Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror du vil bli fornøyd med Focal. Du kan også sjekke ut V-MODA M-80, Sennheiser HD25 II og Beyerdynamic DT1350.

 

Beyerdynamic DT1350 har etter min mening de med den beste/mest allsidige lyden. Passformen er mulig like god som HD25, men til mitt hode sitter de et lite hakk løsere, og hvor HD25 sitter som støpt uansett hva jeg gjør så klarer jeg å riste DT1350 av hodet. Disse ligger et hakk eller to over budsjettet ditt.

 

Sennheiser HD25 II er ikke akkurat dårligere, men mangler litt i den dypeste bassen for de mest bassentrerte sjangrene. Min favoritt når det kommer til passform og byggekvalitet. Ikke eksklusivt materiale, men det tåler virkelig en støyt, og enda bedre; skulle du klare å ødelegge noe kan alle deler skiftes ut på mindre enn 5 minutter. De er som et byggesett. Finnes også i en nyere (og dyrere) utgave; Amperior. Da er plasten i klokkene byttet ut med metall i tillegg til at impedansen er lavere. En iPod klarer uansett å drive HD25 helt supert, så om det er noe poeng i den lave impedansen er jeg usikker på. Lyden sies å være bedre, men Sennheiser sier selv at de har prøvd å kopiere lyden til HD25.

 

V-MODA og Focal har jeg veldig lite erfaring med, så tør ikke si så mye, men jeg har lest en del om de, og de får stort sett bare positive tilbakemeldinger.

 

Sennheiser HD25 II er det nyeste tilskuddet på min hodetelfonsamling, så selv om jeg har en del erfaring med de, så kan det tenkes at min mening er farget av at jeg eier de selv. Når det er sagt er jeg jo kjempefornøyd med de, og angrer ingenting på valget.

Endret av Phileas Fogg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Desverre så vet æ ikke personlig om dette er en factor i headphones på samme måte som det er med høytalere. Kanskje noen andre har noe mer konkret data på dette emnet.

 

Det er nok en større faktor når det gjelder hodetelefoner, da vanlige høyttalere som regel har en impedans på 4-8 ohm (den reelle motstanden vil naturligvis kunne variere med frekvensen), mens impedansen for hodetelefoner kan variere i langt større grad (fra f.eks. 16 til 600 ohm). Det vil igjen kunne føre til en mer varierende dempingsfaktor, som igjen vil føre til varierende (eller for lav) strømmengde (lav dempingsfaktor => lav strømstyrke).

 

Det anbefales som regel at dempingsfaktoren er minst 8. Dersom det stemmer at HD700 har en impedans på 150 ohm, og at X-Fi Titanium HD har en utgangsimpedans på 36 ohm, så vil dempingsfaktoren være litt over 4 (150/36). Så utifra denne 'regelen' er nok dempingsfaktoren litt for lav.

 

Når det gjelder det mer praktiske aspektet i Nitrius sitt tilfelle, så vil jeg komme inn på det i min reply til hans innlegg.

 

EDIT: Oppsann, av en eller annen grunn har det sneket seg inn feil navn i sitatfeltet. Innlegget ble skrevet av Nipton, ikke Nitrius.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Vel nå kan jeg ærlig talt si at det der ikke sier meg mye, hehe.

 

Selv om dempingsfaktoren er litt for lav (se mitt forrige innlegg til Nipton), og selv om oppsettet på papiret vil kunne føre til større variasjoner i frekvensresponsen og større forvengning, så mener jeg at dersom du er fornøyd med ditt nåværende oppsett så vil jeg ikke stresset med å se etter andre eller bedre løsninger.

 

På lengre sikt vil det naturligvis være naturlig å vurdere en DAC og/eller forsterker som matcher HD 700 bedre, men et kompromiss på kortere sikt kan være å teste en ekstern, rimelig forsterker med lavere utgangsimpedans. Dersom du hører en betydelig forskjell (men pass opp for placebo-effekten :) ), og dersom du føler at forskjellen er verdt pengene, da er vel saken rimelig grei.

 

Jeg tror forresten ikke at Titanium HD har noen innebygd hodetelefonforsterker, slik jeg opprinnelig skrev. Noen kilder påstår dette, mens andre hevder at det ikke stemmer. Men dersom den hadde hatt en slik forsterker, så ville det vel stått i produktarket til kortet? Uansett så skal utgangstrinnet ifølge Creative være tilpasset hodetelefoner opptil 300 Ohm.

 

Uansett, greia med kjøp av DAC er jo at man da vil forbigå mulighetene lydkortet har, med tanke på prosessering av lyd i spill osv... Og det er litt kjip, syns hvertfall jeg

 

Du har mulighet til å sette lydkortet i "Hi-Fi/musikk"-modus og koble det (digital via S/PDIF utgangen) til en ekstern DAC. Eller du kan bruke WASAPI/ASIO for 'bit-perfekt' lyd. Det er flere muligheter her :)

 

Hørte rett og slett ikke noe så alt for stor forskjell i lyden, så syntes ikke det helt var verdt pengene, og jeg la merke til noe form for støy jo høyere jeg skrudde opp lyden på forsterkeren

 

Hvilken Hegel DAC var dette? Jeg har selv eid en Hegel HD10, og den hadde ingen innebygd forsterker. Dersom du brukte denne DAC'en så må du ha brukt en ekstern forsterker, husker du hvilken?

 

Men jeg er enig i at forskjellene i lydkvalitet ofte er langt mindre enn hva man kanskje kan bli forledet til å tro (og spesielt med tanke på pris/ytelsesforhold), spesielt når superlativer nok har en tendens til å bli brukt litt for ofte :)

 

Ellers blir jeg bare mer og mer fornøyd med disse HD 700 her, er rett og slett null niks jeg savner fra Denon AH-D2000, er enkelte sanger som har fått et nytt liv, usikker på hvordan men det er helt klart et annet lydbilde i disse HD 700 kontra Denon AH-D2000, et lydbilde jeg liker mer

 

Jeg har ikke testlyttet på D2000 (har imidlertid eid D5000, som senere ble byttet ut med Sennheiser HD800), men såvidt jeg husker så var disse lukkede, mens HD 700 er åpne. Generelt sett har åpne hodetelefoner en tendens til å låte bedre enn lukkede (ihvertfall etter min mening).

 

Dessuten hadde D5000 hadde en varmere klang enn HD 800, og da tenker jeg ikke på 'varm' i positiv betydning. Den virket også mer farget (med en altfor fremtredende bass), men jeg har hørt at D2000 er mer nøytral i så måte.

Lenke til kommentar

Kjøpte en forsterker ved navnet Rega Ear og DAC'en var Hegel HD2, er vel en 2 måneder siden, kjøpte fra soundgarden, men fikk returnert det da jeg ikke var fornøyd, samtidig som dette støy problemet dukket opp når man skrudde opp volumet på forsterkeren. Dette er noe jeg har lagt merke til med både Rega Ear og Argon HA1 som jeg kjøpte sammen med Denon AH-D2000 for et år og noen måneder siden.

 

Ser du nevner at det kan oppstå variasjon i frekvensresponsen og forvrengninger med oppsettet jeg har nå, men i hvilken forstand da? Har jo fått hørt på en god del låter siden jeg kjøpte hodetelefonene igår, og kan ikke si at jeg har lagt merke til noe forvrengning av musikken hvertfall, så sant vi tenker på det samme. Det med variasjon i frekvensrespons derimot er jeg mer usikker på, da jeg innehar lite kunnskap om det tekniske rundt lyd/musikk.

Lenke til kommentar

Kjøpte en forsterker ved navnet Rega Ear og DAC'en var Hegel HD2, er vel en 2 måneder siden, kjøpte fra soundgarden, men fikk returnert det da jeg ikke var fornøyd, samtidig som dette støy problemet dukket opp når man skrudde opp volumet på forsterkeren.

 

Rega Ear er en gammel kjenning. Det er vel en av de første forsterkerne jeg prøvde (denne forsterkeren må da være minst 8 år gammel?), og noe av det første jeg la merke til var egenstøyen fra forsterkeren. Den ble returnert dagen etterpå...

 

Argon HA1 derimot (som jeg brukte som hodetelefonforsterker på jobben for noen år tilbake), var betydelig mer støysvak (men naturligvis ikke med den samme beksorte bakgrunnen som du får med f.eks. Black Cube Linear og Auditor, som også koster en god del mer). Dersom du brukte high gain ville du nok også merke at støynivået ble mer merkbart (jeg brukte kun low gain).

 

Ser du nevner at det kan oppstå variasjon i frekvensresponsen og forvrengninger med oppsettet jeg har nå, men i hvilken forstand da?

 

I den forstand at selv om disse avvikene skulle eksistere i mer eller mindre grad, så er det ikke sikkert at det har noen (stor) praktisk betydning for din lytteglede :)

 

Det bør jo ikke være slik at du ikke skal kunne ha glede av lyden fra ustyret ditt bare fordi den ikke måler 'perfekt' (eller 'mindre bra' for den saks skyld). Det finnes jo f.eks. high-end anlegg med (markante) måletekniske skavanker som allikevel låter flott for eieren, og en av grunnene kan f.eks. være at eieren liker denne klangen/lydsignaturen, selv om den ikke er 'korrekt'.

 

Har jo fått hørt på en god del låter siden jeg kjøpte hodetelefonene igår, og kan ikke si at jeg har lagt merke til noe forvrengning av musikken hvertfall, så sant vi tenker på det samme

 

Det er heller ikke sikkert at forvrengningen er spesielt hørbar, selv om den kan være målbar.

 

Det med variasjon i frekvensrespons derimot er jeg mer usikker på, da jeg innehar lite kunnskap om det tekniske rundt lyd/musikk.

 

Det har (enkelt forklart) å gjøre med at visse frekvenser kan være mer fremtredende eller mer dempet i forhold til andre. Men dersom du ikke plages av f.eks. ynkelig bass, en altfor fremtredende mellomtone eller f.eks. en markant svekket diskant (bare for å nevne for noen mulige scenarioer), så ville jeg ikke bekymret meg over dette nå (situasjonen hadde naturligvis vært annerledes dersom det første som slo deg var at et eller annet var riv ruskende galt med lydbildet).

 

Etter en viss tid vil du kanskje se annerledes på saken, fordi du vil sitte inne med mer erfaring omkring ditt eget anlegg, du vil kanskje gå lei av lydsignaturen, du vil kanskje ønske å teste andre produkter for å finne den 'beste' matchen/synergien, osv., men den tid, den sorg :) (å gi igjennom slike faser er dessuten naturlig for slike som oss som er opptatt av lyd/musikkformidling :) )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig godt skrevet og forklart må jeg si.

 

Har lest over et par poster på diverse forum, og artikler om lyd og slikt generelt, og er mye som for min del virker helt blåst, men jeg skjønner jo at det helt klart ligger noe i det, selv om jeg kanskje ikke legger merke til det selv, eller kan høre det enda. Men dette du skriver her var skrevet på en god og forståelig måte, selv for min del, samtidig som det gir meg mening, så takk for det =)

 

For se hva jeg gjør, vil vel helt sikkert prøve å utforske litt igjen med en forsterker og/eller dac, men for øyeblikket er jeg fortsatt mer enn nok fornøyd.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Utrolig godt skrevet og forklart må jeg si.

 

Har lest over et par poster på diverse forum, og artikler om lyd og slikt generelt, og er mye som for min del virker helt blåst, men jeg skjønner jo at det helt klart ligger noe i det, selv om jeg kanskje ikke legger merke til det selv, eller kan høre det enda. Men dette du skriver her var skrevet på en god og forståelig måte, selv for min del, samtidig som det gir meg mening, så takk for det =)

 

Ingen årsak, hyggelig å høre at det gir mening for deg :) (det er jo alltid en viss fare for at forklaringer og utdypninger kan virke mer forvirrende enn oppklarende...).

Lenke til kommentar

http://www.head-fi.o...phones-compared

 

Enig eller ikke, en god gjennomgang av mange fine headphones.

 

Ja, det innlegget var imponerende! Fyren har brukt 16 måneder på å skrive det, og det skjønner jeg godt med tanke på alt utstyret han har. Ting jeg la merke til i 'artikkelen' hans:

  • Han eier en MSB Technology Diamond DAC IV som koster rundt $41 K.
  • Han har en samling på 12.000 CD-plater.
  • Han har flere hodetelefonforsterkere som koster over $5 K.

 

Kanskje ikke noen kjempeoverraskelse at 'legenden' Sennheiser Orpheus vant, selv om noen nok vil argumentere for at Stax SR-009 er enda bedre (smak og behag...). Blant de aller øverste hodetelefonene så er det bare Stax SR-009 og Sennheiser HD800 som fremdeles er i produksjon.

 

Jeg husker da Sony MDR-R10 ble lansert (en annen 'legendarisk' hodetelefon), og jeg husker spesielt prislappen på rundt 50.000 kr... Her er forøvrig en norsk artikkel fra 1989, da hodetelefonen ble lansert i Europa (artikkelen vekker også minner til den tiden da Sony nøt langt større respekt og anerkjennelse enn de gjør idag):

 

http://www.mypaper.se/show/radiobransjen/show.asp?pid=345248718365856&page=26

 

Ellers synes jeg synspunktene og beskrivelsene hans er ganske spot-on, ihvertfall i forhold til mine egne erfaringer med bl.a. SPL Auditor/Phonitor og Sennheiser HD800 (synd at han ikke kunne inkludere AKG K701, men denne ble utelatt da han ikke eier den lenger. Dessuten skal den visstnok låte mer eller mindre likt som K702). All bakgrunnsinformasjonen han kommer med og 'introduksjonen' av hver hodetelefon gjør artikkelen ekstra interessant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

*snip*

 

Ja, likte gjennomgangen veldig godt. Og den viser blant annet at man kan få god lyd uten å måtte gå for 50k usd oppsett.

Han tar for seg både "billig" og dyrt, og beskriver veldig godt hva som gjør at han liker eller ikke liker de forskjellige.

 

Det er enormt med informasjon, men man kan fortsatt plukke ut og sammenligne ting kjapt om man ønsker en pekepinn på ting.

 

Synd Sony ikke kommer seg opp igjen ifra gropa de har gravd seg ned i. Er lite igjen ifra det store selskapet som var i fronten på så mange områder.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg skal kjøpe 2 headsett. De må være lukkede, og helst ikke komme over 1000 kr i pris (pr enhet). Noen tips? Skal brukes til filmredigering.

 

edit: Kan sikkert strekke mot 1500

 

Fortsetter å anbefale Beyerdynamic DT770 i den prisklassen. Etter jeg kjøpte dem er jeg blitt frelst.

Lenke til kommentar

Spørs hva du plugger det inn i.

 

Ikke kjøp 250 om du ikke har tenkt å kjøre med en dedikert forsterker.

Har du tenkt å bruke det på mobil uten noe miniforsterker imellom så velg 32.

Ellers så står du igjen med 80-versjonen som en mellomsak.

 

 

PS: Ellers så har min kompis nylig kjøpt et par HD 25-1 II i samme prisklasse og virker å være rimelig fornøyd.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar

Har tenkt å bruke det på en helt vanlig Macbook Pro.

Jeg ville gått for 80 ohm + hodetelefonforsterker, men om det blir for dyrt er det nok tryggest å satse på 32 ohm.

 

Nå har jeg aldri sammenlignet de to versjonene, men ut i fra tester jeg har lest er det ikke store forskjellen.

 

Eventuelt er det jo bare å ta med seg Mac'en i en butikk og teste om du er fornøyd med volumet du får.

 

Jeg var forresten å snakket med en fyr hos 4sound for ikke så lenge siden, og de har visst problemer med leveransen av DT 770. Det vil si, det er to importører, med hver sin pris; kun den dyre klarer å levere nok. 1 200 - 1 300 kr er "riktig" pris, men mange selger for godt over 1 500 kr.

Endret av Phileas Fogg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har nylig anskaffet ett Sennheiser HD650 og må si at det er helt fantastisk at man får slik lyd for 2500 kr! Det parkerer de andre hodetelefonene mine på benken! Eneste som kan måle seg i klarhet og oppløsning er RS1i, men disse er mye mer slitsomme å høre på i lengre lytteøkter.

 

Ser det er mange som snakker om DT770 her, og jeg hadde disse som mitt eneste par hodetelefoner i flere år. Men når jeg lytter på de nå høres de alldeles grusomme ut, grumsete lyd med slurvete bass. Er det flere som har samme oppfattning eller er det bare hørslen min som har endret seg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...