Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

KoKo_ skrev (2 timer siden):

Er det noen tilbydere av indeksfond som ikke skal ha plattformavgift eller lignende?  Jeg flyttet fra Nordnet til banken min da de begynte med det, og nå skal SMN begynne med det. Er det håp noen andre steder, eller er dette den nye modellen alle følger?

Det er ikke noe nytt, det er bare nytt å måtte opplyse om separat fra avgiften på selve fondet. Kan ikke tenke meg noen gir bort noe gratis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
29 minutes ago, Nimrad said:

Det er ikke noe nytt, det er bare nytt å måtte opplyse om separat fra avgiften på selve fondet. Kan ikke tenke meg noen gir bort noe gratis.

Sikker på det? Se hva DNB skriver:

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/bors-og-marked/enklere-prismodell-fond

«Omlegging til ny prismodell er også en konsekvens av nye regler på verdipapirmarkedet (Mifid II-direktivet).»

De dobler prisen på indeksfondene…

Endret av Sverre1969
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Det er ikke noe nytt, det er bare nytt å måtte opplyse om separat fra avgiften på selve fondet. Kan ikke tenke meg noen gir bort noe gratis.

Det er jo nytt med flate gebyrer på fond basert på avtale mellom kunden og distributøren, heller enn kickback fra forvaltningsselskapet til distributøren som varierer fra fond til fond. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KoKo_ skrev (3 timer siden):

Er det noen tilbydere av indeksfond som ikke skal ha plattformavgift eller lignende?  Jeg flyttet fra Nordnet til banken min da de begynte med det, og nå skal SMN begynne med det. Er det håp noen andre steder, eller er dette den nye modellen alle følger?

Det er mulig KLP fortsetter med dagens modell på sin egen handelsplatform, og muligens også storebrand. Men jeg er på ingen måte sikker. Ellers tror jeg alle i bransjen jobber med en platformgebyr-modell. (Inntrykk både fra markedet som kunde og fra jobben som advokat for fondsselskap) 

Spørsmålet er hvem som blir billigst. Der er det i dag Kron og Sbanken som har det som tydeligst strategi. Og Sbanken kan jo fort endre seg, enten fordi de må selge fondsvirksomheten som vilkår for oppkjøpet eller fordi de integreres i DNB. Men det kan komme nye aktører eller andre eksisterende aktører kan presse på pris, eller det kan være dnb fortsetter med to virksomheter i samme bank, a la spv/bulder på boliglån. 

Lenke til kommentar

@Herr Brun

Hei! Muligens du kan svare på det. Om eg kjøper inn i et fond (la oss si DNB Europa Indeks A) med 0.2% gebyr. 
Så bestemmer de å øke gebyret, kan eg flytte penger over til eit anna fond? Eller må eg selge, skatte av det også kjøpe nytt fond?

Er det mulig å opprette AKS, så kjøpe/selge fond der uten å skatte (før ein tar ut gevinst?). 

Vil du si det kan lønne seg å spre penger på 2-3-5 ulike fond med same kostnad eller det bør ikkje spille så stor rolle om ein sparer i 50 år?

Lenke til kommentar
8 minutes ago, aomt said:

@Herr Brun

Hei! Muligens du kan svare på det. Om eg kjøper inn i et fond (la oss si DNB Europa Indeks A) med 0.2% gebyr. 
Så bestemmer de å øke gebyret, kan eg flytte penger over til eit anna fond? Eller må eg selge, skatte av det også kjøpe nytt fond?

Er det mulig å opprette AKS, så kjøpe/selge fond der uten å skatte (før ein tar ut gevinst?). 

Vil du si det kan lønne seg å spre penger på 2-3-5 ulike fond med same kostnad eller det bør ikkje spille så stor rolle om ein sparer i 50 år?

1. Ha alltid fond i ASK så slipper du innlåsningeffekter i form av skatt. Salg utenfor ASK medfører realisering.

2. Tja? Hva prøver du å oppnå. Har du KLP Aksjeverden indeks evt. KLP AksjeGlobal indeks + 10 prosent KLP EM Indeks har du dekt ekstremt mye av verdensøkonomien og er godt diversifisert.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

 

Kommentar fra Bjørn i Nordnet Som jeg har sagt mangeganger før: Det enkleste er ofte det beste. Det er vanskelig å sette sammen en portefølje med aktive fond som slår et globalt indeksfond på lang sikt – målt etter kostnader. Men du verden så moro og lærerikt det er å forsøke!

Ja, den var bra!!! 

Ja han oppnådde bra 4% avkastning hittil iår, mens et globalt indexfond greide ca 13%

Så valget er enkelt EGENDLIG! Men han har så rett ... så morro det er - haha.

Er normalt ikke store forskjellen mellom de forskjellige indexfond i KLP - DnB - Storebrand osv.

Men just for fun har jeg nå startet en mnd spareavtaler i 6 forskjellige fond!

 

Ellers kan du kjøpe å selge som mye du vil innenfor ASK sålenge du ikke tar ut mer en du har puttet inn på ASK konto,

Og Sbanken tar også platformavgift (kanskje litt mindre en nordnet) og du kan velge om de automatisk kjøper/selger små andeler av fondene eller om penger tilføres/trekkes fra din konto. Modelen hos Sbanken synes nesten ikke. Men det er bare å velge fond med bra returprovision da OM DU HAR EN DEL AKTIVE FOND. De fleste USA fond har bra retur og da kan man kan de betale for nordnets egene. Jeg skal nå betale ca 500kr i plattform, men får 800kr i returprovision så da går dette regnstykke ihvertfall i plus. 

Nordnet og sine TIN NY Teknikkfond:

Du har det gamle TIN NY teknikk A som er orginalen i SEK (som du ikke får kjøpt mer)  gir deg -0.75% i returprovision, mens det norske Tin NY Teknikk F som er i NOK ikke gir deg et øre i retur! Så da solgte jeg ikke den Svenske varianten siden den betaler plattformavgiften for den norske om du har like mye penger på begge ;)

Lenke til kommentar
1 hour ago, ca119 said:

 

 

Ja han oppnådde bra 4% avkastning hittil iår, mens et globalt indexfond greide ca 13%

Så valget er enkelt EGENDLIG! Men han har så rett ... så morro det er - haha.

Men just for fun har jeg nå startet en mnd spareavtaler i 6 forskjellige fond!

Er det "fun" du er ute etter kjøper du en Xbox eller et eller annet. Er du ute etter å maksimere avkastningen kjøper du globalt indeksfond....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (2 timer siden):

Tja? Hva prøver du å oppnå. Har du KLP Aksjeverden indeks evt. KLP AksjeGlobal indeks + 10 prosent KLP EM Indeks har du dekt ekstremt mye av verdensøkonomien og er godt diversifisert.

Ask, got it!

Det er ikkje for meg, men noen i familien. Oppnå langvarig sparing. Tidshorisont er rundt 50 år. 
Spre på 2-5 fond vil vel gi litt bedre sikkerhetsmargin mtp diversifisering? Avkasting blir også jevnet bedre jevnet ut? 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, aomt said:

Ask, got it!

Det er ikkje for meg, men noen i familien. Oppnå langvarig sparing. Tidshorisont er rundt 50 år. 
Spre på 2-5 fond vil vel gi litt bedre sikkerhetsmargin mtp diversifisering? Avkasting blir også jevnet bedre jevnet ut? 

Jeg hadde bare kjøpt KLP Aksjeverden indeks. Se på det som "10 ulike fond" med automatisk rebalansering.

Endret av Wisd0m
  • Liker 2
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Sverre1969 said:

Er det "fun" du er ute etter kjøper du en Xbox eller et eller annet. Er du ute etter å maksimere avkastningen kjøper du globalt indeksfond....

Enig. Hender jeg finner noen penger i aksjemarkedet grunnet feilprising, men det er ikke ofte. Nå står størsteparten av pengene i indeksfond. Er det morro du er ute etter så er Playstation, Teslaer eller en tur til Amsterdam å anbefale. Sannsynligvis finansierer indeksfondet hele kalaset...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (3 timer siden):

@Herr Brun

Hei! Muligens du kan svare på det. Om eg kjøper inn i et fond (la oss si DNB Europa Indeks A) med 0.2% gebyr. 
Så bestemmer de å øke gebyret, kan eg flytte penger over til eit anna fond? Eller må eg selge, skatte av det også kjøpe nytt fond?

Er det mulig å opprette AKS, så kjøpe/selge fond der uten å skatte (før ein tar ut gevinst?). 

Vil du si det kan lønne seg å spre penger på 2-3-5 ulike fond med same kostnad eller det bør ikkje spille så stor rolle om ein sparer i 50 år?

Du kan spare i aksjesparekonto og selge og/eller flytte til en konkurrent om det skjer. 

Det har ingen hensikt å investere i flere indeksfond med lik indeks. Sparer du i aktive fond kan det være du bør spre midlene (lite sannsynlig at ett fond gir deg både riktig geografisk allokering, bransjeallokering og velger de beste aksjene i alle relevante geografier og bransjer), men jeg har ikke troen på at du og jeg klarer velge riktige aktive fond og går derfor selv for kun indeksfond. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/4/2021 at 11:10 PM, Wisd0m said:

Jeg hadde bare kjøpt KLP Aksjeverden indeks. Se på det som "10 ulike fond" med automatisk rebalansering.

Kan man ha KLP Aksjeverden indeks på ASK konto?
Finnes det forøvrig en liste av fond som kvalifiserer for ASK kravene om EU/EØS/aksje andel?

 

Lenke til kommentar
On 7/4/2021 at 3:35 PM, KoKo_ said:

Er det noen tilbydere av indeksfond som ikke skal ha plattformavgift eller lignende?  Jeg flyttet fra Nordnet til banken min da de begynte med det, og nå skal SMN begynne med det. Er det håp noen andre steder, eller er dette den nye modellen alle følger?

Ja. De som ikke har innført ny prismodell. Alfredberg.no (Stort utvalg av eksterne fond og de tar visstnok ikke vekslingspåslag på fond i annen valuta enn NOK, og de har også en webbasert løsning for å oppgi enkelte fond en har på aksjesparekonto som en ønsker å flytte fremfor å flytte hele kontoen) De tilbyr også noen nettoklassefond som er gunstigere når de ikke tar plattformavgift (kan være gunstigere også der hvor de tar plattformavgift ift. Ikke nettoklasse. Hos DNB er N-klassen gunstigere på aktive fond enn A og B klassen. Hos Nordnet har de i praksis samme pris etter at returhonorar blir refundert ved plattformavgift belastning. Kunne med fordel prioritert å nettofond da sparer de kostnader som de rettferdiggjør plattformavgift med ved å refundere returhonorar slik at kunden kan få meravkastningen fortløpende og evt. Reinvestere/realisere denne eller bruke det på å dekke inn andre gebyrer som renter, forsikringsavgift på zerokonto osv. Ved å tilby nettofond på fond fra Delphi og Storebrand (og DNB selv om det ikke er prisforskjell) vil de også bli like billige på aktive fond fra disse forvalterne som Sbanken. Sbanken tilbyr nettofond også på IPS hvor de ikke tar plattformavgift. Men ikke refunderer returhonorar heller på fond som har returhonorar og dermed ikke er nettofond. Paretosec tar 0,20% i plattformavgift på alle typer fond og kunne med fordel også tilbud nettofond på endel fond og blitt billigere på disse fondene enn returhonorar-utgavene med plattformavgift. Nordnet, og mange andre krever at fondskjøp gjøres i hele tall og ikke desimaltall. Så kan være utfordrende å reinvestere småbeløp. Ved å tilby nettofond hvor det er gunstigst eller har samme pris blir det mer fleksibelt å bytte/bruke meravkastningen fremfor å gjøre det når returhonoraret tilbakebetales. De har blitt over 100 % dyrere på indeksfond og deres egne fond som var gebyrfrie bortsett fra evt. Vekslingspåslag har nå plattformavgift. Ved å velge nettofond på indeksfond vil de bli litt mindre dyrere. De tilbyr DNB klima indeks N. Hadde de tilbudt DNB Global Indeks N og USA indeks N fremfor A hadde de vel blitt 10% mindre dyre på disse fondene også. Utover Alfredberg så har vel ikke Nordea, Storebrand, Holberg, Handelsbanken innført ny prismodell og har samme pris som de fleste hadde før nye prismodell ble innført. Kron satser mest på indekspakker men tilbyr valg av aktive fond og indeksfond en velger selv på pensjon og snart også på aksjesparekonto. De har veldig lav plattformavgift og enda lavere om en er medlem av akademikerne. Grei kanditat til indeksfondsparing og aktive fond på pensjonskapitalbevis, IPS og evt. ASK om en ikke foretrekker stort utvalg av fond. Eller en kan supplere. Går an å flytte ASK, IPS og pensjonskapitalbevis. Skagenfondene har siden april 2020 refundert plattformavgift til kundene på eksterne fond (dvs. Ikke fond fra Skagenfondene, Delphi og Storebrand (Storebrand eier Skagenfondene og Delphi) Disse fondene kan være gunstigst som nettofond hos Alfredberg (som tilbyr noen få nettofond fra Storebrand) og hos Sbanken. På IPS slipper en plattformavgift og jeg tror heller ikke at en blir belastet plattformavgift hos Sbanken om en blir skyldig beløp lavere enn 1 kr hos Sbanken pr. Aksjesparekonto/fondskonto. Så om en ikke har så store beholdninger. Skagenfondene tar vekslingspåslag for fond som de fleste (Paretosec tilbyr valutakonto også på Ask og for for fondshandel og tar 0,10% i påslag uavhengig om det er manuell eller automatisk veksling samt nettoveksler som visstnok er gunstigere enn bruttoveksing slik som Nordnet og de fleste praktiserer. Skagen tar 0,25 i påslag for USD, SEK, EUR og 0,50% for DKK, JPY og noen andre. Men Skagen blir jo stort sett billigere enn tidligere på indeksfond og aktive fond fra eksterne da refunderer returhonorar og ikke tar plattformavgift. Og også tilbyr noen fondsklasse som som har lavere honorar også før returhonorar refunderes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...