Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

1) Puter? Snakker vi om disse gummigreiene (proppene) som stikkes inn i øret, eller er det noe annet fancy noe?

 

Jepp. Bilder av slike kan du se her og her.

 

Jeg leste også litt om disse her:

 

Monster Cable Turbine Pro In-Ear ( http://www.komplett....sku=581048#info ), som fikk veldig mye skryt i kommentarfeltet. Disse har jeg på en måte råd til, i øvre grense (de kommer ikke enda, da).

 

Jeg har "vanlige" Monster Turbine så lyden er kanskje litt slappere, men jeg ville ikke anbefalt disse til jogging (passformen er vel rimelig identisk på disse modellene). De føltes ikke helt komfortable i øret for meg og hver gang jeg landet på foten når jeg jogga så kjentes det som en skikkelig "thump" og en hopp i lyden. Det ble med én joggetur med andre ord.

 

Shure som sitter over øret har fungert mye bedre, spesielt i kombinasjon med skumputer. Kjøper du en eventuell shirt-clip så kan du feste kabelen til klærne så den slenger mindre. Eventuelt kan du ha kabelen bak når du jogger.

 

 

EDIT: passform er selvfølgelig individuelt, men min kompis som kjøpte Monster Turbine ca samtidig som meg syntes heller ikke at de var noe særlig å ha i ørene.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar, begge to! :)

 

Nå blir man selvfølgelig i tvil igjen.. De må jo være gode å bruke også, og det at de ikke har mikrofon trakk ned, eller volumstyring..

 

Men de Shure, får man feste rundt øret til de, og volumstyring/mikrofon til Samsung?

 

Hva synes forresten folket om Bose sine?

 

 

Lenke til kommentar

Jepp. Bilder av slike kan du se her og her.

 

 

 

Jeg har "vanlige" Monster Turbine så lyden er kanskje litt slappere, men jeg ville ikke anbefalt disse til jogging (passformen er vel rimelig identisk på disse modellene). De føltes ikke helt komfortable i øret for meg og hver gang jeg landet på foten når jeg jogga så kjentes det som en skikkelig "thump" og en hopp i lyden. Det ble med én joggetur med andre ord.

 

Shure som sitter over øret har fungert mye bedre, spesielt i kombinasjon med skumputer. Kjøper du en eventuell shirt-clip så kan du feste kabelen til klærne så den slenger mindre. Eventuelt kan du ha kabelen bak når du jogger.

 

 

EDIT: passform er selvfølgelig individuelt, men min kompis som kjøpte Monster Turbine ca samtidig som meg syntes heller ikke at de var noe særlig å ha i ørene.

 

Kjenner igjen mykje av det du skriver der. Har hatt vanlige turbines sjølv og, og lyden er litt kvassare på Pro-versjonen. I Pro-versjonen følger det og med fleire "tips", som passar betre, syns eg iallfall. -Bilde-

 

Når det kjem til jogging, er eg heilt enig. Dei egnar seg ikkje til trening. Blir ofte ein dunkelyd når ein går med dei, fordi støyen følgjer ledningen opp til øyret. Eg har løyst det ved å ta ledningen ut av lomma på vanlig måte, men istadenfor å bruke dei vanleg, tar eg den bak nakken istadenfor, då forsvinn støyen.

 

Hovudproblemet for min del derimot er at dei ikkje alltid henger like godt i øyret. Den opp-og-ned-bevegelsen ein ofte får når ein joggar, gjer at dei av og til kan dette ut lett. Det er likevel ikkje alltid det skjer. :)

Lenke til kommentar

Hva synes forresten folket om Bose sine?

 

Bose har aldri gjort noe annet enn å skuffe, sikkert pga at de har blitt gitt altfor store forventninger. Eneste bra jeg har (ikke) hørt fra Bose er støyfjerningen i QC15. Lydkvaliteten er derimot helt gjennomsnittlig og tilsvarende headset til en tusenlapp.

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

Hva synes folk jeg bør gå for da?

 

Budsjett opp til 2000,- (eventuelt andre noe dyrere forslag, hvis det er så bra at det er opplagt "dumt" å la vær)

Feste rundt (eller godt inne i) øret

Mikrofon og volumkontroll til Samsung -telefoner (skifte av sanger er ikke nødvendig)

Bruk: Stille i skog og mark, i Oslo sentrum, til sykling og trim, på et sete i kollektivtrafikken.

Skal i hovedsak kun spille av musikk fra min Samsung (Note 2)

 

 

:)

Lenke til kommentar

Akkuratt fått mine Mad Dog by MrSpeakers, en t50rp modifikasjon. Latterlig at disse koster 299USD og er på linje med mine LCD2 rev2 bare at de er lukkede. Fikk dem uten moms siden lillebror tok dem med hjem fra USA. Super comfy i tillegg med de nye Alpha Pad putene.

 

1415432.jpeg

1415435.jpeg

1415437.jpeg

1415438.jpeg

Endret av Leonarfd
Lenke til kommentar

Er det noen som har noe tips til en USB-dac som har EQ? Skal først og fremst kobles til en stereo og et logitech 2.1 PC-"anlegg", og ikke hodetelefoner, men signalnivået skal jo være noe av det samme, og tror ærlig talt kunnskapen på det kanskje er høyest i denne tråden?

Lenke til kommentar

Jeg ser strengt tatt ikke noe spesielt god grunn til at en DAC skal ha mulighet for (innebygd) EQ. En god DAC skal prøve å omforme det digitale signalet over til det analoge så korrekt som mulig, så å legge til en mulighet for EQ i sitt DAC blir nesten som å si: "Vi prøvde å konvertere signalet ditt, men siden det neppe blir så bra så kan du få skru litt selv og se om det kanskje blir bedre." Jeg kan ikke helt se for meg at noen produsenter av de dyrere DAC'ene har gjort noe sånt, samt at billigprodusentene vil nok holde seg til en knapp som heter "ekstra_bass_her".

 

FiiO E7 har en slags mulighet for bass-boost i 3 steg, samt at FiiO E17 lar deg justere "bass" og "treble" uten å spesifisere frekvensene, men noe fullverdig EQ kan det nok ikke kalles. Betale såpass mye penger for noe slikt er vel heller ikke av stor interesse for deg.

 

Jeg skjønner godt at folk har behov for EQ, for eksempel om resten av utstyret ikke er på toppnivå eller at man veksler mellom veldig ulikt utstyr, men jeg tror ikke at så mange putter det i en DAC ettersom en DAC skal i utgangspunktet kun konvertere fra digitalt til analogt. Du har kanskje heller behov for et eksternt lydkort som lar deg konfigurere noe EQ i sin software?

 

Å ta EQ-steget på software-nivå er som regel det enkleste, samt at man enkelt kan lagre og bytte mellom innstillingene. Nå vet jeg ikke hva du skal koble din DAC eller eventuelt eksternt lydkort til, men siden det er noe som har USB så er det nok 99% sannsynlighet for at det finnes software med EQ til dette oppsettet.

Lenke til kommentar

Equalizer kan hjelpe med topp klasse hodetelefoner også siden omtrent hver eneste har frekvens "spikes" som ikke skal være der(om man da liker det eller ikke er opp til en selv). Men ser ikke noe vits i å gjøre det via en dac. Fiks det på mobilen eller pc-en. I tilleg til at det er få hodetelefoner som er 100% nøytrale i lydbildet. Se på akg de mangler bass og har mye mer en nøytral diskant. Eller de fleste resten som har typisk v formed signatur. EQ er bra og kan få en del headphones til å forandre lyden, selv foretrekker jeg flate hodetelefoner som gjengir best mulig lyd så kan jeg deretter skifte på signatur via EQ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Equalizer kan hjelpe med topp klasse hodetelefoner også siden omtrent hver eneste har frekvens "spikes" som ikke skal være der(om man da liker det eller ikke er opp til en selv). Men ser ikke noe vits i å gjøre det via en dac. Fiks det på mobilen eller pc-en. I tilleg til at det er få hodetelefoner som er 100% nøytrale i lydbildet. Se på akg de mangler bass og har mye mer en nøytral diskant. Eller de fleste resten som har typisk v formed signatur. EQ er bra og kan få en del headphones til å forandre lyden, selv foretrekker jeg flate hodetelefoner som gjengir best mulig lyd så kan jeg deretter skifte på signatur via EQ.

 

Hodetelefoner med flat EQ blir ikke riktig p.g.a anatomien i øret. Det høres feil ut, ja men sennheizer har forsket mye på det og har spesialtipasset toppmodellene sine.

 

Jobber selv med en del lyd, og EQ er nødvendig ikke bare fordi hodetelefonene er ulike, men også fordi hørselen er individuell. 100% nøytrale hodetelefoner er så godt som utopisk, men noen er nærmere enn andre, det skal sies.

Lenke til kommentar

Akkuratt fått mine Mad Dog by MrSpeakers, en t50rp modifikasjon. Latterlig at disse koster 299USD og er på linje med mine LCD2 rev2 bare at de er lukkede. Fikk dem uten moms siden lillebror tok dem med hjem fra USA. Super comfy i tillegg med de nye Alpha Pad putene.

 

1415432.jpeg

1415435.jpeg

1415437.jpeg

1415438.jpeg

Seriøst på lik linje med LCD-2? det så jo ut som noen kjipe spillhodetelefoner eller noe skull candy tull.

Lenke til kommentar

Jepp, vil påstå det. Fostex har produsert T50RP siden 2002, de har vært veldig populære i diy miljøet.

http://www.head-fi.org/t/613576/mad-dog-by-mrspeakers-modified-fostex-t50rp-review

 

Mye å lese her, spesielt med forandringen over tid med forbedringer. Største forandringen er overgangen til Dog Pad så Alpha Pad. Det som stopper de fleste fra å kjøpe dissa er at de kjøper et produkt som er 2.5 ganger prisen til en stock versjon som ikke er i nærheten av like god. til og med med god selv modding er det vanskelig å komme nærme resultatet her.

 

Har selv hatt to par av t50rp med selv modding, så etter å ha lest om dissa så kjøpte jeg uten tvil og mine moddinger var ikke i nærheten.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt at folk har behov for EQ, for eksempel om resten av utstyret ikke er på toppnivå eller at man veksler mellom veldig ulikt utstyr, men jeg tror ikke at så mange putter det i en DAC

Nei, behovet er der jo gjerne spesielt med "dårlig" og diverse utstyr.

 

Software er dessverre uaktuelt da det mangler støtte for system level EQ i de fleste OS og de fleste bruker ulike programmer som ikke inkluderer EQ, har ulike EQ eller for dårlig EQ. Hadde håpet det fantes en smart liten dac (eller evt. forsterker) som kunne ordne dette for ikke alt for mye penger. Han får heller vurdere å sette opp stereobenken igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...