Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Hadde det ikke vært greit å vist fram det samme bildet ? Her er det 2 ulike motiv og det ene i sort-hvit.

 

Merill kameraene kan man si en positiv ting om, og det kanskje det viktigste bildekvaliteten. Nå sammenligner du med en sensor fra Nikon som er gammel og ute av markedet for snart 2 år siden, men det er gjort sammenligninger mot D800 hvor den fortsatt har bildekvalitet som rocker. Og det er vel strengt tatt det eneste positive man kan si om disse kameraene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det ikke vært greit å vist fram det samme bildet ? Her er det 2 ulike motiv og det ene i sort-hvit.

 

Merill kameraene kan man si en positiv ting om, og det kanskje det viktigste bildekvaliteten. Nå sammenligner du med en sensor fra Nikon som er gammel og ute av markedet for snart 2 år siden, men det er gjort sammenligninger mot D800 hvor den fortsatt har bildekvalitet som rocker. Og det er vel strengt tatt det eneste positive man kan si om disse kameraene.

 

1: Selvfølgelig kan man ha mer vitenskapelige tester. Var vel bare for å vise til en viss grad hvor mye detaljer DP1M kan gi. Sorthvitt eller ei har dog ingenting å si for detaljoppløsning, derfor ser jeg faktisk ingen grunn til at dette har noe å si - bortsett fra det vitenskapelige med at "alt skal værra likt!!!"

2: D700 er gammel - men det er nok mange, inkludert meg selv som ikke har oppgradert til D800. Dette gjør dog at testen ikke er helt rettferdig i forhold til å vise det beste Nikon har å tilby per NÅ.

3: Kontrollene, bildekvalitet, vekt, ergonomi og et godt objektiv = de positive sidene jeg finner ved DP1M. Kameraet er overraskende hurtig i bruk. Det som dog senker ned farten er den lange ventetiden før man får sett bilde man nettopp tok. Heldigvis kan man ta flere bilder før det er skrevet til kortet.

Endret av ORLY?
Lenke til kommentar

Sorthvitt eller ei har dog ingenting å si for detaljoppløsning, derfor ser jeg faktisk ingen grunn til at dette har noe å si - bortsett fra det vitenskapelige med at "alt skal værra likt!!!"

Jo, faktisk - når man sammenligner sensorteknologier som dette vil det faktisk ha noe å si. En Bayer-sensor er typisk bedre på svarthvitt enn en Foveon(-lignende) sensor - relativt sett, i forhold til tilsvarende sammenligning med fargebilder.

Men - dette er detaljer. ;)

Lenke til kommentar

Men hvordan yter Sigma DP1M på kontrast-rike landskapsbilder? Tenker på DR.

 

Det er helt klart noe jeg gleder meg til å teste. Er vant med D700's filer som har god DR og tåler mye juling før de sprekker i fargekanalene og bander. Håper på å få testet DP1M's DR snart - kanskje allerede i morgen da jeg skal ta bilder til en bilreklame(skoleprosjekt) med fjell og landskap i bakgrunnen.

Lenke til kommentar

Dere som har solgt utstyr og har sendt det. Hvordan foretrekker dere å sende? Forskuddsbetaling eller oppkrav? Evt andre metoder?

Jeg foretrekker forskuddsbetaling og hvis ikke kjøper ønsker det forlanger jeg et beløp tilsvarende oppkrav/frakt før jeg sender. Problemet oppstår hvis kjøper ikke henter varen på postkontoret, da tar det fort 2 måneder før du får tilbake varen samt at du må dekke kostnadene selv, så et forskut på oppkrav/frakt burde du minimum forlange.

 

Når det gjelder legitimiteten på spiller det ingen rolle om kjøper betaler på forhånd eller i oppkrav, ønsker du å lure kjøper kan du like greit sende murstein i oppkrav, og kjøper kan ikke gjøre noe med det siden pakken er betalt før kjøper får den utlevert og posten kan ikke omgjøre kjøpet der og da på postkontoret.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Vurderer å selge noe av mitt Canon utstyr, har altfor mye utstyr nå - og det er begrenset hva man får tid til å bruke - mitt spørsmål er: Hvordan sendes det? Pakkes i eske, godt i bobleplast osv? Rekommandert?

 

Jeg foretrekker å kjøpe/selge varer som fraktes i original emballasje. Det nest beste er hvilken som helst passende pappeske der hvor objektivet er a) pakket i objektivposen som muligens fulgte med objektivet. Vanlig hos Sigma. Eller b) bobleplast med avispapir for å fylle opp resten av esken.

 

Aldri sent rekommandert selv. Forskuddsbetaling og vanlig norgespakke har vært min vanlige handel, både ved kjøp og salg.

Lenke til kommentar

Finner stort sett en litt overdimensjonert pappkartong og sørger for at det er godt med sammenknørvlet avispapir/bobleplast på alle sidene av objektet. Når jeg selger, er det forskuddsbetaling som er tingen. Har etterhvert fått en stor katalog med gode tilbakemeldinger på foto.no + vært medlem i 11 år, så det fjerner nok en del bekymringer fra kjøpere.

 

Å sende noe i oppkrav har jeg brent meg på et par ganger, så det er uaktuelt. Det er 231kr + 150kr returporto minus i lommeboken, pluss ventetiden postgang t/r og 2 uker på postkontoret før du har objektet tilbake. Jeg venter heller litt lengre på en annen kjøper, eller senker prisen litt heller enn å kaste bort tid og penger på sånt.

 

Alternativt kan man bruke Finns betalingsgarant, men da er man også prisgitt kjøperen. Det er lett å holde tilbake pengene og skylde på at objektet ikke var som forventet, eller har en fiksjonell skade.

 

Det aller, aller beste er å selge lokalt, og det gjør jeg så ofte som mulig. Da får kjøper testet ut objektet, og selger får redegjort for eventuelle skavanker slik at det ikke blir et problem senere.

Lenke til kommentar

Takker for svar - ikke noe man ønsker å gjøre ofte det der. (PS. Norgespakke finnes visst ikke mer). Det er jo greiest om man får solgt det "på døren" for å si det slik.

Kjenner du noen som driver og sender pakker igjennom deres bedrift og har avtale med posten ?

 

Jeg bruker en kamerat og sender pakker via hans firma, funker kjempebra og det blir billigere samt at du får pakkesporing.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takker for svar - ikke noe man ønsker å gjøre ofte det der. (PS. Norgespakke finnes visst ikke mer). Det er jo greiest om man får solgt det "på døren" for å si det slik.

Norgespakke: http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/pakker/norgespakken-sende-pakke-i-norge - Mulig de ikke opererer med Norgespakke-esker lenger.

 

Da jeg solgte et objektiv like før jul sendte jeg som Norgespakke og skrev ut adresselapp hjemme. Så lenge man har forskuddsbetaling som krav vet kjøper hva den må forholde seg til. Jeg gjorde kjøper oppmerksom på at den dyrere postoppkravmetoden ikke hadde noen praktiske fordeler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...