Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

 

......, faktisk var det en produsent "hovedkortprodusent?" som gikk konkurs siden de nevnte at et nytt produkt ville bli lansert og plutselig var det stopp av salget på den gamle modellen og de fikk likviditetsproblemer.

 

Du tenker nok på Osborne som lagde de første "bærbare" datamaskinene.

 

Nå har jo Nikon allerede lansert D850, bare med lite detaljer så jeg kan ikke se at litt mer detaljer ville gjort noen forskjell - utover å blidgjøre de som sitter og venter med info som gjør det enklere å vite hva de skal gjøre.  

 

Det er viktig å gi kunder nok informasjon til å planlegge. Det er nettopp grunn til annonserer at de jobber med en modell. D810 er gått ut av produksjon; så dette vil ikke skade salget (det finnes ingen gigantiske lager med D810).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

......, faktisk var det en produsent "hovedkortprodusent?" som gikk konkurs siden de nevnte at et nytt produkt ville bli lansert og plutselig var det stopp av salget på den gamle modellen og de fikk likviditetsproblemer.

 

Du tenker nok på Osborne som lagde de første "bærbare" datamaskinene.

 

Nå har jo Nikon allerede lansert D850, bare med lite detaljer så jeg kan ikke se at litt mer detaljer ville gjort noen forskjell - utover å blidgjøre de som sitter og venter med info som gjør det enklere å vite hva de skal gjøre.  

 

Jeg følger dessverre ikke nok med på hva Nikon gjør så hvilken modeller som er lansert eller rykter om vet jeg ikke :)

 

Men generelt er det dumt og lansere noe bedre før tidligere modell er utgående, så det er nok grunnen for at produsentene holder kortene tett til brystet.

Hvis vi ser på Canon så dukket det ikke opp spesifikasjoner på ryktebørsen angående 200D og 6D mkII bare noen dager før de ble lansert.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nikon har annonsert at de holder på med D850 (det gjorde de natt knyttet mot 100års jubileet sitt). Noe mer vet vi ikke. Dette har de gjort med D5 og andre modeller før også. Forøvrig vet jeg at produksjonen av D810 er stoppet. Så derfor de informerer hva de holder på med. Samt annonseringen påpekte også at video var laget med D850 kamera; så det antyder at de begynne å nærme seg ferdig produkt - de bruker riktignok ekstremt mye tid på testing og finpussing av slike kamera før lansering. Så de er i praksis ferdig lenge før vi ser dem i butikk (eller før de lanseres).

 

Edit:

Canon annonserte neste 1 år i forkant at de jobbet med 1Dx mk2. Nikon annonserte også i forkant at de jobbet med D5 (sannsynligvis pga Canon sin annonsering av at de jobbet med 1DX mk2), men mye tettere opp til lansering - D5 ble lansert (og var tilgjengelig) en god del måneder før 1Dx mk2. Så her var det for å informere bildebyråene og presseverden om at noe er på vei - for å hindre at de gikk over til konkurrenten. 

 

Noen bilder fra Nikon under OL i Rio; her er det bare nytt utstyr (så kommer bildebyråene med massive mengder i tillegg; dette er stor butikk og markedsføringskanal).

https://petapixel.com/2016/08/12/peek-inside-nikons-gear-room-rio-olympics/

 

Fra Canon under OL i Rio:

https://petapixel.com/2016/08/03/canons-crazy-dslr-stockpile-rio-olympics/

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Egentlig er det en selvfølge at alle produsentene jobber med etterfølgere allerede når en modell lanseres. Utviklingsteamene sendes ikke på et halvt års ferie fra en modell er ferdig designet til den blir offisielt lansert og ytterligere et års ferie etter lansering så de kan ta et skippertak og finne opp noe nytt i en fei et år før de igjen tar kjempeferie.

 

Det er mange forskjellige prosesser som foregår samtidig:

- Semi-grunnforskning på sensorer, bildebehandling, ergonomi, elektronikk, optikk etc. F.eks kurvede sensorer.

- Tidlig teknisk utvikling. F.eks en ny AF-sensor som man ikke vet hvilket produkt det vil havne i.

- Tidlig produktutvikling: F.eks strategi for etterfølgeren til D850.

- Midt produktutvikling: F.eks konkret utvikling av etterfølgeren til D500

- Sen produktutvikling: F.eks finpuss på firmwaren og produksjonslinjene til D850, samt oppdatering av firmware på lanserte kamera

- Markedsføringsavdelingen forbereder seg på D850-lansering. Planlegging av "lekkasjer", pressemateriell etc.

- Markedsføringsavdelingen og ledelsen planlegger strategier for mersalg av lanserte kamera. Prisreduksjoner, bundler, reklamekampanjer etc

Lenke til kommentar

Siden kameraindustrien og særlig Nikon har slitt med nedgang i salget de siste årene så tviler jeg på at D850 kommer til å dynge på med spennende innovative løsninger. Jeg tipper det blir en ganske kjedelig lansering med små og forutsigbare forbedringer. F.eks Bytte fra 36 til 42 Mp sensor, ørlite høyere skuddtakt, noen få fokuspunkter til, Wifi, litt flikking i menyer, litt bedre støyreduserings-algoritmer, små kosmetiske forskjeller og sikkert noen flere småting. Ting som krever lite å utvikle og produsere. Mange ting som rett og slett er hentet fra søskenmodeller eller planlagt at deres etterfølgere skal få. En slags resirkulering av design de allerede har i produksjon.

Lenke til kommentar

Har Nikon noensinne hatt store lager av kameraer og kanskje enda viktigere objektiv ? Mange av de populære modellene har hatt lang ventetid og sjeldent brent inne hos forhandlere.


Dette er vel muligens også ett Japansk fenomen, de lager ofte store serier basert på hva de TROR de kommer til å selge, blir ett kamera feks mye mer etterspurt vil det ta tid før det igjen når butikkene.

Har jobbet i musikkbransjen og Yamaha og Roland produserer også ett visst antall av produktene, og blir det stor etterspørsel så kunne det ta veldig lang tid før de var på lager igjen.

Lenke til kommentar

Siden kameraindustrien og særlig Nikon har slitt med nedgang i salget de siste årene så tviler jeg på at D850 kommer til å dynge på med spennende innovative løsninger. Jeg tipper det blir en ganske kjedelig lansering med små og forutsigbare forbedringer. F.eks Bytte fra 36 til 42 Mp sensor, ørlite høyere skuddtakt, noen få fokuspunkter til, Wifi, litt flikking i menyer, litt bedre støyreduserings-algoritmer, små kosmetiske forskjeller og sikkert noen flere småting. Ting som krever lite å utvikle og produsere. Mange ting som rett og slett er hentet fra søskenmodeller eller planlagt at deres etterfølgere skal få. En slags resirkulering av design de allerede har i produksjon.

Jeg mistenker det er mer rundt D850 som dukker opp fremover - tror ikke dette blir en "plankekjøring-oppdatering" som vi er vant til. La oss se. Det lille som har dukket opp av info høres veldig lovende ut. Jeg er ekstremt begeistret for at de ikke kappet den innebygde blitsen. D850 ser i utgangspunktet som jeg antok ut som en litt større D500; som er en bra ting, men tror det er flere tekniske innovasjoner her.

 

Edit:

Går noen rykter rundt søkeren som kan bli spennende; det har vært flere patenter fra Nikon så langt tilbake som 2011 rundt kombinere optisk og elektronisk søker.

 

Edit2:

Wifi og blutooth vet vi kommer; det står logo på siden av kamerahuset på lekkede pressebilder.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

Selv DSLR har EVF nå da eller? På tide å fjerne speilet?

 

AtW

Forstår heller ikke at kameraene skal ha EVF, skjermene har blitt så bra nå at man kan fotografer uten og måtte kikke inn i det "hullet".

 

 

Har du prøvd å bruke live view håndholt på en speilrefleks med en 400mm montert på kamera? Jeg ser fortsatt behov for å se i kikkhullet til tider.

Lenke til kommentar

Edit:

Går noen rykter rundt søkeren som kan bli spennende; det har vært flere patenter fra Nikon så langt tilbake som 2011 rundt kombinere optisk og elektronisk søker.

Jeg velger å ta de ryktene med en rimelig heftig klype salt frem til vi hører noe offisielt fra Nikon.

 

Ikke fordi jeg ikke tror at Nikon på ett eller annet punkt vil gjøre noe ut av patentene sine, men jeg ser bare ikke for meg at de gjør det i et såpass konservativt segment som proffhusene sine. Jeg tror det er noe de først vil teste ut i et litt lavere segment, hvor kule features kanskje er et sterkere salgsargument.

Lenke til kommentar

Siden de snakker om 8k timelapse, så regner jeg med vi vil se litt økt pikseltall i hvert fall. Men neppe noe stort sprang, 42-45 MP, kanskje?

 

Dynamikken tror jeg ikke de vil gamble med. Det har jo vært ett av de store salgspunktene for D810, jeg tror de er villig til å ofre en del ytelse på andre områder for å beholde den tronen. Da er de nok heller litt konservative på egenskaper som avlesningshastighet, med de begrensningene det innebærer.

Lenke til kommentar

Gir sikkert krystallklare bilder denne jubileumsmodellen fra NIKON!  Rimelig er den også.....  :eek:  :whistle:  :innocent:  :lol:

Jeg har blåst noen brukbare summer på rimelig nerdete men ellers meningsløse pyntegjenstander (den halvmeter lange Sovereign-"miniatyren" fra Mass Effect som havnet på rundt 4k etter at tollvesenet skulle ha sitt innehar vel rekorden), men jeg tror jeg står over denne her.

 

Hadde de droppet én null i prisen, så skulle jeg begynt å vurdere det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Gir sikkert krystallklare bilder denne jubileumsmodellen fra NIKON!  Rimelig er den også.....  :eek:  :whistle:  :innocent:  :lol:

Jeg har blåst noen brukbare summer på rimelig nerdete men ellers meningsløse pyntegjenstander (den halvmeter lange Sovereign-"miniatyren" fra Mass Effect som havnet på rundt 4k etter at tollvesenet skulle ha sitt innehar vel rekorden), men jeg tror jeg står over denne her.

 

Hadde de droppet én null i prisen, så skulle jeg begynt å vurdere det.

 

Kanskje denne(langt rimeligere) kunne passet deg....  :hmm:  :dribble:  :whistle:  :innocent:

Endret av smort1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...