Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Jeg har en fondsspareavtale som jeg ble "lokket" til å begynne med gjennom banken for en del år siden ("lokket" er vel å ta hardt i, men navnet på avtalen var noe sånt som "Ung i etableringsfasen", som jo var særdeles beskrivende for min livssituasjon). Etterhvert har jeg jo innsett at jeg gjennom denne spareavtalen kjøper en del fond med tildels høye forvaltningsavgifter (sammenliknet med typiske indeksfond), bla Skagen Global, Swedbank Realinvest og Holberg Kreditt. En viss andel er KLP Aksjeverden.

Pga at sparingen i stor grad har foregått gjennom studietiden, så er det ikke et så stort beløp jeg har greid å spare opp ( < 40k ). Det jeg lurer på er om det er noe poeng for meg å selge fond/avslutte avtalen (trekker forsatt et lite beløp pr mnd), og heller investere disse på andre måter (feks bruke det til å fylle opp BSU, etc.)? Eller om man bare skal la fondene være, men slutte å spare/kjøpe mer? Kan nevnes at jeg pr. dags dato kjøper for en fast sum som fordeles med mesteparten i KLP AksjeVerden og en mindre andel i AksjeNorden, i tillegg til dette lille beløpet som går til nevne Ung-avtale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en fondsspareavtale som jeg ble "lokket" til å begynne med gjennom banken for en del år siden ("lokket" er vel å ta hardt i, men navnet på avtalen var noe sånt som "Ung i etableringsfasen", som jo var særdeles beskrivende for min livssituasjon). Etterhvert har jeg jo innsett at jeg gjennom denne spareavtalen kjøper en del fond med tildels høye forvaltningsavgifter (sammenliknet med typiske indeksfond), bla Skagen Global, Swedbank Realinvest og Holberg Kreditt. En viss andel er KLP Aksjeverden.

 

Pga at sparingen i stor grad har foregått gjennom studietiden, så er det ikke et så stort beløp jeg har greid å spare opp ( < 40k ). Det jeg lurer på er om det er noe poeng for meg å selge fond/avslutte avtalen (trekker forsatt et lite beløp pr mnd), og heller investere disse på andre måter (feks bruke det til å fylle opp BSU, etc.)? Eller om man bare skal la fondene være, men slutte å spare/kjøpe mer? Kan nevnes at jeg pr. dags dato kjøper for en fast sum som fordeles med mesteparten i KLP AksjeVerden og en mindre andel i AksjeNorden, i tillegg til dette lille beløpet som går til nevne Ung-avtale.

 

skift over til www.nordnet.no som megler i samme slengen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg solgt mine andeler i EIKA-fond og investert 33% av dette i KLP AksjeGlobal. Jeg trenger tips til hvor jeg bør investere de siste 66%. Selv tenker jeg å dele opp i to, så jeg har 33.33...% i 3 forskjellige fond. Bør jeg gå for flere globale markeder?

 

EDIT: Jeg lurer også på det samme som han over. Er det noen fordel å kjøpe gjennom Nordnet?

Endret av SaltSaft
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om jeg stoler på fond og hva som blir sagt i din egen bank. Nå er det gått et år, jeg fordelte mine penger i fire forskjellige fond etter hva banken anbefalte, jeg har tjent 5000 kr på et år med et innskudd på 500 000 fordelt på fire fond. Personlig synes jeg det er elendig.

Det begrenset hva fondene kan kan gjøre når markedet er tilnærmet flatt. Historisk har aksjemarkedet gitt bedre avkastning enn bank. Men det er ingen garantier. Du må rett og slett ha mye blind tro og mye tålmodighet.

 

Hvilke fond har du?

Lenke til kommentar

jeg har litt i storebrand vekst fondet, men der har det gått nedover siden jeg kjøpte.

Storebrand Vekst har jo gått kjempebra veldig lenge. 

 

Hvis ikke du har en tidshorisont som måles i antall år, eller en gjennomtenkt kunnskapsbasert investeringsplan for når du skal gå inn og ut av markedet, bør du ikke eie aksjefond.

Endret av arehb
Lenke til kommentar

Pga at sparingen i stor grad har foregått gjennom studietiden, så er det ikke et så stort beløp jeg har greid å spare opp ( < 40k ). Det jeg lurer på er om det er noe poeng for meg å selge fond/avslutte avtalen (trekker forsatt et lite beløp pr mnd), og heller investere disse på andre måter (feks bruke det til å fylle opp BSU, etc.)? Eller om man bare skal la fondene være, men slutte å spare/kjøpe mer? Kan nevnes at jeg pr. dags dato kjøper for en fast sum som fordeles med mesteparten i KLP AksjeVerden og en mindre andel i AksjeNorden, i tillegg til dette lille beløpet som går til nevne Ung-avtale.

 

Rådene som blir gitt over om å selge og bytte er dårlige råd. Grunnen er at det vil utløse skatt. Å utsette skatt og fortsette å få avkastning på penger som ellers hadde vært borte er mer verdifullt enn å spare en prosent eller to i forvaltningskostnad - med mindre tidshorisonten er lang eller du har liten gevinst å skatte av.

 

Grunnen til at du ikke bør selge er at Stortinget har vedtatt innføring av en ny kontotype, som vil kunne gi skjermingsfradrag OG utsatt skatt. Dette kan komme allerede til neste år. Hvis det blir mulig å overføre eksisterende fond og aksjer til den kontoen vil man da kunne bytte uten å skatte. Sitter man med dårlige fond nå med gevinst bør man derfor vente med å selge til dette med aksjesparekonto blir avklart, og det ligger an til å skje innen et år.

 

Spareplanen din til KLP-fond er helt fin, men BSU er veldig gullkanta og risikoen i aksjemarkedet er ikke plagsomt liten for tiden. Jeg holder en knapp på BSU.

 

Nordnet er bra hvis man vil ha aksjesparing som hobby. Å lage en konto hos Nordnet er enkelt, man kan jo gjøre det og se seg litt rundt før man bestemmer seg om eventuell flytting.

 

Fordelen med nordnet er oversikten og kontrollen man får over kjøp, salg og spareavtaler.

 

Jeg ville aldri stolt på en bank til å gi objektive råd ifm fond.

 

Nordnet har heller ikke insentiv til å være objektive; de tjener penger på kurtasje, valutaveksling og får, ettersom jeg har forstått, ca halvparten av forvaltningsgebyret til alle fond. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om jeg stoler på fond og hva som blir sagt i din egen bank. Nå er det gått et år, jeg fordelte mine penger i fire forskjellige fond etter hva banken anbefalte, jeg har tjent 5000 kr på et år med et innskudd på 500 000 fordelt på fire fond. Personlig synes jeg det er elendig.

I det minste sitter du igjen med mer enn halvparten. Du ville nok vært betydelig mer ulykkelig om du hadde kjøpt fondene vinteren 2000 eller våren 2008: https://en.wikipedia.org/wiki/MSCI_World#/media/File:MSCI_World.png

Og for Oslo: http://finance.yahoo.com/echarts?s=OSEBX.OL+Interactive#{"range":"max","allowChartStacking":true}

Endret av arehb
Lenke til kommentar

Problemet med å gå i banken og be om råd er at dei gjerne vil tene pengar på deg og anbefalar aktivt forvalta lån. Eg har generelt litt vegring mot å be om råd frå dei som sel produktene. Eg går ikkje på Elkjøp og ber om tips til TV. Då er nok sjansen for å få gode råd og tips betre på forum og nettsider som stiller seg meir objektivt.

 

At banken ikkje anbefalar indeksfond til alle er forståeleg pga. låge forvaltningskostnader.

 

På nettet kan ein i tillegg få innspel frå mange fleire personar som sit i same situasjon, samt folk som har jobba i eller som jobbar i bank. Berre i denne tråden er det langt fleire som deler anbefalingar enn det ein får frå ein kunderådgjevar i banken.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om jeg stoler på fond og hva som blir sagt i din egen bank. Nå er det gått et år, jeg fordelte mine penger i fire forskjellige fond etter hva banken anbefalte, jeg har tjent 5000 kr på et år med et innskudd på 500 000 fordelt på fire fond. Personlig synes jeg det er elendig.

Hvis du har den holdningen/forventningen så har rådgiveren din gjort en særdeles dårlig jobb. Å gjøre opp status etter ett år gir ingen mening og man kan liksågodt forvente en nedgang på 20% på ett år. At du har fått 1 % avkastning er slett ikke elendig i det hele tatt, men godt under snittet (7-8%).
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om jeg stoler på fond og hva som blir sagt i din egen bank. Nå er det gått et år, jeg fordelte mine penger i fire forskjellige fond etter hva banken anbefalte, jeg har tjent 5000 kr på et år med et innskudd på 500 000 fordelt på fire fond. Personlig synes jeg det er elendig.

 

hvilken portefølje har du?

Lenke til kommentar

hvordan påvirkes langsiktig fondssparing av brexit? Er det nå vi skal øke spareavtalene? Hvis ja, hvilke fond?

 

Les dette: http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2016/06/Brexit-sjokket-Aksjetips-til-fondsspareren-investoren-og-traderen

 

"For den langsiktige fondsspareren: Fortsette spareavtalen (kan til og med være en mulighet for å øke beløpet), sitt stille og steng ut støyen."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så langt har mine indeksfond gått oppover sidan Brexit. Det er vel sjeldan ein med langtidssparing i fond bør gjere noko som helst i tider med økonomisk ustabilitet? Det var vore nokre dypp det siste året pga. Kina, men det tar seg opp igjen og over mange tiår blir den type hendingar ein liten ubetydeleg hump på grafen.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...