Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

De ripper man fra CD-ene eller vinylplatene man lovlig kjøper. Dt er dessverre dårlig med nettbutikker som selger nedlastbare FLAC-filer. De eneste som gjorde det og samtidig hadde noe utvalg å snakke om var vel russuiske allofmp3 men de ble vel nedlagt fordi de ike betalte rettighetshaverne. Kvaliteten var ikke alltid FLAC selv om det skulle være det, heller.

 

Har du en ripper å anbefale?

 

For å gjøre ting skikkelig http://blowfish.be/eac/ =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du en ripper å anbefale?

 

Jeg foretrekker dbPoweramp CD Ripper for ripping i 'arkiv-kvalitet' (ikke gratis, men absolutt verdt pengene for meg):

 

http://www.dbpoweramp.com/

 

Illustrate selger flere programmer som egner seg bra til både ripping, enkoding og konvertering. Programmene er avanserte men enkle å bruke. Jeg liker også at enkoderen deres støtter flere kjerner: Har du f.eks. fire kjerner eller mer, så går enkodingen veldig raskt unna. Konverteren deres er også blant de få Windows-programmene på markedet som kan konvertere til Apple Lossless (veldig kjekt når man har rippet til FLAC: All meta-informasjon ivaretas, så man slipper manuelt etterarbeid). Bruker du f.eks. iPod/iPhone sammen med iTunes (slik som meg), så er dette veldig praktisk.

 

Ellers er EAC et ganske populært rippe-program for de som ønsker å rippe i 'arkiv-kvalitet':

 

http://www.exactaudiocopy.de/en/

 

Både dbPoweramp og EAC støtter AccurateRip og tilpasninger i forhold til hardware for mer presis ripping. Mer info om AccurateRip her:

 

http://www.accuraterip.com/

 

Grunnen til at jeg holder meg til dbPoweramp er at den ripper minst like presist som EAC og er langt mer brukervennlig (brukte EAC før). Hele prosessen fra ripping til konvertering er mer sømløs.

 

dbPoweramp har en egen side om Secure Ripping:

 

http://www.dbpoweram...cure-ripper.htm

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Jeg har forøvrig lagt planene om å kjøpe ny hodetelefonforsterker på is. Jeg er tross alt fornøyd med lyden fra Black Cube Linear som jeg har nå, og det blir vanskelig å testlytte på bl.a. Lake People V200 uten norsk importør.

 

Jeg fant dessuten denne omtalen som ble postet på Headfonia tidligere i sommer:

 

http://www.headfonia...ck-cube-linear/

 

Jeg må innrømme at jeg ble litt mer skeptisk til å bytte forsterker etter å ha lest omtalen: Mike hevder faktisk at BCL'en låter bedre enn Auditor/Phonitor og Beta 22 på flere områder som er viktige for meg (Beta22 har forøvrig aldri vært en kandidat hos meg, ettersom dette er et DIY-kit). Og jeg synes det var interessant at han skrev at BCL fikk HD800 til å høres ut som elektrostater! (noe jeg godt kan forstå)

 

Sitat:

 

During the Sennheiser HD800 launch event in Singapore, the Lehmann Black Cube Linear amplifier was chosen to be the "official" amplifier for auditioning sessions. ...

 

My main set up has been the HD800 with the balanced Beta22 amplifier, which many say is the best solid state headphone amplifier. ... And while the Beta22 has a marvelous sense of realism in the sound, there are some impressions, mainly detail and speed, that I thought I heard during the launch event, that I've never heard with the Beta22. ...

 

I really never imagined that the HD800 can have such a fast transients until I am listening through the Lehmann Black Cube. ... The HD800 has never been slow, but it wasn't particularly fast either, at least on all the other set ups that I've familiarized myself with, including the Beta22. Not so with the CDP300 and the Lehmann Black Cube. It really made the HD800 sound like an electrostatic headphone. ...The Lehmann BCL has this German-precision quality in its sound. It's very transparent, detailed, and precise. ...

 

The Black Cube was not only about speed though, because when I try to formulate a definition of the sound signature, I would be using adjectives that is normally associated with an electrostatic headphone. On top of the speed, it was all about clarity, detail, and precision. How do I describe precision? I think it's similar to the word clinical and analytical, except that I really want to avoid all the negative connotation often associated with clinical and analytical. For example, while the Grace m902 and the SPL Phonitor/Auditor are all very detailed amplifiers, I never had the impression of clarity portrayed so well than with the Black Cube Linear.

 

Siden jeg har droppet tanken på å kjøpe ny hodetelefonforsterker, så har jeg istedet valgt å bestille en SACD-spiller: Sony SCD-XA5400ES. Spilleren har fått svært positive omtaler (bl.a. A+ i Stereophile) og den yter langt bedre enn prisen (ca. 15.000 kr veil.) skulle tilsi. Det skal bli spennende å høre hvordan den låter via BCL og HD800.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

hal9k: Mye listepop er jo ferdigkomprimert for å høres bra ut med kjipe propper og mp3-spillere hevdes det, så de trenger man kanskje ikke i FLAC. :p

 

Det at man ikke finner så mye listepop på slike steder har nok sammenheng med at de som besøker disse sidene ofte lytter mer på f.eks. klassisk og jazz :) Disse stedene trekker nok også til seg folk som er mer audiofile enn den gjennomsnittlige lytter. Ikke mye vits å selge Madonna eller Lady Gaga i 96/24 FLAC når kundene ønsker Diana Krall eller Trondheimssolistene :)

 

Vi må forøvrig passe på å ikke blande sammen begrepene her: Komprimeringen det er snakk om i forhold til bl.a. listepop dreier seg ofte om dynamisk komprimering ('loudness wars'), ikke (lossy) komprimering i forhold til filstørrelse.

 

Jeg synes i prinsippet at uansett om lydkvaliteten i utgangspunktet er mindre bra, så er det viktig for meg å ha en kopi i 'arkiveringskvalitet': Jeg har f.eks. noe musikk som ble spilt inn og utgitt for over 30 år siden, og lydkvaliteten er naturligvis ikke på høyde med gode, moderne innspillinger. Men det betyr ikke at det ikke er noe vits i å rippe den i FLAC-format: Jeg ønsker en komprimert, lossless 'master' som også lettere kan konverteres til et annet (lossless) format senere.

Lenke til kommentar

jeg mente den dyna,miske komprimeringen gjorde eks. 24bit overflødig ettersom det ikke var "nok dynamikk" igjen til å nyttegjøre seg av den økte oppløsningen, men det er mulig jeg tar feil, eller bare misforsto. Er uansett enig i at FLAC er greit uansett kilde om man vil arkivere musikken for fremtiden, de er jo ikke noe peoeng å fiorringe kvaliteten ytterligere. Det var vel mest et lite spark til kvaliteten på mye listemusikk, uten at fakta var så viktig. ;)

Lenke til kommentar

Det er et rimelig vanskelig spørsmål. Kommer helt ann på hva slags lydsignatur du er ute etter, ut i fra hva slags musikk du hører på. For min del hadde jeg valgt ett rør oppsett for den varme klangen og et transistor oppsett av klasse A.

 

Jeg har hatt rørforsterker tidligere, før jeg gikk over til SS, og jeg må si at jeg foretrekker SS sammen med HD 800 :) Jeg har diskutert dette tidligere i tråden (mange sider siden). Jeg lytter stort sett på akustisk musikk (fleste sjangre) og vokalmusikk (stort sett kvinnelige vokalister).

 

Hvilke hodetelefoner bruker du?

 

Som nevnt tidligere bruker jeg Sennheiser HD800. Jeg har skrevet flere innlegg om mine erfaringer med HD 800 tidligere i tråden.

 

Hver eneste amp har sin egen sound og her gjelder det å finne en match, noe som er rimelig vanskelig i og med at her i Norge selges det ikke amper i den prisklassen.

 

Matching er viktig naturligvis og her er det fort gjort å tråkke feil. Men utifra tilbakemeldinger fra HD 800 eiere, så anses Phonitor/Auditor som meget passende til HD 800.

 

Det beste er å teste den med egne ører tror nå jeg da. Vår gode venn Head-Fi er jo en løsning der har ganske god peiling.

 

Har naturligvis lest en del der. Jeg så forslagene dine, men jeg har allerede siktet meg inn på følgende forsterkere:

 

- Lake People V200

- SPL Auditor

 

Lake People V200 har du kanskje ikke hørt så mye om, men den slo faktisk SPL Phonitor i en tysk gruppetest (HD 800 ble bl.a. brukt som hodetelefon), og den har generelt sett fått veldig bra kritikk.

 

Med tanke på et så seriøst oppsett regner jeg med at alt går i FLAC eller Lossless, eller går alt fra en CD-spiller?

 

Ja, ripper til FLAC og konverterer (av praktiske grunner) til Apple Lossless. Som SACD/CD-avspiller bruker jeg Oppo BDP-83 Special Edition. Jeg har skrevet en del om dette tidligere i denne tråden også :)

 

Vel, det var mine tanker, men mitt beste tips er å faktisk få testet ut forsterkerne på et vis. Bilder kan lyve vetdu :)

 

Derfor forsøker jeg å finne norske forhandlere som selger Lake People V200. Da kan jeg kjøpe via nett og teste ampen hjemme, og finne ut om den virkelig låter bedre enn BCL'en jeg har nå :) (for at jeg skal gidde å betale 8-9.000 kr for V200 så må den låte betydelig bedre enn BCL).

 

Sennheier HD800 låter sikkert fantastisk sammen med black cube :) Ser Stereofil fører den, så nå ble jeg interessert gitt! hehe. Men ang.valg av ny forsterker syns jeg det var smart å legge det litt på hylla siden det koster jo litt. Btw : Bruker du orginle kabler som medfølger, eller har du noen andre? (tenker på balanserte)

Lenke til kommentar

Sennheier HD800 låter sikkert fantastisk sammen med black cube :) Ser Stereofil fører den, så nå ble jeg interessert gitt! hehe.

 

Jeg kjøpte BCL hos Pmaudio.no (som også selger Lehmanns Rhinelander, som koster omtrent halvparten), men jeg ser at Stereofil selger den til samme pris. Mine HD800 ble forøvrig kjøpt hos Stereofil.

 

Men ang.valg av ny forsterker syns jeg det var smart å legge det litt på hylla siden det koster jo litt. Btw : Bruker du orginle kabler som medfølger, eller har du noen andre? (tenker på balanserte)

 

Jeg bruker de originale, som er av ganske god kvalitet (har ikke sett noen stor trang til å erstatte dem). Har ikke så mye hensikt å kjøre balansert når jeg bruker en ikke-balansert forsterker. Jeg har uansett ikke noen problemer knyttet til støy, interferens eller liknende i mitt oppsett. Selv på maks volum så hører jeg ikke noe summing eller egenstøy fra BCL'en. Lyden er klinkende klar og ren. Balanserte kabler har nok mer for seg dersom man bruker lengre strekk.

Lenke til kommentar

Hva mener folket om lydkort vs forsterker?

Har lest litt og funnet ut at Asus Xonar essence STX skal være et utrolig bra lydkort får musikk

 

Asus Xonar ble diskutert en del her tidligere i år (bl.a. Xonar vs eksterne DAC'er kombinert med hodetelefonforsterkere). Du finner kanskje noe nyttig informasjon der dersom du blar en del sider tilbake. Kort sagt så gir STX deg bra lyd til en relativt lav pris.

Lenke til kommentar

Jeg må få meg en "portabel rig" som gir "best mulig lyd" men likevel er virkelig grei å ha med seg.In-ear eller liten og kompakt "bøyle", helst uten å være avhengig av ekstra forsterker. Har iPhone 3Gs men som kilde synes jeg rett og slett det ikke holder (ihvertfall ikke med "Apple In-ear".)

Lurer litt på Sony Walkman NWZ-A846 32 GB (64 GB er visst ikke å få tak i)men er bekymret for om det er en slags EU-lås på volumen som også gjelder her i Norge?

Har OK "stasjonær-rig" med HD 650 så jeg er vel blitt litt "kresen" på lyden, ikke noe vits i avansert video osv men dårlig lyd.

Prisklasse opp til ca 3K.

Takker for deres erfaringer :)

Lenke til kommentar

Jeg må få meg en "portabel rig" som gir "best mulig lyd" men likevel er virkelig grei å ha med seg.In-ear eller liten og kompakt "bøyle", helst uten å være avhengig av ekstra forsterker. Har iPhone 3Gs men som kilde synes jeg rett og slett det ikke holder (ihvertfall ikke med "Apple In-ear".)

Lurer litt på Sony Walkman NWZ-A846 32 GB (64 GB er visst ikke å få tak i)men er bekymret for om det er en slags EU-lås på volumen som også gjelder her i Norge?

Har OK "stasjonær-rig" med HD 650 så jeg er vel blitt litt "kresen" på lyden, ikke noe vits i avansert video osv men dårlig lyd.

Prisklasse opp til ca 3K.

Takker for deres erfaringer :)

 

Hva med Cowon J3? Den skal jeg skaffe meg. J3 har blitt omtalt for å ha den beste lydkvaliteten av mp3 spillere i dag. Støtter en del codecs.

Endret av Snasent
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897

Hva skiller dedikerte hodetelefonforsterkere fra hodetlfutganger på receivere?

Er det noe å hente på en dedikert forsterker til ca 1000kr mot en Marantz SR5003? (Det kommer jo an på hodetlf. Har Beyerdynamic DT770 80ohm.

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå det er mer hendig med en ekstern dac/amp enn lydkort.

Får et rent digitalt signal ifra pcen, som i teorien ikke skal være plaget med støy m.m., og man står fritt til å koble til f.eks bærbar.

 

Evt som jeg har, gamepc, xbox/stuepc via TV, så jeg kan enkelt bytte imellom alle kilder.

 

Men som så mye annet, kommer det ned til kostnad og behov.

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå det er mer hendig med en ekstern dac/amp enn lydkort.

Får et rent digitalt signal ifra pcen, som i teorien ikke skal være plaget med støy m.m., og man står fritt til å koble til f.eks bærbar.

 

Evt som jeg har, gamepc, xbox/stuepc via TV, så jeg kan enkelt bytte imellom alle kilder.

 

Men som så mye annet, kommer det ned til kostnad og behov.

 

Altså, jeg kjører jo nå hodetelefonene på HKet, så stort sett alt vil være bedre. Jeg kommer ikke til og ha andre ting og koble til heller.

Kommer til og bruke MAX 2000kr på lydkort/forsterker hvertfalt :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Kvalitet i forhold til pris: Her vil jeg tro STX er rimelig uslåelig, i alle fall utifra det jeg har lest meg til på hed-fi.

 

Allsidighet: Ekstern DAC/Amp vinner soleklart her. Her har du muligheten til å bruke med bærbare datamaskiner og stasjonære datamaskiner, samt andre lydkilder med digital lydutgang. Med andre ord er du ikke avhengig av én enkelt lydkilde. Derfor ville mitt valg falt på en ekstern DAC/Amp-løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...