Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke om dette er nevnt her tidligere, men nå har Getty images bestemt seg for å begynne å tilby bildene "sine" gratis for ikke-kommersiell bruk. Jeg har bare noen få bilder inne hos dem, men det blir ikke flere for å si det sånn. Jeg trodde vi hadde sett bunnivået i stock-bransjen, men dette tar kaka.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

....men kan man stole på informasjon - fra kilder - med feil i informasjonen.... :hmm:

 

Så lenge de er både porfessional og isnpiring så må man jo stole på de ;)

 

Men det er vel omtrent dette synet jeg har på kameramarkedet om dagen også. Kanskje bortsett fra at jeg er litt overrasket over at kompakt (kamera uten utskiftbare objektiver) fortsatt har såpass høye salgstall. Trodde det markedet var omtrent dødt nå jeg.

Lenke til kommentar

Ekte 10 bit fargedybde bare med Firepro og Quadro-kort + programvarestøtte. Det var litt skuffende. Ellers så kan jeg ikke se noen bekreftelse på om den klarer 120 Hz FullHD. Det er sikkert en fantastisk skjerm, men noe sier meg at det er verd å vente litt lengre. Både for lavere priser og enklere 10 bit, samt høyhastighets FullHD-modus.

Lenke til kommentar

Flott at du fant det ut, men hvor fant du det? Jeg fant ut av det i manualen. En sidenote er at den støtter opp til bare 75 Hz på enkelte ugunstige lave oppløsninger som 1280*1024.

_________

Ennå en test, nå fra Techspot. De er ikke helt begeistret:

Dual-Scaler Design: The Source of Many Problems

I’ve been told that in order to deliver a 60Hz refresh rate, manufacturers have designed their displays to act as two separate 1920 x 2160p panels. Known as a tiling, this method leverages MST (multi-stream transport) to work around DP limitations which would otherwise prevent 30-bit 4K @ 60Hz. To the best of my knowledge, all current 60Hz-capable 4K UHD computer displays feature a tiled design. The ones that aren’t tiled are 30Hz and if there’s is one thing you should remember today, I hope, it’s how utterly revolting 30Hz is.
Because the UP3214Q is treated like two panels seamlessly stitched together, the display has the capacity of behaving rather strangely. Special graphics driver support is required for tiled displays to operate flawlessly, which I understand is slightly more involved than just consumer dual-head support (e.g. automatic spatial placement, frame buffer synchronization, updated EDID support). It’s clear that 4K support is still a work in progress for driver makers though. Some examples include Nvidia only recently solving its uneven screen tearing issue, while AMD just added 3840 x 2160p auto-detection in November.

If you buy a 4K monitor today, expect some quirks. I remain hopeful though that this will improve in the very near future.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Sitter og overfører bilder fra D700 og DP1M nå. Fy for noen store filer. 40 filer i RAW fra D700 = drøyt 500MB. 36 RAW filer fra DP1M tar derimot 1,8GB!

 

Gleder meg forresten stort til å hoppe inn i det beryktede Sigma Photo Pro. :nei::wallbash:

 

Edit: Nå er ikke min prosessor verdens vasseste, men en i5 750 overklokka til ca 4,5 burde ikke være for svak til å konvertere 36 X3F RAW-filer til TIF og lagre dem. SPP greier dog overraskende nok å sende CPUen opp i 100% belastning - noe jeg bare har sett Prime95 gjøre før.

Endret av ORLY?
Lenke til kommentar

Hehe, du får invistere i en D800 og se filstørrelsen der... fort 40 -50 mb per råfil.

 

DP1M klasker til med rundt 45 average, og størst av de 36 var en fil på 64mb. Det i kombinasjon med et gørtregt SPP gjør det å konvertere filer til en trist opplevelse.

Lenke til kommentar

 

SPP greier dog overraskende nok å sende CPUen opp i 100% belastning - noe jeg bare har sett Prime95 gjøre før.

Betyr det at den klarer å bruke mer enn en CPU, eller er det bare en av kjernene som går i 100%?

 

 

Nei du det vet jeg sannelig ikke. De fleste programmer bruker vel minst 2 kjerner? Vil tro de fleste støtter 4 kjerner - er jo en gooood stund siden første quadcore kom.

Lenke til kommentar

Måtte bare sammenligne et bilde tatt med Nikon D700 + Tamron 24-70 på lignende innstillinger. Fokuserte da mest på blender og brennvidde for å få noe i samme liga. 24mm @FX vs 19mm @1,5 Crop, begge på f8. Begge bilder er redigert og skarpet opp etter smak - der Sigmaen viste seg å trenge praktisk talt 0 oppskarpning. Naturligvis brukt stativ på begge bildene.

 

Sigma DP1M til venstre, D700 til høyre.

(høyreklikk > åpne i ny fane for å se det stort)

2ni8783.jpg

 

Som dere kanskje ser er Sigmaen klart best i forhold til detaljer. Har ikke nok erfaring til å si noe om hvorvidt filene tåler mer eller mindre juling enn D700 sine. Men, detaljrikdom vinner Sigma klart på - selv mot et speilrefleks av høyere klasse, med et godt objektiv montert.

 

Har ikke annet å si enn at jeg gleder meg til å bruke DP1M til landskap fremover.

Endret av ORLY?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...