Gå til innhold

TEST: Apple Magic Mouse 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tipper Apple har plassert ladeporten under musa for å tvinge frem at musa kun brukes trådløst. Hadde porten vært foran, hadde den blitt brukt delvis som kablet mus, og da er vel halve poenget borte.

Ja for all del, Apple kan jo ikke gi folk fornuftige valgalternativer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noe som "dreper" MM imho er ikke bare ladekontakten, men "legacy"-problemet med at grunnet estetiske mål så er høyreklikk kun mulig hvis man løfter opp venstre finger. Nå ser jeg ikke at dette nevnes på noe måte i artikkelen, så slik jeg skjønner det er det ingen endring.

Ergonomien til MM er heller ikke så bra, ja den er som et brukt såpestykke med det er akkurat det - håndflaten er ikke helt slik.

Pluss siden den eneste "tactile" funksjonen er mekanisk klikk i den ENESTE mekaniske knappen i musen, så greit nok dette med multitouch men scroll - noe som blir brukt ofte i både fritiden og i kontorsammeheng synes jeg er best med mushjul.

Trackpad derimot - ikke bare er den stor, men der har man all funksjonaliteten 100% identisk til en touchpad på Apple sine laptoper, og den tillater all slags former for touch-navigasjon, som finner sted på hele overflaten i stedet for den lille "smarte" flaten på MM.

 

Pluss at pga algoritmene som Apple bruker til å gjenkjenne/jevne ut/ignorere tilfeldige berøringer på touchpad/trackpad så er den mye mer "presis" og "smart" i forhold til MM, der vinner Apple hands-down.

Lenke til kommentar

Jeg elsker touchpaden til Apple men har et hatforhold til musene de har laget. Mighty Mouse var en katastrofe og Magic Mouse har jeg bare kalt tragic mouse. Nå har vi altså en ny modell tragic mouse 2 hvor Jony Ive tydeligvis var på ferie når de bestemte seg for hvor ladeporten skulle plasseres.

 

Har i en årrekke brukt MX Revolution som på tross av at den ikke har noen touch funksjoner likevel er 100 ganger bedre enn alle mus Apple har laget tilsammen. Kombinerer den med Magic Trackpad og det gir meg både i pose og sekk.

Lenke til kommentar

Argumentene for at den er slik den er måtte bare komme. slik er de som er glad i Apple 

 

greit nokk at mange foretrekker trådløse mus , men man må ikke glemme at de må laddes i mellom.

 

Jeg har selv brukt  denne :

 

logitechplus.jpg

 

 

https://www.google.no/search?q=cordless+click&biw=1280&bih=882&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi1ivrj3aTJAhVj8HIKHYZ8A1IQ_AUIBigB

der man ikke kunne bruke musen mens den ble laddet

Laddingen skulle da ta ca 60 minutter , som strengt tatt blir for lang ventetid om man har mye å gjøre

jeg ble lei av ventetiden og fant på en annen løsning .

batteriene ble ladet i en vanlig batterilader som tok 7-8 timer men så hadde jeg også flere sett med batteri som jeg sørget for å være oppladdet tidsnok til at det var bare å bytte hver gang musen var tom for strøm

 

 

Derfor gikk jeg over til MX  perferance 

 

 

 

https://www.google.no/search?q=cordless+click&biw=1280&bih=882&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi1ivrj3aTJAhVj8HIKHYZ8A1IQ_AUIBigB#tbm=isch&q=mx+preference+mus

når det var på tide å bytte mus 

 

Til tros for muligheten til å ladde samtidig som musen brukes så har jeg fortsatt med å bytte batteriene hver gang de er tomme

Nå har jeg også anskaffet meg en hurtig ladder , da tar det ca 20 minutter , i stedet for 7-8 timer å ladde batteriene

 

Apple har gått motsatt og forlanger at man tar 2 times pause  for å ladde musen ifølge Apple sin nettside

 

Med tanke på at så mange produsenter spesialdesigner batteriene for hver produktportalfølge så er det en dårlig retning å gå 

 

Kan tanken bak det hel være at man skal kjøpe 2 stk magic mouse ?

eller er det bare fordi at man skal bli lit mindre produktiv ?

 

( det er jo få personer som lar datatraustyret stå til ladding i forkant av bruken bare for at de skal ha nok strøm foran hver akt. da venter man heller til det er tomt )

 

 

ps: der er så irriterende å ikke kunne bruke bildelinker

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Personlig kan jeg ikke fordra Apple Mouse pga ergonomien. Men en jeg jobbet med som er industridesigner (da jobber man typisk 10 timer om dagen i programmer som 3DS max, solidworks, rhino, adobe pakken, osv), syntes magic mouse var noe av det beste han hadde prøvd. Så jeg antar at den passer for noen  :shrug:

 

Det kommer helt an på hvordan man bruker musen. Logitec MX er ment for å hvile hånden på, mens Apple MM er ment for å holde med en finger på hver side og håndleddet på bordflaten. Da er også pekefinger og langefinger mer tilgjengelig for forskjellige multitouch-gester.

Lenke til kommentar

 

Personlig kan jeg ikke fordra Apple Mouse pga ergonomien. Men en jeg jobbet med som er industridesigner (da jobber man typisk 10 timer om dagen i programmer som 3DS max, solidworks, rhino, adobe pakken, osv), syntes magic mouse var noe av det beste han hadde prøvd. Så jeg antar at den passer for noen  :shrug:

Det kommer helt an på hvordan man bruker musen. Logitec MX er ment for å hvile hånden på, mens Apple MM er ment for å holde med en finger på hver side og håndleddet på bordflaten. Da er også pekefinger og langefinger mer tilgjengelig for forskjellige multitouch-gester.

 

hvor gjør man da av de andre fingrene ? . jo de blir slept/subbet på bordet .

det er det neppe så mange som synes er behagelig

Lenke til kommentar

 

 

Personlig kan jeg ikke fordra Apple Mouse pga ergonomien. Men en jeg jobbet med som er industridesigner (da jobber man typisk 10 timer om dagen i programmer som 3DS max, solidworks, rhino, adobe pakken, osv), syntes magic mouse var noe av det beste han hadde prøvd. Så jeg antar at den passer for noen  :shrug:

Det kommer helt an på hvordan man bruker musen. Logitec MX er ment for å hvile hånden på, mens Apple MM er ment for å holde med en finger på hver side og håndleddet på bordflaten. Da er også pekefinger og langefinger mer tilgjengelig for forskjellige multitouch-gester.

 

hvor gjør man da av de andre fingrene ? . jo de blir slept/subbet på bordet .

det er det neppe så mange som synes er behagelig

 

 

Hvor mange fingre har du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...