Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Alt du sier kan og vil bli brukt mot deg i en rettssak"

 

La oss si at jeg er tiltalt for å ha brent ned huset til naboen og jeg sier at jeg ikke liker ananas på pizza, hvordan vil det bli brukt mot meg?

Utsagnet er ikke ment bokstavelig, men som en forsterkende forlenger av "kan". Det er ikke bare en teoretisk mulighet for at vi bruker det, vi vil bruke det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Håper dette er snedig nok.. Hvor mye skal det til for å bli steril eller få permanent skade på de edle deler nedentil? Fikk et veldig hardt skudd midt i blinken på fotballtrening ista, var sykt vondt. Håper ikke det kan gå utover noe?

Kanskje dumt spørsmål, siden ingen fotballspillere bruker susp (?)

Lenke til kommentar

Hvorfor har det seg slik at rennebæsj/sprutbæsj/renneskjeta er våtere i konsistens enn den som vanligvis produseres? Tipper det har noe at kroppen har fått i seg noe å ønsker å kvitte seg med dette fort (derav låk mage/tarm) og tilsetter vann i avføringen slik at det skal komme fortere ut?

Lenke til kommentar

Håper dette er snedig nok.. Hvor mye skal det til for å bli steril eller få permanent skade på de edle deler nedentil? Fikk et veldig hardt skudd midt i blinken på fotballtrening ista, var sykt vondt. Håper ikke det kan gå utover noe?

 

Kanskje dumt spørsmål, siden ingen fotballspillere bruker susp (?)

 

Er på ingen måte lege, men det er i hovedsak to måtar ein fysisk kan skade eit organ på. Det mest innlysande er knuse/klemskader der organet blir utsatt for så store ytre krefter at ein riv av diverse celle-forbindelser.

Eller skader på organet som fører til hevelser og press på organet. Dette er den vanligaste typen hjerneskader der hodeskallen fungerer godt som ein beskyttande "hjelm", men der den same beskyttelsen også fører til at trykkaukninga ikkje blir utlikna og hjernen får skade.

 

Testiklane er plassert slik at det meste av ytre påkjenningar heilt eller delvis blir reflektert vekk før sjølve organet blir utsatt for eit stort press.

Når det er snakk om ein fotball så har den så stor diameter at ballen også treff andre ting som f.eks. lår og mage, som igjen fører til mindre kraft retta mot testiklane. Skadeomfanget er nok langt større med ein mindre ball som f.eks. tennisball, golfball og liknande.

Derfor er det meir vanlig å bruke susp i slike idrettar der ein brukar mindre ballar.

Lenke til kommentar

Hva gjøres for å takle katastrofen når Yellowstone utbruddet kommer (det er jo allerede en del på overtid)? Og hvilken direkte fysiske innvirkninger vil det ha så langt unna som her i Norge (altså sett bort ifra de økonomiske, politiske og resursmessige konsekvensene som vil spre seg til hele verden)?

Lenke til kommentar

Hva gjøres for å takle katastrofen når Yellowstone utbruddet kommer (det er jo allerede en del på overtid)? Og hvilken direkte fysiske innvirkninger vil det ha så langt unna som her i Norge (altså sett bort ifra de økonomiske, politiske og resursmessige konsekvensene som vil spre seg til hele verden)?

 

Problemet med Yellowstone er at sjølv om neste store utbrudd er anslått å være på overtid (og det er det ikkje alle som er enige i), så vil det lett kunne gå mange mange generasjonar før det faktisk skjer noke. Det er derfor lite samfunnsøkonomisk forsvarlig å bygge opp ein beredskap og reserveløysningar for noke som kanskje ikkje skjer på lenge. Det siste store utbruddet skjedde for 640 000 år sidan, før det var det eit utbrudd for 2,1 millionar år sidan, og 1,2 millionar år sidan. Så avstanden mellom utbrudda har vært for store og forskjellige til å seie noke sikkert. Det kan lett ta fleire hundre tusenar av år til før vi får eit stort utbrudd.

 

Så det som blir gjort er at ein lagar planar basert på dei ressursane som i dag er tilgjengelig lokalt og nasjonalt i USA. 

 

Dei fysiske innvirkningane for oss i Norge vil variere alt etter kor voldsomt utbruddet blir, men mest sannsynleg så blir det for oss ikkje større konsekvensar enn at det vil være aske flygande i luftstraumane over Europa, og at det enkelte plassar kan legge seg eit tynt lag med aske. I tillegg vil det mest sannsynleg kunne luktast.

Med andre ord så vil det nok for oss bli omtrent slik som ved vulkanutbruddet på Island i 2010 der dei største problema var knytta til at det var usikkert på om det kunne være farlig å flyge gjennom askeskyer, og at dette då fører til at flya blir ståande.

 

USA vil ha det kjipt med mange døde og store ubebuelige områder, men dei fysiske følgande for Europa treng ikkje å bli større enn problematikk knytta til lukt, støv og noke svakare sollys i ei periode.

Lenke til kommentar

Hvorfor har det seg slik at rennebæsj/sprutbæsj/renneskjeta er våtere i konsistens enn den som vanligvis produseres? Tipper det har noe at kroppen har fått i seg noe å ønsker å kvitte seg med dette fort (derav låk mage/tarm) og tilsetter vann i avføringen slik at det skal komme fortere ut?

 

Du har spist for lite fiber, så vannet har ikke bundet seg opp til noe. Da kommer bare "sprut" ut, for det må ut uansett. Magesekken har magesyre som reduserer all maten du spiser til en flytende suppe. Blir det ikke bundet med fiber blir det veldig vått når det skal ut. Det er derfor mora di har sagt at du skal spise grønnsaker og grovt brød ikke loff.

 

Mye rennaræv betyr veldig dårlig kosthold over lang tid.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

"Alt du sier kan og vil bli brukt mot deg i en rettssak"

 

La oss si at jeg er tiltalt for å ha brent ned huset til naboen og jeg sier at jeg ikke liker ananas på pizza, hvordan vil det bli brukt mot meg?

Hvis det viser seg at naboen var ananaselsker kan det åpenbart bli brukt mot deg.

 

Det kan også hende det viser seg at det finnes en undersøkelse som sier at de som liker ananas på pizza er mindre empatiske enn andre. Plutselig foreligger det et argument som taler mot deg. Man vet aldri, og man kan tyne svært ut av en tilsynelatende banalitet.

Endret av coffeee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...