Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Har begynt i dag å spare i fond og kom fram til denne fordelingen

KLP aksje verden indeks 25%

Storebrand indeks alle markeder 25%

DNB blobal indeks 20%

Dnb telecom 10%

Holberg rurik 20%

 

Tror jeg har fått til en grei spredning av fondene.

 

edit: bruker skandiabanken

 

Spredning og spredning, fru Blom. De tre første fondene er indeksfond og eier stort sett de samme aksjene. Det eneste unntaket er KLP og Storebrand som også har en liten andel i "emerging markets". Bortsett fra det er det rimelig klin likt. 

Jeg ville valgt bare ett av disse, gjerne KLP eller Storebrand hvis du også ønsker eksponering mot "emerging markets, eller DNB hvis du ønsker kun mot "developed markets".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har litt pengar ståande i indeksfond, DNB Global og Norge. Det er kjøpt over 4 år i irregulære intervall, av og til med større kjøp.

 

Avkastning står i nettbanken, men er det mogleg berekne kor mykje skatt det ville blitt dersom eg solgte alt i dag? Har ikkje tenkt å selge, det er langtidssparing, men det ville vore greit å ha ein viss oversikt.

Lenke til kommentar

Noen anbefalinger på USA fond.

Droppet KLP fondet og gikk ned til 15% på dnb global fondet. økte telecom til 15%.

Kan heller justere noe dersom man finner noen andre bra fond å legge til.

Hvorfor har du så ekstrem overvekt i Telecom? Det er en ganske stor bet for deg å gjøre.

 

Eg har litt pengar ståande i indeksfond, DNB Global og Norge. Det er kjøpt over 4 år i irregulære intervall, av og til med større kjøp.

 

Avkastning står i nettbanken, men er det mogleg berekne kor mykje skatt det ville blitt dersom eg solgte alt i dag? Har ikkje tenkt å selge, det er langtidssparing, men det ville vore greit å ha ein viss oversikt.

Grovt regnet så er det 28,75% av gevinsten. Da ser du bort fra skjermingsfradrag som er veldig lite for tida uansett.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Derfor jeg spurte om noen anbefalninger, prosentandelen mellom fondene er det mulig å forandre på i etterkant.hva gjør at dnb telecom er ett stort Bet? 

Foreløpig har jeg bare lagt inn 15000 med en gang og2000 hver måned.

Dette er bare en start så får man hellelr se om man finner noen andre bra fond å legge til de fire jeg har.

storebrand index alle markeder 50%

Dnb global index 15%

Holberg rurik 20%

Dnb telecom 15%

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Derfor jeg spurte om noen anbefalninger, prosentandelen mellom fondene er det mulig å forandre på i etterkant.hva gjør at dnb telecom er ett stort Bet? 

Foreløpig har jeg bare lagt inn 15000 med en gang og2000 hver måned.

Dette er bare en start så får man hellelr se om man finner noen andre bra fond å legge til de fire jeg har.

storebrand index alle markeder 50%

Dnb global index 15%

Holberg rurik 20%

Dnb telecom 15%

 

Jeg vil fortsatt si det er unødvendig med flere globale indeksfond (DNB Global Indeks og Storebrand Indeks - Alle markeder). Over tid vil disse fondene ha marginal forskjell i avkastning uansett.

Sikkert ikke dumt med en andel slik du har valgt i emerging markets. Og jeg vil på ingen måte si at det er et "big bet" å ha 15% i Telecom. Snarere tvert imot. Hvis du har troa på Telecom er det ingenting i veien for å vekte seg opp her. Til sammenligning så er det etter min mening safere å "bette" på DNB Telecom enn på Telenor - og Telenor er en stabil aksje... Og å ha 15% i Telenor i en ren aksjeportefølje er ikke idioti det heller (kanskje litt mye bare... :) )

Endret av NoMercy
Lenke til kommentar

Derfor jeg spurte om noen anbefalninger, prosentandelen mellom fondene er det mulig å forandre på i etterkant.hva gjør at dnb telecom er ett stort Bet?

Du investerer i globale indeksfond, som vil si at du ikke stoler på at noen andre kan gjøre det bedre enn markedet. Samtidig gjør du som amatør aktive investeringer i markedet. Implisitt sier du ved å gå inn med 15% i telecom at du tror at Telecom kommer til å gjøre det bedre enn andre over tid. Det er vanskelig nok i seg selv å finne selskaper som kommer til å gjøre det bedre enn snittet og i hvert fall bransjer. Det er litt den motsetningen der jeg tenker på.

 

Hvis dette er 15% du har lyst å leke deg litt med selv, for å lære, ha det gøy eller noe sånt så kjør på. Det er ikke noe galt i det, jeg har selv en liten del av mine sparepenger jeg bruker til å gjøre aktive investeringer(som amatør) fordi det er jo dønn kjedelig å sitte stille i et globalt indeksfond. Men hvis du ikke bryr deg i det hele tatt så er det generelt sett "farlig" å overvekte bransjer/selskaper som en amatør.

 

Jeg vil fortsatt si det er unødvendig med flere globale indeksfond (DNB Global Indeks og Storebrand Indeks - Alle markeder). Over tid vil disse fondene ha marginal forskjell i avkastning uansett.

Sikkert ikke dumt med en andel slik du har valgt i emerging markets. Og jeg vil på ingen måte si at det er et "big bet" å ha 15% i Telecom. Snarere tvert imot. Hvis du har troa på Telecom er det ingenting i veien for å vekte seg opp her. Til sammenligning så er det etter min mening safere å "bette" på DNB Telecom enn på Telenor - og Telenor er en stabil aksje... Og å ha 15% i Telenor i en ren aksjeportefølje er ikke idioti det heller (kanskje litt mye bare... :) )

Hva mener du med "tvert i mot"? Det er hvertfall ikke en safe bet å overvekte Telecom. Det eneste jeg mener amatører bør gjøre er å overvekte risikofaktorer som er vist over tid å skape meravkastning(smart beta). Eventuelt kan man ha en liten andel å leke seg med for gøy som tidligere nevnt.
Lenke til kommentar

Har invistert noe i fond men begynner å bli en stund siden og solgte meg ut før bolig krakket i USA  men var gjennom nordea så er noe forandret siden da. leste litt på dine penger sine fonds anbefalinger og så også gjennom hva som de hadde inne i skandiabanken før jeg kjøpte.

skal se det litt an og er mulig jeg legger inn ett fond til senere når jeg finner noe bra og vil nok forandre vektingen litt etterhvert når man ser litt over tid hvordan det går.  

 

Høyrentekontoene gir ikke avkastning i det hele tatt så å sitte med penger der gir nesten ikke avkastning.

Sitter med ca 170k der og tenkte over tid å legge over ca 50k derfra samtidig som å spare ca 2k fra lønna pr måned.

 

Har passert 40 så er på tide å tenke på litt langsiktig sparing med horisont minimum 10-20 år

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Hei, 

 

Først og fremst, jeg har ikke peiling på fond. Jeg fulgte bare min rådgivers råd om å begynne å spare i fond for litt over et år siden, og har siden ikke tenkt noe over det.

 

Jeg sparer i dag i EIKA-fond, EIKA NORDEN og EIKA SPAR, fordi jeg også har banken min i EIKA. Jeg har noen titusener stående i disse fondene tilsammen. Jeg vet at EIKA tar en ganske drøy forvaltningsavgift i forhold til andre fond, så mitt spørsmål er, burde jeg selge ut det jeg har i disse fondene, og heller flytte til noe annet?

 

Jeg kan ikke se at EIKA er veldig mye nevnt i denne tråden, så jeg tviler på at det er en veldig populær forvalter?

Lenke til kommentar

Hei, 

 

Først og fremst, jeg har ikke peiling på fond. Jeg fulgte bare min rådgivers råd om å begynne å spare i fond for litt over et år siden, og har siden ikke tenkt noe over det.

 

Jeg sparer i dag i EIKA-fond, EIKA NORDEN og EIKA SPAR, fordi jeg også har banken min i EIKA. Jeg har noen titusener stående i disse fondene tilsammen. Jeg vet at EIKA tar en ganske drøy forvaltningsavgift i forhold til andre fond, så mitt spørsmål er, burde jeg selge ut det jeg har i disse fondene, og heller flytte til noe annet?

 

Jeg kan ikke se at EIKA er veldig mye nevnt i denne tråden, så jeg tviler på at det er en veldig populær forvalter?

Det er en større risiko å sitte i aktivt forvaltede fond med høye kostnader, ja. Jeg har ikke noe peiling på EIKA, men skal man først gå aktiv så ville jeg først og fremst valgt noen med variable gebyrer og lavere faste gabyrer. Det vil si at du betaler mindre hvis de gjør det dårligere enn indeks og mer hvis de gjør det bra. Samtidig bør man nok også gå for noen flinke forvaltere. EIKA er vel ikke akkurat kjent for å være blant de beste.

 

Det jeg ville gjort var å ta kontakt med rådgiveren din og spør om hun kunne gitt deg noen råd rundt indeksfond. Det er fortsatt lurt å ha en rådgiver å spørre, men jeg tror nok ikke jeg ville betalt for EIKA. Skagen er vel de som anses som de beste i Norge, men har noen dårlige år bak seg nå.

 

Ellers er det generelt bra av rådgiveren din at hun har fått deg inn i fond i det hele tatt. Aktivt eller ikke. Det er bedre enn at pengene hadde gått til noe helt annet. Noen er nødt til å være aktive investorer uansett.

Lenke til kommentar

Takk for tips! Min rådgiver jobber i EIKA-bank, så det er kanskje ikke helt innafor å spørre om råd for andre fond enn det selskapet hun jobber i, eller?

 

Jeg skal se meg etter noen nye fond å investere pengene i. Hva er det folk her mener om KLP sine fond?

Skal ta en kikk på Skagen, selv om de kanskje går dårlig.

Lenke til kommentar

 Hva er det folk her mener om KLP sine fond?

 

Har kun spart i KLP-fond i et års tid, men så langt har det vært knirkefritt. Det er lett å sette opp en spareavtale eller sette inn litt ekstra om man ønsker det en måned og man har full oversikt over beholdningen og hvorvidt den har økt eller tapt seg i verdi. Ellers er det ikke så mye å si, de følger indeksen som de skal og forvaltningsgebyrene er lave 

Lenke til kommentar

Takk for tips! Min rådgiver jobber i EIKA-bank, så det er kanskje ikke helt innafor å spørre om råd for andre fond enn det selskapet hun jobber i, eller?

 

Jeg skal se meg etter noen nye fond å investere pengene i. Hva er det folk her mener om KLP sine fond?

Skal ta en kikk på Skagen, selv om de kanskje går dårlig.

En bank tilbyr ofte andre fond enn kun sine egne også, men nå kjenner jeg ikke til EIKA spesifikt.

 

KLP er som indeksfond flest. Ikke så mye å tenke over. Forvaltningshonorar på globale indeksfond ligger vel stort sett på 0,3% hos de fleste.

Lenke til kommentar

Det er flott at noen er aktive i markedet, men det er liten grunn til å drive veldedighet med å betale aktive forvaltere. La noen andre ta den kostnaden.

 

Ikke at Eika er noe verre enn andre aktive forvaltere, men selg Eika-fondene og kjøp indeksfond. Det er kanskje best å støtte KLP, ettersom de har størst sjanse for å senke forvaltningskostnadene hvis de får mer og mer penger under forvaltning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting jeg har lurt på, de regner ofte årlig avkasting på fond og liknende i prosenter.

 

Men er ikke regnestykket egentlig rimelig enkelt?

 

Altså, hvis man ser på S&P 500 over 5 år.

 

Si jeg kjøpte 03/06/2011 - kurs 1300,16.

Hvis jeg kjøpte posisjon for 100 000kr blir det da ca 76.

 

Så selger jeg igjen 27.05.2016 - kurs 2099,66.

Det gir meg en sum på 159574,16

 

Gevinst : 59574

 

60% avkastning på 5 år.

 

Folk snakker om renters rente osv, men man får jo ikke avkastning før man tar ut pengene, så skjønner ikke helt hvor renters rente kommer inn i fond...?

Lenke til kommentar

En ting jeg har lurt på, de regner ofte årlig avkasting på fond og liknende i prosenter.

 

Men er ikke regnestykket egentlig rimelig enkelt?

 

Altså, hvis man ser på S&P 500 over 5 år.

 

Si jeg kjøpte 03/06/2011 - kurs 1300,16.

Hvis jeg kjøpte posisjon for 100 000kr blir det da ca 76.

 

Så selger jeg igjen 27.05.2016 - kurs 2099,66.

Det gir meg en sum på 159574,16

 

Gevinst : 59574

 

60% avkastning på 5 år.

 

Folk snakker om renters rente osv, men man får jo ikke avkastning før man tar ut pengene, så skjønner ikke helt hvor renters rente kommer inn i fond...?

60% avkastning på 5 år er ikke årlig avkastning, men totalavkastning. Hvis du tar 60%/5 år så får du årlig gjennomsnittlig avkastning på 12%. Hvis du da regner ut hva du skulle sittet igjen med blir det 100 000 * 1,12^5 = 176 234. Det ser du blir feil og årsaken til det er renters rente. Av den grunn oppgir de fleste fond geometrisk gjennomsnitt som regnes ut litt annerledes: 1 - (60%)^(1/5) = 9,71%. Da får du riktig riktig avkastning: 100 000 * 1,0971^5 = 158 938 (avrundingsfeil).

 

For å forklare renters rente i fond litt enklere. Hvis du setter inn 100 kroner i fond og får 10% avkastning ditt første år sitter du igjen med 100 * 1,1 = 110 kroner.

Hvis du andre år også får 10% avkastning så sitter du igjen med 110 * 1,1 = 121. Hvis du ikke hadde hatt renters rente hadde svaret i år 2 blitt 120, så der sitter du igjen med 1 ekstra krone siden du også får 10% avkastning på de 10 kronene du tjente deg opp i år 1.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...