Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nja, vet ikke om jeg er helt enig med deg der, syns det tippet litt over. Vi har forskjellige ører :)

Jeg er vel også av typen som ikke liker å bli for overstimulert da hørselen er min primærsans. For mye er for mye og for lite er for lite. Passe er akkurat nok, slik som for alle andre :)

Lenke til kommentar

Nå sammenligner jeg Apple Tapsfritt via Wimp Hifi på OS-X vs FLAC av samme sang på Wimp webplayer (samme maskin og samme utstyr). De høres ikke like ut. Det store mysterie er hvorfor?

 

Edit:

For ordensskyld; FLAC utgaven via Wimp sin webplayer (i tapsfritt) høres best ut. Jeg ble bare veldig overrasket over at det faktisk var noe diff.

 

Edit2:

Ser ut som det kun gjelder enkelte album....

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg liker X1 bedre enn eksempelvis Sennheiser HD800 som er hodetelefon til 8000 kroner mer. Til det daglige foretrekker jeg faktisk X1 forran Audeze LCD-3 som er svimlende 17 000 kroner dyrere.

 

Det er en helt annen opplevelse selvsagt å legge seg ned å dra LCD-3ene over øret å høre gjennom mine favoritt album, på akkurat dette blir X1 uklassert av LCD-3, da detaljer og nyanser kommer mye mer tydlig frem. Men når jeg setter meg ned forran dataen å enten blar gjennom diskusjon, skriver en oppgave  med musikk i bakgrunnen er det fint lite som slår å dra X1ene over hodet å vri volumknappen til 11 å høre å føle på musikken uten at denne nødvendigvis er i hovedfokus, grunnen til dette har nok mye å gjøre med at de er såpass komfortable at en knapt merker at en har de på hodet samt det utrulig artige å livlige lydbildet.  Til film og spill blåser X1 det meste jeg har eid rett ut av vannet, av de 8 hodetelefonenne jeg nå har i mitt eie er det utelukket disse som blir brukt til dette.

 

Så ja, jeg tørr faktisk å gå så langt å si at X1 er helt utvilsomt den beste allround hodetelefonen jeg noensinne har eid, som er følgende :

Grado : SR80, SR225, SR325i

Sennheiser : PX100, HD555, HD598, HD650, HD800, Momentum, Momentum II Wireless 

Ultrasone  pro 750, Edition 9

AKG K518 DJ, K701, K7xx, K240 

Beyerdynamic Tesla T1, DT770, MMX300 

Philips fidelio X1 og X2 

Klipsch Image one

Monster Beats Pro :blush: 

Koss ESP 950, portapro (alle har vel eid et par)

Audeze LCD-3

Logitech: UE triplefi 10 pro, UE9000

Xiaomi Piston

Creative aurvana live

og sikkert en hel del som jeg ikke kommer på nå i farten, nesten litt skremmende å sette seg ned å liste opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, er faktisk student nå, og før det jobbet jeg som helt vanlig gruppe L elektrikker. Så har ikke spesielt mye penger å sjonglere med. Men en kommer seg veldig langt med å kjøpe og selge, om en handler brukt selger en som regel ikke med så fryktelig mye underskudd. Jeg har og gått i massivt overskudd på blant annet Ultrasone Edition 9 som jeg solgte for nærmere det doble av hva jeg betalte for dem.

Lenke til kommentar

Hvis du tar kabelen en runde rundt halsen så kan du jo strekkavlastet den. Da merker du fort om det er du selv som strammer kabelen og når det skjer slik at det er enklere å være mer forsiktig. Har et inntrykk av at dette alikevel ikke er helt optimalt på denne hodetelefonen, da det er flere som har klaget over det samme. En grei løsning kan jo være en sånn kabel:

 

Belkin-AUX-Coiled-3-5-mm-3-5-mm-Jack-Cab

Lenke til kommentar

Er det en kjent svakhet at ledningen til Beyerdynamic custom one pro hodetelefonene blir ødelagt så lyden blir borte på høyre siden? Eller er det noe feil jeg gjør? Dette er tredje kabelen som blir ødelagt ved pluggen som kobles inn i koppen

Kabler på Beyerdynamic hodetelefoner er generelt sett en stor svakhet etter mitt syn. Aldri hatt problem med kabler på andre hodetelefoner fra andre produsenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du tar kabelen en runde rundt halsen så kan du jo strekkavlastet den. Da merker du fort om det er du selv som strammer kabelen og når det skjer slik at det er enklere å være mer forsiktig. Har et inntrykk av at dette alikevel ikke er helt optimalt på denne hodetelefonen, da det er flere som har klaget over det samme. En grei løsning kan jo være en sånn kabel:

 

Belkin-AUX-Coiled-3-5-mm-3-5-mm-Jack-Cab

Har sett på noe lignende, men den jeg fant kostet 1/3 av det jeg betalte for hodetelefonene... Kanskje det er verdt det? 

 

 

Kabler på Beyerdynamic hodetelefoner er generelt sett en stor svakhet etter mitt syn. Aldri hatt problem med kabler på andre hodetelefoner fra andre produsenter.

 

 

Ah ok. Frister litt med andre hodetelefoner også  :p

Lenke til kommentar

Den rette ledningen på mine DT770 har ingen tegn på skade eller dårlig kobling, så kan ikke si at jeg er enig med påstanden at deres kabler er "generelt sett en stor svakhet".. Ikke har jeg behandlet mine spesielt pent heller, men det er en ok tykk og fin kabel.

Lenke til kommentar

Jeg liker X1 bedre enn eksempelvis Sennheiser HD800 som er hodetelefon til 8000 kroner mer. Til det daglige foretrekker jeg faktisk X1 forran Audeze LCD-3 som er svimlende 17 000 kroner dyrere.

 

Det er en helt annen opplevelse selvsagt å legge seg ned å dra LCD-3ene over øret å høre gjennom mine favoritt album, på akkurat dette blir X1 uklassert av LCD-3, da detaljer og nyanser kommer mye mer tydlig frem. Men når jeg setter meg ned forran dataen å enten blar gjennom diskusjon, skriver en oppgave  med musikk i bakgrunnen er det fint lite som slår å dra X1ene over hodet å vri volumknappen til 11 å høre å føle på musikken uten at denne nødvendigvis er i hovedfokus, grunnen til dette har nok mye å gjøre med at de er såpass komfortable at en knapt merker at en har de på hodet samt det utrulig artige å livlige lydbildet.  Til film og spill blåser X1 det meste jeg har eid rett ut av vannet, av de 8 hodetelefonenne jeg nå har i mitt eie er det utelukket disse som blir brukt til dette.

 

Så ja, jeg tørr faktisk å gå så langt å si at X1 er helt utvilsomt den beste allround hodetelefonen jeg noensinne har eid, som er følgende :

Grado : SR80, SR225, SR325i

Sennheiser : PX100, HD555, HD598, HD650, HD800, Momentum, Momentum II Wireless 

Ultrasone  pro 750, Edition 9

AKG K518 DJ, K701, K7xx, K240 

Beyerdynamic Tesla T1, DT770, MMX300 

Philips fidelio X1 og X2 

Klipsch Image one

Monster Beats Pro :blush:

Koss ESP 950, portapro (alle har vel eid et par)

Audeze LCD-3

Logitech: UE triplefi 10 pro, UE9000

Xiaomi Piston

Creative aurvana live

og sikkert en hel del som jeg ikke kommer på nå i farten, nesten litt skremmende å sette seg ned å liste opp.

 

Satan, for en liste. Hva synes du forresten om Momentum Wireless?

 

Spennende om du kan rate topp 5 eller topp 10 fra lista di her.

Lenke til kommentar

Den rette ledningen på mine DT770 har ingen tegn på skade eller dårlig kobling, så kan ikke si at jeg er enig med påstanden at deres kabler er "generelt sett en stor svakhet".. Ikke har jeg behandlet mine spesielt pent heller, men det er en ok tykk og fin kabel.

Enig med deg.

Lenke til kommentar

 

Satan, for en liste. Hva synes du forresten om Momentum Wireless?

 

Spennende om du kan rate topp 5 eller topp 10 fra lista di her.

 

 

For å svare på ditt første spørsmål siterer jeg mitt eget innlegg tidligere i tråden 

 

 

 

Ellers fikk jeg Momentum Wireless i går som jeg har fått testet noen timer. Det første som slår meg i forhold til de gamle momentumene er at disse nå har en langt mer sennheiser typisk diskant som er noe mer aggressiv, dette gjør etter mine ører at mellomtonen har blitt litt mer tilbaketrukken, de er til dels en god del mer åpne med en større soundstage men ellers er lydsignaturen relativt lik momentum 1. Alt i alt må jeg si at jeg ikke er helt fan av at de har kjørt opp diskanten såpass mye, men for vente til ørene mine har klimatisert seg til de før jeg kommer med noen endelig domm. Komforten er forbedret betraktelig i forhold til momentum 1 vertfall, denne gangen får jeg faktisk hele øret mitt inn i hodetelefonen.

 

NCen fungerer strålende, langt bedre enn jeg hadde trodd, alt av bakgrunnsstøy forsvinner det sekundet du tar på deg klokkene og om du ikke spiller musikk så er det et merkelig fenomen å tre de over ørene der all støyen forsvinner til en veldig svak susing.

 

Wireless delen og er utrolig fin, veldi befriende å slippe den hersen ledningen å det er veldig greit å kunne gå seg en tur rundt i leilgheten uten å måtte ta av seg hodetelefonene. Det som dog skuffer er at det ikke funker å koble de til PS4en som jeg hadde håpet på. Ellers har jeg ikke aptX støtte på bluetoothen til PCen og det er nærmest umulig å finne en adapter med denne støtten her til lands, til gjengjeld kan jeg ikke si at jeg hører noen betydelig forskjell når jeg går fra telefonen med bluetooth 4.0 med aptX til PCen med vanlig 4.0 uten aptX.

 

 

Om jeg skal rate de hodetelefonenne jeg har eid på en topp 5 list må den nok bli som følgende :

 

1. Phillips Fidelio X1 av grunnen nevnt ovenfort

 

2. Audeze LCD-3. Disse kunne nok lett vært nummer en om en kun skal dømme etter lyden, men de er store og tunge å veldig merkbare at du har på hodet, som gjør at jeg bruker disse mye mindre enn jeg kanskje burde.

 

3. Koss ESP950. Dette er elektrostater på billigsalg. Mitt første møte med disse gikk ut på at jeg så fort jeg satte på musikken dro dem rett av hodet da jeg ikke klarte å tro at lyden jeg hørte ble produsert av hodetelefoner, men at noen trollet meg å starte å spille musikk fra et par høytalere i rommet. Større soundstage og åpent lydbilde har jeg aldri hørt i noen hodetelefoner, det samme kan siest om klarheten og detaljnivået i lyden. De hadde sine mangel, som at de fullstendi manglet skikkelig dypbass og utførelsen var i ganske kjip billig plastikk med falskt skinn på bøylen (selv om de komm i en gigantisk bag av ekte skinn :huh: ) og de føltes ganske flimsette. Likevel, på tross av disse massive manglenne ble jeg såpass mindblown av det helt gigantiske lydbilde og krystallklare lyden at jeg fint kan rangere de blant mine topp 3 hodetelefoner, og er nok den hodetelefonen av alle jeg har eid som jeg angrer aller mest på at jeg solgte.

 

4. Sennheiser HD650. En fantastisk allround hodetelefon med komfort i toppklassen.Den har en lydsignatur som er litt på det varmere området som gjør at en ikke blir sliten av høre på de over lenger tid å gjør etter mine ører alt rett for en allround all day hodetelefon, kun overgått av Fidelio X1/X2 i dette segmentet, for meg.

 

5. Sennheiser HD800. Dette er en hodetelefon jeg har stor respekt for, den har nemmelig lignende kvaliteter som Koss ESP950, med et helt enormt soundstage og åpen lyd, den kommer seg ikke helt på samme nivået, men det er jommen meg nerme, å det er veldig imponerende da dette er en "vanlig" dynamisk hodetelefon. Utførelsen og komforten til disse hodetelefonenne er nok det beste du får kjøpt, det er såvidt du merker at du har de på hodet, og de er bunn solide. De lider dessverre av det samme som ESP950 lydmessig, da disse og har mangel på skikkelig dypbass og kan høres litt skarpe ut i diskanten som gjør at en fort blir sliten av å høre på de i lengre lytte sessions.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den rette ledningen på mine DT770 har ingen tegn på skade eller dårlig kobling, så kan ikke si at jeg er enig med påstanden at deres kabler er "generelt sett en stor svakhet".. Ikke har jeg behandlet mine spesielt pent heller, men det er en ok tykk og fin kabel.

Selve kabelen er alltid fin, problemet er endene. Har opplevd 3 ganger at venstre kanal har røket pga dårlig kontakt mot øreklokken. Kaster dem ikke veggimellom heller, og som sagt - aldri hatt problem med andre produsenter.

Lenke til kommentar

-snip-

 

og sikkert en hel del som jeg ikke kommer på nå i farten, nesten litt skremmende å sette seg ned å liste opp.

 

Det var en imponerende liste!

Er det noen grunn for at du ikke har vært inn f eks Denon, Shure, Hifiman og Fostex? Eller er det mer tilfeldigheter (og man kan jo ikke eie ALT)?

Lenke til kommentar

 

 

Det var en imponerende liste!

Er det noen grunn for at du ikke har vært inn f eks Denon, Shure, Hifiman og Fostex? Eller er det mer tilfeldigheter (og man kan jo ikke eie ALT)?

 

 

Det har nok en del å gjøre med tilfeldigheter ja. For Denon sin del er dette hodetelefoner som jeg har prøvelyttet en del av de gangene jeg var innom hifiklubben uten at de var noe som imponerte meg noe særlig, både når Fostex produserte disse og etter Denon startet å lage sine egne, dette er vel grunnen til at jeg aldri har eid en hodetelefon av de 2 produsentene.  Hifiman HE-500 hadde jeg faktisk avtale om å kjøpe for et års tid siden, men selger var dessverre useriøs så det endte med at jeg kjøpte Audeze LCD-3 isteden.  Shure er absolutt propper og hodetelefoner jeg godt kunne tenkt meg å eie en dag, har bare ikke komt så langt enda :)  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...