Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Hvilken DAC ville dere anbefale? Etter alt å dømme er den kjente og kjære Hegel HD2 en utgått modell.

 

Du finner massevis av DAC i alle prisklasser på bruktmarkedene til hifisentralen og avforum.

Selv bruker jeg Abrahamsens a-dac til pc-lyd er godt fornøyd med oppgraderingen det gir i forhold til lydchip i PC. Noe varm og fyldig lyd, stram og tydeligere bass, litt grumsete om du er veldig kresen på detaljer og oppløsning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kun Denon AH-D2000 og lytte til på den :p Venter på at Audio Norge skal komme hjem fra ferie så jeg får kjøpt Audeze LCD2.

 

Jeg har ikke direkte sammenlignet den med Xonar essence STX & Argon HA2,

men lyden er mye mer kraftfull, mye klarere og mye bedre lydbilde. Satt faktisk å smilte den første timen jeg hørte på den.

Lenke til kommentar

Lurer på en FiiO E9 til ett sett AKG 242 HD i kombinasjon med ett Xonar D2X.

 

Vil gjerne koble til ett 2.1 høytalersett på i tillegg (middelmådig PC høytalere). Ville det være bedre å splitte jack utgangen rett fra lydkortet eller bruke pre-out (eller bruke RCA line out + overgang til jack? mindre overganger er vel bedre?) - med forbehold om at jeg har forstått det riktig at dette bare er passthrough? hvis det er like greit å splitte på lydkortet, ville en enkere HP amp være like greit? som Argon HA1 f.eks.?

 

Siden det ikker er en DAC så antar jeg det ikker er noe særlig input/output lag?

fiio-e9-hodetelefon-forsterker-tilkoblinger.jpg

Lenke til kommentar

Lurer på en FiiO E9 til ett sett AKG 242 HD i kombinasjon med ett Xonar D2X.

 

Vil gjerne koble til ett 2.1 høytalersett på i tillegg (middelmådig PC høytalere). Ville det være bedre å splitte jack utgangen rett fra lydkortet eller bruke pre-out (eller bruke RCA line out + overgang til jack? mindre overganger er vel bedre?) - med forbehold om at jeg har forstått det riktig at dette bare er passthrough? hvis det er like greit å splitte på lydkortet, ville en enkere HP amp være like greit? som Argon HA1 f.eks.?

 

Siden det ikker er en DAC så antar jeg det ikker er noe særlig input/output lag?

fiio-e9-hodetelefon-forsterker-tilkoblinger.jpg

 

Har desverre dårlig erfaring med Argon forsterkere. Viktig isåfall at du bruker typ dårlige analogledninger som IKKE sitter godt. Altså bruk lakrislisser.

 

Tror jeg hadde to eller tre forsterkere som alle gikk til retur hos klubben. Kontaktene og ledninger og alt fulgte med når jeg skulle bytte kontakt.

 

Om du ikke skal bytte kontakter ofte og bruker vanlig 40kroners? lakrislisser så skal det gå greit.

 

Bruker du bare USB etc så har det lite å si. Synes også at Argon som pre gav svært lite volum selvom jeg har en ganske sterk Effekforsterker på ca 110watt i 8ohm AB klasse.

 

Ble ikke helt klok på det, men selve lyden i Argon var ganske bra til prisen, men det hjalp meg lite når det er så usolid.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Har en Argon HA2 og der har Argons egne kabler greid å dra ut pluggen på RCA-inngangen. Skal man dra kablene inn og ut en del så bør man ha noe annet. Lyden er forsåvidt grei og bruker man bare USB inn så kan man leve med dårlige RCA-plugger som ikke brukes uansett. Problemet med min er at den lager en popp-lyd når man skrur den på/av. Så man bør sette den på en stund før man plugger inn hodetelefonene og dra dem ut før man skrur av. Sistenevnte gjelder kanskje bare HA2 og ikke HA1. Forsåvidt så er HA2 en overpriset og re-brandet utgave av en kinesisk(?) forsterker som kan kjøpes til under tusenlappen.

Lenke til kommentar

Har en Argon HA2 og der har Argons egne kabler greid å dra ut pluggen på RCA-inngangen. Skal man dra kablene inn og ut en del så bør man ha noe annet. Lyden er forsåvidt grei og bruker man bare USB inn så kan man leve med dårlige RCA-plugger som ikke brukes uansett. Problemet med min er at den lager en popp-lyd når man skrur den på/av. Så man bør sette den på en stund før man plugger inn hodetelefonene og dra dem ut før man skrur av. Sistenevnte gjelder kanskje bare HA2 og ikke HA1. Forsåvidt så er HA2 en overpriset og re-brandet utgave av en kinesisk(?) forsterker som kan kjøpes til under tusenlappen.

 

Akkurat samme som skjedde meg, komisk. Det samme skjedde også med Qed-kablene som jeg kjøpte av klubben ved neste forsterker fra Argon.. Ville bare prøve rør.. Men har kommet fram til at Argon er for billig og dårlig kvalitet for meg. Vil ikke at ting skal falle fra hverandre om jeg bruker det. Lyden var grei, men altfor lav volum.

 

Edit Pop lyd i høytalerne ja, samme her. Ikke bra, kan jo skade høytaleren i diskant. Er typisk noe som tyder på Billig/dårlig skjerming. Sånt liker jeg heller ikke.

 

NAD er litt dårlig skjermet de også/egenstøy, eller kanskje det at de er så strømsterke at de har problemer å skjerme?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Har samme problemet med hodetelefonutgangen på Nad 326. Må starte og la relèene klikke på før jeg kan koble til hodetelefonene, og koble de ut før jeg skrur den av. Hvis ikke får jeg skurrelyder og popping som neppe er bra for hodetelefonene. Har irritert meg lenge over det. Når garantien går ut tror at jeg skal prøve å lage en liten krets som setter litt delay på hodetelefon relèet.

Lenke til kommentar

Er det normalt med 5års reklamasjonsrett på headsett? Har et 3 år gammelt headset jeg trofast har brukt hver dag, har kjøpt nye øreputer til det og alt, men nå virker det som det plutselig ble brudd i ledningen, mikrofonen sluttet å virke og får bare lyd på 1 side, uavhenging hvilken pc jeg prøver på.

Lenke til kommentar

Er det normalt med 5års reklamasjonsrett på headsett? Har et 3 år gammelt headset jeg trofast har brukt hver dag, har kjøpt nye øreputer til det og alt, men nå virker det som det plutselig ble brudd i ledningen, mikrofonen sluttet å virke og får bare lyd på 1 side, uavhenging hvilken pc jeg prøver på.

 

Vel, reklamasjonsrett skal i følge loven behandles i enkelttilfeller, så om en forhandler sier blank "varer til så og så mye er 2 år reklamasjonsrett på", så er det ikke korrekt. Det skal bedømmes i hver enkel sak, så lenge det ikke er presedens. Det er presedens av alt som omfatter hvitevarer og mobiltelefoner, men meg bekjent er det ikke skapt noe slik for hodetelefoner, ei heller en spesiell gren av disse.

 

Det skal i slike tilfeller evalueres på enkeltbasis, og selger har krav om å ta inn gjenstanden og undersøke hva feilen er, og om mulig fastslå hva grunnen er.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.

http://www.lovdata.n...21-034-006.html

 

Der kommer kjønn inn. Da kommer det an på hva man definerer som normal bruk, og om disse kravene er oppfylt. Tror nok det greieste er å kontakte forhandler og forbrukerrådet.

 

Personlig er jeg blitt meget firkantet på forbrukerloven etter min tvist med Expert, der de brukte to (2) måneder på å konstatere feil på mobiltelefonen min (som demonstrativt var 100% defekt) og fire (4!) reparasjonsforsøk. Magisk, så fant de feil samme dag som forbrukerrådet ringte de. Først ville de ikke betale ut heving, men etter nok en telefon så kunne jeg plutselig få penger... Forresten, avhjelp regnes kun om verksted kan konstatere feil, tydeligvis. Så om du leverer noe inn for undersøkelse (reparasjon) og verksted ikke er kompetent nok til å slå på telefonen, så regnes det faktisk ikke som avhjelpsforsøk. Derfor kunne de ta den inn fire ganger før heving...

 

Av og til lurer jeg på hvem loven egentlig er for...

Endret av Halsoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...