Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Veit du når du vil få bruk for dei eller er det avhengig av når du finn bustad?

 

Kan du få bruk for dei om ei veke? Ein månad? To månader? Jo kortare tid, jo lurare er det å ta dei ut. Då veit du kva dei har i staden for å risikere meir nedgang.

Uke? tvilsomt

En måned, godt mulig, spørs jo på når jeg finner bolig, er ikke akkurat flust av boliger på markedet akkurat nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter råd fra denne tråden startet jeg pensjonssparingen min for et års tid siden. Jeg valgte Skagen, fordi det er lokalt og jeg kjenner til produktet, og det har gitt en helt ok avkastning. 

 

Jeg setter inn 500kr i måneden, og har valgt å sette alt inn på Skagen Global A. Jeg er ung og student, så de 500 kronene er egentlig bare for å komme igang og få noe renters renter, ved siden av BSU-sparingen. 

 

Som dere kan se av bildet jeg skal forsøke å legge til her har det ikke vært allverden avkastning. Leser også jevnlig i DN at det ikke går så bra med Skagen, og at de ikke matcher refindeksen eller hva det heter. 

 

Jeg har noen spørsmål:

1. Bør jeg ha is i magen og bare fortsette med Skagen og Global A? Jeg sparer i et 40-års perspektiv.

2. Hvis jeg bør bytte - hvilket fond bør jeg bytte til? Igjen; jeg sparer langsiktig.

3. Hvordan funker dette med renters renter? Jeg skjønner ikke helt opplegget, annet enn at jeg bør begynne å spare tidlig.

 

Noen vil kanskje si at det er dumt å starte pensjonssparing i stedet for å spare til bolig eller betale ned på studielån; men jeg fyller opp BSUen (og sper litt på BSU +/2.0) hvert år, og har egentlig ikke økonomisk "viljestyrke" til å sette av penger til studielånet. Også noier jeg veldig på at vår generasjon blir sittende igjen med en slikk og ingenting etter et langt yrkesliv. Jeg skal ha det fett som gammal! 

 

 

 

EDIT: Pengene blir trukket dagen jeg får lønn, derfor er det kastet inn penger både på opp- og nedturer.aXd4Y29n.jpeg

Endret av Glasscola2
Lenke til kommentar

Veit du når du vil få bruk for dei eller er det avhengig av når du finn bustad?

 

Kan du få bruk for dei om ei veke? Ein månad? To månader? Jo kortare tid, jo lurare er det å ta dei ut. Då veit du kva dei har i staden for å risikere meir nedgang.

Solgt unna nå, usikker på hvordan dette funker mtp. kurs osv. ettersom jeg faktisk ikke selger direkte men legger inn en ordre på å selge. Så kan antagelig kanselere ordren ut dagen.

Er mer den sure følelsen av å ha tapt penger enn de faktiske pengene, det er tross alt ikke mer enn ett par turer på byen. Har totalt sett tjent en hel del på fondet uansett, men solgte for en stund siden og kjøpte igjen en stund etterpå, slik at det ble "nullstilt" før det gikk ned. Men fortsatt en sur følelse :(

 

Vet at det er feil å selge, men om jeg beholder vet jeg det er feil også, dårlig karma.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

Veit du når du vil få bruk for dei eller er det avhengig av når du finn bustad?

 

Kan du få bruk for dei om ei veke? Ein månad? To månader? Jo kortare tid, jo lurare er det å ta dei ut. Då veit du kva dei har i staden for å risikere meir nedgang.

Solgt unna nå, usikker på hvordan dette funker mtp. kurs osv. ettersom jeg faktisk ikke selger direkte men legger inn en ordre på å selge. Så kan antagelig kanselere ordren ut dagen.

Er mer den sure følelsen av å ha tapt penger enn de faktiske pengene, det er tross alt ikke mer enn ett par turer på byen. Har totalt sett tjent en hel del på fondet uansett, men solgte for en stund siden og kjøpte igjen en stund etterpå, slik at det ble "nullstilt" før det gikk ned. Men fortsatt en sur følelse :(

 

Vet at det er feil å selge, men om jeg beholder vet jeg det er feil også, dårlig karma.

 

Skal ein drive med aksjehandel er det nødvendig å innsjå at ein må ta tap av og til. Ideellt sett bør ein unngå det i det store biletet med fond, sidan dei helst går over lengre tid, men med høgare risiko kan ein falle lengre ned.

 

Sjå på det langsiktige. Kva har du kjøpt for og kva har du solgt for? Det er absolutt sure pengar, men i det store biletet er det ikkje så veldig mykje. Med lån på millionar og millionar i inntekt gjennom livet er det småpengar. Av og til er den type tap ein god lærdom. Du har sikkert lært ein del om fond, sparing og investering gjennom dette.

 

Eg trur du gjer riktig i å selje no, basert på den situasjonen du er i. Då veit du kva du har i banken, i staden for å sjå på at pila kan gå endå lengre ned før du får kjøpt bustad. Det kan ta seg opp igjen, men det kan like fort fortsetje nedover den neste månaden. Det er endå meir surt å finne ei leilegheit om ein månad, men ikkje kunne kjøpe den fordi du tapte 20 000 til frå i dag. Basert på historikken til fondet du har pengane i, kan det gå mange månader før det er oppe igjen. Ingen veit heller i dag kor langt ned det vil gå. Det kan gå langt verre enn det har gjort dei siste åra.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Etter råd fra denne tråden startet jeg pensjonssparingen min for et års tid siden. Jeg valgte Skagen, fordi det er lokalt og jeg kjenner til produktet, og det har gitt en helt ok avkastning.

 

Jeg setter inn 500kr i måneden, og har valgt å sette alt inn på Skagen Global A. Jeg er ung og student, så de 500 kronene er egentlig bare for å komme igang og få noe renters renter, ved siden av BSU-sparingen.

 

Som dere kan se av bildet jeg skal forsøke å legge til her har det ikke vært allverden avkastning. Leser også jevnlig i DN at det ikke går så bra med Skagen, og at de ikke matcher refindeksen eller hva det heter.

 

Jeg har noen spørsmål:

1. Bør jeg ha is i magen og bare fortsette med Skagen og Global A? Jeg sparer i et 40-års perspektiv.

2. Hvis jeg bør bytte - hvilket fond bør jeg bytte til? Igjen; jeg sparer langsiktig.

3. Hvordan funker dette med renters renter? Jeg skjønner ikke helt opplegget, annet enn at jeg bør begynne å spare tidlig.

 

Noen vil kanskje si at det er dumt å starte pensjonssparing i stedet for å spare til bolig eller betale ned på studielån; men jeg fyller opp BSUen (og sper litt på BSU +/2.0) hvert år, og har egentlig ikke økonomisk "viljestyrke" til å sette av penger til studielånet. Også noier jeg veldig på at vår generasjon blir sittende igjen med en slikk og ingenting etter et langt yrkesliv. Jeg skal ha det fett som gammal!

 

 

 

EDIT: Pengene blir trukket dagen jeg får lønn, derfor er det kastet inn penger både på opp- og nedturer.aXd4Y29n.jpeg

Jeg tror ikke Skagen er noe verre eller bedre enn andre aktive forvaltere. Det er flott for Skagen gjorde det veldig bra i mange år. Men de sisteårene har de havnet godt bak referanseindeksene sine. Kanskje de gjør et comeback og slår indeksene igjen i fremtiden, men de har definitivt den historiske statistikken imot seg. Min anbefaling er klar: selg og bytt til DNB, KLP eller Storebrands indeksfond. Endret av selters
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ein drive med aksjehandel er det nødvendig å innsjå at ein må ta tap av og til. Ideellt sett bør ein unngå det i det store biletet med fond, sidan dei helst går over lengre tid, men med høgare risiko kan ein falle lengre ned.

 

Sjå på det langsiktige. Kva har du kjøpt for og kva har du solgt for? Det er absolutt sure pengar, men i det store biletet er det ikkje så veldig mykje. Med lån på millionar og millionar i inntekt gjennom livet er det småpengar. Av og til er den type tap ein god lærdom. Du har sikkert lært ein del om fond, sparing og investering gjennom dette.

 

Eg trur du gjer riktig i å selje no, basert på den situasjonen du er i. Då veit du kva du har i banken, i staden for å sjå på at pila kan gå endå lengre ned før du får kjøpt bustad. Det kan ta seg opp igjen, men det kan like fort fortsetje nedover den neste månaden. Det er endå meir surt å finne ei leilegheit om ein månad, men ikkje kunne kjøpe den fordi du tapte 20 000 til frå i dag. Basert på historikken til fondet du har pengane i, kan det gå mange månader før det er oppe igjen. Ingen veit heller i dag kor langt ned det vil gå. Det kan gå langt verre enn det har gjort dei siste åra.

Har jo tjent langt mer enn jeg har tapt om jeg regner fra jeg først kjøpte i fondet, tror jeg har tjent nærmere 10%.

Jeg har jo lært litt om fond, men vanskelig å ta noe lærdom av det, for en måned siden var planen kjøpe bolig en gang i fremtiden, nå er håper jeg på å flytte i løpet av ett par måneder. Er ikke så flink til å planlegge og se fremover :p

Er ikke så sure penger, men surt å tape, uansett beløp. Beløpet er egentlig ikke det som plager meg...

 

Men, skal selge nå ja, pensjonsfondet får stå ettersom det skal så noen år til :p

Lenke til kommentar

Jeg har noen spørsmål:

1. Bør jeg ha is i magen og bare fortsette med Skagen og Global A? Jeg sparer i et 40-års perspektiv.

2. Hvis jeg bør bytte - hvilket fond bør jeg bytte til? Igjen; jeg sparer langsiktig.

3. Hvordan funker dette med renters renter? Jeg skjønner ikke helt opplegget, annet enn at jeg bør begynne å spare tidlig.

3. Renters rente er rett og slett rentene du får på rentene.

La oss si at du f.eks har 10% rente og har spart 100 000, og ikke sparer noe mer.

Etter ett år har du fått 10% rente, altså, har du 110 000

 

Så, året etter, kommer renters rente, du får da 10% på 110 000, etter 2 år har du altså 121 000, etter 3 år har du 133 100

Om man ikke hadde regnet med renters rente ville man kunne sagt at 10% hvert år i 3 år er 30%, altså, ville du hatt 130 000

 

Men, i fond får du ikke renter i det hele tatt, men er avhengig av kursen til fondet. Fond går opp og ned, i værste fall kan du tape penger, slik jeg gjorde, men på lang sikt er vel sjansen ekstremt lite.

Lenke til kommentar

 

hva er det som har skjedd de siste dagene? Nordic Technology raser og det gjør DNB Global indeks og.

Kina tuller, og resten av verden følger med.

 

De må slutte å tulle, men er det ikke lurt å sette inn penger på disse to fondene nå?

 

Har trossalt tapt 4 tusen på fallet....

Lenke til kommentar

¨Det sies jo at i nedgangstider forsvinner alle fra investeringer og taper masse penger, de som er smarte er de som handler fond/aksjer på "billigsalg".

 

Dog som alle andre her påpeker, umulig å forutse en dritt...

Jeg handler for fast mnd beløp og kommer nok til å fortsette med det fremover, så får jeg heller tape litt penger på det.

Lenke til kommentar

Lønner det seg å kjøpe fond nå?

Eller burde man bare ha litt is i magen for å se når bunnen er nådd?

 

Skal du spare i fond bør du spare fast beløp over lengre tid for å spre risikoen. Begynn å spar nå i mindre beløp om du er usikker. Ikke bry deg om du taper litt penger i starten. Du bør spare i minst 5 år når du sparer i fond. Gjerne flere år.

 

Mitt tips, begynn å spare nå. Spre sparingen over minst 2-3 gode fond, og spar fast hver måned. Ikke hver redd for at markedet går nedover. Da får du aksjene på "billig-salg". Det snur etterhvert og går opp igjen. Over en lengre periode stiger det historisk sett.

Lenke til kommentar

Jeg har noen kroner spredt i følgende fem fond:

  • DNB Global Indeks
  • KLP Aksje Verden Indeks
  • Storebrand Indeks - Alle markeder
  • Öhman Etisk Index Sverige
  • Öhman Etisk Index USA

Kjøpte alle disse i september, og siden da er det vel Öhman Sverige som har slitt mest, men det er tross alt bare ifølge mitt ulærde hode. Alle fem har samlet sett vært oppe i over 10 %, men akkurat er det tilbake til start. Noen kloke hoder som gjør seg noen tanker om hva som kan være lurt å foreta seg (om noe)?

Lenke til kommentar

Har aldri skjønt meg på hvorfor ha så mange fond som dekker akkurat det samme. Såvidt jeg kan se hadde du klart deg med et eneste globalt indeksfond. Om du ønsker å vekte enkelte regioner mer, så må du bestemme deg for om du egentlig kan forsvare det argumentet, og isåfall om det har noen statistisk betydning sammenliknet med fondsandelene i de to regionale fondene du har i dag. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...