Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tok en avgjørelse men fikk handleforbud grunnet en jul som nærmer seg og dermed skal ha en ønskeliste. Så den inneholder noen alternativer. Vil gjerne høre dine anbefalinger også. :)

 

Gjelder handleforbudet for gaver til deg selv også? ;) (bare tuller, prioriter heller ungene eller dine kjære :) )

 

Jeg synes anbefalingene som var nevnt bra nok. Et mulig alternativ er DacMagic Plus, som jeg har eid selv (i en overgangsfase) og som jeg var veldig fornøyd med (jeg har ikke hørt den andre DAC'en som ble nevnt,så jeg kan ikke sammenligne direkte, men jeg har lest mye positivt om den).

 

Nei, nøytral er absolutt ikke en negativ ting. Men jeg var redd for at forsterkere som DacMagic plus (lyd og nøytral er det sagt) kom til å bli for lys sammen med f.eks. Shure 940 (som er sagt å være analytisk og nøytral). Jeg liker selv stort sett et nøytralt lydbilde, med en tanke varme. :)

 

Jeg vil ikke beskrive DacMagic Plus som spesielt lys (utifra egen erfaring), men heller littegrann slank. Jeg er derimot ganske enig i at den er relativt nøytral i klangen. Jeg brukte den med Sennheiser HD800, som også regnes for å være relativt nøytral, men dette passet mine preferanser utmerket :)

Lenke til kommentar

Faen, alt pratet om rør gir meg lyst til å oppgradere fra Corda Concerto til et rørsystem. Problemet er bare at jeg har kjøpt hus og ikke kan forsvare kjøpet av en forsterker til sånn ca. to avdrag på lånet. :p

 

Been there, done that :)

 

Eide en X-Can V3 rørforsterker for en rekke år tilbake som jeg brukte med Sennheiser HD600 / HD650 i flere år. Lyden var delikat og behagelig, og med et slikt 'musikalsk' lydbilde kan jeg forstå at det er mange som tiltrekkes av rørforsterkere.

 

Da jeg gikk over til SS-forsterkere (Lehmann Black Cube Linear og senere SPL Auditor) så kom det imidlertid tydelig frem at rørforsterkeren ikke var like rask og gjennomsiktlig (den var 'mykere' i kantene), og den manglet dessuten 'punch' og fokus i bassen i sammenligning. BCL-forsterkeren var rett og slett mer gjennomsiktlig og dynamisk.

 

Jeg tror en av grunnene til at mange liker rør-lyd har sammenheng med såkalt eufonisk forvrengning. Men her snakker vi om en effekt (som til og med enkelte lydmiksere bruker for å simulere 'analog' lyd), ikke høyere 'fidelity' i betydningen mer 'sannferdig lydgjengivelse' (1). Det en kan si med sikkerhet er at det ikke er noe som er 'best' når det gjelder lytteglede i forhold til solid state vs rør: Her er det smaken som avgjør til syvende og sist :)

 

(1) Det som kan virke provoserende noen ganger er 'rør/analoge'-tilhengere som stadig vekk forkynner at analogt er 'absolutt' best, og som f.eks. kategorisk hevder at vinyl er bedre enn digital. Her blander de egne preferanser med mer objektive vurderinger. De må gjerne foretrekke 'analog' lyd, men når de hevder at analogt objektivt sett låter mer sannferdig, da beveger de seg på langt mer ustø grunn.

Lenke til kommentar

Var ute å titta på diverse hodetelefoner idag, fikk høre på Shure 1840, Grado RS2i, Beyerdynamic T90 og Sennheiser HD 700, og HD 700 var helt klart den som falt best i smak. Ble ikke noe kjøp, men vurderer den sterkt for øyeblikket, eneste jeg er litt usikker på er hvordan den vil funke på lydkortet mitt(Creative X-FI Titanium HD), vært innom diverse DAC'er og forsterkere før, men alltid havnet tilbake på lydkortet, så har helst lyst til å beholde det.

 

Noen her som har erfaring med Senneheiser HD 700? Hva er inntrykket, og trenger de mye kraft for å drives?

Lenke til kommentar

Da jeg gikk over til SS-forsterkere (Lehmann Black Cube Linear og senere SPL Auditor) så kom det imidlertid tydelig frem at rørforsterkeren ikke var like rask og gjennomsiktlig (den var 'mykere' i kantene), og den manglet dessuten 'punch' og fokus i bassen i sammenligning. BCL-forsterkeren var rett og slett mer gjennomsiktlig og dynamisk.

Dette kommer vel veldig an på bl.a. hvilke rør man bruker? Jeg bytta rør på min LD-MK3 og det var som natt og dag.

Lenke til kommentar

Hvor røff behandling vil det få i kontorlandskap uansett? Det er ikke noe jeg ville bekymret meg nevneverdig over når det gjelder bruksområdet ditt.

Selv kunne jeg fint brukt åpne hodetelefoner i et kontorlandskap, da jeg generelt hører på et veldig lavt volum så folk ville ikke blitt irritert på lydlekasje, og da hører man også om noen prøver å få kontakt med deg.

Lenke til kommentar

Ser at Sennheiser HD 700 bare kommer med en 6.3mm plugg, men hodetelefonene har jo avtakbar kabler, så kan vel få tak i kabler med 3.5mm plugg? Eventuelt går det kanskje greit med en overgang fra 6.3mm til 3.5mm plugg?

 

Ellers er det noen her som har anbefalinger til hodetelefoner til maks 6000kr? Er ute etter noe som kan erstatte Denon AH-D2000, så vil gjerne litt opp i lyd kvalitet men vil veldig gjerne beholde komfortabelheten som Denon klokkene har. Noen vil sikkert nevne forsterker og dac, men har prøvd dette før, og ikke vært fult så heldig, alltid lagt merke til noe støy jo høyere jeg skrur volumet opp på forsterkeren, og det er noe jeg er lite fan av.

 

 

Edit: Kan vel legge til at jeg er en smule glad i lav bass, men liker også at hodetelefonene gjengir musikken nøytralt.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Ser at Sennheiser HD 700 bare kommer med en 6.3mm plugg, men hodetelefonene har jo avtakbar kabler, så kan vel få tak i kabler med 3.5mm plugg? Eventuelt går det kanskje greit med en overgang fra 6.3mm til 3.5mm plugg?

 

Ellers er det noen her som har anbefalinger til hodetelefoner til maks 6000kr? Er ute etter noe som kan erstatte Denon AH-D2000, så vil gjerne litt opp i lyd kvalitet men vil veldig gjerne beholde komfortabelheten som Denon klokkene har. Noen vil sikkert nevne forsterker og dac, men har prøvd dette før, og ikke vært fult så heldig, alltid lagt merke til noe støy jo høyere jeg skrur volumet opp på forsterkeren, og det er noe jeg er lite fan av.

 

 

Edit: Kan vel legge til at jeg er en smule glad i lav bass, men liker også at hodetelefonene gjengir musikken nøytralt.

 

Vel, angående komfort, så stiller HD700 i en egen klasse i min erfaring. HD650 som jeg også satt med før var gode, satt fint og presset ikke. Men HD700 veier nesten ingenting heller, til å være så store som de er.

 

Derimot sliter jeg litt med å forstå hva du er ute etter i det store og hele.

Er det snakk om å høre på musikk direkte ifra pcen via lydkortet du har i dag bare?

Hvilken type musikk og hvilket format?

Skriver også at du ønsker bass, noe som HD700 gjengir fint helt ned i bunnen, men det er ikke noen fremtreden bass på dem.

 

Om du likte lydbildet av HD700 i butikken, ville jeg kanskje faktisk heller anbefalt HD650 + en matchet bra dac/amp kombo, enn kun HD700 rett i pcen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel i det store og det hele så er vel sannheten at jeg greier meg fint med Denon AH-D2000 :p Men er oppgraderingssyken som trer inn her, samtidig som jeg har lyst til å utforske noe annet. Jeg er ikke kresen når det kommer til lyd, eller eventuelt ørene mine er ikke "trent" nok til å høre de store forskjellene.

 

Var innom Stereofil igår og hørte på et par hodetelefoner som sagt, også var jeg innom Hifi-klubben, AudioNorge, Soundgarden og Stereofil igjen idag, hørte på diverse klokker sammen med diverse forsterkere og DAC'er, prisklassen var fra 3000-6000kr og i det store å det hele så hørtes alt "bra" ut i mine ører. Men kan også si at jeg ikke hørte noe særlig forskjell på samme hodetelefoner når jeg testa 3 forskjellige forsterkere blant annet. Så kall meg enten heldig eller uheldig, hehe. Har egentlig vært HifiMan HE-500 jeg har hatt i tankene, og de fikk jeg jo testa idag, de hørtes fine ut, men de kan ikke måle seg med komforten til HD 700, og komfort er et stort punkt for min del.

 

Uansett, så fikk jeg tilbud fra Stereofil på HD 700 til 4995kr, og da greide jeg ikke å si nei, så da ble det et par HD 700 på meg :D og de er helt klart de mest komfortable hodetelefonene jeg noen gang har hatt på hode. Enn så lenge ble det bare hodetelefonene jeg kjøpte og ikke noe forsterker eller dac, da jeg som sagt har hatt dårlig erfaring der tidligere. Men til min store overraskelse så syns jeg HD 700, som nå sitter på mitt hode å spiller av lyd via lydkortet på PCen, høres utmerket ut. Så enn så lenge er jeg meget fornøyd.

 

Så jeg vet ikke hva jeg skal kalle dette jeg, greier liksom ikke helt å forklare hvorfor jeg er så fornøyd med lydkortet, eller hvorfor jeg syntes det spiller mer enn bra nok, men til syvende og sist så er det jo ørene til person som lytter som bestemmer, uansett hva av kunnskap man sitter inne med om lyd.

Endret av Nitrius
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kommer vel veldig an på bl.a. hvilke rør man bruker? Jeg bytta rør på min LD-MK3 og det var som natt og dag.

 

Det vil naturligvis variere litt fra rør til rør, men rør er generelt sett 'rundere/tykkere' i klangen ('varmere'), og de regnes ikke som like transparente og 'raske/punchy' som solid state.

 

EDIT: Jeg har byttet ut den første linken med en link til Wikipedia, som beskriver forskjellene utifra et mer vitenskapelig ståsted (beskrivelsen samsvarer forøvrig med min egen beskrivelse, som igjen er basert på egen erfaring og tilbakemeldinger fra andre. Artikkelen påpeker samtidig at hybrid-løsninger kan gi bedre synergi):

 

http://en.wikipedia....wiki/Tube_sound

 

Audible differences

 

The sound of a tube amplifier is partly a function of the circuit topologies typically used with tubes versus the topologies typically used with transistors, as much as the gain devices themselves.

 

[...] For example, the triode SE gain stage produces a stereotypical monotonically decaying harmonic distortion spectrum that is dominated by significant second-order harmonics making the sound seem "rich" or even "fat", while each higher order harmonic is smaller than the nearest lower order harmonic.

 

[...] The low frequency roll-off can be explained by many tube amplifiers having high output impedance compared to transistor designs, due to the combination of both higher device impedance itself and typically reduced feedback margins

 

[...] In general terms, the sound from a tube amplifier will typically have a softer attack and the bass frequencies will be more prominent, giving a warmer and less "harsh" sound. Instruments such as pianos and vocals sound softer and fatter when compared against transistor amplifiers.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Vel i det store og det hele så er vel sannheten at jeg greier meg fint med Denon AH-D2000 :p Men er oppgraderingssyken som trer inn her, samtidig som jeg har lyst til å utforske noe annet. Jeg er ikke kresen når det kommer til lyd, eller eventuelt ørene mine er ikke "trent" nok til å høre de store forskjellene.

 

Var innom Stereofil igår og hørte på et par hodetelefoner som sagt, også var jeg innom Hifi-klubben, AudioNorge, Soundgarden og Stereofil igjen idag, hørte på diverse klokker sammen med diverse forsterkere og DAC'er, prisklassen var fra 3000-6000kr og i det store å det hele så hørtes alt "bra" ut i mine ører. Men kan også si at jeg ikke hørte noe særlig forskjell på samme hodetelefoner når jeg testa 3 forskjellige forsterkere blant annet. Så kall meg enten heldig eller uheldig, hehe. Har egentlig vært HifiMan HE-500 jeg har hatt i tankene, og de fikk jeg jo testa idag, de hørtes fine ut, men de kan ikke måle seg med komforten til HD 700, og komfort er et stort punkt for min del.

 

Uansett, så fikk jeg tilbud fra Stereofil på HD 700 til 4995kr, og da greide jeg ikke å si nei, så da ble det et par HD 700 på meg :D og de er helt klart de mest komfortable hodetelefonene jeg noen gang har hatt på hode. Enn så lenge ble det bare hodetelefonene jeg kjøpte og ikke noe forsterker eller dac, da jeg som sagt har hatt dårlig erfaring der tidligere. Men til min store overraskelse så syns jeg HD 700, som nå sitter på mitt hode å spiller av lyd via lydkortet på PCen, høres utmerket ut. Så enn så lenge er jeg meget fornøyd.

 

Så jeg vet ikke hva jeg skal kalle dette jeg, greier liksom ikke helt å forklare hvorfor jeg er så fornøyd med lydkortet, eller hvorfor jeg syntes det spiller mer enn bra nok, men til syvende og sist så er det jo ørene til person som lytter som bestemmer, uansett hva av kunnskap man sitter inne med om lyd.

 

Ingenting som er bedre enn at du er fornøyd. Og gratulerer med nye phones, jeg er veldig fornøyd med mine HD700 selv.

Om du har mulighet, ville jeg vurdert å prøvd de med en dac/amp etterhvert, tror du har litt å hente på det.

 

Og du trenger ikke nødvendigvis gå for dac/amp til 3k-6k, de helt enkle typene koster gjerne ned imot 1k, og kan gi mer enn bra nok resultat.

Jeg kjøpte selv ny dac/amp tidligere i sommer (5kinkmoms), og sammenlignet med min gamle (2kinkmoms), er ikke forskjellen på lyd verdt prisforskjellen.

Lenke til kommentar

Uansett, så fikk jeg tilbud fra Stereofil på HD 700 til 4995kr, og da greide jeg ikke å si nei, så da ble det et par HD 700 på meg :D og de er helt klart de mest komfortable hodetelefonene jeg noen gang har hatt på hode.

 

Gratulerer med nye kanner :) Jeg er helt enig i at komfort er viktig, og at det kanskje har en tendens til å bli undervurdert. Noen av de første 'audiofile' hodetelefonene jeg eide var produsert av Grado: Lyden var bra den, men jeg slet med komforten. Fikk etterhvert teften på Sennheiser og forskjellen i komfort var ganske betydelig. Det at Sennheiserne låt bedre i mine ører gjorde at valget om å kvitte meg med Gradoene var lett å ta.

 

Enn så lenge ble det bare hodetelefonene jeg kjøpte og ikke noe forsterker eller dac, da jeg som sagt har hatt dårlig erfaring der tidligere. Men til min store overraskelse så syns jeg HD 700, som nå sitter på mitt hode å spiller av lyd via lydkortet på PCen, høres utmerket ut. Så enn så lenge er jeg meget fornøyd.

 

Nå er jo lydkortet ditt (X-Fi Titanium HD) en av de mer 'audiofile'-kortene på markedet (hvis du ser bort ifra dyrere proff-kort) med en innebygd hodetelefonforsterker, så det overrasker meg ikke at du synes det låter bra.

 

Jeg ville ikke stresset med å lete etter bedre løsninger så lenge du er fornøyd med ditt nåværende oppsett. Et oppsett som låter betydelig bedre kan fort koste en god del mer, og det er ikke sikkert at gevinsten smaker like godt i forhold til kostnadene (når det er sagt så finnes det mange muligheter for å testlytte og sammenligne uten at du risikerer å kaste vekk penger).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

X-Fi Titanium HD kan kjøre 300 ohm. så masse futt i den :) En dac vil gjøre mer enn noe annet form for gear.

 

Men leste litt mer om X-Fi`en: Kanskje et lite problem

 

http://hardforum.com...d.php?t=1722221

 

 

http://www.head-fi.o...edance-response

 

http://www.benchmarkmedia.com/discuss/feedback/newsletter/2011/12/2/0-ohm-headphone-amplifier-sonic-advantages-low-impedance-headphone-amp

 

The Damping factor of 8 is somewhat convenient as that also yields less than 1 dB of response variation with typical impedance curves. And 1 dB is around the threshold of audibility.

 

Desverre så vet æ ikke personlig om dette er en factor i headphones på samme måte som det er med høytalere. Kanskje noen andre har noe mer konkret data på dette emnet.

Endret av nipton
Lenke til kommentar

X-Fi Titanium HD kan kjøre 300 ohm. så masse futt i den :) En dac vil gjøre mer enn noe annet form for gear.

Men leste litt mer om X-Fi`en: Kanskje et lite problem

http://hardforum.com...d.php?t=1722221

 

http://www.head-fi.o...edance-response

http://www.benchmark...e-headphone-amp

The Damping factor of 8 is somewhat convenient as that also yields less than 1 dB of response variation with typical impedance curves. And 1 dB is around the threshold of audibility.

Desverre så vet æ ikke personlig om dette er en factor i headphones på samme måte som det er med høytalere. Kanskje noen andre har noe mer konkret data på dette emnet.

 

Vel nå kan jeg ærlig talt si at det der ikke sier meg mye, hehe.

 

Uansett, greia med kjøp av DAC er jo at man da vil forbigå mulighetene lydkortet har, med tanke på prosessering av lyd i spill osv... Og det er litt kjip, syns hvertfall jeg. Ellers prøvde jeg jo en Hegel DAC med Denon AH-D2000 for en periode tilbake, men den ble jo levert inn, av flere grunner. Hørte rett og slett ikke noe så alt for stor forskjell i lyden, så syntes ikke det helt var verdt pengene, og jeg la merke til noe form for støy jo høyere jeg skrudde opp lyden på forsterkeren. Dette er noe jeg har lagt merke til ved to forskjellige forsterkere, og er noe jeg ikke er spesielt begeistret for, hva det er for noe, vet jeg ikke, men "problemet" har ikke vært her når jeg bare har brukt lydkortet.

 

Ellers blir jeg bare mer og mer fornøyd med disse HD 700 her, er rett og slett null niks jeg savner fra Denon AH-D2000, er enkelte sanger som har fått et nytt liv, usikker på hvordan men det er helt klart et annet lydbilde i disse HD 700 kontra Denon AH-D2000, et lydbilde jeg liker mer. Også har du jo komforten som er i en klasse for seg selv. Prøvde de også i receiveren her sammen med X360 og Halo 4, og det var eksplosive saker, så dette er gode greier. Vært litt skeptisk på at 5000kr for et par hodetelefoner er litt i det meste laget, og ikke helt verdt det, men den skepsisen er borte, hehe.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...