Gå til innhold

De ansatte saksøker Apple


Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet i et norsk IT-selskap (forresten en av Nordens største, børsnotert og med masse penger som går an å tyne på et eventuelt søksmål). Jeg har jobbet en god del overtid uten noen form for overtidsbetaling, men kan ikke tenke meg å saksøke dem. Fordi det er godt betalte jobber likevel, og det forventes at folk skal stå på når det gjelder. Jeg hadde en avtale at jeg kunne ta tilsvarende fridager senere, noe som jeg ikke gjorde likevel.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det øyeblikket noen nevner noe negativt om Apple, kravler disse menneskene ut av treverket.

Jeg kan simplifisere for deg.

 

Alt Apple gjør er ikke det eneste rette. Steve Jobs er ikke Gud, og det er garantert en masse barnearbeid involvert i konstruksjonsprosessen til applehardware.

 

At Apple står bak, gjør ikke dette ok.

 

Takk.

Baklager, jeg gidder ikke å forenkle mitt første innlegg slik at du får med deg i det minste litt av innholdet. Jeg skjønner jo at for deg er det viktigste å dømme Apple for dette og alt annet du kan dra ut av ræva, før man i det hele tatt vet om søksmålet har såpass hold at det blir en reell sak av det. At Apple er saksøkt gjør ikke at de er skyldige før de eventuelt innrømmer skyld eller dom er avsagt mot dem, like lite som Dell eller Sun automatisk er skyldige idet en eller annen advokat leverer et søksmål mot dem. Jeg kommenterer ikke innlegget ditt utover dette, da det egentlig ikke tilfører noe som helst med et minimum av saklighet i forhold til topic eller mitt innlegg.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Det har vel kun eksistert et eneste firma i verdenshistorien der de ansatte stort sett hadde bedre vilkår enn det fagorganisasjonen krevde på samme tid, nemlig Tandberg radiofabrikk. Der hadde de ansatte rettigheter som LO enda ikke hadde kommet på at det gikk an, faktisk skjedde det flere ganger at LO fikk idéene sine fra Tandberg. Derfor var heller ingen av de Tandbergansatte LO-organisert.

 

De fleste av dagens firma har sine svin på skogen, Apple er nok verken bedre eller dårligere på dette enn andre firmaer. Men det er alltid morsomt å se hver gang det står noe negativt om Apple, da dukker Mac-hateboyene opp med de rareste argumentene man kan tenke seg.

 

Dyre produkter? Javel? Men noe må jo Apple gjøre riktig for de selger stadig flere maskiner. Stadig flere bytter fra Windows til Mac, og de fleste av disse "switcherne" angrer kun på én ting: At de ikke byttet plattform tidligere ...

Lenke til kommentar
At apple over-arbeider sine ansatte er det ikke tvil om, jeg jobber for dem en periode selv, nede i Cork.

Regnet ikke med sånt fra et selskap, sluttet på apple og startet i et annet programvare selskap heller.

 

Mye bedre lønn og arbeidsforhold.

 

Jobber du i Cork, jobber du med support via telefon/epost.

De fleste som jobber innenfor det yrket tjener generelt sett veldig lite, og jobber hardt. Snittlønnen er vel 12-15,000 GBP i året.

 

Kan dog sikkert være morsomt å komme seg utenfor landet å gjøre noe anderledes og for å treffe nye folk :)

 

 

|edit|

Det å jobbe gratis overtid er vel ikke unormalt, de siste 6-7 årene jeg jobbet med IT så jobbet jeg vel gratis (totalt) for nesten en million kroner.

Endret av AllFather
Lenke til kommentar
Fra arbeidsmiljøloven:

 

§ 10-4 Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

 

§ 10-6 For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt.

 

Ganske enkelt å forholde seg til, med andre ord.

 

Og det er ikke noe som heter "frivillig overtid". Da kan jo bedriften presse folk til å jobbe "frivillig".

 

Akkurat dette med "frivillig" overtid skjer jo i ganske stor grad i det norske arbeidslivet. Spesielt innen IT, finans, servicenæringen, diverse kreative bransjer og store deler av helsesektoren. Ofte har man kanskje også kontrakter der overtiden er "inkludert" i form av en høyere fastlønn.

 

Men dette er vel bare noe man må akseptere, til dels er det en del av dagens moderne arbeidsliv, til dels er det en del av det å gjøre karriere og å sørge for sin egen kompetanseheving og fremtid. Pluss velvilje, rett og slett.

 

Om det er slik det burde være, er selvsagt et helt annet spørsmål. :)

Lenke til kommentar
Det øyeblikket noen nevner noe negativt om Apple, kravler disse menneskene ut av treverket.

Jeg kan simplifisere for deg.

 

Alt Apple gjør er ikke det eneste rette. Steve Jobs er ikke Gud, og det er garantert en masse barnearbeid involvert i konstruksjonsprosessen til applehardware.

 

At Apple står bak, gjør ikke dette ok.

 

Takk.

Om noen skulle gå til det dristige steget å argumentere for Apple kravler en annen type folk ut av treverket - det er den typen folk som er totalt uinteressert i argument rundt saken, men avfeier alt med det magiske ordet fanboy.

 

Takk.

Lenke til kommentar
Det har vel kun eksistert et eneste firma i verdenshistorien der de ansatte stort sett hadde bedre vilkår enn det fagorganisasjonen krevde på samme tid, nemlig Tandberg radiofabrikk. Der hadde de ansatte rettigheter som LO enda ikke hadde kommet på at det gikk an, faktisk skjedde det flere ganger at LO fikk idéene sine fra Tandberg. Derfor var heller ingen av de Tandbergansatte LO-organisert.

 

De fleste av dagens firma har sine svin på skogen, Apple er nok verken bedre eller dårligere på dette enn andre firmaer. Men det er alltid morsomt å se hver gang det står noe negativt om Apple, da dukker Mac-hateboyene opp med de rareste argumentene man kan tenke seg.

 

Dyre produkter? Javel? Men noe må jo Apple gjøre riktig for de selger stadig flere maskiner. Stadig flere bytter fra Windows til Mac, og de fleste av disse "switcherne" angrer kun på én ting: At de ikke byttet plattform tidligere ...

 

Det er mange firma som har bedre vilkår enn hva som er lovpålagt. Men firma har kanskje sin spesialitet og trenger ikke være gode over hele fjøla.

Faktisk er jo Microsoft ved flere tilfeller blitt kåret til beste arbeidsgiver.

 

Om Apple lager gode eller dårlige produkter er uvesentlig, at en lager gode produkter betyr ikke at det er ok med rovdrift på ansatte.

Lenke til kommentar

Dette er mer vanlig enn uvanlig i IT bransjen, men godt at noen slår tilbake. Desverre er det rekordhøy "utbrenthet" i IT bransjen nettopp fordi folk utnyttes kynisk fra 20-40 års alder. 400 timer overtid i året er ikke uvanlig, og gjerne med kravet "avspassering time mot time" som man selvf. aldri får tid til å ta.

 

Det blir spennende å se alle senskader og totale samfunnskostnader dette vil føre til.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
At apple over-arbeider sine ansatte er det ikke tvil om, jeg jobber for dem en periode selv, nede i Cork.

Regnet ikke med sånt fra et selskap, sluttet på apple og startet i et annet programvare selskap heller.

 

Mye bedre lønn og arbeidsforhold.

 

Gikk på 3 måneders kontrakter der i 1 1/2 år der selv. Korteste kontrakten jeg hadde var 1 uke og 2 ukers. Var innleid gjennom et konsulentfirma så heldigvis hadde jeg mer betalt enn de stakkarene som satt på support og jobba både kveld helg for lite penger. Kom meg tilbake til Oslo, men Cork er jo en mye hyggeligere by både hvordan det ser ut og hvordan folka oppfører seg.

 

Apple er et kynisk firma som de fleste andre og selv om hardwaren er hvit, så er ikke firmaet og måten det drives på så hvitt og rent.

Lenke til kommentar
Jeg har jobbet i et norsk IT-selskap (forresten en av Nordens største, børsnotert og med masse penger som går an å tyne på et eventuelt søksmål). Jeg har jobbet en god del overtid uten noen form for overtidsbetaling, men kan ikke tenke meg å saksøke dem. Fordi det er godt betalte jobber likevel, og det forventes at folk skal stå på når det gjelder. Jeg hadde en avtale at jeg kunne ta tilsvarende fridager senere, noe som jeg ikke gjorde likevel.

Det er ditt valg, men du hadde hvertfall valget og valgte å gi bort din tid gratis til din arbeidsgiver.. som uten problem kunne betalt deg for din innsats, i følge det du sier her. Noen gjør slike ting for å imponere sjefen, andre gjør det fordi de er oppriktig engasjerte i jobben.

 

Må si at jeg hadde samme mentalitet i min første jobb, dvs at jeg arbeidet overtid uten å kreve noe, nå er mentaliteten litt mer i retning at jeg ønsker fri/betaling for evnt overtid... uten at jeg er spesielt streng med timeføringen. For meg er det også stor forskjell på om jeg spesifikt blir bedt om å arbeide ekstra eller om jeg arbeider ekstra fordi jeg selv ønsker å fullføre noe. Jeg har tillatelse til å føre overtid uansett, men i det siste tilfellet velger jeg stort sett løsningen med å gå litt tidligere på en fredag eller liknende :)

Lenke til kommentar
Skremmendes å lese alle dere som jobber overtid uten betaling, viser jo at dere apple user ikke er de smarteste. Hver gang jeg jobber overtid så fører jeg alltid det opp, når sjefen så maser om å ta det i fridager ler jeg av han og refere til reglene. Stå på ditt og få betalt.

 

Vel den "overtid" uten betaling er vel det som offisielt heter fleksitid i flere store bedrifter. Samtidig kan du etter loven jobbe mer enn 7,5timer dagen uten at du har krav på ekstra betalt. Det er vel når det overstiger 9 timer dagen og 40 timer i uka eller noe slik (sto referet tidligere i tråden).

 

En må også huske at det er begrensninger for hvor mye en arbeidstaker har lov til å jobbe overtid før arbeidsgiver får kjeft av myndigheter (hvis de finner utav det da), derfor er flere arbeidsgivere interessert i at de ansatte tar ut noe som feri eller fleksitid.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...