Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Til de prisene hadde jeg heller investert i et anlegg, gitt at man har plass og mulighet til å bruke noe annet enn hodetelefoner.

 

I tillegg finnes så mye bra i lavere prisnivåer innen hodetelefoner og forsterkere at det er etter min mening morsommere å kjøpe flere hodetelefoner og forsterkere enn å satse på en "end game"-løsning man kanskje akkurat har råd til.

Endret av Occi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk nettopp Asgard 2, men det er ikke med en strøm kabel til den. Kan jeg bare bruke en vanling 230v kabel, f.eks slik som "den gamle" ps3 har?

 

Edit: fant en kabel, er muligens fra en gammel ps3, men på den står det 10a og 250v ~ betyr det at det er maks volt? Kan jeg bruke den? Asgard 2 skal brukes med 230v står det.

Ja.

Lenke til kommentar

Siden hovedkortet mitt har en innebygd forsterker, får jeg vel ikke "dobbel forsterkning"? Hvis så, finnes det en måte å slå den av på? Jeg satte og prøvde litt forskjellig i sta, men da ble hele lyden borte. 

 

Med tanke på at jeg får en ganske så høyt volum på 50% med ampen på "low gain", windows, samt spotify er 100%. Eller kan det være fordi den er så kraftig? Uansett synes jeg at jeg får fantastisk lyd, men ville vært fint å vite om jeg kan få bedre ved å gjøre noe med hovedkortet.

Endret av [email protected]
Lenke til kommentar

Har sittet på kanten en liten stund nå angående X2 og dens verdi over X1. Jeg klarer ikke helt bli forelsket i X2 på samme måte som jeg ble i X1. Hver gang jeg drar X1 på hodet og vrir volumknobben godt til høyre får jeg alltid "frysninger" og jeg kan virkelig kjenne hele lydspekteret. Jeg klarer ikke pushe den samme verdien ut av X2 og lyden ender fort opp som grøtete. X2 er fortsatt et konge sett med hodetelefoner, og utfører en bedre jobb på lavere volum enn X1. Siden komfortnivået til X1 er akkurat passe for meg så ender jeg nok opp med X1 på hodet fremover. Tror en amp med en mørkere signatur i de høyere frekvensene vil gjøre X2 en større tjeneste enn hva Asgard 2 leverer. Lyden ender fort opp som skarp og knviete på høyere volum. Edit: Virker som X2 har større krav til kilde/-materiale, spesielt DAC. Har prøvd litt forskjellige kilder inn i Asgard 2, og når det eldgamle samsung nettbrettet ble plugget i merket jeg problemet selv på lavere volum. X1 virker ikke å ha et stort problem med dette, og rusler ganske likt gjennom alt. X2 kan bli semi-fikset via EQ(16k+ -4 til -6Db), men føler for mye av lydbildet og detaljer forsvinner.

 

Har litt støy på høyere volum gjennom Modi og Asgard 2. Det er ikke snakk om ubehagelig mye støy, eller noe som kan høres direkte gjennom lyden(samt at jeg ikke kan ha så høyt volum til X1/X2.) Jeg testet litt for å se hvor støyen ligger, og lå mellom enten USB-bus problemer eller at Modi leverte støy. Dro frem laptopen for å teste med et "lukket" system, og støyen var borte med en gang. Enten lager jeg min egen krets, eller så kjøper jeg en powered USB hub. Samme lyd med eller uten støy(den jeg finner hos meg), men jeg sover bedre om det ikke er støy. Edit: Ser ikke ut som jeg trenger USB hub alikevell, Mye av problemet forsvant om jeg økte gain på Asgard 2.

 

Tror kanskje jeg trenger et tredje par med hodetelefoner for å ha noe som bryter med X1 og X2. Noen som har noen anbefalinger i 2-4k klassen som kan levere et litt annet lydbildet? Sitter samtidig og tenker på DAC, og det kunne vært artig å prøvd en dyrere type(Noen i gjøvik området?). Mulig jeg slår til på en Bifrost.

 

Det ble veldig notat og stikkete skrevet. Jeg har sittet her og redigert og skrevet om opp til flere ganger de siste timene.

Lenke til kommentar

Har sittet på kanten en liten stund nå angående X2 og dens verdi over X1. Jeg klarer ikke helt bli forelsket i X2 på samme måte som jeg ble i X1. Hver gang jeg drar X1 på hodet og vrir volumknobben godt til høyre får jeg alltid "frysninger" og jeg kan virkelig kjenne hele lydspekteret. Jeg klarer ikke pushe den samme verdien ut av X2 og lyden ender fort opp som grøtete. X2 er fortsatt et konge sett med hodetelefoner, og utfører en bedre jobb på lavere volum enn X1. Siden komfortnivået til X1 er akkurat passe for meg så ender jeg nok opp med X1 på hodet fremover. Tror en amp med en mørkere signatur i de høyere frekvensene vil gjøre X2 en større tjeneste enn hva Asgard 2 leverer. Lyden ender fort opp som skarp og knviete på høyere volum. Edit: Virker som X2 har større krav til kilde/-materiale, spesielt DAC. Har prøvd litt forskjellige kilder inn i Asgard 2, og når det eldgamle samsung nettbrettet ble plugget i merket jeg problemet selv på lavere volum. X1 virker ikke å ha et stort problem med dette, og rusler ganske likt gjennom alt. X2 kan bli semi-fikset via EQ(16k+ -4 til -6Db), men føler for mye av lydbildet og detaljer forsvinner.

 

Har litt støy på høyere volum gjennom Modi og Asgard 2. Det er ikke snakk om ubehagelig mye støy, eller noe som kan høres direkte gjennom lyden(samt at jeg ikke kan ha så høyt volum til X1/X2.) Jeg testet litt for å se hvor støyen ligger, og lå mellom enten USB-bus problemer eller at Modi leverte støy. Dro frem laptopen for å teste med et "lukket" system, og støyen var borte med en gang. Enten lager jeg min egen krets, eller så kjøper jeg en powered USB hub. Samme lyd med eller uten støy(den jeg finner hos meg), men jeg sover bedre om det ikke er støy. Edit: Ser ikke ut som jeg trenger USB hub alikevell, Mye av problemet forsvant om jeg økte gain på Asgard 2.

 

Tror kanskje jeg trenger et tredje par med hodetelefoner for å ha noe som bryter med X1 og X2. Noen som har noen anbefalinger i 2-4k klassen som kan levere et litt annet lydbildet? Sitter samtidig og tenker på DAC, og det kunne vært artig å prøvd en dyrere type(Noen i gjøvik området?). Mulig jeg slår til på en Bifrost.

 

Det ble veldig notat og stikkete skrevet. Jeg har sittet her og redigert og skrevet om opp til flere ganger de siste timene.

 

Noe som bryter er jo selvføgelig Sennheiser HD700. Helt annerledes enn X2 og foretrukket av meg :)

Lenke til kommentar
Tar å fjerner teksten slik quotingen ikke blir så rotette :)

 

Jeg er faktisk sabla enig. Jeg har litt andre meninger rundt det med grøtette lyd og det, da det ikke er noe jeg kjenner igjen med X2en den lille tiden jeg hadde den, men ellers er vi på samme side.

 

Jeg synst faktisk philips har fjernet en del av det som gjør X1 så magisk fra X2. Føler X2 har et mer "politisk korrekt" lydbilde som en egentlig venter fra en audiofil hodetelefon å gjør ikke noe spesielt som gjør at den stikker seg betydelig ut fra mengden ved at de har holdt litt tilbake på bassen å ikke tatt noe store sjangser lydmessig etter min mening, de har bare tatt signaturen til X1 og tonet den litt ned.  X2 er en fantastisk hodetelefon, by all means, å hadde nok vært min favoritt om det ikke hadde vært for at jeg faktisk liker X1 bedre.  Det hele endte med at jeg sendte X2ene i retur til komplett og beholdt X1 som jeg nærmest allerede hadde solgt før jeg fikk X2ene i posten.

Lenke til kommentar

 

Tar å fjerner teksten slik quotingen ikke blir så rotette :)

 

Jeg er faktisk sabla enig. Jeg har litt andre meninger rundt det med grøtette lyd og det, da det ikke er noe jeg kjenner igjen med X2en den lille tiden jeg hadde den, men ellers er vi på samme side.

...

 

Oppsummert, så blir det opp til hver enkelt hva man foretrekker:

X1 ~ høy morrofaktor, mindre "nøytrale"

X2 ~ morrofaktor < X1, mer "nøytrale" enn X1

 

At X1 ikke har utskiftbare øreputer er en stopper for meg. Bruker hodetelefoner i jobbsammenheng og da må slikt kunne byttes.

Endret av bar1
Lenke til kommentar

 

Har noen testet ut Denon AH 400 MM? Noen tanker rundt de, i forhold til BW P7?

Har hatt de i en mnd ca. Elsker de! Av det jeg har hørt P7 liker jeg Denon mye bedre. Både komfort og lydbilde. P7 er litt bass heavy for min del. Bassen i MM400 er mer punchy og mykere/varmere all over. Liker du Denon generelt liker du MM400.

 

Hvordan måler de seg mot BO H6? Har du samanliknet de 2/3?

Lenke til kommentar

Fikk endelig Creative Aurvana Live! i dag og førsteinntrykket er ikke all verden. Det ser og føles tandert ut og lyden er temmelig boksete enda i hvert fall. Jeg syns ikke kvaliteten på langt nær overgår prisen så langt, hverken på lyd eller generell kvalitet.

Lenke til kommentar

Tror nok mye har med vane å gjøre. Når jeg kjøpte dem på impuls på REMA 1000 av alle steder for en del år siden synes ikke jeg heller de var all verden. De føltes ganske "billige" ut i finishen. De ble stuet bort i et skap i noen år. Det var ikke før en del måneder siden de ble gjenoppdaget når flyttelasset ble gjennomgått. Skjønner godt førsteinntrykket ditt. Lukkede hodetelefoner har jo også en helt annen signatur enn åpne. Det er vel snakk om tilpasningstid. Jeg synes de lever opp til live-navnet.

Lenke til kommentar

Kan nevne at det er i følge Shure selv ingen reell forskjell mellom clear og black versjonen av Shure SE215:

 

http://shure.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5061/~/se215-differences-between-black-cable-and-clear-cable

 

Var også i kontakt med Evenstad Musikk-Distribusjon AS som er en av de få som ser ut til å føre den klare versjonen, hvor jeg fikk bekreftet at det var marginal forskjell mellom kablene.

Lenke til kommentar

Jeg og motok Creative Aurvana Live for et par uker siden. Brukte dem et par dager å kom vel igrunnen frem til at det ikke helt var min kopp med te heller. De ble rett og slett litt for tamme og kjedligge for meg, men dette er noe jeg opplever på langt dyrere hodetelefoner  og etter jeg ble frelst av Fidelio X1. Min foretrukne lydsignatur er da tydligivis ikke spesielt nøytral lenger, vil gå så langt å si at X1 faktisk har fullstendig endret på måten jeg tilnærmer meg de fleste hodetelefoner.

 

Dette er etter min mening en subjektiv sak å jeg kan fint forstå hvordan Aurvana Live kan appalere for mange, vertfall med tanke på prisen, valgte derfor ikke å skrive så mye om det tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...