Gå til innhold

De mest solide bærbare PC-ene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mine erfaringer med bærbare

 

1 stk Dell 9300: Alder 3 år, defekt skjermkort

2 Stk HP 4xxx: Alder 2 år, defekt wlankort

1 Stk ECS: Alder 5 år, defekt skjerm, dårlig kontakt strømtilførsel

 

Feilprosent hittil 100%, ikke noe dekt av garanti (HP hadde utvidet 1 år grunnet feilprodukson, men dette skjedde rett etter fristen var gått ut)

Lenke til kommentar

Mens vi er i gang å deler erfaringer:

 

2 stk. custom laptoper fra NetShop: Alder 5 år, ingen defekter.

1 stk. Packard Bell. Alder 2 år, feil på HK 2 ganger. Kastet i søppla nå.

1 stk. HP 8710w. Alder 1,5 år, ingen defekter.

1 stk. Asus EEE, 1,5 år, ingen defekter.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

- Toshiba hadde jeg noe dill med husker jeg.

- Litt borti compaq men ikke nok til å si noe sikkert, men alltid virket som solide maskiner med lite problemer.

- Litt borti HP men aldri som hovedmaskin, kun via verv hvor maskinen brukes lite.

- Dell har mange kunder hatt mye problemer med, men det er ofte fordi de ikke velger business modellene som er litt dyrere.

- Fujitsu-Simens virker faktisk nogenlunde greie av de bekjente jeg har som bruker de, men noen har hatt noen garantireps.

- IBM Thinkpad er helt utrolig, jeg har hatt en 3-4 slike siste 11 år og aldri hatt noe problem og alle har tålt røff behandling. Har nå en 6 år gammel Thinkpad T42 som er som ny... utrolig flotte maskiner.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

kaldt: Dine erfaringer med 4 maskiner drukner statistisk i dette tallmaterialet som er basert på erfaringer med 30 000 maskiner.

 

Ellers så er det en god del feilkilder her. Maskiner som ikke er forsikret gjennom Squaretrade havner utenfor statistikken. Maskiner som har feilet men ikke rapporteres til Squaretrade havner utenfor statistikken. I følge rapporten er 1/3 av skadetilfellene uhell (fall, vann osv). Det blir feil å laste produsentene for eiernes dårlige behandling av maskinene. Ulike modeller har ulik feilprosent og ulike gjengangerfeil. Statistikken gjelder trolig bare USA og skiller ikke på feil som ikke dekkes, feil som dekkes av garanti, feil som dekkes av norsk reklamasjonsrett og feil som dekkes av forsikringen.

 

Videre kan man spørre seg hvor verdifull denne statistikken er. Særlig i minibærbar-segmentet som ikke kom ordentlig i gang før for ca 1,5 år siden. Feilprosenten på gamle modeller er ikke nødvendigvis representative for de maskinene man finner i salg nå.

 

Jeg er overrasket over at HP og Lenovo kommer så dårlig ut av statistikken, men tar statistikken med en stor klype salt.

Lenke til kommentar

Godt å se at Asus kommer så godt ut her siden jeg i dag bestilte meg en blå Asus EeePC 11,6" 1101AH med 2GB og Win7 som jeg kan hente i dag eller i morgen. (lei av å vente og måtte ha noe før en reise).

 

Men som Simen1 sier er det vanskelig å danne seg noe bilde over varighet og kvalitet på minibærbare ennå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
For en verdiløs statistikk.

 

Alle bærbare datamaskiner kommer jo fra samme 3 fabrikker på Formosa, hvilket navn som står på klistremerket på lokket er ikke akkurat avgjørende.

 

All statistikk må tolkes og en slik undersøkelse gir selvsagt ikke noe fasitsvar for akkurat din PC, men 30000 er et ganske bra tallmatriale å jobbe med. Hvem som til syvende og sist har produsert maskinene spiller ikke så stor rolle, men alle leverandører med en viss størrelse kan stille krav til underleverandører som igjen slår ut på kvalitet og holdbarhet.

Lenke til kommentar
Mine erfaringer med bærbare

 

1 stk Dell 9300: Alder 3 år, defekt skjermkort

2 Stk HP 4xxx: Alder 2 år, defekt wlankort

1 Stk ECS: Alder 5 år, defekt skjerm, dårlig kontakt strømtilførsel

 

Feilprosent hittil 100%, ikke noe dekt av garanti (HP hadde utvidet 1 år grunnet feilprodukson, men dette skjedde rett etter fristen var gått ut)

Til dette har man reklamasjon i fem år, forutsatt at dette er forbrukerkjøp.

 

 

Jeg er overrasket over at HP og Lenovo kommer så dårlig ut av statistikken, men tar statistikken med en stor klype salt.

 

Er i grunn ikke så overrasket over Lenovo. Eier nå en Lenovo Thinkpad T400. I forhold til min gamle IBM Thinkpad T30, så var maskinen fra IBM adskillig bedre sammenskrudd. Det meste fra tiden med IBM som eier er jo endret. Selv det fremste kjennetegnet på Thinkpad, tastaturet, er ikke like bra som det engang var.

Lenke til kommentar

Atter en gang klarer HW.no å presentere tallmateriale på tidenes mest ubrukelige måte.

Har artikkelforfatter spurt seg selv om hva som er interessant i den listen som er satt opp? I utgangspunktet er listen bare en rangering der det er listet opp produsenter i enten stigende eller synkende rekkefølge. Og tallene, som egentlig er selve essensen i listen og det eneste som sier noe som helst om rangeringen av produsentene, har kommet i en parentes.

Når SquareTrade greier å presentere det med et diagram, så burde HW klare det også. I det minste med en litt mer tydelig tabell.

 

Men det overrasker meg ikke at HP er dårligst på listen. Omtrent alle forbruker-maskinene jeg har vært borti fra HP har vært overopphetet, bråkete, slarkete og full av unødvendig bling.

Det kan godt være at proff-/bedriftsmodellene fra HP er gode, men jeg har et inntrykk av at IBM, Lenovo og Dell har et langt mer utbredt i de miljøene.

Lenke til kommentar
Er i grunn ikke så overrasket over Lenovo. Eier nå en Lenovo Thinkpad T400. I forhold til min gamle IBM Thinkpad T30, så var maskinen fra IBM adskillig bedre sammenskrudd. Det meste fra tiden med IBM som eier er jo endret. Selv det fremste kjennetegnet på Thinkpad, tastaturet, er ikke like bra som det engang var.

 

 

Andre ting kan jo ogås spille inn, feks at folk som forventer "uforsiktig bruk" i større grad kjøper lenovo. Men det er unekltig interessant statistikk, selv om den kunne vært mare matnyttig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...