Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvis det er viktig å bevare treet ville jeg brukt solide lastestropper som henger i en stor løkke over en stor gren, helt inntil stammen. Da har den rom for å ekspandere. Jeg skal også bygge trehytte, men hos meg er det ikke noe stort poeng å bevare treet. Derfor tenker jeg gjengestag tvers gjennom treet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er viktig å bevare treet ville jeg brukt solide lastestropper som henger i en stor løkke over en stor gren, helt inntil stammen. Da har den rom for å ekspandere. Jeg skal også bygge trehytte, men hos meg er det ikke noe stort poeng å bevare treet. Derfor tenker jeg gjengestag tvers gjennom treet.

Etter litt googling, virker det som det er gjengestag eller bolter som er tingen ja. Alt som kan hindre vekst er fyfy. Og det er visst et poeng i å ikke ha noen bolter nærmere enn 12" fra hverandre, da treet danner et større dødt område slik.

Er det noe poeng i å unngå kjerneveden tro?

Endret av Tharos.
Lenke til kommentar

Jeg sjekket nettopp en britisk stridsrasjon jeg har liggende. Den inneholder rosa stormfyrstikker. Stormfyrstikker er vannsikre og har "hode" som dekker mye av fyrstikken, så den brenner LENGE.

 

Takk for opplysningen om at farge er valgfritt. Dette tyder på at et kosmetisk fargestoff er årsaken.

 

Ifølge Wikipedia produseres Nittedals hjelpestikker av Swedish Match.

Jeg trodde de var norske.

 

Kan endringen av farge på fyrstikkhodet fra rød til brun muligens korrespondere med salg av produksjonen fra Norge til Sverige?

 

Jeg husker bestemt de var røde før, og jeg har funnet eldre esker med rødt hode i båt og hytte som bekrefter dette.

Lenke til kommentar

Isen fryser utenfra og inn. Det harde skallet sperrer inne vannet på innsiden. Vann utvider seg når det fryser, noe som skaper et indre trykk etter hvert som isbiten fryser innover. Det presser ut vann fra det svakeste punktet i skallet, i ditt tilfelle oppover. Vannet som stikker ut fryser og blir til en haifinne.

 

Noen burde lagt et kamera i fryseren og laget en timelaps som viser akkurat hva som skjer. Oppfordring! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Leste artikkel om merking av makrellstørje for å se hvordan de beveger seg rundt....

 

https://www.nrk.no/hordaland/verdas-storste-tunfisk-merkt-for-forste-gang-i-noreg-1.14180221

 

Men hvordan funker dette i praksis mtp å logge hvor fisken går? Fisken må jo være ganske langt oppe i overflaten for at gps skal klare å finne posisjonen.... Er tunfisken stadig oppe i friluft?

Lenke til kommentar

Jeg tipper de ikke trenger veldig hyppige oppdateringer. Noen få ganger i døgnet bør kunne gi god info om beitemønster og forflytninger selv om dette er vanvittig raske fisker. I tillegg logges vel dybde. G-sensor tror jeg fort blir for upresist for å logge posisjon siden det er ekstremt mye bevegelse i disse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men er størja oppe i friluft støtt og stadig?

 

 

Ifølge Wikipedia jager de byttedyr/-fisk opp til overflaten for å ta den, så da er de kanskje det:

 

"Arten svømmer i stimer på 50–1000 fisk. Den lever av krepsdyr, blekksprut og fisk som sild, sei, torsk og lyr. Makrellstørjene jager byttedyrene opp til overflaten der de omringes. Så farer størjene inn i stimene med byttedyr og svimeslår dem. Panseret på forkroppen beskytter størjene så de ikke skader hverandre."

 

Link

 

Geir :)

Lenke til kommentar

AC til DC strømadaptere, PS3, PSU'er, mobilladere, laptop adapter osv. Billig som dyr. ALle ser ut til å fungere med ekstreme rekkevidder når det kommer til volt (og frekvens). Hvordan har det seg at de kan ta inn alt mellom 100 til 250 Volt AC 50 eller 60 hertz og fremdeles levere det samme stabile DC signalet ut som ofte har en volt rating og en ampere rating. Og de klarer dette selv uten at brukeren trenger å måtte justere på noe for å oppnå det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...