Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Herr Brun skrev (3 timer siden):

De færreste utbytte fond har grei avkastning "i tillegg til utbytte som går direkte inn i fondet igjen". Det er svært sjeldent at aksjefond betaler utbytte til andelseierne, utbytte forblir i fondet i alle fond jeg kjenner til. Det innebærer at utbyttet er inkludert i avkastningstallet. Og siden du uansett vil reinvestere, så er det ingen grunn til å lete etter et fond som betaler utbytte. 

Jeg ser ingen fordeler ved å investere i utbyttefond, annet enn en eventuell hypotese om at aksjer som betaler utbytte vil gjøre det bedre enn de som ikke gjør det. Jeg har ingen anelse om en slik hypotese vil stemme fremover eller ikke, men jeg tror ikke sannsynligheten for en slik effekt er verdt ca. 1 % annualisert (forskjellen mellom kostnadsnivået du beskriver og brede indeksfond). 

Heisann! Takk for mange svar allerede! 

Jeg har hatt 9,2% avkastning så langt på dette fondet. Utbyttet blir i avkastningen som andre fond, men de investerer jo bare i utbytteaksjer. Du kan også velge et utbyttefond som betaler ut utbyttet. Jeg har Sr-bank utbytte N selv, da jeg vil at det skal reinvesteres i fondet. 

Jeg formulerte meg kanskje litt utydelig. Jeg har andre fond, både flere indeks og et par andre. Spørsmålet var vel mer om dette er en ok måte å investere i utbytteaksjer på siden jeg betaler 1,25% fremfor kurtasje ved hver handel, og ikke om dette er det beste fondet jeg kunne valgt generelt. Kun mtp utbyttesparing. 

Ved hver lønning setter jeg av 10% til investering og 15% til sparing, så det blir ikke enorme summer inn hver mnd. Dermed blir kurtasjen en faktor uansett om den er 79 eller 95 kroner ;)

Endret av Klovdyr
Lenke til kommentar
Klovdyr skrev (47 minutter siden):

Heisann! Takk for mange svar allerede! 

Jeg har hatt 9,2% avkastning så langt på dette fondet. Utbyttet blir i avkastningen som andre fond, men de investerer jo bare i utbytteaksjer. Du kan også velge et utbyttefond som betaler ut utbyttet. Jeg har Sr-bank utbytte N selv, da jeg vil at det skal reinvesteres i fondet. 

Jeg formulerte meg kanskje litt utydelig. Jeg har andre fond, både flere indeks og et par andre. Spørsmålet var vel mer om dette er en ok måte å investere i utbytteaksjer på siden jeg betaler 1,25% fremfor kurtasje ved hver handel, og ikke om dette er det beste fondet jeg kunne valgt generelt. Kun mtp utbyttesparing. 

Ved hver lønning setter jeg av 10% til investering og 15% til sparing, så det blir ikke enorme summer inn hver mnd. Dermed blir kurtasjen en faktor uansett om den er 79 eller 95 kroner ;)

Jeg skjønner ikke hvorfor "utbyttesparing" trenger å være en greie i det hele tatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor "utbyttesparing" trenger å være en greie i det hele tatt. 

Jeg tenker at firmaer som gir utbytte ofte har en ok økonomi, og må lokke spekulanter med annet enn potensiell kjempegevinst pga svingninger? Dermed er de en grei sparekonto som ofte gir liten, men stabil vekst og utbytte i tillegg. Kjøpte du feks aksjer i kid på rett dato i mars 2020 så får du 30% avkastning kun på det årlige utbyttet. 

Men det er vel en annen diskusjon ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei dere.

Nå er jeg av typen som kjører så mye som mulig, så ofte som mulig, inn i et global indeksfond. Selv om jeg egentlig ikke trenger å sjekke summen før om 10-15 år, er det spennende å sjekke i ny og ne.

Det som for meg er uklart:

Her er utvikling de siste dagene hos DNB Global Indeks A:

image.png.28ed3ea6ce7656afbbe60b4c7ef836d4.png

De siste to dagene har det altså vært en nedgang. Dette til tross for at verdensmarkedet virkelig har flydd i taket disse to dagene:
image.png.5a5e88970d60af04a6b203728d629bd0.png

Så hva skjer her? Endringene i kronekursen har vært små, så det eneste jeg står igjen med som en mulig forklaring er en forsinkelse i DNB Global Indeks A sin kurs. Altså at de siste dagers oppgang ikke vil gjøre seg synlig for i morgen/fredag? Sammenligner vi de to skjermbildene virker det som om det er et par dagers "lag". Noen tanker?

 

Lenke til kommentar
root skrev (14 minutter siden):

Så hva skjer her? Endringene i kronekursen har vært små, så det eneste jeg står igjen med som en mulig forklaring er en forsinkelse i DNB Global Indeks A sin kurs. Altså at de siste dagers oppgang ikke vil gjøre seg synlig for i morgen/fredag? Sammenligner vi de to skjermbildene virker det som om det er et par dagers "lag". Noen tanker?

Det kan være flere ting, men først må du sammenligne epler og epler. Vi snakker ofte om "global indeks" som om det er en fast fasit på det, men i praksis er det ikke nøyaktig det samme. Det er flere tilbydere av aksjeindekser og ikke alle fond med "global" i navnet følger den samme. DNB Global A ser f.eks. ut til å følge MSCI ACWI. MSCI ACWI inkluderer både MSCI World (som litt misvisende nok kun er utviklede markeder) og MSCI Emerging Markets. Du må derfor sammenligne med riktig indeks.

Ellers er det som du nevner viktig å sammenligne i riktig valutakurs som du nevner.

Når du så sammenligner med riktig indeks og riktig valutakurs er det også en tredje ting som spiller inn. Tracking error kan du google for å lese mer. Et indeksfond er aldri 100% lik indeksen den følger. Når du kjøper indeksfond for 250 kroner så kjøper ikke DNB aksjer for 250 kroner spredt ut over 3000 selskap(som er det indeksen består av). De vil f.eks. alltid ha noe kontantbeholdning. De vil prøve å etterligne indeksen så billig som mulig, men aldri treffe 100%. Det er for eksempel lite vits i å kjøpe Selskap X som utgjør 0,001% av indeksen hver dag.

Lenke til kommentar

Hei.

Har ein ASK-konto på Nordnet med diverse fond og aksjar. Eit av fonda er DNB Global Indeks A. Nordnet tar 0,45% forvaltningsgebyr for dette fondet, noke som er langt dyrare enn det som er nødvendig å betale. Tenker å flytte alt som står i indeksfondet over til Kron (som har 0,16% i gebyr). Problemet er at eg ikkje kan flytte heile ASK-kontoen sida eg ønsker å beholde dei andre fonda og aksjane. Alternativet er då å selge meg heilt ut, for deretter å overføre pengane til Kron. Men dette føles litt risikabelt. Kva om eg selger på bunn og må kjøpe meg inn når indeksen har gått opp fleire prosent 3-4 dagar seinare? Overvurderer eg risikoen her? Bedre å selge seg ut litt og litt enn alt på ein gong? 

Kva tenker dåke?

Lenke til kommentar
Just now, Nimrad said:

Det kan være flere ting, men først må du sammenligne epler og epler. Vi snakker ofte om "global indeks" som om det er en fast fasit på det, men i praksis er det ikke nøyaktig det samme. Det er flere tilbydere av aksjeindekser og ikke alle fond med "global" i navnet følger den samme. DNB Global A ser f.eks. ut til å følge MSCI ACWI. MSCI ACWI inkluderer både MSCI World (som litt misvisende nok kun er utviklede markeder) og MSCI Emerging Markets. Du må derfor sammenligne med riktig indeks.

Takk for svar! 🙂

Det er jeg klar over og det var også det jeg prøvde på.

Oslobors.no sier at fondets referanseindeks er "MSCI The World Index (NTR)". Morningstar sier at fondets referanseindeks er "MSCI World NR USD", men at "Morningstar reference index" er MSCI ACWI NR USD":
bilde.png.499cd8cec0eaf120ff47dcd7873916c0.png
DNB linker selv fra denne artikkelen til fondssiden til Morningstar hvor igjen det står "Fondets referanseindeks: MSCI World NR USD". Fra den samme artikkelen står det at "Sammenlagt er det mer enn 1500 selskaper i fondet". Det synes jeg passet bra med det som sto på MSCI sine sider under "Flagship Indexes": MSCI World Index: Covers more than 1,600 securities across large and mid-cap size segments and across style and sector segments in 23 developed markets. På tilsvarende side for MSCI ACWI står det: Covers more than 2,900 securities across large and mid-cap size segments and across style and sector segments in 23 developed and 27 emerging markets. Altså nesten dobbel så mange firma i porteføljen. Dermed var jeg ganske sikker på at jeg så på riktig indeks og at jeg sammenlignet epler og epler.

 

Selv om jeg sammenligner med ACWI er grafen ganske lik og jeg skjønner fremdeles ikke den negative kovariansen mellom grafen til DNB Global Indeks A og denne - om den da ikke ligger noen dager etter.

DNB Global Indeks A:
bilde.png.20f39ca318c4202def31bbb771ead828.png

Sammenlignet med:
bilde.thumb.png.34078e223aa498826a2f267bb97ad895.png

Just now, Nimrad said:

Når du så sammenligner med riktig indeks og riktig valutakurs er det også en tredje ting som spiller inn. Tracking error kan du google for å lese mer. Et indeksfond er aldri 100% lik indeksen den følger. Når du kjøper indeksfond for 250 kroner så kjøper ikke DNB aksjer for 250 kroner spredt ut over 3000 selskap(som er det indeksen består av). De vil f.eks. alltid ha noe kontantbeholdning. De vil prøve å etterligne indeksen så billig som mulig, men aldri treffe 100%. Det er for eksempel lite vits i å kjøpe Selskap X som utgjør 0,001% av indeksen hver dag.

Stemmer. Samt at de kan fjerne firma som ikke følger deres etiske retningslinjer. Tracking error skjønner jeg heller ikke kan skape en graf som går stikk motsatt vei. Når MSCI ACWI/World stiger, så synker DNB Global Indeks A. Tilsynelatende om man ser på de siste dagene.

Endret av root
Lenke til kommentar
Just now, Sverre1969 said:

Jeg har DNB global indeks både valutasikret og ikke valutasikret. Det valutasikrede har gått opp de siste dagene, det ikke valutasikrede har gått ned.

Da stemmer det nok som du sier at det er kronekursen som lurer meg her. Var helt sikker på at det ikke hadde vært så store endringer, men hvis det har vært rundt 1,5-2% endring, eller høyere, så er dette grunnen. 😀

Lenke til kommentar

Hei, 

 

Noen som vet hvordan det blir ift skatt dersom man er bosatt i utlandet, skattemessig utflyttet og betaler skatt til et annet land? 

Tenker på å sette sparepengene i et globalt indeksfond. Når man tar ut fortjenesten etter x antall år, skal man jo skatte av dette. Spørsmålet blir bare til hvem og hvordan dette gjøres når man er skattemessig utflyttet fra Norge. Har nå pengene i sparebanken øst, og vurderer enten å sette de inn i deres fond-plattform eller via Nordnet muligens.

Lenke til kommentar
root skrev (20 timer siden):

Stemmer. Samt at de kan fjerne firma som ikke følger deres etiske retningslinjer. Tracking error skjønner jeg heller ikke kan skape en graf som går stikk motsatt vei. Når MSCI ACWI/World stiger, så synker DNB Global Indeks A. Tilsynelatende om man ser på de siste dagene.

Syns det ser ut som en forsinkelse i kursen til fondet?

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 2021-8-25 den 18.22):

Kan du opprette ny ASK i Nordnet og flytte de du vil beholde til den da?

Snakka med Kron på chat og dei sa at Nordnet ikkje hadde mulighet for å splitte ASK-kontoen. Kunne sjølvsagt sjekka direkte med Nordnet også, men vil tru Kron har kontroll på dette. 

Lenke til kommentar
18 hours ago, Jotun said:

Syns det ser ut som en forsinkelse i kursen til fondet?

Ja, det mente jeg også, helt til @Sverre1969 poengterte at det hadde vært større bevegelser i USD-NOK enn det jeg var klar over. Når jeg ser på bevegelsene på fondet mitt i NOK, så stemmer nok dette. Sterkere krone gir lavere kroneverdi av fondets verdi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...