Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Hva skiller dedikerte hodetelefonforsterkere fra hodetlfutganger på receivere?

 

Litt mer påkostede hodetelefonforsterkere låter stort sett bedre enn utgangene på receivere, der kvaliteten kan variere en del. Når jeg sier "bedre", tenker jeg ikke nødvendigvis på høyere volum, men evnen til å produsere et lydbilde som ikke låter anstrengt, innsnevret eller 'pinglete' (særlig når det gjelder mer tungdrevne hodetelefoner). Dyrere receivere har imidlertid utganger som er meget bra, og da er det ikke sikkert at en hodetelefonforsterker til f.eks. 1000 kr låter noe særlig bedre.

 

Er det noe å hente på en dedikert forsterker til ca 1000kr mot en Marantz SR5003? (Det kommer jo an på hodetlf. Har Beyerdynamic DT770 80ohm.

 

Har aldri lyttet på SR5003 selv, men jeg ser at denne receiveren havner i budsjettklassen, så jeg ville ikke stilt altfor store forventninger til hodetelefonutgangen. Har lest at DT770'ene er relativt tungdrevne (med unntak av 32 ohms modellen), og da skulle det ikke forbause meg om den dedikerte forsterkeren låter bedre. Men den eneste måten å finne ut dette på er å testlytte selv. Kjøp via nett eller be om hjemlån dersom mulig. Da kan du alltids levere tilbake varen dersom du ikke er fornøyd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må få meg en "portabel rig" som gir "best mulig lyd" men likevel er virkelig grei å ha med seg.In-ear eller liten og kompakt "bøyle", helst uten å være avhengig av ekstra forsterker. Har iPhone 3Gs men som kilde synes jeg rett og slett det ikke holder (ihvertfall ikke med "Apple In-ear".)

Lurer litt på Sony Walkman NWZ-A846 32 GB (64 GB er visst ikke å få tak i)men er bekymret for om det er en slags EU-lås på volumen som også gjelder her i Norge?

Har OK "stasjonær-rig" med HD 650 så jeg er vel blitt litt "kresen" på lyden, ikke noe vits i avansert video osv men dårlig lyd.

Prisklasse opp til ca 3K.

Takker for deres erfaringer :)

 

Hva med Cowon J3? Den skal jeg skaffe meg. J3 har blitt omtalt for å ha den beste lydkvaliteten av mp3 spillere i dag. Støtter en del codecs.

Takker for tipset, har gjort en del "research" på Head-Fi, og har nå bestilt meg J3 jeg også. Avgjørende faktorer er selvfølgelig det at J3 er kjent for å ha veldig bra lyd og styrke til også å kunne drive en del hodetelefoner bra uten forsterker. Bra batteri og støtte for FLAC, samt plass til ekstra minnekort avgjorde dealen.

Jeg har grublet en del over passende IEM til spilleren, og har da endelig bestilt Monster Cable Pro Copper også (ikke så værst pris på Dustin).

Jeg kommer tilbake for å skryte mer når jeg har fått utstyret!

Lenke til kommentar

Da var julegavene bestilt! Cowon J3 32GB + Klipsch Image One. Gleder meg! :D

 

Den Cowon-dingsen så kul ut :) Regner med at du ikke skal åpne pakkene før jul, eller?

 

Jeg får min 'julegave' imorgen:

 

Bel Canto DAC 1.5

 

Det fine med denne DAC'en er at den har konstant og variabel utgang, slik at den kan kobles direkte til en effektforsterker (har en semi-digital Lyngdorf effektforsterker). Den har også hodetelefonutgang, men den vil jeg nok ikke bruke så mye. Fjernkontrollen kan imidlertid være litt praktisk.

 

I forrige uke mottok jeg Sony'en min. Lydkvaliteten er veldig bra. Jeg er helt enig med Kal Rubinson i Stereophile at XA5400ES er et par hakk bedre enn Oppo 83SE. Siden Oppo låter bedre enn Hegel HD10, så sier det seg selv at XA5400ES er noen hakk bedre enn Hegel HD10. Forhåpentligvis er Bel Canto DAC'en minst like bra som Oppo'en.

Lenke til kommentar

Da var julegavene bestilt! Cowon J3 32GB + Klipsch Image One. Gleder meg! :D

 

Den Cowon-dingsen så kul ut :) Regner med at du ikke skal åpne pakkene før jul, eller?

 

Jeg får min 'julegave' imorgen:

 

Bel Canto DAC 1.5

 

Det fine med denne DAC'en er at den har konstant og variabel utgang, slik at den kan kobles direkte til en effektforsterker (har en semi-digital Lyngdorf effektforsterker). Den har også hodetelefonutgang, men den vil jeg nok ikke bruke så mye. Fjernkontrollen kan imidlertid være litt praktisk.

 

I forrige uke mottok jeg Sony'en min. Lydkvaliteten er veldig bra. Jeg er helt enig med Kal Rubinson i Stereophile at XA5400ES er et par hakk bedre enn Oppo 83SE. Siden Oppo låter bedre enn Hegel HD10, så sier det seg selv at XA5400ES er noen hakk bedre enn Hegel HD10. Forhåpentligvis er Bel Canto DAC'en minst like bra som Oppo'en.

 

Takker, skal skive litt om lyden når jeg fårn :)

 

Den dacen så jo helt fantastisk ut da, hvor mye gir du for den?

 

Siden jeg motok jeg ganske saftig lønning på fredag, vurderer jeg å oppgradere hjemme-riggen min, men jeg aner jo ikke hva jeg skal kjøpe. jeg ønsker meg et ganske så kraftig "løft" siden jeg ikke har oppgradert noe på ca 2 år.

 

FLAC -> foobar 2000 - > DacMagic -> HA-1 - DT770 låter ganske så kult det, men det en en del som mangler.

 

Hva jeg vil ha : Denne gangen sikter jeg primært på rør, siden jeg ikke har noe erfaring med det, og har hørt mye godt om det.

(Foreløpig) har jeg valgt ut Hifiman HE-5LE som en vinner kombinert med en WA6 eller en Darkvoice 332/3322/LD IV/+

 

Men, det skal sies at disse hodetelefonene krever en del for å låte perfekt, i følge Head-fi.

 

Når det gjelder "ikke rør" oppsett har jeg også noen kandidater:

 

D5000 kombinert med en GS-1/Gilmore lite hadde også vært noe, men dette er da fryktelig dyrt, og lang ventetid.

 

Vel, som dere ser er det ikke lett å bestemme seg, siden jeg ikke før hørt på dem. Hvor bør jeg starte?

 

Modeller som jeg har hørt på, men som ikke er aktuelle :

HD650/600

702/601

 

Modeller som er aktuelle

T1/880

D5000/7000

HE-5LE

 

Vel, dette er ikke noe jeg skal bestemme meg for NÅ, men i løpet av noen måneder, så hvis det er noen av dere som vet noe (Head-Fi ja, men der kommer det optil 100 meninger på en tråd, så er ikke lett å vite hva man skal tro på)

 

Budsjett : CA 10k

 

Edit : Jeg hører på det meste av musikk, alt fra gammel rock til klassisk og electronica.

Lydbilde : Dynamisk og luftig. (ikke flatt/korekt)

Endret av kaninkoker
Lenke til kommentar

Takker, skal skive litt om lyden når jeg fårn :)

 

Ser frem til det :)

 

Den dacen så jo helt fantastisk ut da, hvor mye gir du for den?

 

Den koster 9.995 kr. (satt ned fra 13.995). Jeg har alltids mulighet til å returnere den, dersom jeg ikke er fornøyd. Men utifra det jeg har lest så langt er jeg optimistisk.

 

Hva jeg vil ha : Denne gangen sikter jeg primært på rør, siden jeg ikke har noe erfaring med det, og har hørt mye godt om det.

 

Hadde rørforsterker selv i noen år og har siden gått over til SS. Det er jo ganske subjektivt hva man foretrekker, men jeg må si at jeg ikke savner rørlyden.

 

Vel, som dere ser er det ikke lett å bestemme seg, siden jeg ikke før hørt på dem. Hvor bør jeg starte?

 

DacMagic er en veldig bra DAC til prisen, og du skal betale en god del mer for å få en DAC som låter vesentlig bedre. Hegel HD10, som koster rundt 7-8000 kr., låter f.eks. ikke vesentlig bedre, etter mitt syn. Kanskje du finner en DAC under 10K kr som yter over evne, men det skulle ikke forundre meg om du typisk må ut med minst 10K kr for å høre betydelig forskjell.

 

Ellers finnes det nok flere DAC'er i 5-10K kroners klassen som låter litt bedre enn DacMagic. Arcams rDAC skal visstnok låte litt bedre enn DacMagic, selv om den koster bare 600 kr mer. Prisen her i Norge virker forholdsvis lav for rDAC, så det virker som et bra kjøp (mye valuta for pengene).

 

Jeg kan ikke uttale meg personlig om noen av rørforsterkerne du har nevnt, men jeg synes ihvertfall X-Can'en jeg hadde for ca. 1 år siden låt veldig bra. Prisen var heller ikke avskrekkende høy: Jeg betalte ca. 4.000 kr for den da jeg kjøpte den for en rekke år tilbake. Jeg lyttet litt på D5000 via X-Can før jeg solgte den, og lyden var ganske engasjerende og delikat, om enn litt rund og farget i forhold til mitt senere SS-oppsett med HD800.

Lenke til kommentar

Takker, skal skive litt om lyden når jeg fårn :)

 

Ser frem til det :)

 

Den dacen så jo helt fantastisk ut da, hvor mye gir du for den?

 

Den koster 9.995 kr. (satt ned fra 13.995). Jeg har alltids mulighet til å returnere den, dersom jeg ikke er fornøyd. Men utifra det jeg har lest så langt er jeg optimistisk.

 

Hva jeg vil ha : Denne gangen sikter jeg primært på rør, siden jeg ikke har noe erfaring med det, og har hørt mye godt om det.

 

Hadde rørforsterker selv i noen år og har siden gått over til SS. Det er jo ganske subjektivt hva man foretrekker, men jeg må si at jeg ikke savner rørlyden.

 

Vel, som dere ser er det ikke lett å bestemme seg, siden jeg ikke før hørt på dem. Hvor bør jeg starte?

 

DacMagic er en veldig bra DAC til prisen, og du skal betale en god del mer for å få en DAC som låter vesentlig bedre. Hegel HD10, som koster rundt 7-8000 kr., låter f.eks. ikke vesentlig bedre, etter mitt syn. Kanskje du finner en DAC under 10K kr som yter over evne, men det skulle ikke forundre meg om du typisk må ut med minst 10K kr for å høre betydelig forskjell.

 

Ellers finnes det nok flere DAC'er i 5-10K kroners klassen som låter litt bedre enn DacMagic. Arcams rDAC skal visstnok låte litt bedre enn DacMagic, selv om den koster bare 600 kr mer. Prisen her i Norge virker forholdsvis lav for rDAC, så det virker som et bra kjøp (mye valuta for pengene).

 

Jeg kan ikke uttale meg personlig om noen av rørforsterkerne du har nevnt, men jeg synes ihvertfall X-Can'en jeg hadde for ca. 1 år siden låt veldig bra. Prisen var heller ikke avskrekkende høy: Jeg betalte ca. 4.000 kr for den da jeg kjøpte den for en rekke år tilbake. Jeg lyttet litt på D5000 via X-Can før jeg solgte den, og lyden var ganske engasjerende og delikat, om enn litt rund og farget i forhold til mitt senere SS-oppsett med HD800.

 

X-Can'en så spennende ut(untatt designet :!:), men var rør jeg var ute etter i denne omgang da :)(Evt en annen type amp hvis det er aktuelt) Ang dac så tror jeg Dac magic'en får beholde plassen sin inntil videre.

 

Men spørsmålet her er å fiske fram en fin match til Hifiman HE-5LE.

 

I og med at kablene på HE-5LE er avtagbare, bør jeg da vudere en balansert amp? (som VI+?) Har hørt at det er liten vits over så korte strekker.

 

Det kuleste hadde egentlig vært å slå 2 fluer i en smekk; En amp som både får fram potensialet til HE-5LE og D5000(senere) Trenger ikke være rør og prisen kan også øke :)

Endret av kaninkoker
Lenke til kommentar

X-Can'en så spennende ut(untatt designet laugh.gif), men var rør jeg var ute etter i denne omgang da :)

 

Musical Fidelity X-Can er en ren klasse A rørforsterker :) Rørene er på innsiden av kabinettet (men du kan naturligvis bytte rørene på den). Lydkvaliteten er veldig bra (forutsatt at du setter pris på 'rørlyd'), spesielt med tanke på prisen.

 

Her er en omtale av den versjonen jeg hadde (versjon 3):

 

http://www.camerahob...m/Misc_Xcan.htm

 

Omtale fra Stereophile:

 

http://www.onhifi.co...ity_xcan_v3.htm

 

Ang dac så tror jeg Dac magic'en får beholde plassen sin inntil videre.

 

Det er nok ingen dum ide. Tror nok det er andre ledd i kjeden din som vil ha større innflytelse på lyden.

 

I og med at kablene på HE-5LE er avtagbare, bør jeg da vudere en balansert amp? (som VI+?) Har hørt at det er liten vits over så korte strekker.

 

Jeg synes betydningen av balanserte forsterkere er overdrevet: Noen forsterkere vil riktignok låte bedre via XLR-utgangen, men dette varierer fra forsterker til forsterker, og avhenger av måten ting er implementert på (det kan til og med låte dårligere). Dette bør sjekkes/testes på individuell basis. Dessuten har balanserte mindre betydning over kortere strekk.

 

En amp som både får fram potensialet til HE-5LE og D5000(senere) Trenger ikke være rør og prisen kan også øke :)

 

X-Can hadde ingen problemer med å drive D5000, og den burde heller ikke ha problemer med HE-5LE. Musical Fidelity har forøvrig kommet med en ny forsterker:

 

http://www.musicalfi...M1HPA/M1HPA.asp

 

Om den låter noe særlig bedre vet jeg ikke. Den ser ihvertfall mye styggere ut :)

 

EDIT: La til link med Wes Phillips' omtale av X-Can (bare synd at de ikke selges lenger)

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Det er nok bedre å ta det i en egen tråd. Det er også enklere å hjelpe om du spesifiserer bedre hvilke prisklasse det er snakk om, hva proppene skal brukes til, og hvilke krav du har til lydkvalitet og lydbilde.

 

Men som sagt, det passer bedre å ta det i en egne tråd ;)

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Jeg har lyttet en del på Bel Canto DAC1.5 som jeg nylig skaffet meg. Jeg var litt usikker på om den ville være noe særlig bedre enn Hegel HD10 (som jeg hadde tidligere), men det var den heldigvis (ellers hadde jeg måttet sende den i retur...).

 

DAC1.5 har et litt roligere lydbilde med beksvart bakgrunn og en mer behagelig diskant, sett i forhold til Hegelen (jeg bruker coax fra PC til DAC'en). Lyden er også mer detaljert.

 

Hodetelefon-utgangen låter ganske bra. Fjernkontrollen er nyttig dersom man sitter litt unna DAC'en (volum, signalkilde osv. kan justeres). Jeg har ikke testet pre-amp'en ennå (siden den har volumkontroll, kan man koble DAC'en direkte til en effektforsterker). Totalt sett er jeg veldig fornøyd med denne DAC'en, og den gir et litt annet kvalitetsinntrykk enn Hegelen.

 

Som nevnt tidligere skaffet jeg meg også nylig en SACD/CD-spiller: Sony XA5400ES. Jeg er litt overrasket over lydkvaliteten på hodetelefonutgangen til denne spilleren: Denne utgangen er ganske ofte lagt til som en ettertanke, og kvaliteten er som regel mindre bra. Men utgangen til Sony'en har ingen problemer med å drive Sennheiserne (HD800) og lyden er ren og klar. Lydkvaliteten er mer enn bra nok.

 

Nedenfor følger en liste med de ulike DAC'ene jeg har eid det siste året, rangert etter lydkvalitet (og min subjektive oppfatning, naturligvis). Lydkvaliteten scores på en skala fra 1-10. Jeg har tatt med veiledende pris for å sette ting i perspektiv (som regel er 'gateprisene' lavere). DacMagic låter f.eks. bare litt dårligere enn Hegel HD10, men koster under en tredjedel.

 

Sony XA5400ES (1): 10/10 (15.000 kr)

Bel Canto DAC1.5: 9/10 (13.995 kr)

Oppo BDP-83 Special Edition (2): 9/10 (9.990 kr)

Hegel HD10: 8/10 (7.995 kr)

Cambridge DacMagic 7/10 (2.395 kr)

 

(1) Dette er ikke en ren DAC, men jeg tar den med som referanse allikevel. Dette er en av de aller beste CD/SACD-spillerne jeg har hørt.

(2) Dette er en universal Blu-Ray spiller med en 'audiofil' analogdel.

 

Jeg har lagt ved noen bilder av DAC'en og Sony-spilleren. Som det fremgår av bildene, så er Bel Canto DAC'en relativt stor. Den er også relativt tung (6.5 kg), så DAC'en er ikke noe særlig portabel, i motsetning til f.eks. DacMagic.

post-33346-0-49383100-1292700901_thumb.jpg

post-33346-0-50819700-1292700907_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Først og fremst. Dropp aktiv støydemping. Du tjener så utrolig mye i lydkvalitet på å ikke tenke på dette.

 

Når det kommer til klokker som legger seg på ørene har jeg dessverre ikke så mange gode forslag, (dersom du ombestemmer deg, ville jeg sett nærmere på Shure SRH440 og SRH840 avhengig av hvilken musikk-kilde du bruker) men se etter modeller fra kjente merker: Sennheiser, Denon, AKG og Grado mfl.

 

Dersom du lurer på om hodetelefonene er god eller har lyst å lese deg litt opp på de ville jeg brukt søke-funksjonen på head-fi.org, men som med alle andre forum kan det være lurt å lese en del innlegg og gjerne også flere tråder om samme hodetelefon før du gjør deg opp en mening.

 

Uansett så er det viktigste at du er komfortable med lyden, utseende, komforten og kvaliteten, så jeg vil prøvd før du kjøper noe.

 

God Jul!

 

Freebird.. :)

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...