Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Enda et spörsmål om Lightroom og XMP-filer. Min dator har fått noe elektrisk feil og måtte sendes inn. Siden det er ferietid virker det ta noen uker. :( Nå bruker jeg min laptop og har installert Lightroom 5.7.1. (den nyeste versionen som funker). Hvis jeg kopierer XMP-filene sammen med fotografiene når jeg får datoren tilbake, kan Lightroom 6 (som jeg bruker der) lese dem? Eller må jeg redisjere bildene på nytt? Regner med at det går greit, men det hadde värt fint å väre sikker för jeg spenderer tid på det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enda et spörsmål om Lightroom og XMP-filer. Min dator har fått noe elektrisk feil og måtte sendes inn. Siden det er ferietid virker det ta noen uker. :( Nå bruker jeg min laptop og har installert Lightroom 5.7.1. (den nyeste versionen som funker). Hvis jeg kopierer XMP-filene sammen med fotografiene når jeg får datoren tilbake, kan Lightroom 6 (som jeg bruker der) lese dem? Eller må jeg redisjere bildene på nytt? Regner med at det går greit, men det hadde värt fint å väre sikker för jeg spenderer tid på det...

Du kan eksportere som 1..n kataloger; da vil alle innstillingene følge med. Så importerer du den eller de katalogene du har eksportert i lightroom på den andre maskinen. Da blir alt løst korrekt uansett :)

 

Jeg bruker selv denne metoden når jeg jobber ute på oppdrag med laptop; så eksporterer jeg filene til nettverk (eller ekstern disk) og så importerer dem på hovedmaskinen igjen.

 

Edit:

Jeg mener at også kataloger ekportert i annen versjon kan importeres i nyere; de blir da oppgradert til versjonen du importerer til.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Enda et spörsmål om Lightroom og XMP-filer. Min dator har fått noe elektrisk feil og måtte sendes inn. Siden det er ferietid virker det ta noen uker. :( Nå bruker jeg min laptop og har installert Lightroom 5.7.1. (den nyeste versionen som funker). Hvis jeg kopierer XMP-filene sammen med fotografiene når jeg får datoren tilbake, kan Lightroom 6 (som jeg bruker der) lese dem? Eller må jeg redisjere bildene på nytt? Regner med at det går greit, men det hadde värt fint å väre sikker för jeg spenderer tid på det...

Jeg flytter bilder og xmp filer mellom LR 5 og 6 uten problemer. Det enkleste er å slå på "Automatically write changes into XMP" i Catalog preferences

Lenke til kommentar

Tusen takk til dere begge!

 

 

Jeg flytter bilder og xmp filer mellom LR 5 og 6 uten problemer. Det enkleste er å slå på "Automatically write changes into XMP" i Catalog preferences

 

 

Fint å vite at det funker slik. Jeg slo på xmp-filer for lenge siden, men var ikke sikker på om det går greit å kopiere dem mellom en eldre version til en nyere.

 

Har koblet sammen laptopen med min fine 24"-skerm, så nå tror jeg jeg skal klare meg til jeg får den vanlige datoren tilbake.

Lenke til kommentar

Tusen takk til dere begge!

 

 

Jeg flytter bilder og xmp filer mellom LR 5 og 6 uten problemer. Det enkleste er å slå på "Automatically write changes into XMP" i Catalog preferences

 

 

Fint å vite at det funker slik. Jeg slo på xmp-filer for lenge siden, men var ikke sikker på om det går greit å kopiere dem mellom en eldre version til en nyere.

 

Har koblet sammen laptopen med min fine 24"-skerm, så nå tror jeg jeg skal klare meg til jeg får den vanlige datoren tilbake.

 

Editeringer får du ved hjelp av xmp-filer, men ville tatt vare på katalog også. Det er en del info som ikke ligger i Xmp. Husker ikke eksakt, men mener info om f.eks collections kun ligger i katalogen.

Lenke til kommentar

 

Editeringer får du ved hjelp av xmp-filer, men ville tatt vare på katalog også. Det er en del info som ikke ligger i Xmp. Husker ikke eksakt, men mener info om f.eks collections kun ligger i katalogen.

 

 

Takker, det er bra å vite for fremtiden! Akkurat nå virker det dog som at alt jeg trenger inkludert i xmp. Det er bare litt "hobbyredisjering" til jeg får hoveddatoren tilbake (slik at det ikke blir så voldsomt mye å ta tak i da) og kanskje senere når vi er på hytta.

Lenke til kommentar

Editeringer får du ved hjelp av xmp-filer, men ville tatt vare på katalog også. Det er en del info som ikke ligger i Xmp. Husker ikke eksakt, men mener info om f.eks collections kun ligger i katalogen.

Det er riktig. Collections er en det av katalogen, så de kommer ikke med. Tror også det er begrensninger i hvilke keywords som legges i xmp filen.
Lenke til kommentar

Noen som tror Canon vil slippe firmware update til 6D mk2 som gir 4k24p video? Eller må man håpe på at Magic Lantern folka jobber kjapt?

 

Jeg har 70D nå og vil tilbake til fullformat uten å miste dual Pixel AF og flipp- og touch-skjerm. 6d2 fyller kravene mine i utgangspunktet men Canon skyter seg igjen i foten ved å utelate 4K video her når prosessoren i kameraet klarer det helt fint.

 

Er det offentlig gjort noen pris på 6d2?

Lenke til kommentar

Noen som tror Canon vil slippe firmware update til 6D mk2 som gir 4k24p video? Eller må man håpe på at Magic Lantern folka jobber kjapt?

 

Jeg har 70D nå og vil tilbake til fullformat uten å miste dual Pixel AF og flipp- og touch-skjerm. 6d2 fyller kravene mine i utgangspunktet men Canon skyter seg igjen i foten ved å utelate 4K video her når prosessoren i kameraet klarer det helt fint.

 

Er det offentlig gjort noen pris på 6d2?

Prisen finner du i tråden "2 nye DSLR fra Canon" som jeg laget i morges. Når det gjelder 4k er jeg ganske sikker på du ikke får det med en oppdatering fra Canon, de sier selv 4k ikke er bra nok ennå til menigmann.
Lenke til kommentar

Åja, så ikke tråden så takk for det! Ikke alltid like lett å navigere på mobilsidene til forumet.

 

Forøvrig en latterlig uttalelse fra Canon. Bedre å ha en middelmådig 4k-funksjon enn ingen (5D mkIV som eksempel).

Canon klarer det ikke i ett kamera til over 20 laken, samtidig som Lumix GH5 har 4K og 6K faktisk.

Lenke til kommentar

Det er egentlig merkelig hvordan man endrer seg som "fotograf" (ja jeg velger anførselstegn for jeg er en kar med alt for mye utstyr som hovedsaklig leverer middelmådige bilder, med noen fulltreffere iblant) over tid.

 

Etter å ha hatt en lang pause fra fotografering mot slutten av den analoge tidsalderen, så var det to punkt som stod i hodet på meg da jeg beveget meg over i den digitale tidsalderen. Det ene var zoom og det andre var tele, og med en noe dårligere økonomi enn det jeg har nå så ble kompromisset at det gikk utover det som ble levert optisk. Fastoptikk, nei det var altfor tungvindt, man måtte jo bevege seg så mye mer og man måtte skifte optikk i tide og utide (uff uff var tanken da).

 

Etterhvert så forstod jeg omsider viktigheten av litt bedre kvalitet på optikken og jeg ble også fortrolig med fastoptikk. Ja, under en Londontur noe få år tilbake så bruke jeg kun ett enkelt fastobjektiv (35mm tror jeg) under hele oppholdet.

Etterhvert så har zoomen blitt mindre viktig, telen har omtrent blitt uinteressant (fotograferer sjelden over 50mm) og nå har jeg tatt det siste steget (foreløpig) da jeg har investert i ett "kompaktkamera" med en enkel brennvidde.

 

Da Fuji lanserte sitt X100 for noen år tilbake, så tenkte jeg at dette blir for snevert for meg, men nå etter å ha brukt siste versjon litt (X100F) så ser jeg at dette er noe som virkelig kan fungere for meg, vi skal nok bli gode venner vi to.

 

Neida jeg er ikke ferdig med systemkamera og zoomoptikk, det er nok av fotomuligheter der jeg får behov for brennvidder som er lengre eller kortere enn 35mm (tilnærmet), men som et "gårundtibyen"-kamera så tror jeg nok at min søken etter et tilnærmet lommevennlig kamera endelig er over  :)

Endret av polljen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 Med ref til videoen litt lengre opp - her er en annen :

 

 

Tipper på at dette muligens er årsaken :

Video er tatt opp med 30 fps - 30 x 60 = 1800 rpm

Helikopterrotor roterer med ca 300 - 400 rpm - men siden den har 5 rotorblader kan man dele 1800 på 5 som gir 360 rpm ( = 6 i sekundet ) som igjen er innafor.

 

Noen som har litt mere peiling på dette, som vet om det er riktig.

 

Lenke til kommentar

Da fikk jeg endelig fyrt opp Dji Mavic drona jeg kjøpte i Februar. Lå i pakken frem til nylig. Ekstremt imponerende software; selv amatører som meg klarte håndtere den. Drona ble angrepet av en flokk fugler, men ellers gikk det bra (den falt ikke ned).

Lenke til kommentar

Herlig! Rimelig misunnelig på den dronen jeg :D

 

Hvordan synes du friheten/reglene er mtp filming med drone da?

Jeg synes det er ok at det er noen krav til den som styrer dronen. Synes kanskje reglene er noe i overkant strenge for enkelte områder forøvrig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...