Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Baserer hele porteføljen min på tanken om at jeg aldri kommer til å slå indeksen.
Men hva vil gi høyest forventet avkastning over tid? Overvekt i fremvoksende- eller utviklede markeder?

 

Noen relevante artikler eller bøker på emnet?

 

Jeg er ikke redd for høy risiko.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke til så mye forskning på akkurat det området, men du kan kanskje heller sjekke ut smart beta-fond. Faktorfond med overvekt i div faktorer har lenge vist seg å være en overlegen strategi.

 

Fremvoksende markeder har for øvrig en del dårlige år bak seg nå. Mye penger har gått ut derfra i det siste.

Lenke til kommentar

Dere som sparer fast i fond, øker dere innskuddene de månedene når dere mener fondet er lavt priset/billig?

Og hvordan "tolker" dere at fondet er feks lav priset/billig?

 

Jeg orker ikke tenke så mye i de banene, jeg betaler inn fast hver måned og det får bare dure og gå som det vil. Tenkte å spare slik i mange tiår og da er slike svingninger ganske små i det store bildet. Den eneste gangen jeg betaler inn mer er når jeg får skatte-/feriepenger og slikt 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Baserer hele porteføljen min på tanken om at jeg aldri kommer til å slå indeksen.

Men hva vil gi høyest forventet avkastning over tid? Overvekt i fremvoksende- eller utviklede markeder?

 

Noen relevante artikler eller bøker på emnet?

 

Jeg er ikke redd for høy risiko.

 

fremvoksende gjør det veldig dårlig om dagen.

Lenke til kommentar

Dere som sparer fast i fond, øker dere innskuddene de månedene når dere mener fondet er lavt priset/billig?

Og hvordan "tolker" dere at fondet er feks lav priset/billig?

 

Det er også veldig viktig å sette seg et mål, f.eks 5% og så venter du så lenge du trenger og når du har nådd målet så kan du ta ut fortjenesten. I det lange løp så er det ikke så mange eventer som forandrer langsiktig sparing.

Lenke til kommentar

Baserer hele porteføljen min på tanken om at jeg aldri kommer til å slå indeksen.

Men hva vil gi høyest forventet avkastning over tid? Overvekt i fremvoksende- eller utviklede markeder?

 

Noen relevante artikler eller bøker på emnet?

 

Jeg er ikke redd for høy risiko.

 

Risiko betyr ikke at man får mer avkastning. Det betyr at man *kanskje* får mer avkastning.

 

Risikoobjekter jeg vurderer eller har er DNB Nordic Technology, gullgruvefond, Holberg Triton (sjømatfond), Xact svenska småbolag

ETF samt diverse faktor-ETFer og fond.

 

Man kan også øke risiko og forventa avkastning ved å lånefinansiere aksjekjøp, enten direkte eller via mindre nedbetaling av boliglån.

Faktor-strategier kan definitivt bli aktuelt hvis man liker risiko og har lang tidshorisont. Se for eksempel https://www.msci.com/resources/pdfs/Foundations_of_Factor_Investing.pdf

Lenke til kommentar

Dere som sparer fast i fond, øker dere innskuddene de månedene når dere mener fondet er lavt priset/billig?

Og hvordan "tolker" dere at fondet er feks lav priset/billig?

 

Standardmåten å gjøre dette på er det oljefondet gjør, de eier 60% aksjer og 40% obligasjoner. Blir det aksjekrakk og aksjekursene faller selges obligasjoner og aksjer kjøpes. Og omvendt, hvis aksjer går bra en periode.

Lenke til kommentar

Nei, jeg bruker et regneark. Legger inn som forutseting at i stedet for å sette inn for eksempel 10.000 kroner per måned så vil jeg at porteføljen skal øke med 10.000 per måned. I tillegg må man legge inn en forutsetning om en verdistigning i markedet. Jeg har lagt inn 0,5 % per måned.

 

Plotter inn dagens fondskurs en fast dag i måneden og regnearket regner da ut hvor mye jeg må sette inn for at verdien på porteføljen skal holde seg. Da må jeg sette inn mer enn 10.000 når kursene har gått ned, og mindre enn 10.000 når de har gått opp. Kalles "value averaging" i motsetning til "dollar averaging" hvor man settet inn likt beløp hver måned. 

 

Metoden passer nok best på aksjer og ETF hvor kursen er kjent, men regner med at det jevner seg ut i det lange løp når kursene går opp eller ned fra jeg legger inn ordre til andelene blir handlet. 

Lenke til kommentar

 

Dere som sparer fast i fond, øker dere innskuddene de månedene når dere mener fondet er lavt priset/billig?

Og hvordan "tolker" dere at fondet er feks lav priset/billig?

 

Standardmåten å gjøre dette på er det oljefondet gjør, de eier 60% aksjer og 40% obligasjoner. Blir det aksjekrakk og aksjekursene faller selges obligasjoner og aksjer kjøpes. Og omvendt, hvis aksjer går bra en periode.

 

Obligasjoner kan falle sammen med aksjer. Er ikke noen naturlov som sier at obligasjoner stiger eller holder verdien sin når aksjer krakker. Faktisk ville det vært naturlig at obligasjonene sin verdi faller sammen med aksjer (eller visa versa) siden aksjekursen gjerne sier noe om et selskaps evne til å tjene penger. Skulle evnen til inntjening falle vil naturligvis også evnen til å betjene gjeld også falle.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Obligasjoner kan falle sammen med aksjer. Er ikke noen naturlov som sier at obligasjoner stiger eller holder verdien sin når aksjer krakker. Faktisk ville det vært naturlig at obligasjonene sin verdi faller sammen med aksjer (eller visa versa) siden aksjekursen gjerne sier noe om et selskaps evne til å tjene penger. Skulle evnen til inntjening falle vil naturligvis også evnen til å betjene gjeld også falle.

 

 

Det har du helt rett i, spesielt high yield-obligasjoner er lite egna som risikodempere fordi de korrelerer mye med aksjemarkedet generelt. Når det gjelder statsobligasjoner derimot, er tendensen det motsatte og det er mot høyt kredittgraderte statsobligasjoner man bør sikte seg inn hvis man ønsker mest mulig risikodemping.

 

Nei, jeg bruker et regneark. Legger inn som forutseting at i stedet for å sette inn for eksempel 10.000 kroner per måned så vil jeg at porteføljen skal øke med 10.000 per måned. I tillegg må man legge inn en forutsetning om en verdistigning i markedet. Jeg har lagt inn 0,5 % per måned.

Value averaging.

Endret av arehb
Lenke til kommentar

Er disse faktorfondene noe bedre å satse på enn indeksfond? Mtp. risikojustert avkastning. Aktivt forvaltede fond gjør det overall dårligere enn indeksen, men hvordan er det med faktorfond?

Det kommer nok an på hvem man spør. Jeg for min del har funnet at å analysere slikt selv er for tidkrevende, og dessuten at det er gjort mye jobb av andre som jeg kan støtte meg på.

 

Anbefaler å lese "A random walk down walk street". Boka plukker ifra hverandre stort sett alle typer aktiv forvaltning, og forklarer hvorfor de færreste vil være tjent med det.

 

Det er også et kapittel om "smart beta" som dette faller innenfor. Uten å gå inn på detaljene fastholder forfatteren også her at "capitalization-weighted indexing remains at the top of the class". Noe som virker troverdig etter å ha lest boka som er omfattende samling gode argumenter.

 

Hvis man likevel ønsker faktorfond, foreslås det som "krydder" heller enn fundamentet i porteføljen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har tips om fond til en som vurderer og spare i fond?

Indeksfond. De fleste banker har et eget indeksfond, ellers finns det mange eksempler. https://www.finansportalen.no/plassere-penger/indeksfond/

 

Det er i prinsippet ikke så viktig hvilket du velger, alle indeksfond skal jo nettopp følge en indeks. Jeg ville valgt et fond som følger en verdensindeks. Indekser som DNB Norge vil jo være svært sårbare overfor dårlige tider i Norge(nettopp da man helst trenger pengene man har spart opp.

 

I tillegg ville jeg ha satt 25-75 % av pengene jeg sparer i et obligasjonsfond.https://www.finansportalen.no/plassere-penger/obligasjonsfond/ Dette er fordi obligasjoner ofte lønner seg når aksjer ikke gjør det, og vice versa. Dessuten er du som kreditor(obligasjoner er lån til obligasjonsutsteder) bedre sikret enn som eier(aksjer).

 

Kilder: Benjamin Graham - the Intelligent Investor

Endret av Sir
Lenke til kommentar

Dere som sparer fast i fond, øker dere innskuddene de månedene når dere mener fondet er lavt priset/billig?

Og hvordan "tolker" dere at fondet er feks lav priset/billig?

Fast hver måned, men kan kjøpe ekstra om jeg har penger til overs og jeg mener markedet har falt mer enn reelle verdier. Eksempelvis Asian small cap for en tid tilbake.

 

Jeg etterstreber å aldri kjøpe mer om markedet ikke allerede har falt mye, og jeg selger aldri bare fordi jeg tror markedet er overpriset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...