Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

http://www.minmote.no/#!/artikkel/24114901/brudespalten-annie-mehren-ashers-droemmebryllup-i-italia

 

Dette må være noe av de mest teknisk svake bildene jeg har sett fra et bryllup. Komposisjon er ok; utførelsen er heller dårlig. Andre som har synspunkter her?

Legger merke til at de dårligste bildene er merket "privat" så sikkert tatt med et mobilkamera eller annet kamera på auto, et par av bildene er merket med fotografens navn de synes jeg har noe bedre kvaliteter over seg selv om jeg ikke er helt enig med komposisjonen/vinklene på det ene bildet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

http://www.minmote.no/#!/artikkel/24114901/brudespalten-annie-mehren-ashers-droemmebryllup-i-italia

 

Dette må være noe av de mest teknisk svake bildene jeg har sett fra et bryllup. Komposisjon er ok; utførelsen er heller dårlig. Andre som har synspunkter her?

Legger merke til at de dårligste bildene er merket "privat" så sikkert tatt med et mobilkamera eller annet kamera på auto, et par av bildene er merket med fotografens navn de synes jeg har noe bedre kvaliteter over seg selv om jeg ikke er helt enig med komposisjonen/vinklene på det ene bildet :)

 

Det er jeg ikke helt sikker på; mistenker alle bildene kommer fra samme kilde (fotograf er bare så uheldig at navnet står på 1 av dem). Dette er ikke noe iphone-snapshots (til tross for relativt håpløse eksponeringer). En del har angst for blits og tror alt skal tas bilder av uten blits.

 

Edit:

Hadde en noe uheldig opplevelse selv med "en fantastisk" fotograf som nektet å bruke blits (eller studiolamper) i Central Park/New York i mitt eget bryllup for "100-år siden" ;) Nå er jeg kanskje litt over snittet kresen, men synes også fra denne fotografen (som ikke var billig!) hadde dårlig håndtverk. Umulig å se på porteføljen; men la godt merke til det når man gikk litt ned i detaljene på noe mer enn 800px bilder. Ting var ikke skikkelig i fokus; og tok alltid bilde av hele verden rundt (m.a.o. man ble nødt til å kjøre kraftig crop - som selvsagt ikke er optimalt).

 

Jeg hadde backup i tilfelle alt gikk til helvete; satte opp ei venninne med mitt eget kamera (forhåndsinnstilt) :) Flertallet av bildene hun tok som ble brukt etterpå (hun er ikke fotograf engang).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

2 bilder :)

 

Har ikke kompetanse/utstyr til og finstudere bildene for og se om de kommer fra samme kilde, men som du sier så er eksponeringen, bevegelseuskarphet og fokus mildt sagt rævva på flere av bildene.

Jeg gjør ikke alltid perfekt jobb selv heller de gangene jeg gjør bryllupsjobber; men da snakker vi om minimale detaljer som kun jeg vet om. F.eks fokus ikke sitter 100% på akkurat et øyeblikk som skjedde fort; og man fikk et med perfekt fokus 1/2 sekund etterpå - som kanskje ikke var like bra bilde. Etter D5 har jeg nesten 100% fokus-treff (med mindre jeg har rotet det til selv da). Kan ikke skylde på utstyret lengre.

 

Edit:

Jeg gjorde faktisk ferdig en pressejobb etter at kamera og objektiv hadde vært i bakken og knust. Var relativt slapp kontrast på bildene tatt etterpå; men klarte få dem relativt ok i fokus uansett (laget skikkelig metall mot metall-lyder når fokusmotor jobbet). Som minner meg på folk som klager på et lite merke i fronten av optikken (det går å ta ok bilder med knust glass t.o.m. :))

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Vel, jeg tar bilder av arbeidet i gang i uken som dokumentasjon og til informasjon opp mot kunde, bruker et kompaktkamera og det går nok litt fort i svingene når bildene skal taes om kvelden så har lært og ta flere bilder av samme objekt for å unngå at et kritisk bilde er uskarp eller feil komposisjon, jækla irriterende og komme hjem for å oppdage at bildene ikke er gode nok til og videreformidle direkte og må opp i verkstedet en tur til.

Lenke til kommentar

The-Digital-Picture har testet 6D mkII og ikke helt fornøyd med oppgraderingen, men da får 200D bedre skussmål.

 

 

The 6D Mark II did not impress me with its AI Servo AF capabilities, its dynamic range is only adequate and I’m not a fan of the 8-way multi-controller. But, the image quality benefits, especially color and noise levels, of Canon’s full frame CMOS sensors are big, while the footprint of the 6D II remains small – as does, probably most importantly, the relative impact on your wallet. Expectations were that the 6D Mark II would deliver very impressive image quality and rapidly hit the most-popular list. It has delivered on expectations.

 

 

The Canon EOS Rebel SL2 / 200D is a small and light camera that is easy to take with you everywhere. If you always have a camera available, you are going to get images that were not otherwise possible. And getting an image in the first place is always an advantage.

Still, this camera does not make you give up the features and image quality you love. You get a comfortable-to-use grip that is adequately-sized to provide solid control of the camera. You get a TTL optical viewfinder and fast phase-detection AF along with the excellent Dual Pixel AF system that performs extremely well including during video capture

Lenke til kommentar

På nrk nå... (er reprise fra 2015 da men...)

 

Naturfotografene

 

Seriebeskrivelse

I en serie på fire programmer presenterer Ut i naturen noen av Norges beste naturfotografer. Vi følger dem på jobb ut i naturen.

Episodebeskrivelse

Leo vet hvor alle lever og hvordan han skal få filmet dem uten å bli oppdaget. Den varierte naturen rundt tettstedet Moi i Rogaland er Leo Larsen sitt rike og terapirom. Det riket deler han mer enn gjerne med kongeørna, hjorten, vandrefalken og beveren. Med stor interesse og tålmodighet har han fått oppsiktsvekkende dyreopptak som han nå viser på TV for første gang.

Lenke til kommentar

Gikk på en smell i dag; estimerte et oppdrag til å ta 3.5 timer med transport; endte opp med å bruke 7 timer. Heldigvis var jeg litt grådig når jeg satte prisen i første omgang....

 

Foto er ikke eneste bransjen der slikt kan skje. Har opplevd tilsvarende en del ganger, og heldigvis nå og da det motsatte. 

Lenke til kommentar

 

http://www.minmote.no/#!/artikkel/24114901/brudespalten-annie-mehren-ashers-droemmebryllup-i-italia

 

Dette må være noe av de mest teknisk svake bildene jeg har sett fra et bryllup. Komposisjon er ok; utførelsen er heller dårlig. Andre som har synspunkter her?

Legger merke til at de dårligste bildene er merket "privat" så sikkert tatt med et mobilkamera eller annet kamera på auto, et par av bildene er merket med fotografens navn de synes jeg har noe bedre kvaliteter over seg selv om jeg ikke er helt enig med komposisjonen/vinklene på det ene bildet :)
«Privat» brukes som regel om man får bildene fra kilden, i dette tilfellet brudeparet. Jeg merker meg at et av bildene er merket med fotografen og privat, og da antar jeg flere av de andre bildene også er tatt av samme fotograf.

 

Det er ofte et resultat av latskap. Selv prøver jeg å kreditere fotografen så langt det er mulig.

Lenke til kommentar

Creative cloud er ganske dyrt i norge, er det noen som har prøvd å bare sette bostedet som USA, og bestille en prepaid kode fra amazon?

 

Ikke i det siste, men mener at de sjekket at kredittkortadressen var lovlig tidligere. Ikke 100% sikker på om det var hos Adobe. Det har aldri vært USA-priser, men Adobe økte prisen pga dårlig kronekurs. Blir interessant å se om den går ned igjen hvis kronen styrkes vs $.

Lenke til kommentar

 

Creative cloud er ganske dyrt i norge, er det noen som har prøvd å bare sette bostedet som USA, og bestille en prepaid kode fra amazon?

 

Ikke i det siste, men mener at de sjekket at kredittkortadressen var lovlig tidligere. Ikke 100% sikker på om det var hos Adobe. Det har aldri vært USA-priser, men Adobe økte prisen pga dårlig kronekurs. Blir interessant å se om den går ned igjen hvis kronen styrkes vs $.

 

 

Prisen er langt over vekslingskurs + moms, så de tar seg godt ekstra betalt. Hos adobe trenger man kanskje ikke å legge inn noe kredittkort i det hele tatt? Så sålenge det går igjennom hos amazon og man har USA som land hos adobe går det kanskje greit?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Creative cloud er ganske dyrt i norge, er det noen som har prøvd å bare sette bostedet som USA, og bestille en prepaid kode fra amazon?

 

Ikke i det siste, men mener at de sjekket at kredittkortadressen var lovlig tidligere. Ikke 100% sikker på om det var hos Adobe. Det har aldri vært USA-priser, men Adobe økte prisen pga dårlig kronekurs. Blir interessant å se om den går ned igjen hvis kronen styrkes vs $.

 

 

Prisen er langt over vekslingskurs + moms, så de tar seg godt ekstra betalt. Hos adobe trenger man kanskje ikke å legge inn noe kredittkort i det hele tatt? Så sålenge det går igjennom hos amazon og man har USA som land hos adobe går det kanskje greit?

 

AtW

 

 

Mulig det kan funke via Amazon. Adobe har alltid ligget langt over dollarkursforskjellen, men vi har jo moms som driver opp prisen med 25%.

Lenke til kommentar

Etter solformørkelsen i USA har Lensretals fått inn mye ødelagt utstyr, så fotografere rett mot solen er nok ikke en lur ting å gjøre.

 

 

Lensrentals.com has posted a great article about the damage done to rented camera gear that occurred during the 2017 solar eclipse in North America. They did figure they’d get some damaged gear back, and they did, but the type of damage may surprise some.

 

solar-eclipse-damage-11-1024x682.jpg

 

solar-eclipse-damage-5-1024x682.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...