Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du kan strekke deg til 1300, selger Soundgarden Akg K551 på tilbud nå, den er knallbra.

 

Vurderer å kjøpe denne selv for portabelt bruk, etter at Denon'en min tok kvelden. Det som trekker ned er kabelen (ønsker ikke det dillet med volumkontroll og mic på ledningen), samt at jeg har lest at hodebøylen er ganske lik som på K701.

 

Som tidligere eier av K701 så var jeg ikke så overbegeistret for måten denne bøylen presset mot hodet mitt på, så jeg er litt skeptisk til at K551 er midt i blinken for meg. Men jeg kommer til å stikke bortom for en prøvelytt. Dersom bøylen er ukomfortabel så er det dessverre en dealbreaker for meg, til tross for den lave prisen.

 

Testet Denons nye D3XX-serie tidligere i år, men var skuffet over lydkvaliteten, som passet dårlig med mine preferanser. Den overdrevne bassen minnet meg litt om D1100, som var et tilbakesteg i forhold til den mer nøytrale og åpne D1010. Hodetelefonene lå også løst på mitt hode.

 

Dersom K551 ikke faller i smak heller, så får jeg bare fortsette å lete.

Lenke til kommentar

HD650 er ganske greie å få bendt ut, tykke kraftige metall bands.

Ta å dra klokkene helt ut, og bøy metall bandene litt ut fordelt over hele lengden, aka, ikke en knekk midt på.

 

Var litt mer skeptisk når jeg skulle bøye til mine HD700, da det er endel tynnere band på dem.

Lenke til kommentar

Var aldri plaget av at HD650 klemte da jeg brukte disse for en rekke år tilbake, men så er jo hodene til folk utformet på ulike vis :)

 

Jeg synes forøvrig at det er artig å se at HD650 fremdeles ser ut til å være relativt populær, til tross for at de kom på markedet for ca 10 år siden (1), og til tross for at det er kommet mange tøffe konkurrenter på banen de siste årene. Det er nok ingen overdrivelse å betegne HD650 som en ekte klassiker.

 

Jeg kjøpte mine i 2006 og betalte 4.700 kr for dem, med Cardas-kabel. Dette var uten tvil de beste hodetelefonene jeg hadde lyttet til frem til da, og sammen med den gode komforten (Sennheiser er for mitt hode noen av de aller mest komfortable hodeletefonene på markedet) fortonet HD650 seg som et av de beste hodetelefonkjøpene mine opp igjennom årene.

 

En annen ting som jeg liker med Sennheiser, er at det er relativt enkelt å bytte ut delene til hodetelefonene. Sennheiser har en egen hjemmeside for reservedeler:

 

http://headphonespar...nnheiser.co.uk/

 

Jeg byttet ut en rekke deler til HD800 ifjor (HD650 ble erstattet av K701, som igjen ble erstattet av HD800 for et par år tilbake), og etter utskiftningen ble hodetelefonen omtrent som ny. Dette bidrar også til å heve bruksverdien til hodetelefonene, og da jeg solgte mine HD650 i 2008 så fikk jeg en relativt god sum for dem.

 

(1) Ifølge Headfonia ble de lansert i 2003:

 

http://www.headfonia.com/the-sennheiser-trio-hd580-hd600-hd650/

 

EDIT: Korrigert lanseringsdato for HD650.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Eg likar dei veldig godt så langt iallfall :)

Det eg har å utsetje på dei, er at det kanskje er brukt litt mykje plast i konstruksjonen, elles er eg nøgd.

 

Merker og at det er litt mindre punch i dei sammenlikna med DT 770 Pro, men det har vel meir med kva eg er vande med å gjere, pluss at dei ikkje er så lettdrivne. Bruker Audioengine D1 no då, som klarer å drive dei greit virker det som. Er ikkje heilt ekspert på området, så er vanskelig for meg å seie korleis dei "skal" låte. :p

 

Alt i alt nøgd, men trur eg må få prøvd dei litt meir/spelt dei inn før eg kan seie at det var verdt dei 2600 eg betalte.

 

 

Edit: Har forresten en kamerat som reiser til USA, og han har muligheten til å få tak i en Fiio E09K+E17 til 1600,- Burde eg gå for det? Er det mykje lyd å hente der i forhold til prisen? Har sett at E17 koster 1600 aleine her i Norge.

Endret av medlem-156941
Lenke til kommentar

 

 

Vurderer å kjøpe denne selv for portabelt bruk, etter at Denon'en min tok kvelden. Det som trekker ned er kabelen (ønsker ikke det dillet med volumkontroll og mic på ledningen), samt at jeg har lest at hodebøylen er ganske lik som på K701.

 

Er det verdt 300 kr å slippe volumkontroll og mic? K550 koster 300 mer og er uten..

 

Jeg synes K551 sitter passe, det er ikke noe du jogger med, men det faller ikke av selv om du må løpe etter bussen heller. Har bare såvidt prøvd K701, og det er lenge siden, så jeg kan ikke sammenlikne dem, dessverre.

 

Lenke til kommentar

Noen forslag til lukkede hodetelefoner med ovale puter? Prøvde DT770 pro, men de store runde putene passer egentlig ikke på hodet mitt, så det blir ubehagelig i lengden. Har et Sennheiser HD448, som passer perfekt rundt ørene, men det er litt for spinkel lyd i de.

Tenker opp til 2500 kr.

Endret av chairgame
Lenke til kommentar

Noen forslag til lukkede hodetelefoner med ovale puter? Prøvde DT770 pro, men de store runde putene passer egentlig ikke på hodet mitt, så det blir ubehagelig i lengden. Har et Sennheiser HD448, som passer perfekt rundt ørene, men det er litt for spinkel lyd i de.

Tenker opp til 2500 kr.

Ta en titt på Sennheiser Momentum og Sony MDR R1.

Lenke til kommentar

Er det verdt 300 kr å slippe volumkontroll og mic? K550 koster 300 mer og er uten..

 

K551 er på tilbud nå til rundt 1300 kr (importøren kjører kampanje), mens K550 koster 1000 kr mer.

 

Om det er verdt 1000 kr for å slippe volumkontroll og mic? Det blir jo subjektivt, men dersom alt annet hadde vært likt, så ville jeg nok spart 1000 kr og valgt K551. Det som teller positivt for K551 er at kabelen er kortere og tynnere i forhold til K550 (som er myntet på hjemmelytting). Når man bruker hodetelefoner på bussen, reiser osv., så er det ofte mer praktisk med en kortere og mer håndterlig kabel.

 

Jeg har hørt litt blandet omtale av K551 med hensyn på lydkvaliteten, men jeg vil ikke ta noen stilling til dette før jeg har lyttet på dem selv.

 

Har bare såvidt prøvd K701, og det er lenge siden, så jeg kan ikke sammenlikne dem, dessverre.

 

Problemet med bøylen til K701 (for mitt hode) var at bøylen manglet padding (det gikk helt greit å myke opp bøylen gradvis ved å legge forsiktig press imellom den: Det var ikke stramheten som var problemet). Etter en viss tid begynte hodebunnen min å merke presset. Sennheiser har padding på sine dyrere modeller, som f.eks. K600/650, og jeg merket stor forskjell.

 

Manglende komfort er dessverre en gjennomgående tone hos AKG i forhold til mitt hode. Kjøpte f.eks. 518 for noen år tilbake, men måtte levere dem tilbake på grunn av en altfor stram hodebøyle. For meg er det så enkelt som at dersom hodetelefonen ikke er komfortabel over tid, så er den en helt uaktuell kandidat.

Lenke til kommentar
Det eg har å utsetje på dei, er at det kanskje er brukt litt mykje plast i konstruksjonen, elles er eg nøgd.

 

Men plasten har en 'pianolakk'-flate som gjør at den ser flott ut, ihvertfall i mine øyne. HD650 har også et spesielt mønster i bøylen som gir den et litt mer interessant visuelt preg.

 

Merker og at det er litt mindre punch i dei sammenlikna med DT 770 Pro, men det har vel meir med kva eg er vande med å gjere, pluss at dei ikkje er så lettdrivne

 

Husk at DT 770 Pro er en lukket konstruksjon og den har attpåtil en bassrefleks. HD650 er en åpen hodetelefon og lydsignaturen gjør at den etter min mening passer aller best for klassisk og akustisk musikk.

 

Dersom du liker mye bass (og ikke er så opptatt av en kjøligere og mer 'nøytral' lydgjengivelse), så er nok ikke HD650 blant de aller beste kandidatene, selv om den er en veldig bra allrounder (selve kvaliteten på bassgjengivelsen er bra, det er kvantiteten som kan være et problem for de som er vant med litt tykkere og oppsvulmet bass).

 

Her er forøvrig et diagram som viser frekvensresponsen til 770 Pro vs HD 650:

 

=713&graphID[1]=853&graphID[2]=&graphID[3]=&scale=15&graphType=0&buttonSelection=Update+Graph"]DT770 Pro vs HD 650, frekvensrespons

 

Her ser du klart at 770 Pro har en mer markant bass.

 

Alt i alt nøgd, men trur eg må få prøvd dei litt meir/spelt dei inn før eg kan seie at det var verdt dei 2600 eg betalte.

 

Alternativer kan være Denons toppmodeller (dersom de har omtrent samme klang som de forrige toppmodellene). Eide selv D5000 for noen år tilbake og den hadde en dypere og varmere bass, men på den annen side ble det litt for mye i mine ører, og lydsignaturen falt ikke helt i min smak. Jeg foretrakk og foretrekker fremdeles mer nøytrale hodetelefoner, med en mer luftig og åpen klang.

 

EDIT: La til link til diagram

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

 

 

K551 er på tilbud nå til rundt 1300 kr (importøren kjører kampanje), mens K550 koster 1000 kr mer.

 

Problemet med bøylen til K701 (for mitt hode) var at bøylen manglet padding..

 

Manglende komfort er dessverre en gjennomgående tone hos AKG i forhold til mitt hode.

I følge prisjakt.no er det noen som selger K550 til 1599..

 

K551 har padding på bøylen :)

 

Kjenner forresten igjen problemet med AKG, har noen K450 liggende som jeg bare fikk vondt i hodet av.

Lenke til kommentar

I følge prisjakt.no er det noen som selger K550 til 1599..

 

Hmm, så det er stort sett bare Soundgarden som fremdeles priser sine til godt over 2000 kr :)

 

K551 har padding på bøylen :)

 

Fint å høre, men jeg leste noen omtaler av K551 der folk klaget på manglende padding i bøylen, og det gjorde meg litt skeptisk. Det er mulig at paddingen ikke er så tykk som på Sennheiser HD650?

 

Men som sagt, jeg kommer nok til å prøvelytte på disse før jeg trekker noen konklusjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...