Gå til innhold

De mest solide bærbare PC-ene


Anbefalte innlegg

Som sagt sier dette ingenting om commercial vs consumer modeller. Erfaringsmessig har de absolutt ingen paralleller ifht kvalitet. Noe som er litt trist spør du meg, et brand bør kunne stå inne for kvaliteten over hele linja. Men sånn går det vel når consumer har fokus på å alltid tilby nyeste teknologi og bling bling og samtidig holde "kunstig" lave priser med sykt små marginer. Merkelig hvor fokus alle har på prisen på en laptop, men en mobil til 4.000 kr kan man fint kjøpt hvert år...

 

HP er størst i bedriftsmarkedet i Norge både Q2 og Q3 dette året, på klient og server / lagring siden. Jeg jobber i bransjen, så sitter på en del info som jeg skal holde meg fra å poste.. men slik er det iallfall. Dell mister stadig markedsandeler. De som har en reel vekst i commercial er HP og Acer (SMB)

Endret av fflex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan gjør Philips det? Har en Philips selv, og den er veldig bra bygget ser det ut til.

 

Philips har såvitt jeg vet aldri laget en laptop.

 

Jeg husker Elkjøp solgte noen slike en gang i tida. De var identiske med de Advent maskinene de også hadde en periode. Ved identiske mener jeg samme maskinen, med litt annen konfigurasjon og farge.

 

Advent har heller aldri laget noen pc selv.

 

Så spørsmålet er vel heller hvem det er som har laget den maskinen? Acer muligens? De har ihvertfall hatt en del no-brand maskiner tidligere.

Lenke til kommentar

Regner med at de ikke har tatt hensyn til hva maskinene blir brukt til?

 

Lenovo går jo for å være blant de mest robuste, og av den grunn mye brukt i serviceyrker ol. hvor maskinene får mye hardere påkjenning. Så da er det ikke rart om de får litt høyere feilrate.

Men igjen så har vel Lenovo flyttet produksjonen til Kina, og den fysiske kvaliteten skal vistnok ha blitt en grad dårligere, så kanskje plasseringen er fortjent alikevel.

Lenke til kommentar
HP er størst i bedriftsmarkedet i Norge både Q2 og Q3 dette året, på klient og server / lagring siden. Jeg jobber i bransjen, så sitter på en del info som jeg skal holde meg fra å poste.. men slik er det iallfall. Dell mister stadig markedsandeler. De som har en reel vekst i commercial er HP og Acer (SMB)

 

Har de størst andel på laptop-delen og?

HP har veldig gode arbeidsstasjoner, server kjenner jeg mindre til, men laptopene deres holder jeg meg unna.

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på lenovo og Thinkpad her. Lenovo har drevet med laptoper lenge før de kjøpte opp thinkpad fra IBM. Det hadde vært interesant om statistikken spesifiserte om det var thinkpads eller vanlige lenovo som har dødd.

Av thinkpad jeg har sett som har dødd en naturlig død er det T30 som plutselig slutter å oppdage minnemoduler. Og T42p, som dør pga socketen til skjermkortet fra ati som er svakt loddet, og sprekker i loddingene ved litt belastning.

Lenke til kommentar
Hvordan gjør Philips det? Har en Philips selv, og den er veldig bra bygget ser det ut til.

 

Philips har såvitt jeg vet aldri laget en laptop.

Det er litt ille at jeg må bevise dette for deg. Se her!

Riktig nok ikke min modell.

 

Som jeg sa videre i mitt innlegg så har aldri Philips laget en bærbar pc SELV. At de har navnet sitt på en betyr da ingenting.

Dixon's er forøvrig eier av Elkjøp så det forklarer jo bare at maskinen mest sannsynlig er laget OEM av en annen leverandør for salg i Dixon Group. Samme som Advent.

 

Compaq lager heller ikke bærbare pc'er. Ikke Packard Bell heller for den saks skyld.

 

Edit : etter litt søking så ser Philips Laptop'ene ut til å være en rebadge av Quanta TW serien. Denne igjen er produsert av NEC. Som igjen eide Packard Bell i sin tid.

Endret av Revox
Lenke til kommentar
Ingen overraskelse at Asus kommer best ut, samtidig som HP havner på bunnen. En større møkkamaskin skal du lete lenge etter.

 

Er nok ganske tilfeldig.

 

Har 2 HP laptop'er i huset og begge nærmer seg 2 år. Har ikke vært noe feil med de overhode og fungerer helt perfekt.

 

Har også hatt Fujitsu-Siemens som fungerte feilfritt. Og de hadde ikke noe kjemperykte på slutten.

 

Men risiko'en er kanskje mindre for å få en med feil fra Asus derimot.

Lenke til kommentar
Hvordan gjør Philips det? Har en Philips selv, og den er veldig bra bygget ser det ut til.

 

Philips har såvitt jeg vet aldri laget en laptop.

Det er litt ille at jeg må bevise dette for deg. Se her!

Riktig nok ikke min modell.

Det er flere andre merker som ikke er med i undersøkelsen jeg vil si er mye mer interesant å vite tall på. Men som flere sier, statistikken er lite nyttig.
Lenke til kommentar
Hvordan gjør Philips det? Har en Philips selv, og den er veldig bra bygget ser det ut til.

Som jeg sa videre i mitt innlegg så har aldri Philips laget en bærbar pc SELV.

 

OK, men de har valgt en solid produsen med følgende modell nedenfor da.

 

Nå tok jeg meg bryderiet å søke opp min modell Philips. Kjøpte den fra PC World i Storbritannia. Les mer om den i quote nedenfor:

it_photo_27285_52.jpg

 

Due to the complexities of cramming components into a small chassis, most ultraportables come with premium price tags. We were therefore surprised to see that this 1.5kg laptop from Philips (via PC World) sells for just £765. It may not be as light as the 1.3kg Rock, but the price is attractive for a portable design.

 

It's surprisingly well put together, too. With the exception of a slightly weak point beneath the integrated DVD writer, the build quality is impressive, with a solid hinge and decent screen support from the lid.

 

The 11.1in TFT is clear and bright, and the speakers - prominently placed above the keyboard - are among the loudest here. The keyboard is a little cramped, but it's certainly usable, with a half-height Enter key the only real sore point. The styling is a little uninspired, but that's to be expected at this budget.

 

The cost-cutting shows itself in some ways, though. As with several laptops here, Philips has opted for an ultra-low-voltage CPU, the older Core Duo U2500, and it therefore scored a fairly low 0.59 in our benchmarks. It isn't the slowest here - the Rock and HP have less power - but the performance trade-offs need to be considered if you're looking for such a light notebook.

 

Elsewhere, Philips has opted for a 4,800mAh battery, and it lasted nearly 4hrs 30 mins under light use - enough to put it on your shortlist if portability is a priority. The basic 802.11abg wireless takes care of browsing, and an ExpressCard/54 slot offers further upgrade potential. The 160GB hard disk is plenty and, rather unexpectedly, you also get Vista Ultimate as standard.

 

The tiny screen and keyboard mean the 11NB5800 won't be for everyone, but if you just want a durable, low-cost laptop that won't weigh you down it's a good choice.

 

Author: David Bayon

Lenke til kommentar

Joda maskinen din er sikkert bra den.

 

Det som er problemet med slike merker er at du sjeldent vet hva du får før man kan lese erfaringer fra andre om dem. Grunnen til dette er da de fort kan produseres av forskjellige fabrikker rundt om. Avhengig av spec/pris og levering som regel.

 

Din ser ut til å fått pluss for å være solid og det er ihvertfall positivt. Meste parten av hardware er jo produsert av de samme produsentene for alle merker (intel,amd,nvida osv)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...