Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Morsomme, stilige, idiotiske bilannonser fra Finn.no


Anbefalte innlegg

Hansien skrev (1 time siden):

Mesteparten av denne kompetansen kan fint overføres til elektriske kjøretøy. Skifte foring i en bærebru er nok den samme jobben uavhengig av drivstoff. 

"Mesteparten" var vel å ta i litt...

KUN hjuloppheng, bremser og 12V-batteri har overføringsverdi. Resten er bye bye trøbbel og herk og utgifter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

"Mesteparten" var vel å ta i litt...

KUN hjuloppheng, bremser og 12V-batteri har overføringsverdi. Resten er bye bye trøbbel og herk og utgifter.

Nei det er faktisk ikke det. Med unntak av høyvolt som man bør ha en relevant utdanning eller kurs før man rører, så er det meste på bilene i utgangspunktet likt. Ergo man kan ta kunnskapen man fikk av å fikse opp eldre ICE biler og overføre dette til å fikse opp eldre EL.

Du glemte resterende av karosseriet, interiøret og så videre. Trenger du å bytte stol fordi den som fulgte med bilen er godt slitt? Du trenger ikke unik kompetanse på EL for å bytte det. Samme gjelder om du var uheldig og knuste speilet på trange vestlandsveier eller om vindhusheismotoren har sluttet å fungere på samme tur.

 

Det er kun høyvolt-delen av EL man ikke bør begynne å fikle med uten å ha tilegnet seg nødvendig kunnskap, resterende er overførbart så sant man hadde kunnskapen i utgangspunktet da.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (8 minutter siden):

Nei det er faktisk ikke det. Med unntak av høyvolt som man bør ha en relevant utdanning eller kurs før man rører, så er det meste på bilene i utgangspunktet likt. Ergo man kan ta kunnskapen man fikk av å fikse opp eldre ICE biler og overføre dette til å fikse opp eldre EL.

Du glemte resterende av karosseriet, interiøret og så videre. Trenger du å bytte stol fordi den som fulgte med bilen er godt slitt? Du trenger ikke unik kompetanse på EL for å bytte det. Samme gjelder om du var uheldig og knuste speilet på trange vestlandsveier eller om vindhusheismotoren har sluttet å fungere på samme tur.

 

Det er kun høyvolt-delen av EL man ikke bør begynne å fikle med uten å ha tilegnet seg nødvendig kunnskap, resterende er overførbart så sant man hadde kunnskapen i utgangspunktet da.

ALT i motorrommet (unntatt 12V og vindusspyler) og eksosanlegg glemmer du visst.

Jeg regnet hverken karosseriarbeid eller interiøret som mekking, men det gjør visst du.

Lakk og karosseri overlater jeg til fagfolk. Nei, ikke mekanikerne, men til bilopprettere/lakkerere.

Interiøret? Har jeg aldri hatt behov for å "mekke" på, men det kan vel forekomme.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

ALT i motorrommet (unntatt 12V og vindusspyler) og eksosanlegg glemmer du visst.

Glemte jeg det, eller utelot jeg dette nettopp fordi det er en del av ICE som ikke er overførbart til EL? Tygg litt på dette for å finne svaret. 

 

Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Jeg regnet hverken karosseriarbeid eller interiøret som mekking, men det gjør visst du.

Å mekke er tross alt å reparere/fikse/gjøre i stand, så ja jeg regner karosseriarbeid og reparasjon av interiør som mekking. At du velger å være selektiv her er enten noe du gjør bevist for å styrke ditt eget argument eller fordi du ikke vet hva ordet betyr, men forventer at dine selvopplevde mekke-økter danner grunnlaget for betydningen

Faktisk er karosseriarbeid, selv oppretting av paneler og lignende en del av å mekke i ordets rette betydning. Men jeg unnlot lakk og oppretting i mine tidligere innlegg da jeg tviler på at folk flest vil eller greier å innhente nødvendig kunnskap og verktøy for å drive med slikt. Derimot å skifte en framfanger, knust speil eller lignende er en jobb de fleste som mekker hjemme på gårdsplassen og vet opp og ned på en fastnøkkel får til. Om de vil er en helt annen sak, men argumentet er fortsatt at mesteparten av det man mekket på en bil med ICE er overførbart til EL.

Hanhijnn skrev (13 minutter siden):

Lakk og karosseri overlater jeg til fagfolk. Nei, ikke mekanikerne, men til bilopprettere/lakkerere.

Nå pratet ikke jeg om lakkering eller oppretting av paneler, men utskifting av et knust speil. Dette er som oftest så enkelt som  fjerne et deksel, eller hele dørpanelet, 3-4 skruer og en kontakt så er jobben gjort. Dette kan man fint sette bort til mekanikker, oppretter og kameraten som skrur regelmessig.

 

Hanhijnn skrev (16 minutter siden):

Interiøret? Har jeg aldri hatt behov for å "mekke" på, men det kan vel forekomme.

Denne setningen her svarer du egentlig deg selv. Ja det kan forekomme at deler av interiøret trenger å byttes ut eller repareres.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (14 timer siden):

Nå har jeg sett rettetang med turbo funksjon. Det samme i en stekeovn. Turbo er synonymt med noe som går raskt, og det gjør absolutt taycan turbo. 

Jada. Jeg har en hjulvisper med turbofunksjon selv, men når man går fra å kalle den sprekeste modellen sin «turbo» fordi den er den kjappeste i porteføljen fordi den har en bensinmotor med turbo til en elbil uten turbo, men fortsetter å kalle denne elbilen «turbo» fordi den er den kjappeste elbilen i porteføljen så kunne de kalt den noe annet. De fleste som har litt bilinteresse vet at «turbo» og liknende betegnelser betyr at bilen har en fysisk turbo i motorrommet.

Nesten like idiotisk som Audis overgang til 35, 40, 45, 50, 55, 60 betegnelser som ikke sier forbrukeren en dritt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Retroman skrev (14 minutter siden):

De fleste som har litt bilinteresse vet at «turbo» og liknende betegnelser betyr at bilen har en fysisk turbo i motorrommet.

Nå om dagen har vel alle 911 turbo unntatt GT3. De kaller ikke alle turbo likevel. Ser ikke helt problemet med at Porsche beholder betegnelsen "turbo" for vasse varianter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (6 timer siden):

Nå om dagen har vel alle 911 turbo unntatt GT3. De kaller ikke alle turbo likevel. Ser ikke helt problemet med at Porsche beholder betegnelsen "turbo" for vasse varianter.

Tidligere hadde de Turbo S som den grommeste, og S var under turbo. Kanskje de kunne kalt den SS, så folk skjønner den er heftig? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Ser ut som det er rimelig mye bobler rundt om, og spesielt nede ved kanaler.

Edit:

Men for all del, dette er ser ut som et meget velholdt eksemplar selvom! Og ikke sikkert rusten er noe å bli skremt av. Siklet etter disse da jeg fikk lappen på 2000-tallet :D

Endret av Klykken-
Lenke til kommentar
Musefella skrev (På 15.7.2023 den 13.16):

Hadde solgt på dagen om det hadde vært vtec utgaven, samt ut ifra bildene og tekst så er det nok en del rust på den.

Mulig, men regner med at personen som la den inn her kommenterer den bilen som selges i annonsen og ikke en annen, bedre ivaretatt bil med annen motor? 😅

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...