Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Selger støtt og stadig fotografier via mitt enkeltpersonforetak. En fin ekstrainntekt. Men har et irriterende problem. Selger innimellom til venner og bekjente, og en stor del av disse har ikke gjort opp for seg. Det er snakk om 10000,- utestående. Har sendt faktura, har sendt purringer. Har kommunisert på telefon/Facebook, men det er alltid samme svaret: Setter inn pengene over helgen. Du får pengene når jeg får lønning, osv.osv. Det er bilder jeg har arbeidet i mange timer med. Har utgifter på printing og porto. Det rare er at det er bare venner og bekjente som ter seg slik. Selger jeg til noen ukjente, så blir fakturaen som regel betalt sporenstreks. Jeg har ikke lyst til å sende ting til inkasso, men er rimelig pissed off! Tror de at de skal slippe å betale fordi at de er kjenner meg? Fine venner.. :(

For fremtiden får du vel begynne å ta betaling ved levering til venner og bekjente.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selger støtt og stadig fotografier via mitt enkeltpersonforetak. En fin ekstrainntekt. Men har et irriterende problem. Selger innimellom til venner og bekjente, og en stor del av disse har ikke gjort opp for seg. Det er snakk om 10000,- utestående. Har sendt faktura, har sendt purringer. Har kommunisert på telefon/Facebook, men det er alltid samme svaret: Setter inn pengene over helgen. Du får pengene når jeg får lønning, osv.osv. Det er bilder jeg har arbeidet i mange timer med. Har utgifter på printing og porto. Det rare er at det er bare venner og bekjente som ter seg slik. Selger jeg til noen ukjente, så blir fakturaen som regel betalt sporenstreks. Jeg har ikke lyst til å sende ting til inkasso, men er rimelig pissed off! Tror de at de skal slippe å betale fordi at de er kjenner meg? Fine venner.. :(

Jeg går utifra at disse også får endel rabatt fra deg i forhold til veiledende priser siden det er bekjente ?

 

En lur ting og gjøre da er å skrive på fakturaen at alle former for rabatter bortfaller ved for sen betaling, når du da sender purring blir det med full pris "gjerne overpriset i utgangspunktet" , og når de litt små-forbanna ringer til deg sier du at hvis de betaler originalfakturaen umiddelbart kan de se bort fra purringen. Det pleier og fungere.

Du kan også benytte enhver anledning til og nevne at de ikke har betalt gjerne når andre er tilstede, men det kan fort bli en ukomfortabel situasjon.

 

Av prinsipielle grunner verken selger eller kjøper jeg fra familie/venner, hvis jeg har noe de ønsker så pleier jeg og gi det bort sålenge jeg har råd til det. Ikke for at jeg er redd for at jeg ikke får betalt men jeg synes det blir ukomfortabel i etterkant siden man plutselig har fått et "profesjonelt" forholdt i tillegg til det personlige og det kan slå ut negativt den ene eller andre veien.

Endret av Nautica
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sånn apropo fakturering, har noen tips på nettside for å lage faktura som de har bra erfaring med ?

 

Har tatt bilder for ett musikkprosjekt, og de vil ha tilsendt faktura, kan jeg da bare sette på det beløpet som er avtalt, eller må mva eks/inkl inn i bildet ?

Lenke til kommentar

Bruker selv Conta.no og er kjempefornøyd, til og med regnskapsføreren min liker det programmet, men hvis du bare skal skrive ut en faktura i ny og ne mener jeg at folk bruker sendregning.no eller noe sånt.

 

Over til noe helt annet, dette må da være toppen av kransakaka når det gjelder dårlig formulert spam :)

 

 

Fra Sophia Omar

Hei,

Jeg er Miss Sophia Omar fra Abidjan Cote D'Ivoire (Elfenbenskysten). Jeg er 22 år gammel jente foreldreløs som er som et resultat av jeg har ingen foreldre jeg har om ($ 10.500,000.00 United State dollar). Ti millioner, fem hundre tusen forent stat dollar. Deponert i faste / spenning konto i en av de viktigste banken her i Abidjan, at han brukte navnet mitt som sin eneste datter for de pårørende.

Dernest på din aksept for å jobbe med meg angående dette formålet Vennligst oppgi din interesse ved å svare tilbake til meg slik at jeg vil gi deg den needfully informasjon og detaljer om hvordan du går videre, vil jeg gi deg 20% av pengene for din hjelp

Må Gud velsigne dere for raskt oppmerksomhet. Min beste og nydelig hilsen til deg og hele familien din som du tar kontakt med meg for mer informasjon

Jeg trenger din hjelp
takk
Ms Sophia Omar

Lenke til kommentar

Av prinsipielle grunner verken selger eller kjøper jeg fra familie/venner, hvis jeg har noe de ønsker så pleier jeg og gi det bort sålenge jeg har råd til det. Ikke for at jeg er redd for at jeg ikke får betalt men jeg synes det blir ukomfortabel i etterkant siden man plutselig har fått et "profesjonelt" forholdt i tillegg til det personlige og det kan slå ut negativt den ene eller andre veien.

 

Jeg er der jeg også. Jeg gidder ikke styre med regninger til venner og bekjente. De får helle betale meg tilbake tjenester - eller pils på byen. Det blir bare styr om man skal begynne å tenke penger.

 

I sommer skal jeg blant annet gjøre to bryllup helt graits, og nå jobber jeg med et litt større band-profilieringsprosjekt. Om jeg skulle tatt normal timebetaling for de oppdragene, hadde det blitt snakk om flere titusener per prosjekt, men det er greit å gjøre det gratis, fordi jeg vet jeg får noe tilbake en annen gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har tatt bilder for ett musikkprosjekt, og de vil ha tilsendt faktura, kan jeg da bare sette på det beløpet som er avtalt, eller må mva eks/inkl inn i bildet ?

Tolker dette som at du ikke pleier å fakturere stort. Om du ikke er MVA-registrert kan du ikke fakturere MVA – når omsetning overstiger 50000 i løpet av en periode på 12 måneder plikter du å registrere deg og begynne å fakturere MVA.

 

Når du faktisk begynner å fakturere MVA blir du nødt til å skille ut dette på fakturaen.

 

Altinn har en grei beskrivelse av hva en faktura bør inneholde. Har du med dette kan du for så vidt lage faktura i Notepad, Paint eller på tørkerull.

Lenke til kommentar

 

Har tatt bilder for ett musikkprosjekt, og de vil ha tilsendt faktura, kan jeg da bare sette på det beløpet som er avtalt, eller må mva eks/inkl inn i bildet ?

Tolker dette som at du ikke pleier å fakturere stort. Om du ikke er MVA-registrert kan du ikke fakturere MVA – når omsetning overstiger 50000 i løpet av en periode på 12 måneder plikter du å registrere deg og begynne å fakturere MVA.

 

Når du faktisk begynner å fakturere MVA blir du nødt til å skille ut dette på fakturaen.

 

Altinn har en grei beskrivelse av hva en faktura bør inneholde. Har du med dette kan du for så vidt lage faktura i Notepad, Paint eller på tørkerull.

 

Det stemmer veldig bra, har vel tjent nok til å dekke inn en Nikon SB-900 :p

 

Takk for info n skal sjekke den ut :-)

Lenke til kommentar

D800 i ren RAW-modus + CamRanger er sinnsykt tidkrevende og knekker tålmodighetsmålestokken min. Måtte gå over til RAW + JPG standard for å speede opp preview-muligheten. Narsissismen lider ellers ;-)

Jeg spurte Camranger i fjor høst om det var nødvendig å fortsette å bruke Raw +jpg også med nyeste iPad, og fikk dette svaret:

 

'I would recommend shooting RAW+JPG with the D800. Even with a newer iPad it still takes over 20 seconds to transfer the image to view.'

Lenke til kommentar

 

D800 i ren RAW-modus + CamRanger er sinnsykt tidkrevende og knekker tålmodighetsmålestokken min. Måtte gå over til RAW + JPG standard for å speede opp preview-muligheten. Narsissismen lider ellers ;-)

Jeg spurte Camranger i fjor høst om det var nødvendig å fortsette å bruke Raw +jpg også med nyeste iPad, og fikk dette svaret:

 

'I would recommend shooting RAW+JPG with the D800. Even with a newer iPad it still takes over 20 seconds to transfer the image to view.'

 

Til preview så holder det med JPG av grei kvalitet. Men til vanlig står kameraet på RAW (uten jpg) og så får man påminnelse på første bilde. Heldigvis er det bare å gjøre valget om RAW+JPG direkte fra Camranger.

Lenke til kommentar

Leste i lokalavisa at endel store fly passerer over oss her oppe, interkontinentale flyruter. Fulgte etter den artikkelen halveis med på en link de ga http://www.flightradar24.com/67.85,26.99/5 av og til. Så passerte en Airbus A380-861 på vei fra Dubai til Toronto rett over. Prøvde med 600 mm (300mm_IS+2x) og 1/1200 sek håndholdt, men det ble ikke helt klart. MÅ prøve igjen. Jippi(?).. kanskje det var det som skulle til for å ta kameraet i bruk igjen etter vinterdvalen. :confused:

 

 

Den er over 30.000 fot oppi der syns jeg det sto på live-infoen da den passerte.

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...