Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg hater når folk spiller veldig høyt med "porta pro" hodetelefoner som spyr ut lyd bland alle andre på busser, tog og t-bane.

 

Jeg er selv lite begeistret for folk som spiller svært høyt med hodetelefoner som lekker ganske mye. Men jeg spiller ikke veldig høyt (skrev et innlegg om lyttevolum tidligere i denne tråden) og jeg bruker heller ikke Porta Pro, men Denon-hodetelefoner som er mer lukkede. Dessuten lekker nok ikke Sennheiserne det er snakk om her like mye som Porta Pro (har eid Porta Pro før, og jeg er klar over hvor mye de lekker).

 

For meg er lydisoleringen underordnet i forhold til lydkvalitet og komfort når det gjelder portable hodetelefoner. De fleste portable hodetelefoner isolerer ikke noe spesielt bra uansett. Men det er klart at dersom hodetelefonene isolerer bedre, så kan det være praktisk i mer støyete omgivelser. Problemet her (ihvertfall etter mitt syn) ligger først og fremst hos dem som ofte spiller med svært høyt volum: Dersom hodetelefonene lekker mye, så kan det være plagsomt for andre, men de skader også deres egen hørsel over tid.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Ser at det har vært litt diskusjoner omkring hodetelefoner til rundt 2000 kr. I siste nummer av Hjemmekino testet de HD 598, og de mente at dette sannsynligvis var den beste hodetelefonen på markedet i denne prisklassen. Den fikk terningkast 6. Lyden og komforten var svært bra. De skriver også at hodetelefonene også kan brukes på portable enheter, som f.eks. iPod. Selv om hodetelefonene får mye skryt i omtalen, så skriver de at den ikke er helt på høyde med HD 800, og det er jo ikke så veldig rart i, med tanke på prisforskjellen.

 

EDIT:

I samme nummer fikk også BeyerDynamic T50P også en sekser. Men utifra det som blir skrevet i omtalene så kom HD 598 best ut lydmessig. Den virker heller ikke like komfortabel. Veiledende pris er 1500 kr.

 

I siste nummer av Lyd og Bilde fikk Audio Technica ATH-M50 toppkarakterer for lydkvaliteten. De mente at den var på referansenivå i prisklassen (veiledende pris er 1625 kr). De nevner ikke HD 598, men mener at den låter bedre enn Sennheiser HD380 Pro.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

hva vil dere anbefale,Sennheiser HD 595, 598, 600 eller 650? de skal brukes på et gammelt Tandberg system, hovedsakelig til klassiskmusikk.

 

HD600 serien er litt i overkant av hva jeg som budsjett, men dersom de er merkbart bedre er jeg villig til å strekke meg...

 

Jeg ville forsøkt å strekke meg etter HD 600. Dersom denne er utenfor rekkevidde, så ville jeg satset på 598. Veiledende pris er ca. 2000 kr, men de kan fås langt billigere i nettbutikker. Jeg har eid 595, 600 og 650 tidligere. Jeg likte aldri 595, mens 600 og 650 falt i god smak. Forskjellen (lydmessig) mellom 600 og 650 er ikke så stor synes jeg.

Lenke til kommentar

Når noen nevner trance-møl tenker jeg først og fremst på disse tåpelige platesamlingene ved navn trance- og dancemania. Låtene går litt sånn; "Put your ass in the air, put your ass up in the air..." og varer i noen minutter. De resterende låtene er like meningsløse i sangteksten.

 

Har en kollega på jobben som bruker Porta Pro. Han lytter ofte på støyete tungmetall med høyt volum. Heldigvis har jeg egne hodetelefoner så jeg slipper å høre på "støyen" hans :)

 

Det er ikke bare "trance-møl" som ofte går igjen blant de som liker å spille høyt på bussen: Hip-Hop og rap er nesten like ille (en av de verste musikksjangerne etter mitt syn, men trance på høyt volum er mer plagsomt for andre siden musikken inneholder mer "energi").

Lenke til kommentar
Men nå lurer jeg på om nye kabler til 650'ene, f.eks Cardas vil kunne gjøre opplevelsen enda bedre. Men Cardas er ikke akkurat billige, så har noen synspunkter / erfaringer med disse? Et poeng er at de vel har en viss verdi hvis man vil selge dem videre hvis man ikke er helt fornøyd selv?

 

Jeg har eid HD650 med Cardas-kabler tidligere. Jeg har skrevet litt om mine erfaringer her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=916301&st=1830&p=15972661entry15972661

 

Evil Duck mente også å høre forskjell i en blindtest mellom originalkabelen og Cardas-kabelen. Men hvis du ønsker å være på den sikre siden, så vil jeg nok ikke anbefale Cardas, ettersom det tross alt er snakk om en utgift på minst 1000 kr. Det er ingen "garanti" for at du synes lydforskjellen er verdt pengene, dersom du klarer å høre forskjell i det hele tatt med ditt oppsett.

 

På den annen side så kan du prøvelytte på dem dersom du kjøper på nettet (på grunn av angreretten). Da vil du kunne danne deg en mye bedre formening om hvorvidt kabelen er verdt pengene for deg.

Lenke til kommentar

Har du ikke funnet ut hvordan multisitatknappen fungerer, hal9k? :p

 

Noen som vet hvordan Head-Direct sine RE0 er i forhold til triplefi 10? RE0 er i hvert fall knallbillige og skal jo virkelig være verdt penga etter hva jeg har lest. Har vurdert RE0 en stund nå, men ble usikker nå som amazon kjørte det kjempetilbudet på triplefi.

 

Jeg har hørt mye bra om RE0, men i tilbudstrådene på head-fi virker triple.fi 10 til 95$ å være temmelig uslåelig når det gjelder pris/kvalitet. Tilbudet forsvant dog temmelig fort fra Amazon pga stor pågang.

Lenke til kommentar

Marantz SR-7000 og Sennheiser HD595 på stua (når man snakker om hodetelefoner værtfall)

 

På datarommet bruker jeg pc`en og dens kjekke minijackutgang til samme hodetelefoner.

 

Strålende fornøyd, men det er jo selvsagt bedre lyd fra anlegget på stua enn fra pc`en :)

 

Når man snakker om lydisolering og lydlekkasje er ikke HD595 designet for det, men de er laget for å yte lydkvalitet for alle pengene, og jeg har ennå ikke hørt noen som gir bedre lyd enn mine (selfølgelig, "mine er jo best i verden") til den prisen. De passer iværtfall perfekt til øregangene mine.

Lenke til kommentar

Noen tips til en billig (1000-2000kr) amplifier til DT770 80 ohm ? Lydkilde er pc med FLAC filer.

 

Var noen andre som spurte om ca det samme.

 

Bestilte meg Denon AH-D2000 hodetelefoner som jeg får neste torsdag. Men så tenkte jeg og kjøpe en forsterker alikevel. Hva vil dere anbefale av forsterker til disse hodetelefonene?

Vil helst ikke ut med mer en 2000kr

 

For 2k vil jeg nesten påstå du ikke får noe bedre enn Sparrow, men kommer nok alternativ ifra folk her.

Sparrow kan bestilles direkte ifra produsent i kina. Han vil oppgradere den gratis med ny chip om ønskelig (versjon A), og er rask til å sende den (med sporing og alt).

 

http://www.audio-gd....w/SparrowEN.htm

 

Bare send en mail til han og gi han all info han ønsker, si hva du vil ha, overfør penger på paypal, send han kviteringen ifra paypal.

Vent på the goodness!

 

Pris etter moms og gebyr osv, ca rett under 2k.

 

Edit: link til forumposten der jeg tar for meg sparrow litt ekstra http://www.diskusjon...post&p=16469738

Mente å linke hele posten i spoiler, men jalla forumfeil som nekter, "du må skrive inn en post" melding er så kos.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å kjøpe en julegave til meg selv i år, og SPL Phonitor ser ut til å være en sterk kandidat:

 

post-33346-0-67381600-1291055743_thumb.jpg

 

Den kostet nærmere 20.000 kr da den ble lansert, men har nå falt betydelig i pris (prisen ligger fremdeles godt over 10.000 kr, så den er ikke akkurat billig). Jeg har lest svært mye positivt om denne forsterkeren. Phonitor i kombinasjon med Sennheiser HD 800 (som jeg allerede eier), skal visstnok låte knallbra. Spørsmålet er om den låter såpass mye bedre enn Lehmann Black Cube (som jeg har nå) at den rettferdiggjør prisen.

 

Ikke det at utseendet har så mye å si, men det skader ikke at forsterkeren ser litt kul ut. Den metallgrå fargen og det litt hi-tech aktige utseendet matcher også HD 800s futuristiske preg ganske bra. Phonitor minner mer om et presisjonsinstrument fra en lab enn en forsterker (dette har nok litt sammenheng med at produktet først og fremst er myntet på lydteknikere og proffmarkedet).

 

Er det noen her som allerede eier Phonitor og HD 800? Hva er deres personlige erfaringer?

Lenke til kommentar

Når noen nevner trance-møl tenker jeg først og fremst på disse tåpelige platesamlingene ved navn trance- og dancemania. Låtene går litt sånn; "Put your ass in the air, put your ass up in the air..." og varer i noen minutter. De resterende låtene er like meningsløse i sangteksten.

 

Har en kollega på jobben som bruker Porta Pro. Han lytter ofte på støyete tungmetall med høyt volum. Heldigvis har jeg egne hodetelefoner så jeg slipper å høre på "støyen" hans :)

 

Det er ikke bare "trance-møl" som ofte går igjen blant de som liker å spille høyt på bussen: Hip-Hop og rap er nesten like ille (en av de verste musikksjangerne etter mitt syn, men trance på høyt volum er mer plagsomt for andre siden musikken inneholder mer "energi").

 

Bare tull. Det finnes mye bra Trace der ute som egner seg til lytting, selv er jeg stolt eier av HD-25I-II. Spiller MYE Trance på farten bla ; Markus Shulthz,Armin Van buuren,Ferry Corsten. Selvfølgelig rippet i Flac og Lossless :) men de som bråker på trikken er ikke noe særlig,enig der.

Endret av kaninkoker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...