere (Raskere enn SSD i raid)

 

Nåja... Ikkje alle pci- e flash baserte enheter som er raskere enn ssder i raid.

 

Prøv å finn en som er raskere enn Areca 1882ix pci-e 3.0 med f.eks 16 x samsung 840pro :p Dette er ssd i raid som duger ;)

 

Skal man opp i flash baserte pci-e kort som yter bedre enn dette må man høyt på enteprisestigen ;)

 

Får ikkje håpe du tenker på Ocz revodrive# fordi de suger i det meste. Særlig kvalitet :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Er det ikke WD Red som har hatt en enorm feilrate? Mener jeg leste både på newegg og komplett at flere brukere hadde fått mange DOA og disker som døde etter kort tid.

Ja, WD red er ett godt konsept, men det er urovekkende mange negative tilbakemeldinger, nå kommer vel seagate med noe tilsvarende, eller så har man jo den billigste modellen i constellation-serien som også kan være ett alternativ. Personlig har jeg kun kjøpt Hitachi de siste årene til lagringsformål, de er meget gode i RAID.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kunne i det minste tatt med èn Hitachi disk, som i følge blackblaze har de mest pålitlige harddiskene.

 

Kilde: http://blog.backblaz...g-more-secrets/

 

(De har gått over til 4TB Hitachi i deres Storage Pod 3.0)

 

Jeg tipper de helst har fokusert på disker som lar seg enkelt kjøpe i Norge. Litt synd at utvalget er magrere her på berget på mye forskjellige merker av forskjellig hardware.

Lenke til kommentar

Jeg tipper de helst har fokusert på disker som lar seg enkelt kjøpe i Norge. Litt synd at utvalget er magrere her på berget på mye forskjellige merker av forskjellig hardware.

 

Personlig synes jeg det er merkelig at det skal være ett problem, det er jo bare Seagate, WD og Hitachi igjen, og sistnevnte er kjøpt opp av WD. Skulle tro butikkene her til lands kunne dekke alle merker greit.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...