Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Det er kommet mange gode forsterkere med innebygget DAC, og prisene burde kunne passe de fleste. FiiO sine er helt kurant for bærbart, til og med batteridrevet forsterker i en av modellene. For stasjonær kan du kikke på Aune X1 til ca 1500kr. Epiphany Acoustics EPH-O2D til rundt 2500kr. Fostex HP-P1 til ca 4500kr. Burson HA160D til ca 8000kr.

Der har du ihvertfall gode alternativer i sine respektive prisklasser. Selvsagt er det neppe noen grense oppad i pris. Stax får du f.eks. med proprietære forsterkerløsninger, og prislapp godt over 20000kr.

 

Bruker en Burson selv, og er svært fornøyd med den. Perfekt til Sennheiser hd650.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

O2D-en virka som en grei første-DAC, men skulle gjerne hatt en med tilkoblingar på baksida, ikkje framsida, slik som på den. Og vil helst kjøpe den i Norge og, så eg får med reklamasjonsretten. Har eg nokon gode alternativ då? :)

 

Hmm, litt vanskeligere. Forresten, det kan gjøres så enkelt som å besøke nærmeste Elkjøp (butikk eller nett for den del). De har tatt inn Audioengine sin DAC, til ca 1700kr. En dac med gode omtaler rundt om, god hodetelefonforsterker og til og med 24bit via USB. Men ta med skikkelig hodetelefoner. Nytter ikke med elkjøps testplugger til 199,-...

 

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/receiver-og-forsterker/AED1/audioengine-d-a-konverterer-dac-d1

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Hmm, litt vanskeligere. Forresten, det kan gjøres så enkelt som å besøke nærmeste Elkjøp (butikk eller nett for den del). De har tatt inn Audioengine sin DAC, til ca 1700kr. En dac med gode omtaler rundt om, god hodetelefonforsterker og til og med 24bit via USB. Men ta med skikkelig hodetelefoner. Nytter ikke med elkjøps testplugger til 199,-...

 

http://www.elkjop.no...verterer-dac-d1

 

No var eg ganske heldig, dei har den på lager her eg bur :)

Men den kan vere grei som førstegangsenhet? Elkjøp har jo 30 dagers full returrett, så eg kan jo faktisk få prøvd den litt, til eg finn ut om eg vil ha den.

 

Men den vil altså vere eit godt alternativ? Ser på meg sjølv som audiofil, men ikkje så ekstremt.

 

 

Edit: Eg trur eg skal gå for den, og heller levere den tilbake dersom eg ikkje syns noko om den :) Takk for hjelp, skal skrive kva eg syns om den seinare når eg har fått prøvd den litt!

Endret av medlem-156941
Lenke til kommentar

Jeg har brukt Argon HA2 fra Hifiklubben og synes at det er en relativ grei DAC/forsterker til å begynne med. Med mine Denon D2000 fungerer den ganske godt.

At den koster 2000kr er litt mye føler jeg. Selve enheten er re-brandet av Hifiklubben til deres eget merke Argon og jeg har sett identisk enhet som heter noe annet på nett til under tusenlappen.

 

En idé kan være å se etter noe brukt. Da er prisen en del redusert og om du finner noen som har med kvitteringen så har du fortsatt reklamasjonen. Cambridge DacMagic Plus kan være et bra valg der.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Har DT770 jeg også. Er forsåvidt fornøyd med de, men savner litt puch men ikke for overdøvende. Hvis jeg skrur opp, mister sangene detaljer. Vil denne løse problemene?

Må ha optisk inngang, og vil ikke betale så mye mer enn 1000kroner. Hadde vært fint om jeg kan kjøpe de i Norge.

Lenke til kommentar

Kjøpte D1-en :)

Hører på litt klassisk musikk no, høres bra ut så langt! :)

Jeg er sikker på at du vil finne begrensningen i mp3-kvalitet og opptakene før denne dacen. DACen oppskalerer, men om du har opptak med 24bit og 96khz og opp får du virkelig høre hva den kan. :)

Lenke til kommentar

Skal forsøke å ikke starte en lang diskusjon om dette, men mener å huske at en blindtest med SACD i 24 bit og vanlig CD viste at de fleste audiofile i praksis ikke hørte forskjell. Har også lest en lengre artikkel som forklarte hvorfor det var slik. 24 bit hadde sine fordeler ved opptak, men avspilling i 16 og 24 bit var det ikke mye forskjell på. Gamle MP3-filer som var kjørt gjennom en dårlig encoder og gjerne med lav bitrate vil de fleste merke forskjell på, men fra 320kbit MP3 og oppover blir forskjellene virkelig små. Hvor bra innspillingen av et album er spiller også en vesentlig rolle.

 

Det er en viss placeboeffekt i verdenen av Hi-Fi og folk som sier at 24 bit er betydelig bedre enn 16 bit skal få lov til å komme med noen tester og bevis på at folk hører denne forskjellen. (Ikke personlig til deg, Pop).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at du vil finne begrensningen i mp3-kvalitet og opptakene før denne dacen. DACen oppskalerer, men om du har opptak med 24bit og 96khz og opp får du virkelig høre hva den kan. :)

 

Håper det, likte den egentlig veldig godt mtp design og førsteinntrykket på kvalitet.

 

Prøvde med et opptak i 24-bit/192kHz, og det hørtes fantastisk bra ut! :)

Har og stort sett alle musikkfilene mine i FLAC, så trur ikkje eg får noko begrensing der heller

 

Skal forsøke å ikke starte en lang diskusjon om dette, men mener å huske at en blindtest med SACD i 24 bit og vanlig CD viste at de fleste audiofile i praksis ikke hørte forskjell. Har også lest en lengre artikkel som forklarte hvorfor det var slik. 24 bit hadde sine fordeler ved opptak, men avspilling i 16 og 24 bit var det ikke mye forskjell på. Gamle MP3-filer som var kjørt gjennom en dårlig encoder og gjerne med lav bitrate vil de fleste merke forskjell på, men fra 320kbit MP3 og oppover blir forskjellene virkelig små. Hvor bra innspillingen av et album er spiller også en vesentlig rolle.

 

Det er en viss placeboeffekt i verdenen av Hi-Fi og folk som sier at 24 bit er betydelig bedre enn 16 bit skal få lov til å komme med noen tester og bevis på at folk hører denne forskjellen. (Ikke personlig til deg, Pop).

 

Det kan nok stemme, meiner å ha lest om det same. Med mindre ein har det absolutt siste og beste utstyret, samtidig har skikkelig godt trente øyrer blir det nok nesten umulig å høyre nokon spesiell forskjell. Placeboeffekten speler nok ein stor rolle her, ja. :)

 

 

 

Når sant skal seiast, så er eg ikkje ein ekstrem audiofil, men anser meg som en god del over snittet interessert i lyd og lydbilete generelt. Trist at det er en så ekstremt dyr hobby...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo dyrt ved første øyekast, men om man setter det i perspektiv så er det ikke nødvendigvis spesielt dyrt.

 

Bil i Norge er jo en egen sak, men ta for deg eksempelvis gaming der man stadig må kjøpe nye skjermkort, hovedkort og prossessorer for å henge med i utviklingen og nye spilltitler. Høyttalere og hjemmekino er også langt dyrere. Å ha hest, dra på sportseventer og mye annet er også veldig dyrt i lengden.

 

Det som er mitt hovedoppsett og som jeg per idag dessverre ikke får brukt er HD800 og M1HPA. Brukt kan det fåes til rundt 10k og da har du virkelig noe som er "Top of the line" som vil gi deg glede i mange år framover. Sleng på noe separat DAC og du har virkelig et bra oppsett. Sett bortifra Stax og noen få andre så har du noe som er blant det beste som finnes i sitt felt og som kommer til å være det i en god stund framover. Trenger ikke vedlikehold eller oppgraderinger, bare litt forsiktig bruk og er samtidig gratis i drift. Ikke mange andre ting som kan måle seg med dette føler jeg.

 

Begynner man å bli en hoarder og ha forskjellige hodetelefoner til forskjellige typer musikk, samt forskjellige forsterkere og DAC'er så kan det fort bli kostbart da ;)

Lenke til kommentar

Jepp, er nok enig i det du seier. Tenkte egentlig på det meste som har med lyd å gjere då, f eks om ein kjøper eit skikkelig heimekinoanlegg, lydkort og headset til pc, samt hodetelefonforsterker og headset til bærbart utstyr. :)

 

Veit iallfall at folk oppfatter det som dyrt. Då eg blei spurd kva øyrepluggar eg hadde, og eg fortalde at dei kosta 1500 kr, fikk eg en grimase tilbake :p

Lenke til kommentar

Ja, den må man nesten regne med. De fleste strekker seg til et Koss Porta Pro og der går grensa. Noe over 500kr regnes som dyrt. Når jeg får spart opp til et sett JH16 med JH-3A så tror jeg at folk kommer til å dette av stolen om de får vite hva det koster.

 

Samtidig så har jeg brukt mine portable ørepropper så mye at prisen per time vil nok bli ganske lav om man tar det i betraktning.

Lenke til kommentar

Det er en viss placeboeffekt i verdenen av Hi-Fi og folk som sier at 24 bit er betydelig bedre enn 16 bit skal få lov til å komme med noen tester og bevis på at folk hører denne forskjellen. (Ikke personlig til deg, Pop).

Hehe, ikkeno problem. Kan fortelle jeg driver og tester ut akkurat dette i disse dager. Så langt har jeg ikke merket forskjell jeg kan skylde på bitraten. Mulig at langt bedre utstyr ville gitt utslag, men jeg tviler egentlig og det måtte i så fall være uinteressant dyrt utstyr.

Det skal dessuten være en særdeles god innspilling om jeg skal høre forskjell på 320 og 1411kbps. Det er nok enklere å høre forskjell på 44,1khz og 96/192khz. Lyden føles ihvertfall mer sløret hos meg med 44,1, og mer luftig og detaljert på de to siste. Men igjen kan jeg ikke skylde alt på denne forskjellen siden Bursonen oppskalerer uansett og musikken må dermed spilles på annet utstyr for å høre 44,1.

Lenke til kommentar

Først og fremst, så satt jeg pris på tilbakemeldingene et par sider tilbake! :)

 

Fikk anbefalt et par-tre Shure-modeller og en Klipsh Image X10i. Felles for dem alle er mangelen på "feste". De skal også brukes til trim/jogging og trenger derfor også å sitte godt, dessuten synes jeg det er godt at de sitter godt uansett, også til vanlig trasking.

 

Jeg liker at de har bøyler som går rundt øret. Ellers så har jeg også prøvd Bose SIE2-modellen, hvor det var noe gummigreier som satt inne i øret. Jeg har hørt positivt om disse når det gjelder feste, selv til trim (selv prøvde jeg bare vanlig stillestittende), men ikke fra så mange, så om noen har noe å si angående dette, hadde det vært flott! :)

 

Ellers kikket jeg på noen på Hi-Fi-klubben, men vet ikke hvor mye bedre jeg får der.. Nå er det vel slik at man "ikke får god lyd der man selger vaskemaskiner", men hvor mye av dette er egentlig en placeboeffekt (som nevnt tidligere)? De Bose jeg prøvde syntes jeg fungerte flott! De jeg kikket på var forresten disse: http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbehor/hodetelefoner/bw_c5_hodetelefon_sort.htm (B&W C5 Hodetelefoner). Disse ble av noen litt kritisert for at de tatt ut noe (som er negativt for meg), men andre nevnte at med rette "puter" så var dette ikke noe problem.

 

Så, et par spørsmål:

 

1) Puter? Snakker vi om disse gummigreiene (proppene) som stikkes inn i øret, eller er det noe annet fancy noe?

 

2) Hi-Fi-klubben? Med et noe begrenset budsjett (1000 til absolutt maks 1800 (deromkring)), er det verdt å dra dit (HiFi) med et slikt budsjett, eller vil de første hundre/tusen-lappene gå med til ekslusivitet og "placebo", og man får like så god lyd med Bose sine øreplugger på Elkjøp!? Dessuten liker jeg 30-dagers returrett-policyen deres..

 

 

Mine krav til øreplugger:

 

God lyd, godt feste og volum/mute/mikrofon som fungerer til Samsung Galaxy Note 2 (iPhone-varianten til Bose fungerte, bare ikke "neste sang", som er klekkende likegylding for meg). Budsjett: 1000-1800. Brukes til trim, kollektivtransport, og ellers trasking over alt.

 

 

Takk, takk! :)

Lenke til kommentar

Jeg leste også litt om disse her:

 

Monster Cable Turbine Pro In-Ear ( http://www.komplett....sku=581048#info ), som fikk veldig mye skryt i kommentarfeltet. Disse har jeg på en måte råd til, i øvre grense (de kommer ikke enda, da).

 

Men, er det noen som kan bekrefte om det er en mikrofon og "styring" på denne (til Samsung)? Eller har noe å si om disse ellers? Når det gjelder feste, så kikket jeg på en billigere modell: Monster Cable Turbine w/Control Talk (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=750420#info), og på siste bilde (5), så ser det ut som om det følger med feste til å ha rundt øret, som er yppelig. Disse burde vel også følge med på den dyrere modellen? Men, da er det spørsmålet om mikrofon og styring på de dyre modellene.

 

 

Takk for hjelp, igjen! :)

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Jeg leste også litt om disse her:

 

Monster Cable Turbine Pro In-Ear ( http://www.komplett....sku=581048#info ), som fikk veldig mye skryt i kommentarfeltet. Disse har jeg på en måte råd til, i øvre grense (de kommer ikke enda, da).

 

Eg har desse sjølv, berre i kopper-versjonen. Syns lyden i dei er god, men det spørs om det er verdt pengane. Eg fekk dei for 1500,- (mot 2500 som var ordinær pris), så for meg var det iallfall verdt det. Er usikker på om eg ville betalt full pris for dei, men som sagt er lyden veldig bra :)

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

Vet du om disse har mikrofon/volumkontroll/mute som fungerer med Samsung? Og, om de har feste rundt ørene (eventuelt mulig å kjøpe ved siden av, slik som nevnte bilde 5)?

 

De i kopper blir litt for dyre for meg, men jeg tror jeg allikevel blir mer enn fornøyd med disse i gull (til 1800-ish), hvis det andre stemmer..

 

Takk, takk! :)

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

Vet du om disse har mikrofon/volumkontroll/mute som fungerer med Samsung? Og, om de har feste rundt ørene (eventuelt mulig å kjøpe ved siden av, slik som nevnte bilde 5)?

 

De i kopper blir litt for dyre for meg, men jeg tror jeg allikevel blir mer enn fornøyd med disse i gull (til 1800-ish), hvis det andre stemmer..

 

Takk, takk! :)

 

Dei har nok ikkje kontroller på ledningen, men eg fikk iallfall med bøyler eg kunne feste rundt øyra, slik som desse. :)

 

Monster%20Turbine%20Pro%20Copper%20Audiophile%20In-Ear%20%28MNS-129397-00%29_8-500x500.JPG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...