Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har det noen gang skjedd at man har fylt på feil blodtype eller merket blodpose med feil blodtype? Hadde jo vært interessant om noen som hadde blodtype O fikk A f.eks.

Ja det har selvsagt skjedd men det er strenge rutiner på det. Om en med type O fikk A-blodceller ville de utviklet en kraftig immunrespons, og få blodpropper og eventuell organsvikt blant mye annet livsfarlig.
Lenke til kommentar

Har det noen gang skjedd at man har fylt på feil blodtype eller merket blodpose med feil blodtype? Hadde jo vært interessant om noen som hadde blodtype O fikk A f.eks.

Selvsagt har det skjedd at folk har fått feil type, ellers ville de ikke visst hva som skjedde når man fylte på feil type.

 

Skriv inn "fikk feil blodtype" (uten anførselstegn) i google, så kommer det opp flere treff.

 

https://www.nrk.no/buskerud/pasient-fikk-overfort-feil-blodtype-1.13857588

 

post-96352-0-90387300-1538003744_thumb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+45613274

Ref. toget som akkurat sporet av i Vestfold. Er det slik at det bare er flaks at hastigheten var lav, eller er det funksjoner som forhindrer dette bedre der hastigheten er høy? Ser for meg en ganske stor katastrofe om toget sporer av i høy hastighet.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke saken, strekningen eller årsaken.

Men tog har flere av systemer som må feile samtidig for at noe slikt skal kunne skje. Spesielt i høy hastighet.

De fleste avsporinger skjer under skifting, i hastigheter under 40 km/t.

Det kan være nok til å sperre den aktuelle strekningen inntil toget har blitt løftet tilbake på skinnene, men er neppe veldig skadelig for mennesker. Det er vanligvis heller ikke passasjerer om bord under skifting.

 

Avsporinger i høy hastighet er veldig sjelden, men kan likevel skje. Som det nye Flirt-toget som overså er fartsgrense-skilt før en kurve i 2012.

De fleste strekninger har et system som kalles ATC, som passer på at føreren får med seg slike hastighetsnedsettelser. Etter litt blinking og piping tilsettes nødbremsen så toget ikke skal kjøre for fort eller kjøre på rødt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hvordan skjer at man får mye elektrisitet på seg?

Siste ukene har vær en plage. Får støt når jeg tar i dørhåndtaker, brytere, kulepenner, vannkraner osv osv. Og i går smeltet regelrett gummien på et skrujernhåndtak i handa når jeg drev å skrudde.  

Hva kan jeg gjøre for å få bort dette?

Lenke til kommentar

Hvordan skjer at man får mye elektrisitet på seg?

 

Siste ukene har vær en plage. Får støt når jeg tar i dørhåndtaker, brytere, kulepenner, vannkraner osv osv. Og i går smeltet regelrett gummien på et skrujernhåndtak i handa når jeg drev å skrudde.

 

Hva kan jeg gjøre for å få bort dette?

Jeg får mye statisk elektrisitet når jeg har på meg joggebukse og når jeg bruker slippers. Du burde prøce å bytte til noen andre klær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg får mye statisk elektrisitet når jeg har på meg joggebukse og når jeg bruker slippers. Du burde prøce å bytte til noen andre klær.

 

Aha. Der har vi synderen. Bruker sånne typer da. Og joggebukser. Bytte, fins der ikke enklere løsninger? :(

Bruke en form for avledning eller noe.

 

Ja Jotun, regnet bare med det. Satt plutselig med handa full av smeltet gummi fra håndtaket. Etterpå stivnet det igjen.kan ha vært en annen årsak, men hva da?

Lenke til kommentar

Her er det noe som skurrer veldig. Hvis det var nok varme til å smelte gummien skulle du ha fått forbrenninger på hendene. Hadde du på deg hansker? Kan det ha vært noen stygge kjemikalier inne i bildet? 

Ingen hansker, ingen kjemikalier. Det skrujernet har ligget i den mappen her på en hylle i stua lenge. Helt tørt og rent, brukt av og til. Ikke olje eller noe på det. Brukte den til å teite noen skruer på en stol bare, så skjedde det helt plutselig. 

 

post-12139-0-96708500-1538843518_thumb.jpg

 

:shrug:

 

  Kjente ikke noen varme spesielt.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...