Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal investere i indeksfond tenkte jeg, etter å ha tatt et finansemne her på skolen. Er litt usikker på hvorvidt det er vits å diversifisere. Indeksfond er allerede spredt utover mange aksjer og kopierer indeksen forhåpentligvis, men i hvor stor grad er det da vits å spre pengene over ulike fond? Banken har avtale med DNB Norge Indeks som jeg tenkte så smått å begynne med, og mulig prøve meg på noen av KLP sine fond også, men er det noen veldig hensikt å spre pengene over flere indeksfond som følger samme indeks? Ser for meg at det er marginale forskjeller og dermed bare tilfeldigheter som spiller inn.

 

Tenker også å investere litt i globale indeksfond, men tenker dette mulig er dårlig idé mtp. den svake kronen, at utenlandske aksjer blir dyre? Finansfaget så ikke nærmere på dette med valutaforskjeller. Hva er viktigst å vite? Og videre, vil indeksfond som følger Oslo Børs våre påvirket av valutasvingningene "direkte", annet enn at selskapene på børsen blir påvirket?

 

EDIT: Og hvordan kan det egentlig være så enorm forskjell på fondene KLP AksjeNorge Indeks I og KLP AksjeNorge Indeks II, jf. https://www.klp.no/person/fond/indeksfond? Målet er da vel å replisere samme indeks, men ​hvordan kan de lykkes i så ulik grad?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Man får ingen større diversifisering av å spre seg på flere fond hvis man allerede eier et fond som

 

Med tanke på hacker-angrep og sånn er det KANSKJE risikoreduserende å eie fond hos flere forvaltere. Men hvis man skal begynne med det, så må man bruke flere banker til å spre pengene man har på konto, også. Det kan bli litt vel paranoid å begynne med det. De fleste gjør ikke det. Jeg gjør ikke det.

 

Skal du starte spareavtale, så er ikke valutasikring hensiktsmessig med det første. Men når du begynner å få en del penger i markedet, så kan det være greit at en del prosent av porteføljen er valutasikret, spesielt siden vi nordmenn har adgang til det utmerkede valutasikrede indeksfondet KLP Aksjeglobal iv indeks. Hvis oljen går tilbake til 100 dollar fatet, og dollaren og euroen til 6 og 7,5 igjen, så vil fondene falle med 30%. Det kan gjøre vondt å sitte og se på.

 

Jeg tror du ser feil hvis du mener at ulike klp Norge-indeksfond har store forskjeller i prestasjon. KLP har noen indeksfond for bedrifter som har mye høyere minimumsbeløp, men også 0,1%-0,2% lavere forvaltningskostnad enn fondene som er tilgjengelig for privatkunder. Det gir garantert 0,1%-0,2% bedre avkastning hvert år, år etter år, enn de dyrere fondene. Det utgjør over 30 år en del, men ikke over 1-5 år. Da er kan disse forskjellene knapt sees på en graf som sammenligner avkastning mellom fondene.

Endret av selters
Lenke til kommentar

Skal investere i indeksfond tenkte jeg, etter å ha tatt et finansemne her på skolen. Er litt usikker på hvorvidt det er vits å diversifisere. Indeksfond er allerede spredt utover mange aksjer og kopierer indeksen forhåpentligvis, men i hvor stor grad er det da vits å spre pengene over ulike fond? Banken har avtale med DNB Norge Indeks som jeg tenkte så smått å begynne med, og mulig prøve meg på noen av KLP sine fond også, men er det noen veldig hensikt å spre pengene over flere indeksfond som følger samme indeks? Ser for meg at det er marginale forskjeller og dermed bare tilfeldigheter som spiller inn.

 

 

 

Å kjøpe flere indeksfond som følger samme indeks gir ikke større diversifisering. Dersom du kun tenker å investere i DNB Norge gir ikke dette stor diversifisering generelt. Ja, du er godt diversifisert mot det norske markedet ( i stor grad olje), men du går glipp av de store markenede i Asia, USA og ellers i Europa

Lenke til kommentar

 

Da var det helt andre renter i bank enn nå. Nå kan det ventes omtrent 0 rente i uoverskuelig framtid.

 

~2%  er fremdeles veldig langt unna null.

 

 

Med en inflasjon på rundt 2.5% vil penger i banken (best case scenario) gi en avkastning på rundt negativ 0.5%. Problemet er at det finnes lite gode alternativer på kort sikt. Pengefond (obligasjoner) er dyrt ettersom renten er lav og high yield markedet har falt kraftig og ser fortsatt svært farlig ut i tiden som kommer. Det ser ikke ut som renten skal opp med første heller - snarere tvert i mot. 

Lenke til kommentar

Snip

Er hackerangrep virkelig noe som private investorer trenger å ta hensyn til? Ville sett for meg at staten hjalp til i slikt tilfelle/det fantes noen garantiordninger, men dette er kanskje naivt? Tenkte ikke på hacking som risikofaktor engang

Lenke til kommentar

 

Snip

Er hackerangrep virkelig noe som private investorer trenger å ta hensyn til? Ville sett for meg at staten hjalp til i slikt tilfelle/det fantes noen garantiordninger, men dette er kanskje naivt? Tenkte ikke på hacking som risikofaktor engang

 

 

Trolig ikke noe å bry seg om. Men hadde jeg hatt en stor formue, så ville jeg kanskje fordelt formuen på to meglere/banker.

Lenke til kommentar

 

 

Er ikke fond noe å satse på mer?

Syntes mine fond går mer og mer i minus for hver dag som går :(

Eller kommer markedet til å ta seg opp igjen?

 

 

hvilke fond har du?

 

Nordea Plan 30 og Aktiva 80

 

 

Ikke så lett å hjelpe deg når nordea sine sider over fond ikke virker, men jeg fant litt info andre steder.

 

http://nordea.fundconnect.com/fundsnow/InfoOverview.aspx?isin=NLPNO0000019&segment=CustomerNOLP&Domains=NordeaNOLP,NordeaNorway&lang=nb-NO&buyBtn=off&mode=on&shelves=NOLP&search=on&fundcategorytabs=All,Equity,Bonds,Mixed,MoneyMarket,Other,PortfolioFond&compare=on&xray=on

 

http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F000000644

 

For meg ser det ut som ganske høy risiko på begge. Veldig få aktivt forvaltede fond slår indeksen. Derfor anbefales det å spare i f.eks DNB Global Indeks eller KLP sine globale indeksfond.

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...