sureup Skrevet lørdag kl 09:48 Skrevet lørdag kl 09:48 2 minutes ago, kåre b said: Ingen som snakker om nulll skatt, 38% utbytteskatt er en realitet innført av sittende regjering, og partier langt til venstre ønsker å øke til 50%. Det er en realitet. Det er noe man faktisk kan diskutere. Men det var ikke det du bidro med i innlegget ditt. Får minne deg på det da om du har glemt: 41 minutes ago, kåre b said: Alle her som stemmer på venstresiden bør slutte å sutre, og betale deres skatt med glede. Dere har mye til overs, dette bør jo selvsagt omfordeles til de som ikke evner å spare, eller tjene egne penger. Eller er det bare «de andre» med mye penger som bør beskattes hardere? 💤
wampster Skrevet lørdag kl 09:51 Skrevet lørdag kl 09:51 sureup skrev (10 minutter siden): Venstresiden er mer enn ytterpunktene SV og Rødt Politikk drar fram polarisering til tusen, og det er bevist mange ganger her allerede. For en meningsløs debatt det blir av det, fra begge sider. Jeg har fortsatt ikke hørt noen fra høyresiden si at de er for 0% skatt, men jeg hører til stadig venstresiden ønske høyere og høyere beskatning for å "ta" de rike. Så nei jeg synes det hverken er polariserende eller meningsløst å debattere faktiske holdninger som partier på venstresiden har (både Rødt og SV ligger ann til å få ganske mange % oppsluttning...) 1
sureup Skrevet lørdag kl 09:55 Skrevet lørdag kl 09:55 Just now, wampster said: Jeg har fortsatt ikke hørt noen fra høyresiden si at de er for 0% skatt, men jeg hører til stadig venstresiden ønske høyere og høyere beskatning for å "ta" de rike. Så nei jeg synes det hverken er polariserende eller meningsløst å debattere faktiske holdninger som partier på venstresiden har (både Rødt og SV ligger ann til å få ganske mange % oppsluttning...) Kan du lese ting i riktig rekkefølge? Se hva jeg svarte på, og forstå contexten? Skjønner det kan være vanskelig, men prøv igjen. Å diskutere konkret politikk er helt innenfor, som feks utbytteskatten, men det jeg quota var en som slenger ut kommentarer om at man skal akseptere hva som helst i skatt bare fordi man stemmer på venstresiden, det synes jeg er lite produktivt. 2
kåre b Skrevet lørdag kl 10:03 Skrevet lørdag kl 10:03 sureup skrev (4 minutter siden): Kan du lese ting i riktig rekkefølge? Se hva jeg svarte på, og forstå contexten? Skjønner det kan være vanskelig, men prøv igjen. Å diskutere konkret politikk er helt innenfor, som feks utbytteskatten, men det jeg quota var en som slenger ut kommentarer om at man skal akseptere hva som helst i skatt bare fordi man stemmer på venstresiden, det synes jeg er lite produktivt. Hva som helst i skatt? Hvor står det? Konteksten var utbytteskatten og den er vel ikke hva som helst, men ganske nøyaktig angitt i prosent. Poenget i det opprinnelige innlegget står fortsatt, stemmer man på venstresiden, blir det en stor selvmotsigelse å komme og klage på høy skatt, den dagen de skal ha noe av kaka di. 1
sureup Skrevet lørdag kl 10:12 Skrevet lørdag kl 10:12 Just now, kåre b said: Hva som helst i skatt? Hvor står det? Konteksten var utbytteskatten og den er vel ikke hva som helst, men ganske nøyaktig angitt i prosent. Poenget i det opprinnelige innlegget står fortsatt, stemmer man på venstresiden, blir det en stor selvmotsigelse å komme og klage på høy skatt, den dagen de skal ha noe av kaka di. Hvor står det? Det står jo i ditt neste avsnitt, igjen. Du maler med flotte brede børster og bidrar til en polariserende debatt med dumme forenklinger. Det var mitt eneste poeng, lykke til videre.
DukeNukem3d Skrevet lørdag kl 10:39 Skrevet lørdag kl 10:39 sureup skrev (24 minutter siden): Hvor står det? Det står jo i ditt neste avsnitt, igjen. Du maler med flotte brede børster og bidrar til en polariserende debatt med dumme forenklinger. Det var mitt eneste poeng, lykke til videre. Det som er polariserende er jo de radikale forandringene venstreregjeringen har gjort her. I tidligere tider så gjorde politikerne justeringer til venstre eller høyre. Nå har vi en av de høyeste skattene på utbytte/fortjeneste på aksjer i verden og vi har 2 partier som vil øke den til absurde høyder, 50%. Det er jo polariserende politikk vil jeg si. 1 1
Zeph Skrevet lørdag kl 14:09 Skrevet lørdag kl 14:09 kåre b skrev (4 timer siden): Ingen som snakker om nulll skatt, 38% utbytteskatt er en realitet innført av sittende regjering, og partier langt til venstre ønsker å øke til 50%. Det er en realitet. Det stemmer, men at to 6%-parti blir med i regjering med det i sitt program betyr ikkje at det blir innført. 1
DukeNukem3d Skrevet lørdag kl 15:27 Skrevet lørdag kl 15:27 Zeph skrev (1 time siden): Det stemmer, men at to 6%-parti blir med i regjering med det i sitt program betyr ikkje at det blir innført. Det blir vel et forlik der: år 1 39% år 2 40% år 3 41% år 4 42% tenker jeg... Vi rike lastebilsjåfører skal jo tas 😂
Zeph Skrevet lørdag kl 16:25 Skrevet lørdag kl 16:25 (endret) Ein kan i alle fall spare litt meir i IPS til neste år, med maksbeløp på 25k og 5500 kr i utsett skatt. Eg sparte nokre år, men stoppa på eit tidspunkt. Kanskje eg skal putte litt inn der igjen. I tillegg er det unntatt formueskatt! 🎉 Endret lørdag kl 16:27 av Zeph 1 1
Jotun Skrevet lørdag kl 22:12 Skrevet lørdag kl 22:12 Man kan vel i praksis spare litt mindre mindre.... Ift 40k.
Zeph Skrevet søndag kl 04:11 Skrevet søndag kl 04:11 Mindre enn 40k som var grensa fram til 2022 ja. Sidan den gang har det vore 15k og 3300 i utsett skatt.
qualbeen Skrevet søndag kl 21:21 Skrevet søndag kl 21:21 DukeNukem3d skrev (På 6.9.2025 den 17.27): Det blir vel et forlik der: år 1 39% år 2 40% år 3 41% år 4 42% tenker jeg... Vi rike lastebilsjåfører skal jo tas 😂 Hvorfor tror du det? De store partiene på venstre-siden har ingen interesse av dette. Å stemme f.eks. AP, betyr ikke at man er enig i Rødt sin politikk. Eller motsatt: en stemme til KrF, betyr ikke at man er enig i alt FrP står for. Langt der ifra! Slutt å ekstraher tilfeldige ytterligere politiske standpunkt opp til et nivå, der du tror at HELE venstresiden støtter dette absurde lille forslaget. (Gjelder også politikk ført på ytre høyre fløy, selvfølgelig)
DukeNukem3d Skrevet søndag kl 21:28 Skrevet søndag kl 21:28 (endret) qualbeen skrev (11 minutter siden): Hvorfor tror du det? De store partiene på venstre-siden har ingen interesse av dette. Å stemme f.eks. AP, betyr ikke at man er enig i Rødt sin politikk. Eller motsatt: en stemme til KrF, betyr ikke at man er enig i alt FrP står for. Langt der ifra! Slutt å ekstraher tilfeldige ytterligere politiske standpunkt opp til et nivå, der du tror at HELE venstresiden støtter dette absurde lille forslaget. (Gjelder også politikk ført på ytre høyre fløy, selvfølgelig) SV har fått gjennomslag for økte skatter i inneværende periode. Det er grunn til å tro at de kan få igjennom mer i neste periode, spesielt når man denne gangen antagelig må forholde seg til Rødt også. Begge ønsker 50% skatt på avkastning/utbytte. Dagens nivå 37% er allerede blant de høyeste i verden, men det er altså ikke godt nok. For SV sitt alternative statsbudsjett 2024 ønsket de å gjøre følgende innstramninger: SV har lagt frem sitt alternative statsbudsjett 2024 som vil utgjøre grunnlaget for partiets forhandlinger med regjeringen om det endelige 2024-budsjettet. Formuesskatt: - Satsøkninger i trinn 1 (1,1 prosent) og trinn 2 (1,3 prosent) i formuesskatten - Innføre et nytt trinn 3 i formuesskatten på formue over kr 100 mill., med sats 1,8 prosent - Fjerne verdsettelsesrabatten for aksjer - Øke oppjusteringsfaktoren for utbytte fra 1,72 til 1,97. Utbytteskatten vil dermed i praksis bli 43,34 prosent. Så en av verdens høyeste skatter på utbytte/avkastning er ikke bra nok for SV. Den må videre drastisk opp... Endret søndag kl 21:33 av DukeNukem3d
Nåla-i-veggen Skrevet i går, 15:50 Skrevet i går, 15:50 (endret) Fjernet uriktig informasjon. Endret 23 timer siden av Nåla-i-veggen Uriktig informasjon.
Zeph Skrevet i går, 16:10 Skrevet i går, 16:10 Nåla-i-veggen skrev (13 minutter siden): Det er vel ikke så mange her som har fonda sine på investeringskonto? Men skal man en dag selge alle aksjefond så kan man selge andelene sine og kjøpe rentefond for beløpet. Lar man dette stå til over nyttår før man tar ut av konto, så slipper man unna med 22% skatt i hvert fall. Det går ikkje. Eg veit ikkje korleis dei reknar på skatt i ein investeringskonto, kanskje det blir notert om gevinst kjem frå aksjefond eller rentefond, men at du berre kan selge aksjefond, kjøpe rentefond og selge neste år med 22% skatt kan ikkje fungere.
Nåla-i-veggen Skrevet i går, 16:24 Skrevet i går, 16:24 Ok, da har jeg misforstått. Var vel litt for enkelt. Sletter derfor innlegget mitt.
Nimrad Skrevet i går, 16:46 Skrevet i går, 16:46 DukeNukem3d skrev (På 6.9.2025 den 17.27): Vi rike lastebilsjåfører skal jo tas 😂 Ingen sider i politikken er feilfrie, men at høyresiden klarer å overbevise lastebilsjåfører om at skattepolitikken på aksjer, utbytte og formue kommer dem til gode er litt av en bragd. Det er i praksis veldig lite endringer som gir mening på aksjeselskap uten å skape «smutthull» som i hovedsak kommer de rike til gode. At en lastebilsjåfør får noen prosent mindre skatt er jo de fleste enige om at er ålreit nok, men pengene kommer fra et sted, og det er ikke de rike som finansierer det. 2
DukeNukem3d Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Nimrad skrev (5 minutter siden): Ingen sider i politikken er feilfrie, men at høyresiden klarer å overbevise lastebilsjåfører om at skattepolitikken på aksjer, utbytte og formue kommer dem til gode er litt av en bragd. Det er i praksis veldig lite endringer som gir mening på aksjeselskap uten å skape «smutthull» som i hovedsak kommer de rike til gode. At en lastebilsjåfør får noen prosent mindre skatt er jo de fleste enige om at er ålreit nok, men pengene kommer fra et sted, og det er ikke de rike som finansierer det. Hvem er det som finansierer en av verdens høyeste skatter på utbytte/avkastning og den skal videre opp til 50%? Venstresiden dreper den amerikanske drømmen. Å øke fra allerede latterlig høyre 37% oppover mot 50% (programfestet mål for SV/R) er mye verre for meg og veies ikke opp av 1000 kr billigere tannlegeregning eller noe slikt.
DukeNukem3d Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden (endret) Nimrad skrev (17 minutter siden): at høyresiden klarer å overbevise lastebilsjåfører om at skattepolitikken på aksjer, utbytte og formue kommer dem til gode er litt av en bragd. Det er ikke en bragd, det er fakta. Har man tatt ansvarlige valg i livet så kommer dette en til gode, ikke bare "de fæle rike". Det er ingen grunn til at Norge skal ha verdens høyeste skatter på fondssparing (avkastning/utbytte) og ihvertfall ikke øke det til absurde 50%. Endret 23 timer siden av DukeNukem3d
MrL Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Nimrad skrev (17 minutter siden): Ingen sider i politikken er feilfrie, men at høyresiden klarer å overbevise lastebilsjåfører om at skattepolitikken på aksjer, utbytte og formue kommer dem til gode er litt av en bragd. Ja det må vel være et rart konsept for sosialister å stemme på noe som ikke kommer dem selv til gode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå