Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Jeg legger merke til at det er tonnevis av websider, og endog bøker som handler om hvordan man kan få bedre ytelse i lightroom, jeg velger å tro det ikke bare er pga en bug med mer en 4 tråder.

 

AtW

 

Det ene utelukker ikke det andre. Det er relativt enkelt å sette opp Lightroom "riktig". Hos meg skyldes problemet dårlig programvare.

 

Poenget mitt er at det ikke utelukkende er et godt råd å kjøpe en knalldyr laptop for å sikre seg mot ytelsesproblemer i LR. Jeg har kjørt LR knirkefritt på førstegenerasjons Microsoft Surface, men har nå altså problemer på et system med 1800X, 1080 Ti, 64GB RAM, og hvor alle relevante filer ligger på SSD-er eller M.2 disker med 500-2700MB/s lesehastighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som nevnt over så er ikke dyr maskin = problemfritt.

Ting er alltid mye mer komplisert, og det gjelder ikke minst samspillet mellom alt som er av hardware, drivere og andre programmer som ruller og går.

Har nesten 20 år gammel XP basert PC med 4 GB ram og 170 GB harddisk stående bak meg som ble brukt til musikkproduksjon en gang i tida. Den kjørte Cubase og software/driver vaset til en Yamaha 01x, hvor over 20 mer eller mindre viktige Windows funksjoner er avslått eller avinstallert, inkl nettverkskort, skjermbeskytter, antivirus, recovery, lydkort, animerte menyer m.m.

Det som er interessant er at denne startet raskere opp enn en annen PC med Windows 7, rå SSD og 16 GB Ram - nettopp fordi den var såpass rensket for sikkerhet og annet styr som slapp tenke på da den har aldri vært på nettet.

Lenke til kommentar

 

Takk for tips tidligere i tråden angående fotobag! Slo til idag på en Everyday Backpack 30L på finn.no til en god pris (synes jeg). Fått testet den litt og førsteinntrykket er veldig bra. En vanvittig oppgradering fra Lowepro 200 AW som jeg egentlig har hatt et hat-forhold til de siste årene men vært for gjerrig til å oppgradere. 

 

Tomler opp  :thumbs:

 

Kult, vurderer den samme selv, virker størrelsen ok?

 

AtW

 

 

Jeg ville ikke vurdert noe mindre, og den går som håndbagasje på fly. 

Lenke til kommentar

 

 

Kult, vurderer den samme selv, virker størrelsen ok?

 

AtW

 

Virker helt fint til mitt bruk. Hadde jeg vært profesjonell (altså brukt det til litt større arbeid og dermed hatt mer utstyr) så hadde jeg sikkert vurdert en slik kamera-koffert, men til hobby-bruk så er dette midt i blinken! Skyter du DSLR så tror jeg dette blir riktig størrelse. Kjører man speilløst kan man klare seg med 20L-versjonen. 

 

Per nå har jeg 70D + 70-200 + 24-105 + 580EXII + minnekort/batteri/linserengjøringsutstyr/alt annet og det er fortsatt plass til et objektiv eller to (avhengig av størrelse, ikke to tele til tror jeg). Plass til laptop osv.

 

Og så er det veldig mange smarte løsninger på sekken som jeg digger! Samt god å ha på seg synes jeg. Merk at jeg ikke har brukt den på lengre turer enda.

 

 

Føler at denne ga et ganske greit innblikk i sekken. Så den og et par andre før jeg kjøpte den for å være sikker på hva jeg fikk.

Lenke til kommentar

Per nå har jeg 70D + 70-200 + 24-105 + 580EXII + minnekort/batteri/linserengjøringsutstyr/alt annet og det er fortsatt plass til et objektiv eller to (avhengig av størrelse, ikke to tele til tror jeg). Plass til laptop osv.

 

Jeg var og så på 30-literen og det virket som en fin sekk med mange smarte løsninger. Det ble likevel ikke noen Everyday Backpack på meg. Det er sjelden jeg bare skal ha med fotoutstyr og det er jo nettopp slik bruk Everyday Backpack skal dekke. Men jeg liker å ha i hvertall ett separat rom i sekken som kan brukes til andre ting enn fotoutstyr og for meg var ikke inndelingen i Everyday Backpack god nok. Et mer tydelig skille ville gått ut over fleksibiliteten i innredningen så jeg ser hvorfor de ha har valgt å designe den slik den er.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Interessant ?

 

 

The new line of filters consists of six new products: Dark CPL, X4 GND (100mm & 150mm), X4 ND Square (100mm & 150mm) and a 100mm holder called the X100 Holder. Breakthrough Photography also claims the X4 GND and X4 ND Square filters to be the world’s sharpest and most color neutral.

 

Kikkstarter

 

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM har tidenes mest myke og jevne fokus-ring; på nivå med Nikon AF-S 300mm f/2.8 VR II. Synd zoom-ringen ikke er like bra (håper den går seg litt til over tid - var litt stiv). 

 

Ser veldig bra ut så langt :)

 

post-182759-0-92497200-1493922731_thumb.jpg

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Synd zoom-ringen ikke er like bra (håper den går seg litt til over tid - var litt stiv). 

 

Er du ikke fornøyd kan du gi den til meg, jeg kan tilogmed spandere frakten på deg :)

 

Minner veldig om Nikon AF-S 80-400mm f/4.5-5.6 VR II; men jeg synes Canon sin er litt bedre faktisk. Bruker 80-400mm ekstremt mye også på alt utendørs (også innendørs; ISO egenskapene begynner å bli bra nok nå).

 

Snakket med enkelte andre pressefotografer som har mer eller mindre droppet å bruke 300mm f/2.8 og 400mm f/2.8 (samt 200-400mm f/4) etter at den nye 100-400mm kom. Skarpheten er det ingenting å si på!!!

 

Edit:

Vurderer å få tak i en 1.4x TC også; mener den skal fungere med siste generasjon 100-400mm.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Var veldig fornøyd med den gamle skyve-utgaven og regner med at den nye er vesentlig bedre, du får legge ut et bilde av et dyr eller noe slikt så vi kan skryte litt :p

 

Den gamle utgaven, 30D og 400mm.

 

post-151946-0-95312600-1493925909_thumb.jpg

 

Fant forresten noen bilder tatt med et Olympus C720UZ i 2003, synes det holder seg ennå :)

 

post-151946-0-09378600-1493926079_thumb.jpg

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den gamle skyveutgaven er ikke på samme planet optisk (eller byggekvalitet ellers). Denne konkurrerer med fast 300mm f/2.8 @ f/5.6.

Har dessverre ikke noen mulighet til å dele noen bilder; siden sensor i Canon c100 mk2 ikke har høy nok oppløsning til at det blir spennende (det er et videokamera!). Her stoler jeg på tester og bilder jeg har sett fra andre jeg kjenner.

 

Edit:

Jeg bruker kun Canon til video; alt for foto er Nikon.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Interessant ?

 

The new line of filters consists of six new products: Dark CPL, X4 GND (100mm & 150mm), X4 ND Square (100mm & 150mm) and a 100mm holder called the X100 Holder. Breakthrough Photography also claims the X4 GND and X4 ND Square filters to be the world’s sharpest and most color neutral.

Kikkstarter

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=JhUtLa8ngVE

Noen som har erfaring med de og kan si noe om de egenskapene (skarphet og farge nøytralitet) de skryter av?

Lenke til kommentar

 

Blir endelig videojobbing på meg i morgen, men det er bare to uker siden forrige videojobb, og begge deler er like moro! :p

Jeg synes video er noe styr, så mye å tenke på. 

 

Video = jobb

Foto = kos :)

 

 

Videoredigeringsriggen min på jobb er en 8 år gammel 20" iMac C2D med en utdatert versjon av iMovie.

 

Foto er både jobb og kos. Video blir av ovennevnte grunn jobb og masse stress.

 

:p

 

Re diskusjonen om Lightroom er jeg så heldig at jeg ikke bruker rælet, men kjører old school med Photoshop CC og Fotostation. :D

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...