Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apropos skrivere - vi har overtatt en gammel og rimelig Canon multifunksjons-skriver som spiser blekkpatroner. Hvis vi skal erstatte den med en modell som er mer økonomisk, hva ville dere valgt da? Har en A3 skriver for foto, så fotokvalitet er ikke så viktig.

Har en Epson som går i containeren over helga, egentlig bare en fordel at den tok kvelden. Brukte den så sjeldent at for ett par år siden heiv jeg alt over til JapanPhoto da var mindre styr når tok lang tid å rense og få den opp å gå mellom hver gang. Ikke regnet på det, men tipper bare sløsing av blekket gjorde at kunne vel bestilt mye mer fra JapanPhoto og fortsatt brukt mindre penger.

Lenke til kommentar

 

Jeg er enig i den underliggende tanken hans (dvs at folk overdriver hvor forferdelig det er å ikke ha det ypperste innen kvalitet, eller hvor teknisk dårlig kamera er i dag). På den andre siden er det masse å klage over i bransjen. Det handler bare ikke om teknisk kvalitet. Kamerasalget går ikke akkurat strålende om dagen, og noe av det kunne de gjort noe meg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Et problem er at produsentene ødelegger produktene sine med softwarerestriksjoner (spesielt Canon er ille her). Jeg synes de skal la byggekvalitet og hardware (sensor/prosesseringskraft) skille mellom dyre og billige produkter. At noen setter opp fiktive skiller for å ikke konkurrere med dyrere modeller er etter mitt syn skivebom og vil bli kamerabransjens undergang over tid.

 

Edit:

På denne fronten er Nikon vel best i klassen, men om de ikke får ut fingeren og klarer løse video-fokus så henger også de i en tynn tråd. Det pinlige for Nikon er at de klarer tydeligvis løse dette teknisk, de klarer bare ikke løse det på DSLR. Tradisjon tro er det i god Japansk tradisjon med at det er forskjellige team som sitter med kunnskap på forskjellige områder og de klarer selvsagt ikke kommunisere. Nikon D5 og D500 ble laget av 2 helt separate team, derfor D500 faktisk hadde bedre egenskap på enkelte områder vs D5.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

....

På denne fronten er Nikon vel best i klassen, men om de ikke får ut fingeren og klarer løse video-fokus så henger også de i en tynn tråd. Det pinlige for Nikon er at de klarer tydeligvis løse dette teknisk, de klarer bare ikke løse det på DSLR.

....

 

Det er ikke helt uten grunn Nikon har problemer med å løse fokus i video/live view for dSLR. Linsene er optimalisert for en helt annen type fokusmekanisme så linsene er nok hovedproblemet. Kontrastbasert fokus krever rask utlesing av video fra sensoren og en serie av veldig raske justering av fokus, mens dSLR-autofokus vet hvor mye fokus skal justeres og er optimalisert for å flytte fokus eksakt en (eller et par) gang(er).

 

Men enig i at det er på tide at Nikon fikser det også på dSLR. Canon er godt på vei, samme med Sony og Olympus. Og Sony sitter nok på løsningen for Nikon også. Faktisk har jeg litt tro på at Nikon vil gå fra sist i klassen til i hvert fall Canon-nivå. Løsningen må jo være å ta i bruk sensor med PD-punkter på sensor og Sony har jo nettopp sensoren Nikon trenger i A9. Som god Sony-kunde må Nikon ha tilgang til denne hvis de ønsker det.

 

Hvor A9-sensoren passer inn i Nikons lineup er kanskje vanskeligere å definere. Til tross for topp AF i A9 og E-linser spørs det om den kan erstatte D5 mht AF på Nikon-linser - selv om Nikon skulle være klare til å ta et slikt skritt. For en D810-etterfølger har den for få piksler. For en D750-etterfølger - eventuelt speilløst - er oppløsningen OK, men hvis sensoren er hovedårsak til den høye prisen på A9 blir den kanskje for dyr for D750-nivå. Hvis det er alt det andre som driver opp prisen på A9 ville den være ideell for D750-etterfølger.

 

Sony har sensoren i A6500 også. Ikke A9-nivå, men burde være god nok for å gi vesentlig forbedring på video-AF på crop-kameraer.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Siste generasjon optikk fra Nikon har ekstremt rask og stille fokus. Det er helt klart at dette er en ufordring å implementere bra (derfor Canon har brukt x antall generasjoner på å komme der de er i dag), men jeg er helt sikker på at det er mulig. Pr nå hos Nikon gjør de ikke er forsøk en gang. AF på video er helt meningsløst, de kunne like greit droppet hele autofokus på video - den er ubrukelig. De må kjøre på med dualpixel fokus for å få dette skikkelig. Canon har ikke enrett på denne teknologien, flere andre (også Nikon) har godkjente patenter på slike løsninger. Så her må de bare jobbe med saken og løse problemet. Selv et halvveis forsøk blir 100 ganger bedre enn dagens løsninger. Har lite tro på at de går for Sony-sensor rett ut; det har de vanligvis aldri gjort - det pleier være en Nikon designet sensor fra grunn av; eller en modifisert Sony sensor som står i Nikon DSLR husene. Det skal heller ikke legges skjul på at Nikon selv med Sony sensor klarer få bedre ytelse ut av sensoren bildemessig; dette henger sammen med prosesseringen hvor tydeligvis både Nikon og Canon leder kraftig på Sony og de andre.

Skulle også gjerne sett utvipbar skjerm (som også kan trekkes helt ut og rundt; som på Canon C100 mk2. Canon varianten er ikke helt optimalt for videokamera, men prinsippet tror jeg ville gjort seg på DSLR

Lenke til kommentar

Et problem er at produsentene ødelegger produktene sine med softwarerestriksjoner (spesielt Canon er ille her). Jeg synes de skal la byggekvalitet og hardware (sensor/prosesseringskraft) skille mellom dyre og billige produkter. At noen setter opp fiktive skiller for å ikke konkurrere med dyrere modeller er etter mitt syn skivebom og vil bli kamerabransjens undergang over tid.

 

Edit:

På denne fronten er Nikon vel best i klassen, men om de ikke får ut fingeren og klarer løse video-fokus så henger også de i en tynn tråd. Det pinlige for Nikon er at de klarer tydeligvis løse dette teknisk, de klarer bare ikke løse det på DSLR. Tradisjon tro er det i god Japansk tradisjon med at det er forskjellige team som sitter med kunnskap på forskjellige områder og de klarer selvsagt ikke kommunisere. Nikon D5 og D500 ble laget av 2 helt separate team, derfor D500 faktisk hadde bedre egenskap på enkelte områder vs D5.

 

Består "klassen" her av nikon og canon?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Et problem er at produsentene ødelegger produktene sine med softwarerestriksjoner (spesielt Canon er ille her). Jeg synes de skal la byggekvalitet og hardware (sensor/prosesseringskraft) skille mellom dyre og billige produkter. At noen setter opp fiktive skiller for å ikke konkurrere med dyrere modeller er etter mitt syn skivebom og vil bli kamerabransjens undergang over tid.

 

Edit:

På denne fronten er Nikon vel best i klassen, men om de ikke får ut fingeren og klarer løse video-fokus så henger også de i en tynn tråd. Det pinlige for Nikon er at de klarer tydeligvis løse dette teknisk, de klarer bare ikke løse det på DSLR. Tradisjon tro er det i god Japansk tradisjon med at det er forskjellige team som sitter med kunnskap på forskjellige områder og de klarer selvsagt ikke kommunisere. Nikon D5 og D500 ble laget av 2 helt separate team, derfor D500 faktisk hadde bedre egenskap på enkelte områder vs D5.

 

Består "klassen" her av nikon og canon?

 

AtW

 

Nei, av alle - Nikon pøser på med funksjonalitet og teknologi på de billigere modellene også. Nikon er faktisk en av de få produsentene som gjør nettopp dette.

 

En annen ting som faktisk imponerer meg med video og Nikon (Nikon D810, D4s, D5, D500, samt de billige modellene har samme trend); de har fått veldig god bildekvalitet og codec. Lite banding, fine farger... bare synd AF er helt fraværende. Hjelpemidler for å fokusere manuelt finnes heller ikke. Rolling shutter-relaterte problem har også kommet under kontroll.

 

Edit:

Personlig bruker jeg kun Nikon til video i nødstilfeller. Foretrekker dedikerte videokamera fra Canon eller Panasonic siden jeg ikke liker å stå under en jobb å lure på om noe er i fokus når jeg har 1 mulighet til å få det rett. Begge leverer varene veldig bra her på video.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

Består "klassen" her av nikon og canon?

 

AtW

Nei, av alle - Nikon pøser på med funksjonalitet og teknologi på de billigere modellene også. Nikon er faktisk en av de få produsentene som gjør nettopp dette.

 

Enig med TGB, Nikon er av de minst ille når det gjelder å holde igjen/disable teknologi. De har riktignok noen feilskjær de også (bracketing, blenderkontroll i video) på billige modeller, men sort sett kjører de på med features som ikke koster noe signifikant ekstra I mye større grad enn Canon. Sammen med Pentax er Nikon flinkest i klassen synes jeg. Canon er verst, mens de andre ligger et sted mellom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg holder på å rydde opp på PCen og legge bilder inn på en ekstern harddisk. Jeg valgte å eksportere dem fra Lightroom inn på den eksterne harddisken, som original filformat (RAW). Når jeg går inn i mappen ser jeg at bildet er FILNAVN.cr2 og har en tilhørende FILNAVN.xmp ved siden av seg. Hva er denne xmp-fila, og er den nødvendig? Ingen vits for meg å bruke mer plass enn nødvendig, om jeg kan slette disse xmp-filene :)

Lenke til kommentar

XMP-filene inneholder alle endringer du har gjort med RAW-filene. Dette er praktisk om du ønsker å beholde eventuelle endringer du har gjort dersom LR skulle kræsje fullstendig ettersom disse ikke er lagret i RAW-fila. Om du sletter XMP-filene kvitter du deg i praksis med endringene du har gjort om du skulle re-importere RAW-filene i fremtiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

XMP-filene inneholder alle endringer du har gjort med RAW-filene. Dette er praktisk om du ønsker å beholde eventuelle endringer du har gjort dersom LR skulle kræsje fullstendig ettersom disse ikke er lagret i RAW-fila. Om du sletter XMP-filene kvitter du deg i praksis med endringene du har gjort om du skulle re-importere RAW-filene i fremtiden.

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Lensbaby har lansert en 85mm f/1.8.

 

 

Velvet 85 is an 85mm f/1.8 SLR and Mirrorless camera lens with 1:2 macro capabilities. This lens brings the ethereal glow and crisp vintage look of Lensbaby’s popular Velvet 56 lens to photographers clamoring for a portrait-friendly 85mm focal length. Velvet 85 builds on Velvet 56’s ability to create buttery smooth skin tones with the added compression and beautiful bokeh found in high-quality 85mm lenses. Velvet 85 is a must-have for anyone looking to capture artistic soulful portraits. Shoot at bright apertures to create soft, dreamy images with underlying sharpness and detail or stop down to darker apertures to capture a classic, film-like quality in your portraits. Evoking the image style and construction quality of classic portrait lenses of the mid-20th century, Velvet 85 features the heft and smooth, dampened manual focus of these early lenses in an all-metal lens body.

 

lensbabyvelvet85-728x403.jpg

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...