Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Har KLP Aksjeverden Indeks

og
KLP AksjeGlobal Indeks IV A

 

De ble anbefalt meg. Har også KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks I

Men har lite der. Det som ble sagt, at Aksjeverden har 40 % fermvoksende markereder i den. Så man anbefalte ikke en utenom.

 

Men hva som er forskjell på hendholsvis 1 A - IV A og I og II aner jeg ikke.

 

..................

 

Er ikke helt sikker på det, og skal ikke anbefale det: Men jeg mener mye tilsier at nå framover er en ypperlig tid å invistere i fond og aksjer.
Markedene er nede oljeprisen er nede, men alt dette venstes å gå oppover utover i 2017/18. Men det er selvsagt aldri sikkert.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har noen kroner stående på sparekonto og syns renten er uholdbart lav for tiden. Lurer derfor på å flytte sparing til fond. Det er langsiktig sparing det er snakk om. Har sett litt på forskjellige fond og syns disse ser lure ut:

 

Indeksfond

KLP AksjeGlobal Indeks 1 A

KLP AksjeNorden Indeks

KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks II

 

Aktive bransjefond

DNB Telecom

DNB Health Care

DNB Nordic Technology

 

Jeg er litt usikker på strategi.

Hvorfor skal du inn i bransjefond? Det går mot basic investeringsteori hvor man skal forsøke å få høyest risikojustert avkastning. Et bransjefond vil inneholde selskaper med veldig høy korrelasjon og derfor vil du ikke bli kvitt unødvendig risiko.

 

Bør jeg se an utviklingen før jeg begynner med dette, siden mange piler peker nedover for tiden? Eller er det tøv å i det hele tatt tenke på å time kjøp?

De flinkeste av de flinke sliter med markedstiming, så da foreslår jeg at du også holder deg unna det, ja.

 

Er det for mange fond å spre det utover? Er det greie fond? Er sammensetningen grei? Bør jeg dele likt på de forskjellige fondene eller prioritere noen?

Er ikke nødvendigvis for mange fond, men personlig ville jeg ikke gått inn i noe bransjefond. Skal du vurdere aktive fond bør du gå inn i noe som er virkelig aktivt, har fornuftig kostnadsstruktur og med en mindre sum enn du setter i indeksfond. Om du skal overvekte eller undervekte noen av fondene må det være basert på egne tanker om fremtiden. Personlig har jeg en kraftig overvekt i fremvoksende markeder, men det handler egentlig mye om at jeg ikke er komfortabel med å holde 50% i USA som er slik som markedet er nå i dag. Ellers ville jeg nok nok hatt Norden på lav prioritet. Ser ikke noen spesiell grunn til at Norden skal gjøre det spesielt bedre enn resten av verden på lang sikt.

 

 

Bør jeg pøse alt inn på én gang, og deretter spare månedlig, eller bør jeg flytte gradvis fra sparekonto til fond?

Gradvis inngang er den mest robuste markedstimingen du kan gjøre. Månedlig inngang over noen måneder (6-8) bør holde
Lenke til kommentar

Har KLP Aksjeverden Indeks

og

KLP AksjeGlobal Indeks IV A

 

De ble anbefalt meg. Har også KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks I

 

Men har lite der. Det som ble sagt, at Aksjeverden har 40 % fermvoksende markereder i den. Så man anbefalte ikke en utenom.

Det kan bare ikke stemme at et globalt indeksfond har 40% i fremvoksende markeder. EM utgjør vel rundt 15% av global market cap (men dog rundt 40% av global BNP).
Lenke til kommentar

 

Gradvis inngang er den mest robuste markedstimingen du kan gjøre. Månedlig inngang over noen måneder (6-8) bør holde

Det høres lurt ut, men er det ikke mer ideelt med lengre periode?

 

Det kommer an på. Det er sikkert noen som har regnet på hvor lang tid du må bruke på å kjøpe deg inn for å være sikker på å utjevne markedssvingninger mest mulig, men husk at de pengene du ikke har kjøpt deg inn med oppnår dårlig avkastning i mellomtiden. 6-8 måneder høres ut som mer enn nok tid, jeg har hørt under et halvår anbefalt tidligere.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kommer an på. Det er sikkert noen som har regnet på hvor lang tid du må bruke på å kjøpe deg inn for å være sikker på å utjevne markedssvingninger mest mulig, men husk at de pengene du ikke har kjøpt deg inn med oppnår dårlig avkastning i mellomtiden. 6-8 måneder høres ut som mer enn nok tid, jeg har hørt under et halvår anbefalt tidligere.

Ja det blir jo sant. Men samtidig, hvis det er et år med mye kraftige svingninger, kan kanskje perioden bli lengre. Det sies at 2016 blir ustabilt.

Lenke til kommentar

Jeg har et par tusenlapper som jeg vet jeg ikke kommer til å bruke på en stund. Enn så lenge har jeg satt dem på sparekonto. 


Burde jeg heller ha plassert pengene i et fond? Jeg er selvfølgelig klar over at det er mer risiko å sette de i et fond, enn å ha de stående på en sparekonto. Det er ikke superkrise om jeg går litt i minus. 


Nå vet jeg heller ikke hvor lenge pengene skal stå uberørt. De står uberørt så lenge jeg ikke trenger dem; det kan være snakk om 10 år, eller det kan være snakk om et halvt år. 


 


Vil det lønne seg å ha de stående i fond? I så fall, hvilket fond vil dere anbefale? 


Lenke til kommentar

Fond er mer for de som vet de ikke skal røre pengene på mange år, om du kan komme til å trenge pengene innen et halvt år vil jeg bare hatt dem i banken 

 

 

Jeg har et par tusenlapper som jeg vet jeg ikke kommer til å bruke på en stund. Enn så lenge har jeg satt dem på sparekonto. 

Burde jeg heller ha plassert pengene i et fond? Jeg er selvfølgelig klar over at det er mer risiko å sette de i et fond, enn å ha de stående på en sparekonto. Det er ikke superkrise om jeg går litt i minus. 

Nå vet jeg heller ikke hvor lenge pengene skal stå uberørt. De står uberørt så lenge jeg ikke trenger dem; det kan være snakk om 10 år, eller det kan være snakk om et halvt år. 

 

Vil det lønne seg å ha de stående i fond? I så fall, hvilket fond vil dere anbefale? 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har et par tusenlapper som jeg vet jeg ikke kommer til å bruke på en stund. Enn så lenge har jeg satt dem på sparekonto.

Burde jeg heller ha plassert pengene i et fond? Jeg er selvfølgelig klar over at det er mer risiko å sette de i et fond, enn å ha de stående på en sparekonto. Det er ikke superkrise om jeg går litt i minus.

Nå vet jeg heller ikke hvor lenge pengene skal stå uberørt. De står uberørt så lenge jeg ikke trenger dem; det kan være snakk om 10 år, eller det kan være snakk om et halvt år.

 

Vil det lønne seg å ha de stående i fond? I så fall, hvilket fond vil dere anbefale?

 

Har du en bufferkonto lik 3+ netto utbetalt mnd-lønn i en bank med brukbar rente, så plasser de små tusenlappene akkurat der hvor du vil.

 

Jeg er så dørgende kjedelig at jeg investerer i MSCI World; men så er det x-tiår til jeg starter nedtrapping.

Endret av CYA
Lenke til kommentar

 

Jeg har et par tusenlapper som jeg vet jeg ikke kommer til å bruke på en stund. Enn så lenge har jeg satt dem på sparekonto.

Burde jeg heller ha plassert pengene i et fond? Jeg er selvfølgelig klar over at det er mer risiko å sette de i et fond, enn å ha de stående på en sparekonto. Det er ikke superkrise om jeg går litt i minus.

Nå vet jeg heller ikke hvor lenge pengene skal stå uberørt. De står uberørt så lenge jeg ikke trenger dem; det kan være snakk om 10 år, eller det kan være snakk om et halvt år.

 

Vil det lønne seg å ha de stående i fond? I så fall, hvilket fond vil dere anbefale?

 

Har du en bufferkonto lik 3+ netto utbetalt mnd-lønn i en bank med brukbar rente, så plasser de små tusenlappene akkurat der hvor du vil.

 

Jeg er så dørgende kjedelig at jeg investerer i MSCI World; men så er det x-tiår til jeg starter nedtrapping.

Har Netfonds eller Skandiabanken MSCI world? Fant 4-5 på Netfonds, men vet ikke hvilket som er det "riktige".

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har et par tusenlapper som jeg vet jeg ikke kommer til å bruke på en stund. Enn så lenge har jeg satt dem på sparekonto.

Burde jeg heller ha plassert pengene i et fond? Jeg er selvfølgelig klar over at det er mer risiko å sette de i et fond, enn å ha de stående på en sparekonto. Det er ikke superkrise om jeg går litt i minus.

Nå vet jeg heller ikke hvor lenge pengene skal stå uberørt. De står uberørt så lenge jeg ikke trenger dem; det kan være snakk om 10 år, eller det kan være snakk om et halvt år.

 

Vil det lønne seg å ha de stående i fond? I så fall, hvilket fond vil dere anbefale?

Har du en bufferkonto lik 3+ netto utbetalt mnd-lønn i en bank med brukbar rente, så plasser de små tusenlappene akkurat der hvor du vil.

 

Jeg er så dørgende kjedelig at jeg investerer i MSCI World; men så er det x-tiår til jeg starter nedtrapping.

Har Netfonds eller Skandiabanken MSCI world? Fant 4-5 på Netfonds, men vet ikke hvilket som er det "riktige".

 

 

har du sjekket nordnet?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har et par tusenlapper som jeg vet jeg ikke kommer til å bruke på en stund. Enn så lenge har jeg satt dem på sparekonto.

Burde jeg heller ha plassert pengene i et fond? Jeg er selvfølgelig klar over at det er mer risiko å sette de i et fond, enn å ha de stående på en sparekonto. Det er ikke superkrise om jeg går litt i minus.

Nå vet jeg heller ikke hvor lenge pengene skal stå uberørt. De står uberørt så lenge jeg ikke trenger dem; det kan være snakk om 10 år, eller det kan være snakk om et halvt år.

 

Vil det lønne seg å ha de stående i fond? I så fall, hvilket fond vil dere anbefale?

Har du en bufferkonto lik 3+ netto utbetalt mnd-lønn i en bank med brukbar rente, så plasser de små tusenlappene akkurat der hvor du vil.

 

Jeg er så dørgende kjedelig at jeg investerer i MSCI World; men så er det x-tiår til jeg starter nedtrapping.

Har Netfonds eller Skandiabanken MSCI world? Fant 4-5 på Netfonds, men vet ikke hvilket som er det "riktige".

 

 

Eksponering mot MSCI World får du vel i diverse norske globale indeksfond. Skandiabanken har i hvert fall KLP og DNB, vil tro Netfonds har de samme fondene.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei alle sammen. 

 

Hvordan vil det bli hvis man gjør følgende?

Kjøper fond A i 2016
Kjøper fond B i 2017
Kjøper fond C i 2018

Selger fond A i 2019
Selger fond B i 2020
Selger fond C i 2021

mot

Kjøper fond A i 2016
Kjøper fond B i 2017
Kjøper fond C i 2018

Selger fond C i 2019
Selger fond B i 2020
Selger fond A i 2021

Fondet A, B og C har det samme innholdet (globalt indeksfond) på samme type konto (VPS), og samme antall penger.
Vi har skjermingsfradrag og la oss si 28,75% skatt.

Med hvilken strategi vil man sitte igjen med mest med i 2022? Altså relativt minst skatt (på sett og vis best å betale mest mulig skatt = størst avkastning) og størst skjermingsfradrag?

For meg virker det som om den nederste strategien er best. Her lar man fond A stå urørt lengst mulig, den bygger seg opp ett størst mulig skjermingsfradrag og rentersrente vil virke sterkere. Mens man selger fond C først, siden det er der man har hatt pengene kortest, og har minst avkastning og dermed betaler minst i skatt. 

Hva tror dere?

Lenke til kommentar

 

Skulle tro det beste er å kjøpe andeler manuelt, på tidspunkter når du ser kurven har svingning  nedover.

Definitivt ikke. Fjern ethvert forsøk på å time markedet. Sett regler på forhånd for når du skal kjøpe, og hold deg til dem.

 

 

Nei. Er ikke helt enig med deg. Klarer aldri time markedet helt, men det er likevel bedre å kjøpe når det er rødt enn når det er blått. Enkel logikk.

Endret av Delvis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Skulle tro det beste er å kjøpe andeler manuelt, på tidspunkter når du ser kurven har svingning  nedover.

Definitivt ikke. Fjern ethvert forsøk på å time markedet. Sett regler på forhånd for når du skal kjøpe, og hold deg til dem.

 

 

Nei. Er ikke helt enig med deg. Klarer aldri time markedet helt, men det er likevel bedre å kjøpe når det er rødt enn når det er blått. Enkel logikk.

 

Nei, det er ingen enkel logikk i det hele tatt. Hvertfall ikke for amatører.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Skulle tro det beste er å kjøpe andeler manuelt, på tidspunkter når du ser kurven har svingning  nedover.

Definitivt ikke. Fjern ethvert forsøk på å time markedet. Sett regler på forhånd for når du skal kjøpe, og hold deg til dem.

 

 

Nei. Er ikke helt enig med deg. Klarer aldri time markedet helt, men det er likevel bedre å kjøpe når det er rødt enn når det er blått. Enkel logikk.

 

Jeg er helt enig med deg. Det har jeg gjort og lyktes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...