Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si jeg merker mer lytte trøtthet med LCD-Xene. Spesielt sanger hvor det skjer mye. 

Det er vel en blanding av at det er mye mer detaljer & kanskje litt i det lyse slaget med mitt setup! :p

 

Så er det litt synd at putene er så myke, og hodebåndet er ikke like tykt som LCD-2ene jeg hadde.

Men det er igrunn alt det negative med dem 

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Diskanten er kritisk å få rett for å ikke bli sliten. Moderne musikk varierer mye i hvor mye diskant det er i utgangspunktet, men det er ofte mastret vel høyt. Har du da i tillegg en skarp hodetelefon i en stack som ikke roer den ned blir det fort for mye av det gode. Bruk gjerne en EQ og demp toppen noen dB. Demper du fra 6-8 KHz og oppover pleier det å gjøre susen, men det er bare å eksperimentere seg fram. Har vært borti mikser som har så skarp diskant at den greit kan dempes over 4 dB uten at det påvirker lydkvaliteten nevneverdig.

Lenke til kommentar

For å klarere opp, jeg har ingenting i mot Philips og spesielt ikke X1/X2. Snarere tvert i mot. Prøvde bare være morsom.

Jeg og. Jeg diskuterer ikke dem da jeg ikke har noen spesiel interesse for dem, eller har hørt de i det hele tatt. Kanskje for mitt eget beste, jeg har ikke rom for et par til.
Lenke til kommentar

Hei alle :) Håper jeg kan bruke denne tråden til å få tips til et mulig kjøp av nye hodetelefoner.

 

Har for tiden Sennheiser PC360 som jeg har hatt siden 2012. Må vel si at jeg er ganske fornøyd med disse. Veldig komfortable, god lyd og god mikrofon - for meg ihvertfall. Høyre side begynner å koble seg ut til tider, og jeg må dunke forsiktig for at jeg skal få lyd igjen. Det kan virke som at den volumbryteren er skylden. Er også knitring når den er i bruk, vet ikke om det er vanlig eller ei.

 

Fortsatt bra, men kan begynne å vurdere et nytt et. Ser da etter noe med lik eller bedre lyd, uten mikrofon (tenker å bruke ModMic) og med litt mer bass enn PC360. Vil samtidig beholde komforten som Sennheiser har. Sitter med disse på hele dagen, og alt jeg er plaget av er "headset-hår" rundt ørene. All musikk høres bra ut, men jeg savner litt bass. Ikke for mye selvfølgelig.

 

Blir brukt til mye musikk og film/serier og litt spilling. Er vel ikke noen faste spill/spillsjangere, men blir noe CS, Diablo og mer rolige spill som Minecraft og bysimulatorer. Musikk er veldig variert. Rap, Hip-Hop, rock, metall og EDM for å nevne de viktigste. Sistnevnte er vel det som gir trangen på mer bass.

 

Usikker på pris da jeg ikke vet når dette kjøpet blir. Kanskje rundt 2000 kr? Ser dere har nevnt X2 som lå på 1800? Føler at de 2800 kr de koster nå blir litt mye, men kan jo strekke meg. Jeg har også et lydkort som jeg ville prøvd å utnytte. Det heter Asus Xonar Essence STX. Vil dette være godt nok eller bør jeg kjøpe noe annet eksternt? DAC/amp er vel en ting eller to, men er ikke så kjent med det.

 

Takker for hjelp :) Håper ikke det ble et litt for langt innlegg.

Lenke til kommentar

Asus Xonar Essence STX er rimelig high-end, så det er ikke så veldig nødvendig med en DAC med mindre du sliter med støy. Bruker du siste ModMic har du en meget god lyd i tillegg til et enormt utvalg i hodetelefoner. Det følger med en rimelig grei EQ i programvaren til lydkortet ditt så det er ikke noe problem å justere lyden til din preferanse.

 

Du gjør neppe noe dumt i å velge disse:

http://www.netonnet.no/art/lyd-og-hodetelefoner/hodetelefoner/merkenavn/audio-technica/audiotechnica-ath-m50x-black/204131.5348/

 

Godt med bass og klar og god lyd til en ok pris. Du får også med tre utbyttbare kabler til ulikt bruk. En klassiker til prisen.

 

En veldig billig og svært god hodetelefon er denne:

http://www.proshop.no/Hodetelefoner/Creative-Aurvana-Live!-2141187.html

 

Denne er utrolig mye lydkvalitet for pengene selv om den er ganske liten og "flimsy". Foretrekker denne over en del high-end hodetelefoner. Sjelden lydkvalitet til prisen.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Jeg har fått tak i ModMic 4.0 ja, via Massdrop. Er mye hodetelefoner der også, men ikke nødvendigvis billigere mtp 25% moms.

Tviler ikke på at EQen er bra, men har aldri rørt slike ting. Leste at jeg burde ha det på 2 Ch, PCM 44.1 KHz og på Hi-Fi, så den står på det nå.

 

ATH-M50(X) er noe jeg har lest mye bra om lenge. Vil disse ligge på lik linje med PC360 eller er de en oppgradering?

 

De siste kan jeg kanskje se på hvis jeg en gang trenger et billigere i "reserve", men jeg vil mer high-end enn det. Kan som sagt se dyrere enn M50x også, men vet ikke hvor høyt man må da for å få noe bra.

Lenke til kommentar

Det som er utgitt på Chesky records holder generelt en svært høy kvalitet hvis du liker den typen naturlig musikk.

I forhold til mainstream glossy er det en ekstremt naturlig klarhet i denne musikken. Folkene som mic'er og gjør disse opptakene er no-compromise i forhold til hva som brukes av utstyr. Jeg tror ikke de komprimerer noe som helst, da alt løses med god mikrofonplassering så det er så HiFi du får det.

 

Binaural opptakene er jo spesielt laget for hodetelefoner og er tatt opp via øremic'er så det er en helt unik posisjonering av lydbilde.

 

Norah Jones er i alle fall en av mine favoritter. Er utgitt på Blue Note.

 

HDtracks har jo en fin preview på låter så det er jo bare å prøve å se om du finner noe du liker.

Lenke til kommentar

ATH-M50(X) er noe jeg har lest mye bra om lenge. Vil disse ligge på lik linje med PC360 eller er de en oppgradering?

PC360 er jo noe av det bedre innen gaming-headset, så det kan godt være du synes det er en nedgradering fordi det er uvant. Du kan jo vurdere de helt ferske ATH-M70x som er veldig lineære (uten innebygget loudness) og heller justere bass EQ til preferansene dine hvis du synes det blir tynt i starten, men da snakker vi 3K i pris. Tror nok klarheten i disse burde matche PC360 rimelig greit. Du vil aldri få en helt lik lydsignatur uansett hva du velger, så det blir en liten tilvenningsperiode med mindre du shopper en ny PC360 eller reparerer den du har.

Lenke til kommentar

Du har et poeng der ang. tilvenning. Kan lese/se noen videoer på M70x og M50x. 3000 kr er vel i grenseland, men skal gå fint. For de pengene får man kanskje større utvalg å velge å vrake i, som 2X og HD650. Sistnevnte har kanskje ikke bassen, men så lenge det er mer enn PC360 så funker det.

Kjapp edit: Vet ikke om HD650 er bra, men tenkte jeg ville se litt på Sennheiser også. HD555 er alltid blitt anbefalt, men lages ikke lengre.

 

Sliter ikke med støy som jeg vet om i høyttalerne, men mikrofonen kan diskuteres. Veldig bra når jeg ikke spiller, men med en gang jeg går inn på f.eks Counter Strike så kommer det en del støy. Har bare prøvd med PC360 mikrofonen, men ganske plagsomt å ikke kunne bruke mikrofonen der. Bruker den som regel bare hvis jeg skal spille med noen, så ødelegger litt poenget.

Endret av Ariston
Lenke til kommentar

Warner Music Japan sin remaster fra 2007 (16bit/44kHz) av The Doors albumene er magisk; utrolig nok høres disse remasterene langt bedre ut enn SACD utgaver fra 2013.

 

En trend på kryss av lanseringer er at Japanske utgivelser ofte unngår overdrevet dynamisk komprimering og klipping av lyd.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Du har et poeng der ang. tilvenning. Kan lese/se noen videoer på M70x og M50x. 3000 kr er vel i grenseland, men skal gå fint. For de pengene får man kanskje større utvalg å velge å vrake i, som 2X og HD650. Sistnevnte har kanskje ikke bassen, men så lenge det er mer enn PC360 så funker det.

Kjapp edit: Vet ikke om HD650 er bra, men tenkte jeg ville se litt på Sennheiser også. HD555 er alltid blitt anbefalt, men lages ikke lengre.

 

Sliter ikke med støy som jeg vet om i høyttalerne, men mikrofonen kan diskuteres. Veldig bra når jeg ikke spiller, men med en gang jeg går inn på f.eks Counter Strike så kommer det en del støy. Har bare prøvd med PC360 mikrofonen, men ganske plagsomt å ikke kunne bruke mikrofonen der. Bruker den som regel bare hvis jeg skal spille med noen, så ødelegger litt poenget.

Jeg bruker PC360 selv. Micen er 100% stille og for ofte kommentarer på at jeg har VELDIG klar mic :D 

Lenke til kommentar

Vet ikke om HD650 er bra, men tenkte jeg ville se litt på Sennheiser også. HD555 er alltid blitt anbefalt, men lages ikke lengre.

Jeg hadde i sin tid HD555 til låns før jeg landet på HD650. Det var en markant forskjell i jevnheten i bassen. Det var en bass-peak på HD555 som jeg ikke klarte å få bort uansett hvor mye jeg brukte EQ, og den var helt borte på HD650. HD650 er ganske bass-sky selv om bassen låter bra i dem. Blir veldig vanesak egentlig. Bruker dem om hverandre med CAL! jeg tipsa om og det er natt og dag i forskjell på fullheten og balansen i lydbilde. Etter en runde med CAL! må jeg kjøre opp bassen 10 dB og diskanten ned 2 dB for å få høvelig samme signaturen(!) når jeg fremdeles er kalibrert til CAL!. Hvis du legger deg i den prisklassen M70x er i ville jeg også definitivt sjekket ut X2. X2 har en relativt rå loudness-kurve som kan virke bittelitt tonet ned i forhold til X1.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg bruker PC360 selv. Micen er 100% stille og for ofte kommentarer på at jeg har VELDIG klar mic :D

Sennheiser lager veldig gode proffe mic'er og de kommer fra high-end og lager noe gamerutstyr, mens de fleste andre ikke gjør det. Det er ganske rått parti sånn sett.

Lenke til kommentar

Får se litt på X2 (ikke 2X :p) og kansje HD650. Skulle vel gjerne ha prøvd disse før kjøp, men har ingen butikker i nærheten som har noe på utstilling.

 

Mikrofonen er god, jeg antar det er lydkortet sin skyld. Blir bare støy under last (spill), ellers helt stille. Tror det innebygde har litt konstant støy, men ikke mer under last.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...