Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer veldig an på. HD 650 har faktisk et rykte på seg å ha en varm og relativt mørk lydkarakteristikk på head-fi.org og man blir ofte anbefalt en forsterker som er relativt analytisk for å kompensere for det. Men i visse tilfeller, som f.eks. i studio oppsett skal den være en korrekt lydformidler ja. Det passer også relativt godt overens med mine egne erfaringer med HD 650. Koblet direkte til DAC1 synes jeg de blir for flate og analytiske, mens DV332 virkelig puster liv i Sennheiserne!

 

Det å balansere mellom lytteglede og å være analytisk er det jeg liker best med HD 650.

Det at man kan velge alt etter hva man kobler den opp mot er helt supert.

enkelte AKG'er er så analytiske at jeg får abstinenser til HD 650 når jeg hører på dem.

Lenke til kommentar

Kan ikke si at jeg har spilt veldig høyt, og de har levd et forholdshvis rolig liv ved siden av lyttekroken koblet til forsterkeren.

 

Hvordan går man fram for å fjerne eventuelle hår som kan ha lurt seg inn? Har ikke veldig lyst til å begynne å demontere hodetelefonene før garantien er gått ut.

 

Edit: Fant en guide, og tok sjangsen på å åpne hodetelefonene, og det ser ut som det fikset problemet. Takk for hjelpen!

 

Edit2: Ser ut som gleden var kortvarig. Begynte å klirre litt igjen i enkelte sanger med litt kraftig bass

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Klarer ikke helt å se hvor hår kan feste seg inni der. Så ingen hår når jeg åpnet de, men det hjalp at jeg børstet og blåste bort det jeg kunne se av støv osv. De har ivertfall gått fra irriterende til overlevbart. Skal være veldig mye bass og rett sang før jeg hører litt klirring.

 

Skjønner ikke helt hvordan hår kommer seg inn der i det heletatt. Er jo et skumlag over selve høyttalermodulen så det burde jo være tett nok for at såpass store ting som hårstrå ikke skal komme seg inn.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Der har du den ja, men nei, den er desverre ikke å få kjøpt i Norge. Jeg hadde ikke noen problemer med importen av den selv.

 

Takk for input, tar det med meg når jeg leser meg opp på reviews og greier.

 

Og takk for input kaninkoker, må nok lese meg opp på emnet hodetelefoner, forsterkere og dacs (evnt forsterker/dac) før jeg handler - men tar meg meg ditt innspill :)

Lenke til kommentar

Klarer ikke helt å se hvor hår kan feste seg inni der. Så ingen hår når jeg åpnet de, men det hjalp at jeg børstet og blåste bort det jeg kunne se av støv osv. De har ivertfall gått fra irriterende til overlevbart. Skal være veldig mye bass og rett sang før jeg hører litt klirring.

 

Skjønner ikke helt hvordan hår kommer seg inn der i det heletatt. Er jo et skumlag over selve høyttalermodulen så det burde jo være tett nok for at såpass store ting som hårstrå ikke skal komme seg inn.

 

Har du tatt vekk det hvite filteret som tåler null, hjelper ikke at all med å stoppe hår og er noe herk å få på plass igjen skikkelig også så du ser driveren? ;P

Lenke til kommentar

Har du tatt vekk det hvite filteret som tåler null, hjelper ikke at all med å stoppe hår og er noe herk å få på plass igjen skikkelig også så du ser driveren? ;P

 

Tenker du på den runde filtringen som sitter bak driveren eller den store hvite papirdisken forran driveren?

 

Om det er det forran så er den limt fast til driveren.

Lenke til kommentar

Har klart med godt lys og pinsett å få bort de verste som ligger på papirdriveren, der de samler seg. Se etter hår som stikker opp i forskjellige vinkler og rundt om. Kan blåse litt med munnen forsiktig bortom her og der, kanskje litt trykkluft på boks.

 

Vær obs på at det ikke skal mye til før noe går galt og driveren er ødelagt... Det skjedde meg, og da måtte jeg bestille ny driver fra Beyer til 50 euro. Det gjør man bare en gang ;)

Lenke til kommentar

HD650, knall lyd og supercomfy

 

Bruker SRH-440 som har helt forferdelig byggekvalitet og leser egentlig det samma om srh-940 vil det nok ikke komme anbefaling om shure fra meg før de fikser det uansett hvor god lyd de måtte ha. (som er eneste pluss på mine srh-440)

Lenke til kommentar

Har vel egentlig ikke tenkt så mye på det, men har alltid brukt åpne. De kommer bare til å bli brukt ved PC-en, og bakgrunnsstøyen er beskjeden. Dessuten kan det være greit å høre litt hvis noen snakker til deg.

Har også lest om dårlig byggekvalitet på Shure, noe som trekker ned. Komfort er også ganske viktig da de vil bli brukt mange timer i strekk. Da må det nesten bli HD650 for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En DAC er en enhet som konverterer det digitale signalet til det analoge signalet på "line level". Ettersom alle filene avspilt fra din datamaskin er digitale så må disse før eller siden konverteres over til det analoge formatet slik at signalet kan gå ut til din lydkilde, f.eks hodetelefoner. Line level er enkelt sagt "standard volum" som en DAC dytter ut. Ettersom dette ikke nødvendigvis er nok for å drive hodetelefoner eller annet lydutstyr så er det særdeles vanlig å koble på en forsterker etter en DAC.

 

Et eksternt lydkort vil da som regel ha både en DAC og en forsterker. Interne lydkort er gjerne satt opp på samme måte. Hvorvidt eksternt er bedre enn internt kan diskuteres. Enklere lydkort har relativt svake forsterkere, så de vil ikke egne seg så godt for tungtdrevne hodetelefoner. Xonar Essence kortene er vel et av få unntak på dette området.

 

Hva du bør investere i avhenger i stor grad av hva du har per idag og hvor du vil etterhvert som tiden går.

Eksternt lydkort har gjerne den fordelen av å være flyttbar og du betaler gjerne en del for nettopp dette. Er du fornøyd med dine DT770 og kommer til å beholde de hodetelefonene i et par år framover så er det nok økonomisk best å kjøpe seg et ikke alt for dyrt lydkort og eventuelt oppgradere hele oppsettet om noen år om det blir behov for det.

 

Noe fra FiiO som har en DAC/forsterker kombo kan være gunstig for deg, da det vil kunne flyttes på tvers av forskjellige dataoppsett og koster ikke alt for mye. Spesielt om du bruker dine hodetelefoner rett ut av hodetelefonutgangen på din PC idag så vil du ha en del å hente på å oppgradere litt i det leddet. XONAR Essence er kanskje litt overkill om du ikke har noen planer om å oppgradere hodetelefonene videre.

 

Personlig så har jeg gått for en hodetelefonforsterker med innebygd DAC, men tenker å oppgradere til separat DAC etterhvert. Min oppfatning i prioriteringen er: hodetelefoner>forsterker>DAC. Jeg prøver å ha hodetelefoner og forsterker mer eller mindre matchet i nivå/pris, mens biten med DAC faller litt bak da jeg ikke helt har blitt overbevist om at det er de store forskjellene mellom de masseproduserte databrikkene som i bunn og grunn er essensen i en DAC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...