Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leste i lokalavisa at endel store fly passerer over oss her oppe, interkontinentale flyruter. Fulgte etter den artikkelen halveis med på en link de ga http://www.flightradar24.com/67.85,26.99/5 av og til. Så passerte en Airbus A380-861 på vei fra Dubai til Toronto rett over. Prøvde med 600 mm (300mm_IS+2x) og 1/1200 sek håndholdt, men det ble ikke helt klart. MÅ prøve igjen. Jippi(?).. kanskje det var det som skulle til for å ta kameraet i bruk igjen etter vinterdvalen. :confused:

 

 

Den er over 30.000 fot oppi der syns jeg det sto på live-infoen da den passerte.

attachicon.gifE7D_7804.jpg

attachicon.gifE7D_7812.jpg

attachicon.gifE7D_7816.jpg

 

 

300 f2.8 eller f4?

Jeg har tidligere i dag vist til at 300 2.8L IS mk2 funker helt ok med 2x mk3 på en fotogruppe på Facebook, så kan jo dele linken jeg fant her også: http://www.flickr.com/photos/v_t_d/12574243775/

Men her er blenderen justert opp også og det hjelper nok på skaprheten i tillegg. Hva slags blender brukte du?

 

Altså etter min mening er 300mm f2.8 og 2x et meget bruktbart alternativ for de som ikke har råd til å ha både 300 og 600mm. Jeg kommer hvertfall til å kjøpe 300mm eller 400mm 2.8, lenge før jeg kjøper en 600mm. Men mye pga min bruk innen sportsfoto også, der 600mm kan bli vel mye, og f2.8 frister MYE. da kan man heller ha 1,4x eller/og 2x klart i lomma ved behov :)

Lenke til kommentar

300 f2.8 eller f4?

 

Hva slags blender brukte du?

 

Altså etter min mening er 300mm f2.8 og 2x et meget bruktbart alternativ for de som ikke har råd til å ha både 300 og 600mm. Jeg kommer hvertfall til å kjøpe 300mm eller 400mm 2.8, lenge før jeg kjøper en 600mm. Men mye pga min bruk innen sportsfoto også, der 600mm kan bli vel mye, og f2.8 frister MYE. da kan man heller ha 1,4x eller/og 2x klart i lomma ved behov :)

 

Er f/4-versjonen

 

legger en 100% i spoiler med exif. Jeg valgte kun 1/1250sek selv, TV, og auto ISO,

Det blir sånn som man får det til. Knallbilde i den linken du la der.

 

 

 

 

 

 

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

 

 

Noen som har prøvd tripod fra MeFOTO? http://www.mefoto.com/products/daytrip.aspx

 

Eller vet om noe lignende?

 

Bruker denne tripoden en del....

Manfrotto Bordstativ M709B Digi Bordstativ m/kulehode

 

WEB_Image%20Manfrotto%20Bordstativ%20M70

 

Hva har du på den? Ser etter en som går ned i en skulderveske og som holder et Fuji X-E1

 

 

Manfrotto M709B passer i skjortelommen og alt fra kompakten og oppover......ser den ut til å tåle....

 

post-226353-0-29382700-1392026082.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

 

Bruker denne tripoden en del....

Manfrotto Bordstativ M709B Digi Bordstativ m/kulehode

 

WEB_Image%20Manfrotto%20Bordstativ%20M70

 

 

...og nå denne i tillegg for feste på sikkerhetsgjerder...to små nyttige dingzer :)

 

 

 

Jeg bruker en slik: http://www.letsgodigital.org/en/18290/manfrotto-modopocket/

Den sitter festet til lommekameraet mitt til enhver tid, også slår jeg den ut når jeg trenger den. Jeg liker den veldig godt.

Henning

Endret av HSP
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig "nummerering" på bildene fra bildebrikken, noen som har forklaring? (Ikke mine bilder, men en bekjent), Når bildene fra Panasonic G1 blir lastet inn kommer de ikke lengre med P100500, P100501 el.l. nummer, de kommer med årstall/dato/klokkeslett som "navn", det blir litt tungvint. Lurer på om det har noe med innstillinger på kamera å gjøre, eller om det er innstillingene i import til bildeprogrammet. Tror mest sannsynlig det er noe på kameraet som det har vært "fiklet" med. Hvordan kan man rette på dette?

Lenke til kommentar

Merkelig "nummerering" på bildene fra bildebrikken, noen som har forklaring? (Ikke mine bilder, men en bekjent), Når bildene fra Panasonic G1 blir lastet inn kommer de ikke lengre med P100500, P100501 el.l. nummer, de kommer med årstall/dato/klokkeslett som "navn", det blir litt tungvint. Lurer på om det har noe med innstillinger på kamera å gjøre, eller om det er innstillingene i import til bildeprogrammet. Tror mest sannsynlig det er noe på kameraet som det har vært "fiklet" med. Hvordan kan man rette på dette?

 

Ikke sikker på G1, men en god del kameraer har mulighet for valg av filnavnformat. Ligger gjerne i oppsetsmenyen, og hvis det finnes er det også normalt beskrevet i brukerveildeningen.

 

Edit: Kan som du sier også være ved import, men uten å vite hva som brukes for import er det vanskelig å si noe om det. Da vil de uansett ikke bli renamet på bildebrikken.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...