Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Men plasten har en 'pianolakk'-flate som gjør at den ser flott ut, ihvertfall i mine øyne. HD650 har også et spesielt mønster i bøylen som gir den et litt mer interessant visuelt preg.

 

Husk at DT 770 Pro er en lukket konstruksjon og den har attpåtil en bassrefleks. HD650 er en åpen hodetelefon og lydsignaturen gjør at den etter min mening passer aller best for klassisk og akustisk musikk.

 

Dersom du liker mye bass (og ikke er så opptatt av en kjøligere og mer 'nøytral' lydgjengivelse), så er nok ikke HD650 blant de aller beste kandidatene, selv om den er en veldig bra allrounder (selve kvaliteten på bassgjengivelsen er bra, det er kvantiteten som kan være et problem for de som er vant med litt tykkere og oppsvulmet bass).

 

Her er forøvrig et diagram som viser frekvensresponsen til 770 Pro vs HD 650:

 

DT770 Pro vs HD 650, frekvensrespons

 

Her ser du klart at 770 Pro har en mer markant bass.

 

 

 

Alternativer kan være Denons toppmodeller (dersom de har omtrent samme klang som de forrige toppmodellene). Eide selv D5000 for noen år tilbake og den hadde en dypere og varmere bass, men på den annen side ble det litt for mye i mine ører, og lydsignaturen falt ikke helt i min smak. Jeg foretrakk og foretrekker fremdeles mer nøytrale hodetelefoner, med en mer luftig og åpen klang.

 

EDIT: La til link til diagram

 

Jepp, merker at basskvaliteten er en del betre enn det eg er vand med. Har Monster Turbine Pro Copper og, dei er jo ganske bass heavy i tillegg, så har vel litt med det å gjere, at eg vand med punchen dei har.

Har prøvd med litt forskjellig musikk der vokal "er" sangen, og der fungerer dei fantastisk bra.

 

Dei sliter nok litt meir med metall og elektronisk musikk, men det har nok endel med kva eg forventar å høyre og.

 

Kva alternativ har eg evt? Ser hovedsaklig etter opne hodetelefonar, med lukka fungerer og.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har prøvd med litt forskjellig musikk der vokal "er" sangen, og der fungerer dei fantastisk bra. Dei sliter nok litt meir med metall og elektronisk musikk, men det har nok endel med kva eg forventar å høyre og

 

Ja, HD650 passer bra til vokalmusikk, dette er en av de sjangrene jeg lytter mest til. Jeg lyttet også en del på elektronisk musikk med HD650, og jeg synes det fungerte fint (men det var hovedsaklig Jarre, Vangelis og denslags, ikke mer moderne og basstung dansemusikk).

 

Kva alternativ har eg evt? Ser hovedsaklig etter opne hodetelefonar, med lukka fungerer og.

 

Jeg har hovedsaklig holdt meg til AKG og Sennheiser (1), men merker som f.eks. HifiMan og Audeze og gjort seg bemerket de siste årene. Sistnevnte produsent ligger i en høyere prisklasse, så det kan hende at disse ikke er like interessante for deg.

 

For noen år tilbake hadde Denon også noen attraktive modeller (for de som foretrakk et varmere og mer svulstig lydbilde) i form av f.eks. AH-D2000, men nå selges visstnok ikke de lenger. Ellers har det kommet en drøss med Monster/Beats Dr. Dre-inspirerte hodetelefoner på markedet de siste årene (Monster og Beats skilte lag ifjor). Disse hodetelefonene har noe av den samme utformingen og litt av den samme klangen som Dr. Dre-hodetelefonene. Men personlig er jeg ikke så begeistret for lydbildet til disse.

 

Dersom du ønsker å spytte inn litt ekstra for en bra hodetelefon, kan det lønne seg å se etter en forsterker som passer bra sammen med hodetelefonen, slik at du får litt mer ut av den.

 

Jeg vil forøvrig anbefale denne tråden her:

 

http://www.head-fi.o...vision-2-6-4-13

 

Der finner du en omfattende test av over 50 hodetelefoner i omtrent alle prisklasser. Det burde gi deg noen ideer om hvilke hodetelefoner som kan være interessante for deg. I "Order of value" listen finner du hodetelefonene rangert etter valuta for pengene. Her havner merker som f.eks. HiFiMan, Sennheiser, Beyerdynamic og Audio-Technica i toppen.

 

(1) Jeg vil rangere disse modellene slik: HD800, K701 og HD650/600. Men det er stor prisforskjell på HD800 og de andre modellene, og de rimeligere modellene gir nok litt mer valuta for pengene dersom du ikke ønsker å bruke større beløp.

 

EDIT: La til noen kommentarer

Endret av hal9k
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvordan er Soul by Ludacris kontra Beats?

 

Skjønner at de ikke kommer i nærheten av AKG og Sennheiser osv.

For å presisere: Jeg er ikke ute etter de, men vil ha noe å dra frem når jeg disser Beatsene :p

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Ja, HD650 passer bra til vokalmusikk, dette er en av de sjangrene jeg lytter mest til. Jeg lyttet også en del på elektronisk musikk med HD650, og jeg synes det fungerte fint (men det var hovedsaklig Jarre, Vangelis og denslags, ikke mer moderne og basstung dansemusikk).

 

 

 

Jeg har hovedsaklig holdt meg til AKG og Sennheiser (1), men merker som f.eks. HifiMan og Audeze og gjort seg bemerket de siste årene. Sistnevnte produsent ligger i en høyere prisklasse, så det kan hende at disse ikke er like interessante for deg.

 

For noen år tilbake hadde Denon også noen attraktive modeller (for de som foretrakk et varmere og mer svulstig lydbilde) i form av f.eks. AH-D2000, men nå selges visstnok ikke de lenger. Ellers har det kommet en drøss med Monster/Beats Dr. Dre-inspirerte hodetelefoner på markedet de siste årene (Monster og Beats skilte lag ifjor). Disse hodetelefonene har noe av den samme utformingen og litt av den samme klangen som Dr. Dre-hodetelefonene. Men personlig er jeg ikke så begeistret for lydbildet til disse.

 

Dersom du ønsker å spytte inn litt ekstra for en bra hodetelefon, kan det lønne seg å se etter en forsterker som passer bra sammen med hodetelefonen, slik at du får litt mer ut av den.

 

Jeg vil forøvrig anbefale denne tråden her:

 

http://www.head-fi.o...vision-2-6-4-13

 

Der finner du en omfattende test av over 50 hodetelefoner i omtrent alle prisklasser. Det burde gi deg noen ideer om hvilke hodetelefoner som kan være interessante for deg. I "Order of value" listen finner du hodetelefonene rangert etter valuta for pengene. Her havner merker som f.eks. HiFiMan, Sennheiser, Beyerdynamic og Audio-Technica i toppen.

 

(1) Jeg vil rangere disse modellene slik: HD800, K701 og HD650/600. Men det er stor prisforskjell på HD800 og de andre modellene, og de rimeligere modellene gir nok litt mer valuta for pengene dersom du ikke ønsker å bruke større beløp.

 

EDIT: La til noen kommentarer

 

Takk for god informasjon! Har nok mykje å lese på no framover.

 

Blir meir og meir glad i desse merkar eg, har blitt "avhengig" av den presise bassen etter kvart. Er heilt utrulig kor mykje trykk det faktisk er i den, sjølv ved lågt volum. Er egentlig veldig spent på korleis dei blir når dei har blitt spelt inn litt. Eg høyrer litt på drum n bass av og til, men det er ikkje så mykje at det gjer noke for opplevinga av musikken, då dei presterer så bra på dei andre områda. Litt meir hadde ikkje gjort noke, men som sagt blir eg meir og meir nøgd jo meir eg høyrer på dei.

Lenke til kommentar

Er egentlig veldig spent på korleis dei blir når dei har blitt spelt inn litt.

 

Det er ikke sikkert du merker noen forskjell, og det kan også tenkes at forskjellen du opplever ikke er reell eller at forskjellen er veldig liten. I noen tilfeller kan det kanskje være en 'opplagt' forskjell, men i utgangspunktet er jeg blitt mer skeptisk til dette med innspilling av høyttalere (gjelder også hodetelefoner), og jeg tror at tilvenning og placebo-effekten er en større faktor her.

 

Eg høyrer litt på drum n bass av og til, men det er ikkje så mykje at det gjer noke for opplevinga av musikken, då dei presterer så bra på dei andre områda.

 

Dette har også litt med valg av forsterker å gjøre: Noen solid-state forsterkere har mer kraft og punch i bassen enn andre. Bruker du rørforsterker vil bassen kunne være litt svulstigere, men mindre fast og presis. Slik sett kan det ha en del å si hvilken forsterker du bruker. Jeg brukte både solid state og rørforsterker med HD650, men foretrakk solid state, selv om rør låt varmere og mer 'forførende'. Dersom du bruker hodetelefonutgangen på lydkortet ditt eller hodetelefonutgangen på hjemmekinoforsterkeren din, så kan bassen låte litt anemisk (og lydbildet vil kunne virke litt lukket) i forhold til en separat hodetelefonforsterker.

 

Litt meir hadde ikkje gjort noke, men som sagt blir eg meir og meir nøgd jo meir eg høyrer på dei.

 

Det er bra, det viktigste til syvende og sist er at du er fornøyd :)

 

EDIT: La til noen kommentarer vedrørende forsterkere

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Hva anbefales av DAC mellom en MacBook Pro og AKG K551? Sett på Pinell. Vil holde meg i prisklassen 1-1,5k

Kommer an på om det skal være bærbart utstyr da, som passer rett i pc-veske eller om det ikke spiller noen rolle. Du får bra DAC til under 1500 fra både Hegel (hd2) og Abrahamsen (a-dac). Pinellen har jeg ikke hørt selv, men husker den fikk ok omtale i Lyd&Bilde også. Men da må ha forsterker mellom disse 3 dacene og hodetlf.

Heteste tipset er vel Dragonfly, om du orker 1990,- Men da har du dac+forsterker på str med en usb-stick. Må det bli rimeligere kan du kikke på FiiO sine saker.

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Investerte i en argon dac1 og ha-1 i dag for å teste opp mot mitt asus xonar stx lydkort.

Har et par Beyerdynamic dt770pro klokker.

Sliter veldig med å høre forskjell på de 2 løsningene.

Så eneste store forskjellen eg merker er at argon sette kan spille langt høyere.

Noen tips om va eg skal teste med, og kanskje alternative løsninger?

Har 30dager åpent kjøp så kan levere argon dac1 og ha-1 tilbake.

Lenke til kommentar

Det er jo strengt tatt ting i samme kvalitetsklasse. Argon HA-1 er en forsterker som har mer kraft enn den som sitter i din Xonar STX, ellers har ikke du oppgradert til noe særlig mer revolusjonerende.

 

Prising i forhold til kvalitet varierer ganske mye. Starter man med et produkt som er kjent for å gi mye for pengene så risikerer man å få et dårligere produkt til en høyere pris når man "oppgraderer". Med mindre man kjøper noe som koster betydelig mye mer så kan man risikere at man ikke merker noe særlig forskjell fra det man hadde før.

Den eneste grunnen jeg ser til å oppgradere til noe som ligger nærme i pris er om det du sitter med per idag har noen åpenbare svakheter som det nye produktet ikke har. Eventuelt om det er et produkt med annerledes lydbilde som du vil prøve ut.

 

 

Prøv med noen ukomprimerte filer som har god innspillingskvalitet. Potensielt få med deg en venn for å foreta en blindtest. Hører du ikke noe forskjell så kan du vel levere ting tilbake og bruke pengene på noe annet.

 

 

EDIT: Jeg eier bl.a en Argon HA2. Den er priset til 2000 kr hos Hifiklubben, greit nok. Ved å høre på den så gjør jeg meg opp en mening om hvordan en DAC/forsterker til 2000 høres ut. Problemet er at Argon HA2 ikke er nødvendigvis god pekepinn på hva 2000 kr kan gi meg. Her er det en identisk forsterker fra Kina som mangler merker det står Argon på. Omregnet dollarkursen og lagt på 25% moms havner denne på 1100 kr. Altså, om jeg hadde hørt på sistenevnte først ville jeg tro at det er vanlig for en DAC/forsterker på 1000 kr. Hadde jeg kjøpt en HA2 etterpå som koster nærmest dobbelt så mye så hadde jeg forventet bedre kvalitet tilbake, noe jeg umulig kunne få med to identiske enheter.

 

Din STX er blant enhetene med masse gode tilbakemeldinger og gir god verdi for pengene. Et overpriset merke som Argon trenger ikke gi deg bedre lyd, selv om produktet koster en god del mer, iaf prosentmessig.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar

Investerte i en argon dac1 og ha-1 i dag for å teste opp mot mitt asus xonar stx lydkort.

Har et par Beyerdynamic dt770pro klokker.

Sliter veldig med å høre forskjell på de 2 løsningene.

Så eneste store forskjellen eg merker er at argon sette kan spille langt høyere.

Noen tips om va eg skal teste med, og kanskje alternative løsninger?

Har 30dager åpent kjøp så kan levere argon dac1 og ha-1 tilbake.

Hvilken impedans bruker på STX programvaren.

Jeg brukte High Gain men fikk da mye plagsom støy i mellomrom når det ikke var noe lyd. På normal gain er det bare en svak støy, merkes på lastetider i spill blant annet.

Lenke til kommentar

Hvilken impedans bruker på STX programvaren.

Jeg brukte High Gain men fikk da mye plagsom støy i mellomrom når det ikke var noe lyd. På normal gain er det bare en svak støy, merkes på lastetider i spill blant annet.

Eg bruker ikke standard drivern på mitt stx kort. Og impedansen er satt til normal gain.

Her er link til den alternative og bedre drivern: http://maxedtech.com/asus-xonar-unified-drivers/

Lenke til kommentar

Ska kjøpe et par Denon AH-D600 i morra på hifiklubben. De er satt ned til 3000kr så er innenfor det eg har råd til. Så får vi se om de er mye bedre enn dt770pro som eg er meget fornøyde med.

 

Hvorfor ikke ta med deg dt770pro'ene dine til Hifiklubben og lytte til begge før du kjøper? Så slipper du å ta sjansen på at du blir fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...