Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

HD25, Amperior og DT1350 er vel de mest anbefalte i denne klassen.

 

HD25 og Amperior er stort sett samme hodetelefon, men hvor HD25 er laget av plast, kommer Amperior i aluminium. Impedansen er også senket fra 70 ohm i HD25 til 16 ohm i Amperior, uten at det har noe å si, begge spiller supert uten forsterker. Kabelen på Amperior har vel også et par knapper. Sennheiser designet Amperior til å ha like god lyd som HD25 (som har satt standarden i denne klassen i flere år), men den generelle oppfatningen er at Amperior overgår sin forgjenger.

 

DT1350 ligner veldig på de to førstnevnte, og har helt klare designlikheter. Lyden skal visst nok være et par hakk over, i hvert fall når det kommer til allsidighet.

 

Amperior og DT1350 ligger på 2 300 kr, mens HD25 får du for 1 500 kr. Selv syns jeg ikke prisforskjellen er verdt det, og har derfor et par HD25 selv, men du gjør ikke et dårlig valg uansett hvilke du går for.

 

En annen kandidat i denne klassen, om enn i en annen stil, er V-MODA m-80. Sitter ikke like støpt på hodet, og etter min mening ser den litt barnslig ut, men lyden skal være meget god.

 

Siden jeg er forelsket i mine HD25, så tror jeg at jeg stopper denne posten her. Vi liker jo ikke fanboys. Om du lurer på noe mer angående, så får du heller spørre.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les her om DAC til Android.

 

Til PC finnes det en rekke, både med og uten forsterker. Selv har jeg ikke kommet så langt at jeg har skaffet meg DAC til hodetelefonene mine, men har til stueanlegget, og der er i hvert fall forskjellen ganske stor med og uten. Om du "trenger" en DAC kommer jo også an på lydkortet i PC'en din, er det av god kvalitet er det ikke så mye å hente på en ekstern DAC.

 

Noen spesifikk anbefaling har jeg uansett ikke.

Lenke til kommentar

Jeg ble ganske overrasket da jeg plugget min M1HPA i min Nokia E7 via USB og det lyste opp en hodetelefonikon på mobilen og jeg helt fint kunne bruke forsterkeren/DAC'en sammen med musikkspilleren fra telefonen. Antok at nyere mobiler som har noe bedre enn Symbian også støttet det.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det så er det en del telefoner som går med en del DAC'er, men det er ikke nødvendigvis så enkelt å finne oversikter over hva som fungerer.

 

Edit:

Ble litt nysgjerrig og koblet "stueanleggdacen" til min Huawei Honor. Verken telefonen eller DAC'en reagerte. Prøvde så med en HTC Wildfire S, samme resultat. Med Acer Iconia skjedde det derimot noe, men selv om alt så riktig ut så kom lyden fremdeles ut fra nettbrettet.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

VG kom med en test av ørepropper som gir "gromlyd" fra mobilen (link). Prisklassen er jo ikke spesielt høy slik jeg ser den, men er det noen som har noen av proppene og som evt. er enig i vurderingene? Virker ganske useriøs for meg når proppene fra Beats får terningkast 4, enda lyden står på minuslisten. Terningkast fire skal vel være et relativt bra produkt?

Endret av E.C.
Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

Hva synes folk jeg bør gå for da?

 

Budsjett opp til 2000,- (eventuelt andre noe dyrere forslag, hvis det er så bra at det er opplagt "dumt" å la vær)

Feste rundt (eller godt inne i) øret

Mikrofon og volumkontroll til Samsung -telefoner (skifte av sanger er ikke nødvendig)

Bruk: Stille i skog og mark, i Oslo sentrum, til sykling og trim, på et sete i kollektivtrafikken.

Skal i hovedsak kun spille av musikk fra min Samsung (Note 2)

 

:)

 

Bumper denne litt, jeg..

Lenke til kommentar

Er det er konkret produkt du tenker på?

 

Det er ikke noe i veien med optisk kabel, men ett eller annet sted må de digitale signalene konverteres til analoge.

 

Tenkte på Astro A40/A50. Har lyst på en gaming headset, men jeg aner ikke hva jeg skal ha så jeg bare sjekker litt rundt... Har du noen anbefalinger? Helst støyisolert, komfortabelt og god lydkvalitet (er ikke audiofil...)

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Hva synes folk jeg bør gå for da?

Budsjett opp til 2000,- (eventuelt andre noe dyrere forslag, hvis det er så bra at det er opplagt "dumt" å la vær)

Feste rundt (eller godt inne i) øret

Mikrofon og volumkontroll til Samsung -telefoner (skifte av sanger er ikke nødvendig)

Bruk: Stille i skog og mark, i Oslo sentrum, til sykling og trim, på et sete i kollektivtrafikken.

Skal i hovedsak kun spille av musikk fra min Samsung (Note 2)

 

Jeg har etter å eid mange og testet enda flere portable hodetelefoner og øre plugger falt til ro med ett par Sennheiser Momentum som jeg er veldig fornøyd med. De har uovertruffen komfort, veldig stilig og solid design samt meget god lydkvalitet. Bak delene for deg er at de har ikke verdens beste lydisolering (men fungere fint i Oslos gater for meg), og vet ikke hvor bra læret og klokkene vil takle overdrevent med svette.

 

Tenkte på Astro A40/A50. Har lyst på en gaming headset, men jeg aner ikke hva jeg skal ha så jeg bare sjekker litt rundt... Har du noen anbefalinger? Helst støyisolert, komfortabelt og god lydkvalitet (er ikke audiofil...)

 

Jeg vil si at "gamingheadset" både til musikk og spill koster mye mer en det smaker. Du betaler mye for design og et kult merke enn det man får igjen i kvalitet. Oppløsning, lyd separasjon og generell kvalitet får man for en billigere penge i dedikerte hodetelefoner så kan du kjøpe en støykansellerende bordmikrofon i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...