Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ute etter 5-8 prosent årlig avkastning. Lav risiko. Er ikke fristet til Global indeks, Tror vi kan se noen år med nedgang. Noen forslag?

5-8% får du ikke med lav risiko. Hvis du tror på nedgang må du eventuelt satse på hedge fond som tenker likt som deg, men dette er enda mer risikofylt enn et globalt indeksfond.

 

high yield-obligasjonsfond. olje-etp'er.

 

Hvis du ikke vil kjøpe globalt indeksfond, så må du gjøre spekulative bets.

Som selters påpeker. Har du egne analyser/meninger om fremtiden beveger du deg ut på det spekulative og da er risikoen mye høyere. High yield-obligasjonsfond ligger på medium eller medium pluss på en risikoskala alt etter om du kjøper valutasikret fond eller ikke. Ellers er det et godt forslag, men lavrisiko er det absolutt ikke.
Lenke til kommentar

13 000 er 2,6% av 500 000. 2,6% på to-tre måneder er veldig bra annualisert avkastning, men noen måneder er også en så kort tidshorisont at det er helt meningsløst å diskutere.

 

Hensikten med å de fleste fond er ikke å "tjene veldig mye", det er å opprettholde kjøpekraft. For å "tjene veldig mye" må du stort sett ta høy risiko, være veldig flink OG være veldig heldig. Sparing i fond gir deg derimot OK avkastning uten at du trenger å ta veldig høy risiko og uten særlig mye flaks (om du ser det i et fornuftig tidsperspektiv, og det helt uavhengig av dine egne evner.

 

Hvilke fond eier du? Hvorfor har du fem forskjellige?

Lenke til kommentar

13 000 er 2,6% av 500 000. 2,6% på to-tre måneder er veldig bra annualisert avkastning, men noen måneder er også en så kort tidshorisont at det er helt meningsløst å diskutere.

 

Hensikten med å de fleste fond er ikke å "tjene veldig mye", det er å opprettholde kjøpekraft. For å "tjene veldig mye" må du stort sett ta høy risiko, være veldig flink OG være veldig heldig. Sparing i fond gir deg derimot OK avkastning uten at du trenger å ta veldig høy risiko og uten særlig mye flaks (om du ser det i et fornuftig tidsperspektiv, og det helt uavhengig av dine egne evner.

 

Hvilke fond eier du? Hvorfor har du fem forskjellige?

 

I tillegg har det vore dårleg på det markedet dei siste månadane. Om han gjekk inn i eit fond som var gått ned i oktober, så har han kome så godt ut av det som han kunne i den perioden.

 

DNB Global Indeks er i dag til dømes på same nivå som det var for 6 månader sidan. Det har hatt ein god stigning sidan starten, men børsproblemene i Kina i august gav det ein knekk som det tok tid å ta inn igjen. I desse dagar er det igjen gått nedover, kanskje på grunn av Kina no òg.

 

post-20187-0-01252300-1452350423_thumb.png

 

Alt avheng sjølvsagt av kva fond ein er i.

Lenke til kommentar

På tide å trekke seg ut eller vente litt?

Tapt en 4000 de siste dagene :(

 

Langtidssparing? I så fall er ikkje det ein sparemåte der ein bryr seg om kortvarige endringar. Det er gevinsten på lang sikt som betyr noko.

 

Du har ikkje tapt noko så lenge det ikkje er realisert.

Lenke til kommentar

Sjekker fondene mine kanskje en gang i måneden, og synes det er litt for ofte. Har såpass langt perspektiv at det er "set it and forget it", og selv om de sikkert har duppet ned de siste månedene er det ikke noe jeg bekymrer meg nevneverdig for.

 

Fort gjort å begynne å tenke irrasjonelt om man holder kontinuerlige oppdateringer på verdien.

Lenke til kommentar

Har jo planer om å ta de ut snart, ettersom jeg skal kjøpe bolig snart.

Har ett fond til også, over veldig langt perspektiv, det aner jeg ikke hvordan det går med engang, men er litt surere når jeg aktivt er på utkikk etter bolig, så synker egenkapitalen min for hver dag som går :(

Lenke til kommentar

Har jo planer om å ta de ut snart, ettersom jeg skal kjøpe bolig snart.

Har ett fond til også, over veldig langt perspektiv, det aner jeg ikke hvordan det går med engang, men er litt surere når jeg aktivt er på utkikk etter bolig, så synker egenkapitalen min for hver dag som går :(

Hvis man skal bruke pengene innen kort tid bør man sikre pengene, enten helt eller delvis. Det er helt bak mål å sitte i aksjer/aksjefond om man skal bruke pengene innen 6 mnd. På tide for deg å redusere risikoen.
Lenke til kommentar

Skal ta de ut snart, men husker de siste gangene det har sunket, da har det gått opp igjen i løpet av noen få dager, typisk at om jeg tar ut i dag, så går det opp mye i morgen, og om jeg ikke tar ut går det ned. Tenkte egentlig å ta ut fondet når jeg hadde funnet bolig, men ser at jeg egentlig burde tatt ut før. Men, jeg pleier generellt sett å ta dårlige økonomiske valg...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det er litt risikabelt å invistere i fond for sparing der ein skal ta ut pengane innan kort tid. På lang sikt har fondet gjort det bra, men dersom ein plutseleg blir avhengig av pengane kan ein fort miste nokre tusenlappar. I desse dagar er det trøbbel i Asia igjen og børsfall både her og der.

 

Etter fallet i august i fjor gjekk det nesten 3 månader før det fondet var tilbake på nivået før det falt.

 

Dersom ein skulle ha pengar ståande i fond og veit at ein vil få bruk for det snart, kan det vere lurt å kvitte seg med det på eit gunstig tidspunkt i god tid før ein har bruk for dei. Då kan ein unngå eit fall rett før ein vil ta dei ut.

Lenke til kommentar

Har jo planer om å ta de ut snart, ettersom jeg skal kjøpe bolig snart.

Har ett fond til også, over veldig langt perspektiv, det aner jeg ikke hvordan det går med engang, men er litt surere når jeg aktivt er på utkikk etter bolig, så synker egenkapitalen min for hver dag som går :(

Da skulle ikke pengene stått i aksjefond til å begynne med. Markedene kan falle MYE mer, og fortsatt være innenfor forventede svingninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...