Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et annet relatert spørsmål, på mitt kjøretøy (dvs en MC), så har nøkkelen spor, som en noenlunde vanlig nøkkel, men på et moderne kjøretøy kan man neppe starte det med kun en nøkkelkopi, det er noe elektronikk i nøkkelen. Er det noe særlig poeng med sporet?

 

AtW

 

Det er bare 2 lag med sikkerhet i stedet for ett. Den starter uten startsperren, men går av etter 1 sekund som oftest, når den merker "taggen" ikke er tilstede. Låser og sikkerhets systemer skal mer være avskrekkende, enn faktisk perfekte da, dermed virker sporet fortsatt greit å ha.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

 

Vel, jeg har en ekstranøkkel i hardplast til min bil. Ikke noe elektronikk i den.

 

 

Edit: skal sies at jeg aldri har prøvd den. Kanskje den bare åpner døra…

Jeg mistenker at det bare er en mal om du trenger nye nøkler, heller enn noe som er beregnet på bruk.

 

Nei, ser ingen grunn til at det skal være mal. For å få nye nøkler, trenger man som regel kun registreringsnummer og bevis på at du eier bilen.

 

 

Uansett, har testet nøkkelen nå, og den starter bilen og åpner alle dører, men den slår ikke av alarmen hvis jeg åpner dørene med den.

Lenke til kommentar

Tenk deg at du glemmer lyset på.

Når bilen er tom for strøm, og fjernkontrollen ikke kan åpne sentrallåsen, kan du fortsatt åpne førerdøra med den fysiske nøkkelen.

Dermed har du tilgang til spaken som åpner panseret, så du kan ta ut batteriet og koble til lader.

 

Joa, men akkurat mitt spørsmål var om en MC, jeg ser mer behovet for å kunne åpne dører med en fysisk nøkkel, men det er et mindre behov på MC (dog etter å ha tenkt meg om, så antar jeg rattlåsen er mekanisk, og også antakelig ting som bensinlokket)

 

AtW

Lenke til kommentar

Ingen slik automatikk i min 97-modell, som jeg forresten leverte til skroting i dag.

Glemmer jeg lyset, har jeg et stort problem.

 

Tekniske problemer kan også oppstå.

Selv om jeg ikke glemmer lyset, kan et defekt relé tvinge kjølevifta til å snurre inntil den har tømt batteriet. Det skjedde for noen år siden.

 

Et gammelt batteri kan også tømme seg selv. Du MÅ ha en alternativ vei inn i bilen i slike tilfeller.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en SunSense uv index måler som nettopp er kommet på markedet.

 

Den kan måle bl.a. total daglig UV dose. Men hvor mye er for mye? UV dose på f.eks 10, hva tilsvarer det? Hva sier det tallet meg? Det står ikke forklart i manualen.

Lenke til kommentar

Er det mulig for helikoptere å fly så fort at tuppen på rotorbladene på den siden som beveger seg fremover bryter lydmuren, eller vil det ødelegge ett helikopter å bevege seg så fort?

The blade tips do not go supersonic. In fact, in nearly all helicopter designs, the rotor rotates within a very narrow range of speeds, typically between 90% and 110% of the normal speed. In most flight regimes, the rotor is rotating at 100%, +/- a few percent, whether you are climbing, descending or cruising. Only during auto-rotation and aggressive manoeuvring does the range vary by 10% or more. It depends on the type of helicopter but absolute limits would be something like 85% (panic time, risk of complete stall) and 115% (smaller panic, risk of damage to the machine, especially in the tail rotor drive shaft).

 

In normal operations, and design aims to achieve this, the rotor tips do not go supersonic since when they do, there is a sudden and large decrease in performance with more power required, higher blade loads, vibration and noise.

 

Think about a helicopter flying forwards. The advancing blade at its most perpendicular position experiences a relative airflow which is equal (ignoring all kinds of minor side effects) to the forward speed plus the speed of the blade. The retreating blade is experiencing a relative airflow equal to the speed of the blade minus the speed of the helicopter.

 

https://aviation.stackexchange.com/questions/16948/do-helicopter-rotor-tips-regularly-go-supersonic

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...