Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Merkelig "nummerering" på bildene fra bildebrikken, noen som har forklaring? (Ikke mine bilder, men en bekjent), Når bildene fra Panasonic G1 blir lastet inn kommer de ikke lengre med P100500, P100501 el.l. nummer, de kommer med årstall/dato/klokkeslett som "navn", det blir litt tungvint. Lurer på om det har noe med innstillinger på kamera å gjøre, eller om det er innstillingene i import til bildeprogrammet. Tror mest sannsynlig det er noe på kameraet som det har vært "fiklet" med. Hvordan kan man rette på dette?

Jeg tipper det er import-programmet ditt som gjør det. Har du oppgradert det i det siste? Eller har du vært uheldig og kommet borti noen innstillinger ved et uhell.

 

Det er ingen valg for å endre navn på bilder på noen Panasonic kameraer, såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Merkelig "nummerering" på bildene fra bildebrikken, noen som har forklaring? (Ikke mine bilder, men en bekjent), Når bildene fra Panasonic G1 blir lastet inn kommer de ikke lengre med P100500, P100501 el.l. nummer, de kommer med årstall/dato/klokkeslett som "navn", det blir litt tungvint. Lurer på om det har noe med innstillinger på kamera å gjøre, eller om det er innstillingene i import til bildeprogrammet. Tror mest sannsynlig det er noe på kameraet som det har vært "fiklet" med. Hvordan kan man rette på dette?

 

Ikke sikker på G1, men en god del kameraer har mulighet for valg av filnavnformat. Ligger gjerne i oppsetsmenyen, og hvis det finnes er det også normalt beskrevet i brukerveildeningen.

 

Edit: Kan som du sier også være ved import, men uten å vite hva som brukes for import er det vanskelig å si noe om det. Da vil de uansett ikke bli renamet på bildebrikken.

 

Hun bruker ACD Pro 6, og jeg tror det er valgene i import der hun har tuklet med da hun innstilte importen til ny 2014-mappe.

Lenke til kommentar

Skal på en 5-dagers firmatur til Venezia i morra. Tror jeg tar med 5D MKII med EF 17-40 f/4L og en Nikkor 50mm f/2 (gammel manuell sak med adapter). Har også en gammel Nikkor 28mm f/3,5 men tror ikke jeg tar med den da brennvidden allerede er dekket med 17-40 og jeg kommer neppe til å få så mye tid til fotografering. 70-200n lar jeg ligge hjemme... :p

Lenke til kommentar

 

Nå begynner Samyang kanskje med autofokus, synd for dere hardcorefolka :p

:dremel:

 

AF er bare en av flere gjetninger/forhåpninger. Et annen er 50mm f/1,2.

Håper selv det er AF skal bygges inn i alle deres objektiver etter hvert.

 

50mm hadde vært kult. Har vel egentlig litt lyst på en, for jeg har ingenting mellom 35 og 70 mm nå. Men Canon sine 1,8/1,4 vil jeg ikke ha og 1,2'en er for dyr for meg nå.. fotoutstyr har falt litt på prioriterings-lista mi.. nå er det Titanskruer som er "tingen" å bruke penger på. Masse penger etterhvert.. iallefall til å være på skruer.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

 

Nå begynner Samyang kanskje med autofokus, synd for dere hardcorefolka :p

:dremel:

 

AF er bare en av flere gjetninger/forhåpninger. Et annen er 50mm f/1,2.

Håper selv det er AF skal bygges inn i alle deres objektiver etter hvert.

 

Tja, hvem vet, flere "gåter" fra Samyang har ankommet.

 

Fra Canon rumor

 

One of the lenses is said to be a manual focus 10mm f/2.8. A second lens is rumored to be their first autofocus lens and it’ll be 35mm. As for the third one?

 

 

*UPDATE*

We hear a 50mm f/1.4 from Samyang is already in production and it could be a cine version or both.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takk for svar, det var det jeg tenkte ja, tror det er blitt klusset med av vedkommende...skal ta en titt på det.

Da har jeg løst "mysteriet" - det var i hennes "Import"- innstillinger ja, hun hadde "tilfeldigvis" krysset av for "Rename files by date", eller noe slikt - (det er ikke alltid man har full kontroll på det man gjør - men det burde man jo ha, så slipper man å kaste bort mye tid) :yes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva ville dere valgt?, Cokin Pola filter (rundt) vs Lee firkantfilter. Og passer Lee sine 100+100 på Cokin Z-System?

 

Om dere går for Lee, hva er forskjellen mellom det Linære og sirkulære??

 

Haster, det finnes på lager :D

Endret av brk
Lenke til kommentar

14-24mm 2.8'n min rullet ned fra en stol i dag og smalt i gulvet. :(

 

Har nå blitt tyngre å zoome, med et par skikkelige "hakk" i zoomområdet hvor det går skikkelig tregt. Har heldigvis verdigjenstandforsikring på det, 10% / minimum 1000kr egenandel. Jeg må bare sjekke om det kan repareres, eller om jeg får nytt. Hvis det skal repareres så tror jeg at verkstedet skal få ta en skikkelig test og se om det er skarpt gjennom hele zoomområdet slik det skal være først... Ser dog helt greit ut.

 

Noen som vil anbefale noen som kan ta en titt på det? Selvfølgelig fint om jeg kunne fått et nytt uten noe mer hazzle og eventuelt fram/tilbake hvis det ikke skulle bli helt friskt igjen, men det er vel ikke så lett å få til. Er avhengig av objektivet hver eneste dag.

 

Er NPS-medlem, så tenkte at de skulle få se på det om det skal repareres eller byttes. Har dog ikke brukt dem før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...