Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Lightroom funker fint, uten påtagelig treghet, med ca 38.000 bilder i databasen. Husker ikke helt hvilken versjon jeg har for øyeblikket, men det er den siste av de som kan installeres uten CC-medlemskap.

 

Jeg KJØPER software, jeg leier det ikke.

Lightroom 6 kan installeres standalone, Adobe har bare gjort det helsikes vanskelig å faktisk finne installasjonsfilen på nettsidene deres. Jeg endte opp med å kontakte support for å få nedlastningslenken sist gang jeg trengte å installere.

 

(For de som er interesserte: https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/lightroom-downloads.html )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mistenker at de som synes Lightroom er kjapt og responsivt nok ikke har prøvd Photo Mechanic. Det anbefales å teste, selv om nok prisen er litt drøy for de fleste. 

 

Eller hva med å bare prøve lightroom på feks en ipad? Det illustrerer godt hvor ekstremt lite optimalisert lightroom er. En ipad er ikke nærheten av maskinkraften til min stasjonære, men det er allikevel mye mer responsivt.

 

AtW

Lenke til kommentar

.... Kan det være noe verdi i en slik eller er det noe som hører hjemme på dynga? .....

 

 

Du må nesten finne ut om det virker. Original Canonet med selen lysmåler er så gammel at den kan ha verdi. Ble så vidt jeg vet lansert på begynnelsen av 60-tallet. Du kan søke på ebay for å finne priser, men da må du vite eksakt modell så du sammenligner priser med samme kamera.    

Lenke til kommentar

Ser ut som 6D mkII ikke gjør det så bra på de dynamiske områdene, faktisk er 5D mkIV og 80D bedre :hmm:

 

Link til testen hos dpreview.com

 

 

We've reported in recent years how Canon's newer sensor designs have started to close the dynamic range gap, compared with chips from the likes of Sony and Toshiba. Dynamic range isn't everything, of course: Canon's Dual Pixel sensors have brought advances in live view and video autofocus that for many people will be every bit as significant as the noticeable shortfall in Raw file malleability. But it was promising to see Canon getting competitive in an area where it had fallen behind.

Sadly though, it seems the benefits that appeared in the sensors used in the EOS 80D and EOS 5D IV have not been applied to the latest EOS 6D II, and the new camera has less dynamic range than we've become used to. Graphs plotted by regular DPR collaborator Bill Claff illustrate this pretty clearly. In this article, we're taking a look at what this might mean for your images.

Lenke til kommentar

Takk for info begge to! Får finne noen her i Oslo som har litt interesse og vil hjelpe å teste. Har aldri skutt analogt før (med unntak av engangskamera, haha) så har ikke så mye peiling på de der.

 

Cyan arrangerer vel mørkeromskurs som sikkert kan være en fin intro...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ser ut som 6D mkII ikke gjør det så bra på de dynamiske områdene, faktisk er 5D mkIV og 80D bedre :hmm:

Tror jeg vil vente litt før jeg trekker noen konklusjoner.

 

 

Enig i det, men Dpreview går overraskende hardt ut hvis de kun har hatt tilgang til preproduksjonskameraer. Det ser nesten ut som Canon har fyrt opp sin gamle produksjonslinje med forrige generasjons teknologi. Mulig de har tatt i bruk separate ADC'er igjen.  

Lenke til kommentar

 

Enig i det, men Dpreview går overraskende hardt ut hvis de kun har hatt tilgang til preproduksjonskameraer. Det ser nesten ut som Canon har fyrt opp sin gamle produksjonslinje med forrige generasjons teknologi. Mulig de har tatt i bruk separate ADC'er igjen.  

 

 

Dette med å pakke gammel teknologi i ny innpakning (les: ikke levere noe nytt) er jo litt skummelt. Blir spennende å se hva Nikon lanserer ved 100års jubileet sitt. Går rykter om D820 (+ ny 200-400mm f/4). Komme også de med en ny-innpakket D810 så blir jeg seriøst bekymret for fremtiden til bransjen.

Lenke til kommentar

Synes 5D Mark IV gjør en strålende jobb dynamisk jeg - eller er det noe jeg har misset hos konkurrentene? Føler det var et stort byks opp fra Mark III.

 

Vet ikke om det er kjent med DXO Mark hvor de måler sensoren til kamera?

 

Linken nedenfor er kameraene sortert etter "Landscape", dvs dynamisk omfang, og man kan kanskje si at Canon ligger litt etter?

 

https://www.dxomark.com/best-cameras-for-landscape-under-45200-dollars

Lenke til kommentar

Synes 5D Mark IV gjør en strålende jobb dynamisk jeg - eller er det noe jeg har misset hos konkurrentene? Føler det var et stort byks opp fra Mark III.

Med 5D Mk IV og 80D (og M5, for så vidt) så klarte Canon stort sett å ta igjen forspranget til konkurrentene.

 

Dynamikken til 5D mk IV er hakket (ca. ett trinn) svakere på laveste ISO enn de nærmeste konkurrentene, men det ligger litt over dem på høyere ISO-verdier. Det er uansett en sterk forbedring fra MK III.

 

6D mk II ser dog ut til å være et steg tilbake.

 

Dette med å pakke gammel teknologi i ny innpakning (les: ikke levere noe nytt) er jo litt skummelt.

Det er for øvrig noe litt snodig med det, for meg bekjent har ikke Canon hatt noen fullformatsensor på 26 Mp tidligere. Så dette må jo være en ny sensor, men tydeligvis basert på eldre teknikk.
Lenke til kommentar

 

Synes 5D Mark IV gjør en strålende jobb dynamisk jeg - eller er det noe jeg har misset hos konkurrentene? Føler det var et stort byks opp fra Mark III.

Med 5D Mk IV og 80D (og M5, for så vidt) så klarte Canon stort sett å ta igjen forspranget til konkurrentene.

 

Dynamikken til 5D mk IV er hakket (ca. ett trinn) svakere på laveste ISO enn de nærmeste konkurrentene, men det ligger litt over dem på høyere ISO-verdier. Det er uansett en sterk forbedring fra MK III.

 

6D mk II ser dog ut til å være et steg tilbake.

 

Jaggu, virker som read noise ikke er irrelevant på det huset.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Synes 5D Mark IV gjør en strålende jobb dynamisk jeg - eller er det noe jeg har misset hos konkurrentene? Føler det var et stort byks opp fra Mark III.

 

Vet ikke om det er kjent med DXO Mark hvor de måler sensoren til kamera?

 

Linken nedenfor er kameraene sortert etter "Landscape", dvs dynamisk omfang, og man kan kanskje si at Canon ligger litt etter?

 

https://www.dxomark.com/best-cameras-for-landscape-under-45200-dollars

 

 

Et kamera fra 2012 ligger på 5. plass, og jeg ser enda ingen grunn til å bytte ut mitt D750. 

Lenke til kommentar

2 selskaper som faktisk klarte å sparke seg sjøl i ræva var Pioneer og Samsung.

Pioneer fikk ny sjef for noen år sidensom bokstavelig talt dro til de ulike avdelingene og ba de slutte å gnukke på det de allerede har, og istedet starte på bar bakke og gå gjennom alle aspektene med produktene. Og dette ga resultater, Pioneer hadde verdens beste TV serie med KURO før de la det ned pga tjente for lite penger pga dyr teknologi, DJ produktene er også den dag i dag blant noe av det beste i bransjen.

Samsung mangler heller ikke mål, og satt som mål til å bli best på alt de lager, kjøleskap, TV og smarttelefoner klarte det veldig bra.

Mangel på søker på de fleste modellene var en av årsakene til at kamera biten dessverre pakket sammen, NX1 er fortsatt ett heftig crop kamera sammenlignet med nyere kameraer fra andre produsenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...